Stöd de drabbade av tsunamin|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stöd de drabbade av tsunamin
ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
809893
December 30, 2004 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:

Är det inte lite väl mycket dubbelmoral? Bara för att det råkar vara ovanligt mycket svenskar som är inblandade i det här, så skall vi vara små helgon och inte vara glada på nyår? Hur mycket tänkte vi på barnen i Tjetjenien förra veckan? Eller förra nyåret? Ruwanda? Jordbävningarna i Turkiet?

Detta tar hårdare än något annat. Det ligger i människans natur att ta mer illa vid sig i händelser som denna eftersom det berör så många i Sverige. Detta är det värsta som hänt vårt land i modern tid. Vi pratar ju om över 2000-3000 saknande svenskar. Dessutom över 100.000 döda totalt. Eftersom vi är ett litet land så berörs nästan alla på ett eller annat sätt.Dubbelmoral? Nja jag vet inte om jag kan hålla med om det. Fast jag reagerar också ofta på hur lite vi i väst bryr oss. Jag tycker dock inte man kan tänka på pengar i första hand just nu och jag har i alla fall för min del skänkt bort mina som ändå skulle brunnit upp imorgon kväll.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
809895
December 30, 2004 - 11:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Att ställa in festligheter för skaens skull är bara dumt, om man däremot gör det för att tex skänka penarna som skulle bekosta festligeheterna som tex GP gjort, det är en helt annan sak.

Det gäller att gå en fin balansgång nu mellan att leva vidare, men att göra det på ett anständigt sätt så att dom som drabbats inte drabbas igen.

Dom mår inte bättre för att hela befolkningen sitter i stugorna och har tråkigt på deras bekostnad.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
809896
December 30, 2004 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Är det inte lite väl mycket dubbelmoral? Bara för att det råkar vara ovanligt mycket svenskar som är inblandade i det här, så skall vi vara små helgon och inte vara glada på nyår? Hur mycket tänkte vi på barnen i Tjetjenien förra veckan? Eller förra nyåret? Ruwanda? Jordbävningarna i Turkiet?

Håller med fullt ut här!

Darfur-området, Kongo, Niger. Antar att alla skänkte lika mycket pengar dit förra nyår, som de gör nu.

Men, man är sig själv närmast....

Snacka om jävla dubbelmoral, nu skall vi hjälpa alla som förlorat sina hem nere i Sydostasien, men större delen av Afrika har vi sedan länge glömt bort.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
809905
December 31, 2004 - 12:03 am
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote:
Dubbelmoral? Nja jag vet inte om jag kan hålla med om det. Fast jag reagerar också ofta på hur lite vi i väst bryr oss. Jag tycker dock inte man kan tänka på pengar i första hand just nu och jag har i alla fall för min del skänkt bort mina som ändå skulle brunnit upp imorgon kväll.

En fråga bara. Hur mycket bryr sig folk i öst, i.o.m. att du reagerar över hur lite vi i väst bryr oss?
Det är klart att det är en dubbelmoral att försöka köpa sig samvetslös genom en allmosa. Eller har du ställt in allt festande tills det är ordning och reda i världen igen?

ManicBlue
Member
Medlem
809908
December 31, 2004 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:

En fråga bara. Hur mycket bryr sig folk i öst, i.o.m. att du reagerar över hur lite vi i väst bryr oss?
Det är klart att det är en dubbelmoral att försöka köpa sig samvetslös genom en allmosa. Eller har du ställt in allt festande tills det är ordning och reda i världen igen?

Vem har snackat om att jag vill lätta mitt samvete? Jag skänker pengar för att hjälpa folk och jag vinner inget själv på detta. Det handlar snarare om att visa empati för sina medmänniskor. Jag har själv 2 barn och blir fan gråtfärdig utav det som händer i världen just nu. Jag har varken köpt någon oxfilé, raketer eller sprit till imorgon. Jag gör helt enkelt vad jag kan som ensam individ. Känner mig dock inte ett dugg lättad för den sakens skull.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
809922
December 31, 2004 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

Lugn i stormen grabbar.

I mina ögon är Röda korsets uppgifter inte att aktivt förhindra affärsverksamhet av detta slag.

Här tycker jag faktiskt att dom har gjort fel.

Klippt och saxat från Röda Korset.

"HUMANITET (Humanité)
Röda Korset, som skapades ur viljan att utan åtskillnad bistå dem som sårats på slagfältet, arbetar internationellt och nationellt på att i varje läge förhindra och lindra mänskligt lidande. Dess mål är att skydda liv och hälsa och att skapa respekt för människovärdet. Röda Korset främjar ömsesidig förståelse och vänskap, samarbete och varaktig fred mellan alla folk

OPARTISKHET (Impartialité)
Röda Korset gör ingen åtskillnad mellan nationaliteter, raser, religioner, samhällsställning eller politiska åsikter. Det arbetar uteslutande för att lindra människors lidande och att därvid i första hand bispringa de mest nödställda.

NEUTRALITET (Neutralité)
För att bevara allas förtroende avstår Röda Korset från att delta i fientligheter eller att vid något tillfälle ta ställning vid meningsskiljaktigheter i fråga om politik, ras, religion eller ideologi.

SJÄLVSTÄNDIGHET (Indépendance)
Röda Korset är självständigt. Oaktat att de nationella Rödakorsföreningarna är stadsmaktens och myndigheternas medhjälpare på det humanitära området och var och en underställd sitt lands lagar, skall de behålla en oavhängighet, som tillåter dem att alltid handla i enlighet med Röda Korsets principer.

FRIVILLIGHET (Caractére Bénévole)
Röda Korset är en organisation som skänker sin hjälp frivilligt och osjälviskt.

ENHET (Unité)
I varje land kan endast finnas en Rödakorsförening. Den skall vara öppen för alla och dess humanitära verksamhet skall omfatta hela landet.

UNIVERSALITET (Universalité)
Röda Korset är en världsomfattande institution inom vilken alla nationella Rödakorsföreningar har samma rättigheter och skyldighet att bistå varandra. "

Vissa saker som dom ska sägas stå för har dom inte gått efter i detta fall.

Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1132
809926
December 31, 2004 - 12:32 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: De sura j**la pensionärskärringarna som utgör 99% av deras medlemskår har stått 5 meter från mitt fyrverkeristånd och propagerat mot fyrverkerier hela dagen. Jag förlorade nog i runda slängar 3-4k idag, vilket är ungefär 5-75% av vad jag borde tjänat här i mellandagarna. Jag hade gladeligen haft en av deras bössor på bordet, men inte då. Det är ju mycket roligare att stå och käfta, och gnälla på mina presumtiva kunder över att de köper något så fult som fyrverkerier. Aldrig i mitt liv skall jag skänka en enda j**la krona till dem igen.

Tycker ändå att det är bättre om du argumenterar mot dem istället för att skriva ner hur mycket du ogillar dem här!

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
809928
December 31, 2004 - 12:34 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det är klart att det är en dubbelmoral att försöka köpa sig samvetslös genom en allmosa.

Kunde inte sagt det bättre själv.

ManicBlue wrote: Jag skänker pengar för att hjälpa folk och jag vinner inget själv på detta. Det handlar snarare om att visa empati för sina medmänniskor.

Det gör du visst, din lögnare. Det kallas för psykologisk egoism och är, enligt mig, vad nio av tio samveteslättare här på forumet lider av, medvetet eller ej (även om omedvetenhet är en förutsättning för det, men det kan vi bortse ifrån).

ManicBlue wrote: Jag har varken köpt någon oxfilé, raketer eller sprit till imorgon. Jag gör helt enkelt vad jag kan som ensam individ. Känner mig dock inte ett dugg lättad för den sakens skull.

Varför offrade du dig? Om det inte får dig att känna dig bättre (som du påstår att det inte gör) är du en idiot som medvetet väljer ett sämre alternativ för dig själv utan egentlig anledning. Har du en anledning så är du en lögnare som säger att du inte ser någon personlig vinning i det.

denstore
Member
Medlem
809934
December 31, 2004 - 12:40 am
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote:
Vem har snackat om att jag vill lätta mitt samvete? Jag skänker pengar för att hjälpa folk och jag vinner inget själv på detta. Det handlar snarare om att visa empati för sina medmänniskor. Jag har själv 2 barn och blir fan gråtfärdig utav det som händer i världen just nu. Jag har varken köpt någon oxfilé, raketer eller sprit till imorgon. Jag gör helt enkelt vad jag kan som ensam individ. Känner mig dock inte ett dugg lättad för den sakens skull.

Kom igen nu. Tror du att de skänkta pengarna gör mer nytta för att du avstår från nyårsfirandet? Skänk en hundring i månaden istället, även när det inte händer något. De pengar du avstår i morgon har extremt lite inverkan på hur det går för de som är i behov idag.
En av mina bästa vänner och hans tjej tillhör de försvunna, och inte fasen hade de velat att vi skulle sitta och gnälla på kammaren bara för att detta har hänt. Att komma med en uppoffring idag är inget annat än en tillfällig samvetslindring som grundar sig i att du har gått på medias vinkling av det här. Det dör tusentals ungar i hela världen hela tiden, och inte kommenterar du då. De svälter långsamt ihjäl, eller tynar bort i AIDS eller någon annan horibel sjukdom, men det betyder visst inte lika mycket som att någon drunknar vid en naturkatastrof.
Det står dig fritt att börja arbeta som volontär, det är jag helt säker på. Där kanske du kan göra något avgörande. Men att säga att allmosan inte är för att lätta på samvetet är lika dubbelbottnat som att beklaga sig över att västvärlden suger ut tredje världen, men ändå fortsätta att konsumera deras produkter.
Självspäkning för det dåliga samvetets sak. Så var det under katolicismens storhetstid, och så är det idag. Skillnaden är nog mest att vi idag är mindre medvetna om det. Vi ser det som en ideologisk självklarhet att protestera mot krig och förtryck, men samma dag kan vi köpa datorprylar för summor som en svältande familj i afrika kan leva på i ett halvår. Röda-korstanterna som protesterade mot fyrverkeriförsäljningen agerar också på detta viset. Inte fasen tänker de åka ner till Sri Lanka och hjälpa till med att stapla lik. Det är ju besvärligt. Men man kan ju alltid dra igång en liten kampanj för att stödja offren i sydostasien. Då känner alla sig lyckligare. Och de är inte ens medvetna om varför de är så mycket lyckligare när de står och gnäller tillsammans med sina kompisar.
Det är inget annat än dubbelmoral.

denstore
Member
Medlem
809940
December 31, 2004 - 12:47 am
sp_Permalink sp_Print

Lukascool wrote:
Tycker ändå att det är bättre om du argumenterar mot dem istället för att skriva ner hur mycket du ogillar dem här!

Det är ju meningslöst. Oavsett vad jag säger, så är jag skurken här. Jag vill ju inte att folk skall skänka sina pengar, utan istället vill jag som den hemska fyrverkerinasare jag är, medvetet skada människor. Jag vill helt enkelt folk illa, och ger dem verktygen till deras eget fördärv....

Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
809942
December 31, 2004 - 12:49 am
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: Det gör du visst, din lögnare. Det kallas för psykologisk egoism och är, enligt mig, vad nio av tio samveteslättare här på forumet lider av, medvetet eller ej (även om omedvetenhet är en förutsättning för det, men det kan vi bortse ifrån).

Ingå påhopp nu Snyde...
I vilken mån folk skänker pengar spelar egentligen ingen roll, huvudsaken är väl för fasen att folk gör det - tycker inte du det? Du kanske tycker det är bättre att folk dör som flugor i de kommande möjliga epidemierna på grund av en nedrans principsak!
Tycker inte du man ska skänka pengar eftersom att om man gör det, så innebär det uteslutande att man gör det för att lätta sitt eget samvete?

Det är där den egentliga dubbelmoralen ligger.

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
809944
December 31, 2004 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote:

Åja, visst får man göra vad man vill med sina pengar men att i ett slags rättfärdigt lidande avstå från att ha kul är ju verkligen kontraproduktivt. Jag har själv en polare där nere men han hörde av sig igår så man kunde pusta ut dock hade jag inte inställt min nyårsfest om han nu hade avlidit.

Dock så skänker jag av princip aldrig pengar till hjälporganisationer då det är definitivt inte ens halva beloppet som går till det ändamålet. Jag ger endast till uteliggare som stryker runt här i malmö, visst de allra flesta köper bara sprit för pengarna men bara de blir glada så...

Raketer har jag inte köpt (en annan står för det), spriten (+öl) står ett annat par för och oxfile har jag inte köpt, utan det blev fläskfile istället som jag bjuder på. Så får jag lite pengar över till nya datorprylar.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
809945
December 31, 2004 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

Tror att folk gärna hjälper till och skänker pengar till alla problem runt om i världen. Nu när det är nått som drabbat en själv så öppnas ögonen mer och man får arslet ur vagnen och verkligen gör det än att bara gå i tankarna att göra det.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
809948
December 31, 2004 - 12:55 am
sp_Permalink sp_Print

Skänkt en slant har även Herr Krqagyzzz gjort idag...

UiOpL
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
809950
December 31, 2004 - 12:57 am
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: [quote=denstore]Det är klart att det är en dubbelmoral att försöka köpa sig samvetslös genom en allmosa.

Kunde inte sagt det bättre själv.

ManicBlue wrote: Jag skänker pengar för att hjälpa folk och jag vinner inget själv på detta. Det handlar snarare om att visa empati för sina medmänniskor.

Det gör du visst, din lögnare. Det kallas för psykologisk egoism och är, enligt mig, vad nio av tio samveteslättare här på forumet lider av, medvetet eller ej (även om omedvetenhet är en förutsättning för det, men det kan vi bortse ifrån).

ManicBlue wrote: Jag har varken köpt någon oxfilé, raketer eller sprit till imorgon. Jag gör helt enkelt vad jag kan som ensam individ. Känner mig dock inte ett dugg lättad för den sakens skull.

Varför offrade du dig? Om det inte får dig att känna dig bättre (som du påstår att det inte gör) är du en idiot som medvetet väljer ett sämre alternativ för dig själv utan egentlig anledning. Har du en anledning så är du en lögnare som säger att du inte ser någon personlig vinning i det.

Vilken fåne, vart vill du komma igentligen ?

Ta och lägg ned va, det är snarare du som lider av någon sjukdom som känner behov av att gnälla på de som faktiskt hjälper till på det enda sätt de kan.

Tragiska människor det finns.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
809958
December 31, 2004 - 1:06 am
sp_Permalink sp_Print

Lukascool: ManicBlue hävdar att han inte gör det för att lätta sitt samvete, vilket jag är fullkomligt övertygad om att han gör varför jag vill hjälpa honom att sluta ljuga för sig själv. Självklart har du dock rätt i att pragmatism (som jag så ofta förespråkar) i det här fallet är bäst. Vidare förstår jag inte varför du talar om påhopp.

Uiopl: Min poäng är att det är fel att fara med dubbelmoral och sedan försöka tala om för folk att det är fel att inte vilja donera.

Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
809969
December 31, 2004 - 1:18 am
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: Lukascool: ManicBlue hävdar att han inte gör det för att lätta sitt samvete, vilket jag är fullkomligt övertygad om att han gör varför jag vill hjälpa honom att sluta ljuga för sig själv.

So, låt oss säga att du har rätt, ManicBlue får ett rent samvete och de människor som efter flodvågen nu lever i TOTAL misär, får lite käk och ett par byxor.

Vem är det du hjälper egentligen?

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
809971
December 31, 2004 - 1:19 am
sp_Permalink sp_Print

"Min poäng är att det är fel att fara med dubbelmoral och sedan försöka tala om för folk att det är fel att inte vilja donera."

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
809988
December 31, 2004 - 1:35 am
sp_Permalink sp_Print

Svenska staten har skänkt en halv biljon.. Det får räcka för min del.. Eller är jag snål?

ManicBlue
Member
Medlem
810047
December 31, 2004 - 8:12 am
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote:

Vad fan vet du om mina motiv? Känner du mig eller? Vet du vad jag gör när jag inte sitter här och pratar med fördomsfulla snorungar som dig? Är du kompis med mitt samvete så pass att du kan känna vad jag känner?

snyde wrote:

Jag offrade mig för att hjälpa. Empati har jag inte förväntat mig från dig ändå. Du kanske förstår en dag när du själv har familj och blivit torr bakom öronen, även om jag i ditt fall starkt tvivlar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 297
Currently Browsing this Page:
6 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL