Stöd de drabbade av tsunamin|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stöd de drabbade av tsunamin
ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
810048
December 31, 2004 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Kom igen nu. Tror du att de skänkta pengarna gör mer nytta för att du avstår från nyårsfirandet? Skänk en hundring i månaden istället, även när det inte händer något. De pengar du avstår i morgon har extremt lite inverkan på hur det går för de som är i behov idag.

Och på vilka grunder har du beslutat dig att så inte redan är fallet? Bara för att vi pratar om en speciell händelse så betyder det självklart att jag under årets övriga 365 dagar ej bryr mig 🙄 Tänk vilken underbar värld vi lever i med människor som tänker som du.

denstore wrote:
En av mina bästa vänner och hans tjej tillhör de försvunna, och inte fasen hade de velat att vi skulle sitta och gnälla på kammaren bara för att detta har hänt. Att komma med en uppoffring idag är inget annat än en tillfällig samvetslindring som grundar sig i att du har gått på medias vinkling av det här. Det dör tusentals ungar i hela världen hela tiden, och inte kommenterar du då. De svälter långsamt ihjäl, eller tynar bort i AIDS eller någon annan horibel sjukdom, men det betyder visst inte lika mycket som att någon drunknar vid en naturkatastrof.
Det står dig fritt att börja arbeta som volontär, det är jag helt säker på. Där kanske du kan göra något avgörande. Men att säga att allmosan inte är för att lätta på samvetet är lika dubbelbottnat som att beklaga sig över att västvärlden suger ut tredje världen, men ändå fortsätta att konsumera deras produkter.
Självspäkning för det dåliga samvetets sak. Så var det under katolicismens storhetstid, och så är det idag. Skillnaden är nog mest att vi idag är mindre medvetna om det. Vi ser det som en ideologisk självklarhet att protestera mot krig och förtryck, men samma dag kan vi köpa datorprylar för summor som en svältande familj i afrika kan leva på i ett halvår. Röda-korstanterna som protesterade mot fyrverkeriförsäljningen agerar också på detta viset. Inte fasen tänker de åka ner till Sri Lanka och hjälpa till med att stapla lik. Det är ju besvärligt. Men man kan ju alltid dra igång en liten kampanj för att stödja offren i sydostasien. Då känner alla sig lyckligare. Och de är inte ens medvetna om varför de är så mycket lyckligare när de står och gnäller tillsammans med sina kompisar.
Det är inget annat än dubbelmoral.

Du är tydligen synsk eller något. Hur kan du dra så mycket slutsatser kring folk? Många fina ord, men i slutändan bottnar sig kanske din ilska i förlorad inkomst? Hur vet du att jag eller andra inte bryr oss när det händer annat? Måste jag skriva allt jag gör i mitt liv på NH?

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
810062
December 31, 2004 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

Ärligt talat tycker jag inte speciellt synd om dig, Denstore, du verkar ha det ganska gott ställt ändå men ditt inlägg har fått mig att fundera.
Det är definitivt inte Röda Korsets ansvar att avgöra folks väl och ve, eller är deras motto "den enes bröd den andres död"? Det finns säkert folk som har fyrverkerier som levebröd.
Jag har inte köpt fyrverkerier på många år men i år känner jag mig nästan tvungen, eftersom jag redan har skänkt pengar till Röda Korset så borde jag kanske köpa fyrverkerier för samma summa?
Förstår inte riktigt varför RK och Fyrverkeribranshen inte kan samarbeta? Hade varit det idealiska för bägge parter, tror jag.
Men som sagt, samhället vimlar av dubbelmoral och vi trillar alla i fällorna.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
810076
December 31, 2004 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Stackars dej Denstore, jag lider verkligen med dej som förlorar 3-4 tusen bara sådär... jag menar vad är väl lite mänskligt lidande mot hard cash.

Ge mej ditt kontonummer så ska jag sätta in en slant åt dej med för annars klarar du dej nog inte. Jag tror nog fler här vill stödja dej så då har vi nog snart dragit in dina stålar.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
810085
December 31, 2004 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kan helt ärligt säga att jag bryr mig mer ifall 10.000 svenskar dör än om 10.000 amerikaner/afghaner/ryssar dör.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
810254
December 31, 2004 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

zubbe wrote: Ärligt talat tycker jag inte speciellt synd om dig, Denstore, du verkar ha det ganska gott ställt ändå...

Jag vet iaf en som inte håller med på den punkten 😀

xaphod
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 105
810301
December 31, 2004 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Det är ju meningslöst. Oavsett vad jag säger, så är jag skurken här. Jag vill ju inte att folk skall skänka sina pengar, utan istället vill jag som den hemska fyrverkerinasare jag är, medvetet skada människor. Jag vill helt enkelt folk illa, och ger dem verktygen till deras eget fördärv....

Jag förstår att du är upprörd. Tråkigt att du förlorar pengar pga dålig försäljning. Men så är det ju ibland. Det kanske går bättre nästa år. Marknaden för festprylar idag är nog inte vad den brukar vara så här års. Det tror jag inte är Röda Korsets fel.

Du får ursäkta, men att fördöma Röda Korset som organisation för att ett par av dess medlemmar uppmanat folk att skänka sina pengar till flodvågens offer i asien istället för att köpa fyrverkerier låter faktiskt överilat. Att alla röda korsare är gamla tanter låter fördomsfullt.

Alla människor är sig själv närmast. Det är en erkänd mänsklig egenskap att man bättre relaterar till sådant som ligger en själv nära, tex om man har familj, släkt och vänner som drabbats. Eller landsmän. Eller om man tidigare har semestrat på en drabbad ort, eller om man överhuvudtaget semestrat på en ort med sol och bad utomlands gör det lättare att relatera till händelsen.

Med så många orättvisor och behövande i världen, så skulle man inte själv överleva om man bara gick omkring och tänkte på det. Det är också mänskligt att man därför filtrerar bort en massa. Ingen kan rädda allt. Men ibland när intrycken blir nog starka bryter de igenom och det är där många, inklusiva jag, är idag.

Själv har jag ingen lust att smälla av en massa fyrverkerier idag pga det som hänt för att det har berört mig alltför kraftigt. Jag ser i sig ingen motsättning mellan att smälla raketer och skänka pengar. Man kan säkert göra både ock, men för mig är nyårsraketer förknippat med fest och glädje och jag känner mig inte så glad just nu. Jag känner sorg och medlidande. Jag tycker inte det beror på min dubbelmoral men samtidigt är det en sorts dubbelmoral, fast ändå inte, det är bara den mänskliga naturen!

Med önskan om ett bättre år 2005 /xaphod

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
810306
December 31, 2004 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

xaphod wrote: [quote=denstore] Det är ju meningslöst. Oavsett vad jag säger, så är jag skurken här. Jag vill ju inte att folk skall skänka sina pengar, utan istället vill jag som den hemska fyrverkerinasare jag är, medvetet skada människor. Jag vill helt enkelt folk illa, och ger dem verktygen till deras eget fördärv....

Jag förstår att du är upprörd. Tråkigt att du förlorar pengar pga dålig försäljning. Men så är det ju ibland. Det kanske går bättre nästa år. Marknaden för festprylar idag är nog inte vad den brukar vara så här års. Det tror jag inte är Röda Korsets fel.

Du får ursäkta, men att fördöma Röda Korset som organisation för att ett par av dess medlemmar uppmanat folk att skänka sina pengar till flodvågens offer i asien istället för att köpa fyrverkerier låter faktiskt överilat. Att alla röda korsare är gamla tanter låter fördomsfullt.

Alla människor är sig själv närmast. Det är en erkänd mänsklig egenskap att man bättre relaterar till sådant som ligger en själv nära, tex om man har familj, släkt och vänner som drabbats. Eller landsmän. Eller om man tidigare har semestrat på en drabbad ort, eller om man överhuvudtaget semestrat på en ort med sol och bad utomlands gör det lättare att relatera till händelsen.

Med så många orättvisor och behövande i världen, så skulle man inte själv överleva om man bara gick omkring och tänkte på det. Det är också mänskligt att man därför filtrerar bort en massa. Ingen kan rädda allt. Men ibland när intrycken blir nog starka bryter de igenom och det är där många, inklusiva jag, är idag.

Själv har jag ingen lust att smälla av en massa fyrverkerier idag pga det som hänt för att det har berört mig alltför kraftigt. Jag ser i sig ingen motsättning mellan att smälla raketer och skänka pengar. Man kan säkert göra både ock, men för mig är nyårsraketer förknippat med fest och glädje och jag känner mig inte så glad just nu. Jag känner sorg och medlidande. Jag tycker inte det beror på min dubbelmoral men samtidigt är det en sorts dubbelmoral, fast ändå inte, det är bara den mänskliga naturen!

Med önskan om ett bättre år 2005 /xaphod

Japp...väl talat och gott nytt år på dig mannen. 🙂

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
810324
December 31, 2004 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra sagt! Ett perfekt slut på tråden.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
810331
December 31, 2004 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp bra skrivet. Hollen i ven.

*tråd låst*

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
810339
December 31, 2004 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Låst? Åfan.. wannabe 😉

Gott nytt år på er!

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
811378
January 1, 2005 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote:
Och på vilka grunder har du beslutat dig att så inte redan är fallet? Bara för att vi pratar om en speciell händelse så betyder det självklart att jag under årets övriga 365 dagar ej bryr mig 🙄 Tänk vilken underbar värld vi lever i med människor som tänker som du.

Ja, den hade varit riktigt bekväm faktiskt. Istället för att folk skall försöka överträffa varandra med att vara politiskt korrekta i alla lägen, och försöka övertrumfa varandra i någon form av modern flagelism, så kunde vi kanske försöka sträva efter ett samhälle där folk tänker och ifrågasätter saker istället.
Men visst, det är säkert bättre med din variant av samhälle istället, där man låter media bestämma vad som är rätt och fel, och var man gör bäst i att alltid tycka i de enkla banorna. Blunda för problem och orättvisor, så länge man inte blir anklagad för att vara oliktänkande. Det blir ju enklast så. Denna utvecklingen är slaskvattnet från det gamla konsensussamhället. Nu behövs ingen gemensam strävan längre, det räcker med att man säger rätt saker, oavsett hur man handlar.

ManicBlue wrote:
Du är tydligen synsk eller något. Hur kan du dra så mycket slutsatser kring folk? Många fina ord, men i slutändan bottnar sig kanske din ilska i förlorad inkomst? Hur vet du att jag eller andra inte bryr oss när det händer annat? Måste jag skriva allt jag gör i mitt liv på NH?

Du behöver inte skriva ett endaste dugg om ditt liv. Men frågan är varför du först skriver hur viktigt det är för dig att inte fira nyår på grund av händelserna, och sedan sura till för att man påpekar att det är ganska troligt att det handlar om att du gör det för att lindra din egen smärta? Jag struntar fullständigt i hur mycket du skänker i allmosor om året. Det är din privata ekonomi. Själv har jag hitintills skänkt ungefär 2% av min årsinkomst, vilket är jäkligt mycket när man har så lite som jag har. Nu kommer Röda korset aldrig att få en krona av mig igen. Inte heller min syster, svåger eller moder kommer att skänka till Röda korset igen. Om någon frågar mig vad jag tycker, så kommer jag alltid att fördömma dem. Deras beteende var ingen isolerad händelse. Min syster och moder såg samma sak på andra ställen, och det är inte i samma sämhällen. Inte ens i samma kommuner.
Det är klart att det här bottnar i ilska över förlorad inkomst. Tror du att du hade gillat att förlora en månadslön, och blivit tvungen att låna pengar till räkningar och hyra de närmaste månaderna? Hade du känt dig som en lyckligare tvåbarnsfader om någon hade sagt att de skulle skänka bort din decemberlön? Tror inte det va?

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
811459
January 1, 2005 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

så, nu känner jag mig duktig eftersom jag har givit 100kr från min egen kassa...
plus att min familj gav 500kr...

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
811600
January 2, 2005 - 4:56 am
sp_Permalink sp_Print

Det blev ett väldans liv här.

denstore: Du borde bli politiker.

För övrigt så skänkte vi 500:-, vi åt också en massa god mat. Plus att vi smällde av en del krut på nyår. Om detta gör oss ädla eller risiga får andra avgöra.

kORRELITO
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 639
811630
January 2, 2005 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

100 från mig.

Ritus
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 38
811632
January 2, 2005 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skänkte pengar. det känns ganska självklart att vilja hjälpa till med det man åtminstonde kan hjälpa till med.

Suizide
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 746
811690
January 2, 2005 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

100 kr skänkt igår 😀 Alltid något.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
811704
January 2, 2005 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller faktiskt med denstore :/

Denstore, nästa år, sätt upp en skylt med "Skänker 10% av total vinsten till röda korset" eller något sådant, Då kommer tantera att gå och ragga kunder istället ^^

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
811712
January 2, 2005 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Denstore, nästa år, sätt upp en skylt med "Skänker 10% av total vinsten till röda korset" eller något sådant, Då kommer tantera att gå och ragga kunder istället ^^

Nästa år kommer det antagligen inte ha hänt något med svenskar inblandade = no problem.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
811790
January 2, 2005 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

har inte skänkt ett skit, det är bara så uppblåst, finns värre/lika dåliga grejer som händer dagligen bara att media inte tar upp dem. Det är rätt jävla svinigt enligt mej liksom det är en bråkdel svenskar som dött för en gångs skull och då är det "ve o fasa" medans folk i andra världsdelar t ex afrika och sydamerika dör som flugor hela tiden. Makes me sick hur vi beter oss...

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
811804
January 2, 2005 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: har inte skänkt ett skit, det är bara så uppblåst, finns värre/lika dåliga grejer som händer dagligen bara att media inte tar upp dem. Det är rätt j**la svinigt enligt mej liksom det är en bråkdel svenskar som dött för en gångs skull och då är det "ve o fasa" medans folk i andra världsdelar t ex afrika och sydamerika dör som flugor hela tiden. Makes me sick hur vi beter oss...

Kan det bero på:

Att detta kom som en kalldusch, ingen förvarning, samt att en hel del Svenskar drabbades.

Att tex svälten i Afrika är "uttjatat" sedan ett 10-tal år tillbaka?

Eller vad tror du?

Och sedan när är det fel med att hjälpa folk i akut nöd?

Sedan misstänker jag att Sverige och Svenskarna lämnar en hel del pengar till tex dom svältande i Afrika.

Att du vägrar och skriver på det sättet visar mer om dig, än om alla andra "skenheliga".

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 129
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL