October 7, 2002
Det har gjorts undersökningari hur stor utsträckning olika befolkningsgrupper är kriminella. Och som det antyddes tidigare, de 7% som är invandrare står för en relativt sett stor andel av brotten, tyvärr är det ett faktum. (Nu förenklar jag naturligtvis jättemycket eftersom invandrare är en väldigt heterogen grupp, och i olika invandrade kulturer är det mer eller mindre accepterat med kriminalitet)
Vad som däremot är intressant, är att i de undersökningar där man även har tagit hänsyn till varje individs sociala ställning (främst hur bra ekonomisk ställning man har på laglig väg) - så visar det sig att en svensk med bra ställning genomsnittligen begår brott lika ofta som en invandrare i samma ställning. Samma sak gäller för den med en dålig social ställning. De med dålig social ställning begår däremot fler brott i jämförelse med sina bättre bemedlade motsvarande personer.
Hur kommer det sig då att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken? Det är ju helt klart tänkvärt att de även ofta ligger i botten på välfärdsstatistiken...
[/ALLVARLIG]
Slutsats: En gissning från min sida är att 7% av Sveriges befolkning (de fattigaste) utför inte 14% utan 28% av brotten!
May 22, 2001
Öwall wrote: [quote=Hauk]såg på lokal tv på svt24 för några veckor sen..
av 48 ungdomar i malmö polisens register var 42 invadrare.
det är väl klart!
minst 90% av malmös befolkning lär ju vara skåningar! 🙂
He He He.. skön kommentar.... inte Wigger människor då... Han är jhu sån där Dansk... :bgrin:
June 18, 2001
Jag röstade nej, men jag måste påpeka att jag försöker att inte ha några förutbestämda, moraliska förpliktelser att hålla mig till. Jag stjäl inte, jag tror aldrig att jag kommer att göra det. Men, jag är säker på att det finns omständigheter då jag skulle välja att göra det, även om jag just nu inte vet vilka omständigheter det skulle vara. Alltså, jag är ingen person som går runt och har kval och försöker vara en rättskaffens människa; jag litar till mitt förnuft och känsla för rättvisa och håller mig till samhällets regler så länge jag inte hamnar i en situation då de är helt orimliga. Tror jag att jag står över lagen om jag i vissa fall kan tycka att min situation rättfärdigar någonting olagligt? Må så vara.
2 Guest(s)