July 19, 2001
Öwall wrote: [quote=HELIX][quote=Gueno][quote=HELIX]Varför är Stockholmare så konstiga för?
Därför att dom tror att ingenting existerar utanför innerstan..
Jo?
Öwall wrote: de pratar konstigt.
Är rikssvenska konstigt??
två svar som helt motsäger varandra... imponerande.
å det ena så säger du:
"stockholmare vet visst att det finns något utanför innerstan",
och å det andra så säger du:
"stockholmska är rikssvenska, alla borde prata så"
UUhh.. Det kanske är så att det finns så jävla mycket i Stockholm så man inte behöver åka till nästa socken för att köpa en ny stol eller nåt..
Dessutom sade jag alldrig att alla borde prata rikssvenska.. Jag undrade bara om "original" Svenska låter konstigt..
BTW Min pappa kan slå alla era pappor!!!
November 26, 2002
HELIX wrote:
UUhh.. Det kanske är så att det finns så j**la mycket i Stockholm så man inte behöver åka till nästa socken för att köpa en ny stol eller nåt..
Dessutom sade jag alldrig att alla borde prata rikssvenska.. Jag undrade bara om "original" Svenska låter konstigt..
stockholmska är knappast originalsvenska, till exempel skrevs den första lagboken i sverige på västgötska.
men du syftar på att stockholmska är rikssvenska, och mitt svar är fortfarande ja. stockholmska låter konstigt.
September 13, 2001
Hehe Öwall du kan ju inte säga att våran dialekt är speciellt snygg heller.
Tur att varken du eller jag har den där fullfjädrade Borås-dialekten.
När den enda fina dialekten i min mening är norrlänskan runt Sundsvall (kan ju bero på att jag ursprungligen kommer därifrån), och möjligtvis "Mat-Tina" skånskan, men det måste va tjejer som pratar då, grövre röster får det bara att låta grötigt.
Men detta är min åsikt, och ja stockholmska låter bara drygt :bgrin:
November 26, 2002
Chewie wrote: Hehe Öwall du kan ju inte säga att våran dialekt är speciellt snygg heller.
Tur att varken du eller jag har den där fullfjädrade Borås-dialekten.
Det är för att jag har skånskt blod.
Men boråsiskan är vad jag är uppväxt med, jag märker inte om det låter konstigt, även om det kommer nån som pratar gôrboråsiska.
April 10, 2001
Stockholmska är som sagt inte Rikssvenska, Rikssvenskan kommer från norra sörmland. O de låter fan inte bra.
Sen angående skåningar, som jag sa till en kompis igår när jag läste denna tråd, och vi diskuterade folk från olika delar av landet. (är själv stockholmare, men har bott nästan 15 år på gotland) Kompis kommer från norra delarna av landet
"jo.. men som jag alltid sagt.. dessa jävla reservdanskar lider ju av allsorts problem.. lika bra att skänka tebax dem till danmark.. spar ju oss en massa problem i framtiden.. slipper åka över sundet när vi vill handla billig bira 🙂 "
January 5, 2002
Öwall wrote: [quote=snyde]j**la hobbydanskar, ni ska inte komma hit och hävda er 😀
när är man hobbydansk?? när man bor söder om stockholm?
jag trodde att det som gueno skrev var på skoj, jag hade för mig att det var en så skojig fördom om stockholmare, men nu vet jag att det är helt sant.
sverige består enligt stockholmarna av tre delar;
Hobbydanmark, Stockholm och Norrland.
Hobbydanmark = Skåne, ingenting annat.
Snälla du, jag får en känsla av att du tar det här på allvar... För övrigt så är jag ingen riktig stockholmare, är född och uppvuxen utanför tullarna 🙂
November 26, 2002
snyde wrote:
Hobbydanmark = Skåne, ingenting annat.
Snälla du, jag får en känsla av att du tar det här på allvar... För övrigt så är jag ingen riktig stockholmare, är född och uppvuxen utanför tullarna 🙂
om jag säger att borås, där jag bor ligger i västergötland, nästan precis mellan göteborg och jönköping och ändå blir kallad hobbydansk??
OK att min mamma är skånska, men det visste ju inte de som kallade mig det...
Borås är (nästan) i topp tio bland kommuner i sverige, rangordnat efter befolkningsmängd, man tycker att folk borde veta ungefär vart det ligger.
annars kan man få den uppfattningen att stockholmare inte har nån koll vad som händer utanför innerstan.
March 17, 2002
Callister wrote: det riktiga svenska språket är STOCKHOLMSKA.
om jag t.ex snackar med nån från skåne, då förstår han från skåne mig bättre än vad jag förstår honom!
thats the true så sluta snacka om att alla inte gillar stockholmska bara för du bor i nåt sophåll i skåne och drömmer om alla flytta till stockholm
Jag är Malmöbo och trivs bra här.
Malmö/Skåne är porten mot Europa,Stockholm är porten till Åland. 😀
Varför all denna aggresivitet mot icke Stockholmare lider Ni av någon form av komplex eller ?
November 26, 2002
ex-con wrote: http://www.clan-sgp.com/misc/svearike
hehe, den var kul.
October 7, 2002
ex-con wrote: http://www.clan-sgp.com/misc/svearike
Fast jag tyckte nog den halländska och blekingska delen av Skåneland var lite väl små.... Den rödgula fanan är ju alla de tre gamla danska provinsernas. =) Sen så finns ju faktiskt Liseberg någonstans precis ovanför Kungsbacka också... 🙂
January 15, 2002
Öwall wrote: [quote=HELIX]
UUhh.. Det kanske är så att det finns så j**la mycket i Stockholm så man inte behöver åka till nästa socken för att köpa en ny stol eller nåt..
stockholmska är knappast originalsvenska, till exempel skrevs den första lagboken i sverige på västgötska.
Kanske för att den som skrev lagboken kanske va från västergötland???
November 26, 2002
Jontez wrote: [quote=Öwall][quote=HELIX]
Kanske för att den som skrev lagboken kanske va från västergötland???
Njae.. det var troligen för att västgötskan betraktades som rikssvenska på den tiden...
1 Guest(s)