Stöd de drabbade av tsunamin|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stöd de drabbade av tsunamin
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
sp_UserOfflineSmall Offline
811807
January 2, 2005 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: har inte skänkt ett skit, det är bara så uppblåst, finns värre/lika dåliga grejer som händer dagligen bara att media inte tar upp dem. Det är rätt j**la svinigt enligt mej liksom det är en bråkdel svenskar som dött för en gångs skull och då är det "ve o fasa" medans folk i andra världsdelar t ex afrika och sydamerika dör som flugor hela tiden. Makes me sick hur vi beter oss...

Kan meddela dig att det årligen skänks x antal tusen kronor till Afrika och liknande länder.
Jag har själv skänkt x antal hundra till Afrika, när jag gick på gymnasiet så hade vi en systerskola i Afrika så skolan skänkte friskt dit.

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
811892
January 2, 2005 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:

Ja, den hade varit riktigt bekväm faktiskt. Istället för att folk skall försöka överträffa varandra med att vara politiskt korrekta i alla lägen, och försöka övertrumfa varandra i någon form av modern flagelism, så kunde vi kanske försöka sträva efter ett samhälle där folk tänker och ifrågasätter saker istället.
Men visst, det är säkert bättre med din variant av samhälle istället, där man låter media bestämma vad som är rätt och fel, och var man gör bäst i att alltid tycka i de enkla banorna. Blunda för problem och orättvisor, så länge man inte blir anklagad för att vara oliktänkande. Det blir ju enklast så. Denna utvecklingen är slaskvattnet från det gamla konsensussamhället. Nu behövs ingen gemensam strävan längre, det räcker med att man säger rätt saker, oavsett hur man handlar.

Ja eller tycka som du och blunda för vad andra skriver eftersom man är så upptagen med att fundera ut ett fyndigt svar. Jag både tänker och ifrågasätter och detta har jag Aftonbladet att tacka för....

denstore wrote:

Du behöver inte skriva ett endaste dugg om ditt liv. Men frågan är varför du först skriver hur viktigt det är för dig att inte fira nyår på grund av händelserna, och sedan sura till för att man påpekar att det är ganska troligt att det handlar om att du gör det för att lindra din egen smärta? Jag struntar fullständigt i hur mycket du skänker i allmosor om året. Det är din privata ekonomi. Själv har jag hitintills skänkt ungefär 2% av min årsinkomst, vilket är jäkligt mycket när man har så lite som jag har. Nu kommer Röda korset aldrig att få en krona av mig igen. Inte heller min syster, svåger eller moder kommer att skänka till Röda korset igen. Om någon frågar mig vad jag tycker, så kommer jag alltid att fördömma dem. Deras beteende var ingen isolerad händelse. Min syster och moder såg samma sak på andra ställen, och det är inte i samma sämhällen. Inte ens i samma kommuner.
Det är klart att det här bottnar i ilska över förlorad inkomst. Tror du att du hade gillat att förlora en månadslön, och blivit tvungen att låna pengar till räkningar och hyra de närmaste månaderna? Hade du känt dig som en lyckligare tvåbarnsfader om någon hade sagt att de skulle skänka bort din decemberlön? Tror inte det va?

Jag har rätten att sura till eftersom du utgår ifrån att jag har baktankar kring mitt agerande. Varken du eller någon annan kan komma och tala om för mig varför jag gör som jag gör. Jag har aldrig beodrat någon annan att agera som jag gör. Men är det från början så svårt att förstå varför man ville uppmana folk att inte köpa fyrverkerier? Därmed inte sagt att jag tycker dessa personer gjorde rätt mot dig...om det nu gick till på det sättet du beskriver.

Jag hade precis som du fått de jävligt svårt utav att förlora en hel månadslön, självklart. Hade man väntat sig ett annat svar? Nä. Tråden hade dock ett bra syfte tills det att du började skriva hur hemska dessa människor varit mot dig. Precis som att alla i röda korset skulle vara på det sättet. Ska man strunta i bistånd bara för att några kärringar beter sig illa?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
812192
January 2, 2005 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote:
Jag har rätten att sura till eftersom du utgår ifrån att jag har baktankar kring mitt agerande. Varken du eller någon annan kan komma och tala om för mig varför jag gör som jag gör. Jag har aldrig beodrat någon annan att agera som jag gör. Men är det från början så svårt att förstå varför man ville uppmana folk att inte köpa fyrverkerier? Därmed inte sagt att jag tycker dessa personer gjorde rätt mot dig...om det nu gick till på det sättet du beskriver.

Jag hade precis som du fått de jävligt svårt utav att förlora en hel månadslön, självklart. Hade man väntat sig ett annat svar? Nä. Tråden hade dock ett bra syfte tills det att du började skriva hur hemska dessa människor varit mot dig. Precis som att alla i röda korset skulle vara på det sättet. Ska man strunta i bistånd bara för att några kärringar beter sig illa?

Saken är kanske helt enkelt aldrig så svart eller vit som du tror. Röda korset kanske inte är en sån helylleförening som du tror, och inte heller skulle jag behöva ljuga för att övertyga någon om det. Bara att du antyder det, visar mer om hur naiv du är i ditt resonerande i denna frågan.
Jag har inte sagt att alla i röda korset skulle bete sig så, men bara faktumet att det uppenbart har varit så att medlemmar ur röda korset, genom media och sina medlemmar, uppmanat folk att låta bli att köpa en viss produkt är ett klart brott mot deras egen policy. Inte för att det är något ovanligt när det kommer till röda korset. Deras renomé är inte direkt fläckfri, även om de gärna vill framstå på det viset.

Jag har inte vid ett enda tillfälle sagt att man skulle avstå från bistånd. Stöd till fattigare länder genom staten är en självklarhet.
Men att skänka pengar genom privata kanaler, påminner mer om en modern form av avlatsbrev, och om det är så du får sinnesfrid, tycker jag det bara är beklagligt.

Detta blir mitt sista inlägg om detta, ja kanske överhuvudtaget, då jag inte riktigt förstår vad du menar, och p.g.a. jag börjar bli trött på att alltid få omotiverade mothugg från din sida. Du säger att jag borde läsa andras inlägg istället för att hitta på fyndiga svar. Kanske du borde testa att läsa några inlägg själv, och försöka se saker från annat än dina egna vyer. Kommentarerna i den här tråden har varken stött enbart dig eller mig. Det är det som är meningen i ett diskussionsforum, men du kanske inte tycker att det borde diskuteras här...
Tråden spårade inte ur för att jag skrev om mina upplevelser. Förhoppningsvis gav den folk en insikt i att det minsann inte är så enkelt som att bara gå ut och uppmana folk till att låta bli att handla en viss produkt. Sådant beteende kan ofta få rätt så oanade följder, och är aldrig särskilt kreativa.
Den här katastrofen är självklart oerhört tragisk, men det är knappast regeringen, UD eller personer som Göran eller Laila som har åstadkommit den. Medias vansinniga påhopp på regeringen och UD är helt uppåt väggarna idiotiska. Svensk media är så äckligt perverterad att de inte själva inser att de gottar sig i den här misären, och att de skadar mer än de hjälper. Vi håller på att se en värdig uppföljare till Estonia rulla igång, och nu sitter folk och tycker det är bra. Själv blir jag livrädd av att se folks agerande i den här katastrofen. Allt logiskt tänkande är utbytt mot uppiskad stämning av missriktat medlidande och tyckande i frågor i vilka man inte har kompetens att uttala sig i.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
812201
January 2, 2005 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=fastbullit]har inte skänkt ett skit, det är bara så uppblåst, finns värre/lika dåliga grejer som händer dagligen bara att media inte tar upp dem. Det är rätt j**la svinigt enligt mej liksom det är en bråkdel svenskar som dött för en gångs skull och då är det "ve o fasa" medans folk i andra världsdelar t ex afrika och sydamerika dör som flugor hela tiden. Makes me sick hur vi beter oss...

Kan det bero på:

Att detta kom som en kalldusch, ingen förvarning, samt att en hel del Svenskar drabbades.

Att tex svälten i Afrika är "uttjatat" sedan ett 10-tal år tillbaka?

Eller vad tror du?

Och sedan när är det fel med att hjälpa folk i akut nöd?

Sedan misstänker jag att Sverige och Svenskarna lämnar en hel del pengar till tex dom svältande i Afrika.

Att du vägrar och skriver på det sättet visar mer om dig, än om alla andra "skenheliga".

Jag tror att det är så, och det är det jag tycker är jävligt...

Det är aldrig fel men jag tycker denna uppsving pga av att ett antal västerlänningar är med om olyckan är så sjuk, det visar verkligen hur lite vi bryr oss om dem mindre lyckligt lottade.

Jag hade skänkt om jag haft pengar till det, men till någon organisation som delar upp mina pengar till fler ställen där dem behövs...

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
812761
January 3, 2005 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

skänkt en större summa

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
814274
January 4, 2005 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Har själv inte donerat något då jag lever på gränsen till fattigdom nu en månad framöver.

http://movies.yahoo.com/news/a.....62000.html
Men hon var generös. 😀
6,822,000.00:- räknat i skrivande stund.

dme
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 122
814482
January 5, 2005 - 1:33 am
sp_Permalink sp_Print

Donerade en liten slant, 300kr. Hoppas de kommer till användning.

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
814495
January 5, 2005 - 2:16 am
sp_Permalink sp_Print

Har skänt lite pengar då och då på Ica där de har sina sparbössor, plus att jag ska lämna blod imorgon.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 163
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL