Stockholm i mitt hjärta..|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stockholm i mitt hjärta..
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 25, 2008 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska på en weekendresa till Stockholm i slutet av Juli. Åker tåg och kommer att anlända till St. C på EM. Skulle behöva veta det mesta om stockholm, dvs följande:

* Hur funkar det med kommunikationer i stan, dvs tunnelbana & bussar. Finns det reskort att köpa och isf var?

* Vilka öar är värda att besöka och varifrån går färjan, tex Lidingö? Pris och tider?

* Boende. Var bor man billigt och bra i C stan? Har tittat lite på privat boende, för ca 300kr inkl frukost.

* Klädbutiker i stan med märkeskläder riktade mot unga.

* Gröna Lund, var ligger det, hur kommer jag dit?

Frågorna är många och det lär bli fler wink

Tack på förhand!

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1196037
June 25, 2008 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

reskort för SL (bussar, tunnelbana, pendeltåg, tvärbana, nockebybana, roslagsbana, saltsjöbana elelr vad det nu är som använder samma biljett) finns att köpa i flera olika former, 1h 24h 72h en vecka månad, termin helår.
1h biljetten kan du SMSa eller köpa på 7-11 eller Pressbyrån för ett lägre pris eller dyrare i spärren.
men ska du på weekendresa så är kanske ett 72h kort att föredra?

för hur du hittar till Grönalund se denna sida: http://www.gronalund.com/?pageID=11

annat tips är att är du ute och festar eller något sent på natten och känner att du behöver ta ut pengar, var jävligt försiktig, du som ensam "turist" efter några öl på en mörk gata ensam vid en bankomat... var glad om dom bara tar pengarna, nyligen när jag jobbade så var det precis en sådan person som hade blivit ganska ordentligt slagen strax före att dom tog pengarna, fläskläpp och svårt att röra ena armen. nu vill jag inte skrämma dig, och 99.x% av folket i Stockholm är säkert ofarliga men tänk dig för iaf.

och om du åker tunnelbana eller pendeltåg och det kommer och lägger ut lappar på sätena "jag är en fattig kvinna med 3 barn osv..." "jag har leukemi och min pappa dog i något krig osv..." ge dom INTE pengar, detta är organiserade ligor som ofta saknar uppehållstillstånd och behöver nödvändigtvis inte heller vara fattiga heller för den delen.

ajuste, priser och sådant finns här. http://www.sl.se/templates/Pri.....px?id=4190

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1196040
June 25, 2008 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: och om du åker tunnelbana eller pendeltåg och det kommer och lägger ut lappar på sätena "jag är en fattig kvinna med 3 barn osv..." "jag har leukemi och min pappa dog i något krig osv..." ge dom INTE pengar, detta är organiserade ligor som ofta saknar uppehållstillstånd och behöver nödvändigtvis inte heller vara fattiga heller för den delen.

Alla fattiga invandrare med uppehållstillstånd har ju råd med laminerade lappar med färgtryck. Sedan har vi väl rätt gratis sjukvård för barn med. 😉

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1196041
June 25, 2008 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

En eventuell strejk bland busschaufförerna kan göra det svårt för dig :). Tricken (t-banan) ska dock gå som sig bör...

Du kommer till grönalund med djurgårdsfärjan som går ifrån Skeppsbron, vid Slussen/Gamla stan.
Det går även bussar i från Sergels Torg, har jag för mig.

Lidingö är inte värt att besöka 🙂 Men fjäderholmarna, Waxholm och Möja kanske? Om du är brat/stekare kan kanske Sandhamn vara något för dig 😉 Båtar går i från Slussen och Strömmen.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1196049
June 25, 2008 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Alla fattiga invandrare med uppehållstillstånd har ju råd med laminerade lappar med färgtryck. Sedan har vi väl rätt gratis sjukvård för barn med. 😉

mjo, precis, jag åkte Pendeltåget hem från CST (hade varit på VV och gjort teoriprovet för Tung MC) så kommer en tiggare och lägger ut lappar, jag går bakom henne och samlar in lapparna, jag lyckades plocka på mig 14st, hon vart inte glad 😀
kom sen på att jag kände igen henne, jag hade när jag jobbade Avvisat henne från pendeln i Trångsund 😀
men iaf, det var Fujifilm tryck på hennes lappar, inte laminerade men av högsta kvalité med men massa plast, jag gjorde ett försök att riva sönder dom, men när dom var 14 st ihopp så var det omöjligt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1196051
June 25, 2008 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Zinkensdamms vandrarhem är hyfsat billigt och har skaplig standard.. Bodde där när jag var med ungarna på skolresa ifjol. Iofs ganska spartanskt, men det är som synes ett vandrarhem. (Påminde iofs mer om ett motell)

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1196189
June 26, 2008 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns ju boende på långholmens vandrarhem för 210kr/natt. Hittade dock en lägenhet för 325kr/natt inkl frukost på södermalm som jag har prel. bokat. Från långholmen är det ju 3,5km till Gamla stan=segt :P.

Jonas Klar
Member
Medlem
1196191
June 26, 2008 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Finns ju boende på långholmens vandrarhem för 210kr/natt. Hittade dock en lägenhet för 325kr/natt inkl frukost på södermalm som jag har prel. bokat. Från långholmen är det ju 3,5km till Gamla stan=segt :P.

Sen är ju frågan vad man vill uträtta i Gamla Stan.

DrPepper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 960
1196734
July 1, 2008 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu är det förvisso strejk på bussarna(jävla busschaffisar) men är ju ett tag kvar så du lär klara dig.

Ska du ut till Grönan så är det rekommenderat att ta "djurgårdsfärjan" om du inte vill vara stå som en packad sill på bussen.."Trust me been there done that"

Positiva är att man kan åka på de "flesta" båtar med SL kort.

Sen kan tilläggas att vissa STHLM:are är jävligt dryga..OM du går i närheten utav plattan och du ser en grupp på 10-20 personer i åldern 20-60+ så är det bara våra missbrukare inga att vara rädda för 🙂

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1196744
July 1, 2008 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

DrPepper wrote:
Sen kan tilläggas att vissa STHLM:are är jävligt dryga..OM du går i närheten utav plattan och du ser en grupp på 10-20 personer i åldern 20-60+ så är det bara våra missbrukare inga att vara rädda för 🙂

mmm har hört talas om detta. Hörde ryktesvägen att en stockholmare på besök i Gbg sa att alla Göteborgare är så trevliga och snälla, i jämförelse med stockholmare.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1196759
July 1, 2008 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Knata igenom gamla stan och käka lite glass och titta på jappsarna som går och fotograferar.
Har du tur kanske du träffar någon kunglig. 😛

Fjäderholmarna kan vara trevligt, båt från slussen kostar 95kr tur och retur, går 1 gång i timman, fast finns flera båtar som går olika.

Lidingö är inget att besöka direkt, bott där halva mitt liv och de är bara en vanlig ort där folk bor, dvs inget att se.

Finns en del vandrarhem, titta på kungsholmen också.

Grönan och djurgården, skansen ligger ju där också så passa på att ta en titt där.
Sen kan du ju ta en titt på moderna museet, fåret med en bilring runt magen.

Passa på att ta en tur på cosmonova ute vid universitetet när du är på g.
Drottninggatan finns en del butiker på, där folk går som lämmeltåg.

Kanske är nått trevligt i kungsträgåren så ta en titt där också.
Vill du sedan shoppa fast allt är stängt så kan du dra till kista där gallerian är öppen till 21.
Du kan ta spårvagn ut till djurgården också, "grönalund osv", spårvagnen går från norrmalmstorg, ca 5-10min från t-centralen.
Du kan åka med SL kort på dem.

Finns en del parker också, för de har ni välla inte i gbg 😛

Jonas Klar
Member
Medlem
1196770
July 2, 2008 - 6:15 am
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: mmm har hört talas om detta. Hörde ryktesvägen att en stockholmare på besök i Gbg sa att alla Göteborgare är så trevliga och snälla, i jämförelse med stockholmare.

En stockholmare får visst tala för alla... 🙄

De göteborgare jag kommit i kontakt med har i lika stor utsträckning varit rövhål som resten av svenska befolkningen. Göteborg är ingen speciell stad på något sätt.

Korven
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 175
1196790
July 2, 2008 - 7:34 am
sp_Permalink sp_Print

Möja kan vara värt att besöka. Riktigt fint där ute, OM det är bra väder. Du kommer dit ut med http://www.waxholmsbolaget.se, det tar ungefär 3h och ENKEL 70kr (under 19, 140 över)

Om det är bra väder finns det inget som slår naturen på Möja 🙂

ProCurve
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
1196950
July 3, 2008 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Det bästa med Stockholm är ändå när man får åka därifrån 😉

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1197032
July 4, 2008 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska bo på Hotel Haga Kristineberg.

När stänger tunnelbanan i Stockholm?

Är det riskabelt att gå mitt i natten från Kungsholmen till Vasastan?

Går nattbusar och isf var?

Fangtastic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 291
1197033
July 4, 2008 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Ska bo på Hotel Haga Kristineberg.

När stänger tunnelbanan i Stockholm?

Är det riskabelt att gå mitt i natten från Kungsholmen till Vasastan?

Går nattbusar och isf var?

1. Tunnelbanan stänger 02.00.

2. De kan vara, men oddsen talar väl inte för de men gå helst inte ensam.

3. Från T-Centralen går nattbussar iaf.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1197059
July 5, 2008 - 6:43 am
sp_Permalink sp_Print

Tunnelbanan stänger väl cirka ett på vardagar och cirka halv 4 på helgerna (iaf brukar jag sikta på 3.40 tåget för att komma hem från centralen).

http://www.sl.se är väldigt bra, särskilt reseplaneraren. Du skriver bara in "Kristineberg" och "Gröna lund" så får du ett reseförslag typ:

Från Kristineberg lördag 5 juli kl 08:48 till Konsthallen/Gröna Lund ca kl 09:19

Ta tunnelbanans gröna linje 17 från Kristineberg mot Gullmarsplan.
Den går från Kristineberg 08:48
och kommer till T-centralen 09:00.

Vid Sergels torg byter du till buss 47 mot Waldemarsudde.
Den går från Sergels torg 09:08.
Du är framme vid Konsthallen/Gröna Lund ca 09:19.

men den tar ju inte hänsyn till sill-faktorn på buss 47.

och dessutom kan man se alla hållplatser man åker förbi (vilket ju kan vara bra om man är orolig man verkligen är på rätt väg till "Tjottahejti")

(Funkar även på mobiler och wap.sl.se)

Nattbussar går lite varstans, du kommer till Kristineberg utan problem 🙂 om du håller dig någotsånär centralt...

Från Stureplan (på Sturegatan) söndag 6 juli ca kl 04:45 till Kristineberg (vid Thorildsplans gymnasium) ca kl 05:03

Ta buss 291 från Stureplan (på Sturegatan) mot Sergels torg.
Den går från Stureplan (på Sturegatan) ca 04:45
och kommer till Sergels torg 04:48.

Vid Sergels torg byter du till buss 198 mot Backlura.
Den går från Sergels torg 04:55.
Du är framme vid Kristineberg (vid Thorildsplans gymnasium) ca 05:03.

Restid 18 minuter.

äsch, inte nåt speciellt farligt gå mitt i natten i stan. Inget jag iaf nånsin dragit mig för iaf. Folk är så jädra oroliga för massa onödiga saker. Det kan ju vara skadligt vara aprak klockan 3 på Medborgarplatsen eller Stureplan, men vad ska hända om man går på Kungsholmen relativt nykter? Man blir gang-raped av Stockholms lärarstudenters bögförening?

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
1197076
July 5, 2008 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Stan är nog det mest ofarliga stället.
Händer fan mindre där än här i Väsby, aldrig råkat ut för något i stan, och då är jag väl där i snitt en kväll i veckan (mer nu under våren med studentskivor och allt).

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
1197235
July 7, 2008 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

Att ta sig runt under natten i stan är lungt, stockholm är inget ghetto där folk bär vapen och dealar knark i varje hörn! Tycker stockholm är den mest trygaste storstad jag vart i.

Vad som är bra med sls reseplanerare är att du kan även skriva in adresser och så förklarar den hur långt det är till tuben/busshållsplatsen.

Johan-
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1198271
July 17, 2008 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Märkes kläder? hm.

NK som ligger väldigt centralt vid kungsträdgården har väl det mesta i klädväg. Gant, jlindberg, chanel, peak, lacoste, rlph lauren etc etc. Är väl stockholm dyra kläder hus. Annars finns det väl lite affärer i Sture gallerian vid stureplan. Samt så finns det en del affärer vid och i närheten utav stureplan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 116
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL