Stereo-paket i nya bilen?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stereo-paket i nya bilen?
DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 868
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 27, 2005 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir antagligen så att jag köper mig en Saab 9000 2.0T under nästa vecka och sitter och kikar lite på godsaker... Jag har funderat på MDS egna lilla paket, nämligen

http://www.mds.se/produkt.phtm.....y_styling=''&lower=1&upper=8&offset=0&num_recs=8&colls=4&rows=2&sort=&caraudio_main_units_sub=CD-paket+med+h%F6gtalare&mds_session=e57be08a331e252793fe84dbd6e1cae8

Enligt källor är paketet helt okej och prisvärt..? Tänker inte lägga mer än vad det paketet kostar, är ju inget EXTREMT jag söker...

Några tips? Saker att tänka på?

OBS. Denna tråd är endast avsedd för diskussion om stereo-paket till denna bil, eller andra. Vill bara klargöra att några diskussioner kring att jag ska köpa en 9000 eller inte, och varför, vill jag slippa...

Tack på förhand!

Mvh Daniel

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
864996
March 27, 2005 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Men inte kan du väl köpa en Saab eller? 😉

Såna apparater köpte jag till lastbilarna på jobbet, dom är grymt bra, mkt bättre än min betydligt dyrare Pioneer som sitter i personbilen.
Köpte inte såna högtalare dock utan MDS DL-213.

Tror du kan känna dej nöjd med den uppsättningen.

DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
864997
March 27, 2005 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Men inte kan du väl köpa en Saab eller? 😉

Såna apparater köpte jag till lastbilarna på jobbet, dom är grymt bra, mkt bättre än min betydligt dyrare Pioneer som sitter i personbilen. Köpte inte såna högtalare dock utan MDS DL-213.

Tror du kan känna dej nöjd med den uppsättningen.

:gunsfire: :banghead: Du skulle ju itne säga nått om Saaben!

Skämt o sido. Okej, bara högtalarna spelar "okej", men det utgår jag ifrån att dom gör, söker ju som sagt inget extremt =)

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
864999
March 27, 2005 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Törs inte säga hur dom högtalarna spelar men dom jag köpte är det riktigt klart och rent ljud i vilket jag ser som ovärderligt när man ska lyssna på dom hela dan.
Man vill ju inte ha allt för hög volym när man lyssnar länge.

Såg att det är rea på dom nu, 999:- vilket dom är värd alla ggr, skulle personligen köpt dom.

Du har ingen MDS butik i närheten så du kan lyssna på högtalarna du vill ha?
Vad man uppfattar som välljud är ju ganska personligt.

DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
865002
March 27, 2005 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Törs inte säga hur dom högtalarna spelar men dom jag köpte är det riktigt klart och rent ljud i vilket jag ser som ovärderligt när man ska lyssna på dom hela dan.
Man vill ju inte ha allt för hög volym när man lyssnar länge.

Såg att det är rea på dom nu, 999:- vilket dom är värd alla ggr, skulle personligen köpt dom.

Du har ingen MDS butik i närheten så du kan lyssna på högtalarna du vill ha?
Vad man uppfattar som välljud är ju ganska personligt.

Det du säger stämmer. Dock är jag ingen fjolla som med min första bil ska åka runt och spela högre än alla andra bara för att visa mig. Snarare så vill jag eftersträva bra och klart ljud, men som tidigare nämnt inget extremt.

Jo jag tror att jag har en återförsäljare till MDS här i staden, iaf ett ställe som kan ta hem MDS-grejer. Kanske ska snacka med dom lite 🙂 Tackar för dina tips!

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
865135
March 28, 2005 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

spelaren har jag inte nån erfarenhet av men den duger säkert.
Högtalarna har jag ju inte heller men enligt vad man luskade ut ur säljsnacket så tror jag inte de är nåt superduper.
valutronic.se har högtalarna du söker till bilen om du är intresserad så gå in på hemsidan och titta lite.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
865157
March 28, 2005 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Ett tips är att fråga hugge då han lyssnar på högtalare som vi andra ser på p-rullar.

Freddah
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 124
865523
March 29, 2005 - 7:33 am
sp_Permalink sp_Print

Kan bara säga av erfarenhet att man får vad man betalar för. De där prylarna skulle jag aldrig kunnat vara nöjd med för ett par år sen när jag sysslade mycket med billjud. Köra högtalarna på huvudenheten vill jag inte gärna heller. Men om det är ditt första system så tycker jag du ska slå till. Kenwood är det inget fel på och MDS dom duger väl lika bra som allt annat i den prisklassen.

Sen är det bara hoppas att du inte fastnar i ljud-träsket som vissa andra. Det kan bli dyrt! ;D

DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
865552
March 29, 2005 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Freddah wrote: Kan bara säga av erfarenhet att man får vad man betalar för. De där prylarna skulle jag aldrig kunnat vara nöjd med för ett par år sen när jag sysslade mycket med billjud. Köra högtalarna på huvudenheten vill jag inte gärna heller. Men om det är ditt första system så tycker jag du ska slå till. Kenwood är det inget fel på och MDS dom duger väl lika bra som allt annat i den prisklassen.

Sen är det bara hoppas att du inte fastnar i ljud-träsket som vissa andra. Det kan bli dyrt! ;D

Hehe, jag förstår ju att du såklart inte hade nöjt dig med dessa, dom är ju inte super-grejer.

Men å andra sidan är du väl något av en audiofil [antar jag]

Har i princip bestämt mig, MDS it is... 🙂

Pojo
Member
Medlem
865658
March 29, 2005 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Freddah wrote: Kan bara säga av erfarenhet att man får vad man betalar för. De där prylarna skulle jag aldrig kunnat vara nöjd med för ett par år sen när jag sysslade mycket med billjud. Köra högtalarna på huvudenheten vill jag inte gärna heller. Men om det är ditt första system så tycker jag du ska slå till. Kenwood är det inget fel på och MDS dom duger väl lika bra som allt annat i den prisklassen.

Här skulle jag vilja göra ett litet utalande. (Man kan väl kalla mig audiofil)
Det med pengar tycker jag inte stämmer riktigt bra man får ju betala en del om man vill ha nåt (inte det billligaste duger ju) MEN det är ingen balans mellan vad man får och vad man betalar. Speciellt inte när du handlar hos "vanliga affärer/försäljare". Där kan de ta betalt för nåt som ser mycket ut men är kasst. Lika med kablar de tar betalt för en bling bling förpackning fast innehållet inte är mycket att skylta med.

Sen driver ju jag alla högtalare(fram) i bilen inklusive en baslåda(bak) på själva huvudenheten. MEN det är ju jag, andra människor behöver ju inte vara som jag. 🙄

Death On Wings
Member
Medlem
865686
March 29, 2005 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan du verkligen använda 100% av basen genom att driva den tillsammans med de främre högtalarna på sterion ?

Pojo
Member
Medlem
865763
March 29, 2005 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Kan du verkligen använda 100% av basen genom att driva den tillsammans med de främre högtalarna på sterion ?

Inte kanske riktigt 100 men 90-95. Hur vet man exakt vad som är 100 svårt att säga säkert men ungefär. Men som sagt så kanske jag inte är som andra och har då inte heller valt den som är tyngst att driva.

Man ska lyssna på kvinnorna:
"Storleken har ingen betydelse utan vad den gör." :blink:

Death On Wings
Member
Medlem
865777
March 29, 2005 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad har du för effekt på sterion i sådana fall då ?
Och hur många ohm är baslådan på ?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
865813
March 29, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote:
Man ska lyssna på kvinnorna:
"Storleken har ingen betydelse utan vad den gör." :blink:

Du kan ju fortsätta intala dej själv det 😉

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
865844
March 29, 2005 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

skulle iallafall klämma in ett steg till högtalarna

Death On Wings
Member
Medlem
865850
March 29, 2005 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jupp samma här, behöver inte kosta månag hundra men hällre kör jag med ett steg än att lägger allt på sterion och inte får ut allt av dem.

Pojo
Member
Medlem
866119
March 30, 2005 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Vad har du för effekt på sterion i sådana fall då ?
Och hur många ohm är baslådan på ?

Effekt det som det är på en stereo. Nån konsti glädje siffra.
ohm? Vad gör det för skillnad? Ju mera ohm desto lättare för förstärkaren att driva.

Death On Wings
Member
Medlem
866207
March 30, 2005 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var just därför jag ville ha reda på det, antingen är din stereo stark eller så har du en enormt lättdriven baslåda eller så har du båda 🙂

Ville bara ha lite siffror på det.

Pojo
Member
Medlem
866281
March 30, 2005 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Det var just därför jag ville ha reda på det, antingen är din stereo stark eller så har du en enormt lättdriven baslåda eller så har du båda 🙂

Ville bara ha lite siffror på det.

Det står väl 4x40 eller 4x45 i pappren om man läser det finstilta står det typ 4x27 watt rms cirkus maximus. och basen är sisådär på 8 ohm på vardera lindningar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 275
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL