December 15, 2003
Hehe, jag äter det just nu framför datorn.
Jag stekte champinjoner med en klyfta vitlök + lite kryddor, sen kastade jag in sex korvar (vikinggrillare ifall det är intressant) som jag skurit i bitar. Nudlarna (två 1:kr's paket) som jag kokat upp slängde jag sen i pannan med lite cremefraiche och kinesisk soja samtidigt som jag stängde av plattan. Sen rörde jag om röran i ett par minuter.
Blir lite knaperstekt, skitgott, och resterna kan jag ta med till jobb imorgon. Detta är riktig ungkarlsmat, man tager vad man haver 😉
March 20, 2003
HerrPutte wrote: Hehe, jag äter det just nu framför datorn.
Jag stekte champinjoner med en klyfta vitlök + lite kryddor, sen kastade jag in sex korvar (vikinggrillare ifall det är intressant) som jag skurit i bitar. Nudlarna (två 1:kr's paket) som jag kokat upp slängde jag sen i pannan med lite cremefraiche och kinesisk soja samtidigt som jag stängde av plattan. Sen rörde jag om röran i ett par minuter.
Blir lite knaperstekt, skitgott, och resterna kan jag ta med till jobb imorgon. Detta är riktig ungkarlsmat, man tager vad man haver 😉
Ungkarlsmat?? Jag ser champinjoner, vitlök, creme fraiche, soja och specialkorv.....det är lyx på hög nivå!!
April 10, 2001
Oystersås är en kall sås, ser ut som soya, men till skillnad mot soya som är gjord på svamp är denna gjord på just ostron, denna är ett måste i asiatisk matlagning. Lika viktig som fisksåsen som så många missar att använda. Lemon grass, ingefära, lime,vitlök, chilipasta och färsk chili är också ett måste att alltid ha i kylen. Har man det kan man alltid rodda ihop en smarrig rätt.
Och sen till att steka nudlar, håller med Pim_ där, det skall göras i en wokpanna med olja, inte i stekpanna med margarin/smör. Vidare så skall man hellst använda nudlar som har en koktid på ca 7-10 minuter om man vill woka dem, annars riskerar man att få snoriga sönderkokta klistersnören som inte smakar nånting.
November 28, 2002
April 10, 2001
christian. wrote: Den där peter kan det där med asiatisk mat.
Men jag är inte riktigt vän med lemon grass(om det är det jag tänker på), ganska vanligt i bland annat thairätter va?
Fan blev sugen på stekta nudlar nu..
Får banne mig laga det någon dag här framöver.
Tjaa, 🙂 som sagt, Gift med en asiatiska (singapor, mycket fusion i matlagningen där) spenderat en del tid där, snappat upp matlagning. Jobbade som kock i några år när jag var yngre. Vidare så roddar jag väl sånt käk minimum 2ggr i veckan, så det börjar sitta nu 🙂
Men sen är det alltid så med matlagning, smaken är olika hos alla, dock finns det alltid ett par grundregler i all matlagning/livsmedelshantering som bör följas för ett så lyckat resultat som möjligt.
3 Guest(s)