March 5, 2002
Snart röstar riksdagen igenom den hårt kritiserade lagen om signalspaning
Snart får staten läsa e-post och fax som passerar Sveriges gränser.
Om en vecka röstar riksdagen troligen igenom den våldsamt debatterade signalspaningslagen.
Tycker du att staten skall få lagra och läsa dina mail? :cy:
Jag undrar hur detta påverkar webmail dock, som GMail och Hotmail... jag menar, skickar man mail gmailanvändare <-> gmailanvändare så borde det inte hamna hos staten, right?
March 5, 2002
DiDi wrote: Borde väl "bara" gälla mail som skickas via svenska internetoperatörer?
Jao jag vet inte. Man får ju hoppas det. Isåfall kommer man ju undan om man använder webmail utomlands (dock så tror jag att Svenska auktoriteter utan problem skulle kunna skaffa fram mail hos GMail eller liknande utan större problem, om det ligger skäl bakom). Inte för att webmailen utomlands är att lita på heller, iofs...
January 31, 2004
Är det så enkelt att använda ett mailkonto utomlands och ändå sitta i Sverige för att gå "osynlig"
Då känns det som massa omotiverade miljoner som lagts ner, för då ger det ju i praktiken ingen effekt.
Det är ju skrämmande egentligen att detta inte fått mer massmedialuppmärksamhet.
March 10, 2003
Om det gäller kommunikation så tror jag även all kommunikation innefattas.
Finns säkert finstilt någonstans att de får läsa all trafik.
Men å andra sidan är väl detta förslaget inte nytt, det gömdes ju innan valet för att det var dålig propaganda
och skulle skada valrörelsen.
Så att smyga in det nu i det tysta är ju det mest smarta.
Tycker det är konstigt att media uppmärksammat det nu först bara en vecka innan. Det har ju varit på gång enda sedan 2006.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 5, 2002
a01marev wrote: Är det så enkelt att använda ett mailkonto utomlands och ändå sitta i Sverige för att gå "osynlig"
Då känns det som massa omotiverade miljoner som lagts ner, för då ger det ju i praktiken ingen effekt.
Tja, saken är ju att alla mail sparas ju också, I don't like that.
a01marev wrote: Det är ju skrämmande egentligen att detta inte fått mer massmedialuppmärksamhet.
Precis! Är det verkligen ingen som bryr sig om integritet längre!? Litar svenskarna så mycket på staten? Tänk om det blir statskupp om 10 år, då har de tillgång till all data och kan systematiskt fängsla politiska motståndare osv hur enkelt som helst... (extremt exempel men inte helt taget ur luften)
😮
April 24, 2007
Det är ju helt sinnessjukt att försöka införa något sådant här i Sverige, vi är inte direkt hotade av något land/grupp och risken är mycket låg i Sverige. Sverige är neutralt i dem flesta frågor. Självklart ska dem kunna allyssna (mm.) dem som har en direkt misstanke om brott riktade mot sig, men inte alla Sveriges invånare.
kortfattat: allas integritet slopas för att stoppa en handfull kriminella.
EDIT: inlägg 2000 pga jä**a FRA 🙄
November 18, 2003
Jag tror inte detta kommer få påverka oss så mycket.
Polisen kan ju kolla upp en person`s helt privata affärer men det är ju inte så lätt för dom, var ju inte sålängesen en polis blev avstängd för att ha kollat upp en person utan tillstånd av domare eller något sådant så vanligt folk som inte har något att oroa sig för behöver inte bry sig.
MEN sen å andra sidan så tycker jag det är kräkande att någon kan glo i mailen närsomhelst.
Ser både nack och fördelar med detta för vill jag vara medlem i en sait med endast analsex är det min ensak xD
April 23, 2003
Fackamato wrote: Jag undrar hur detta påverkar webmail dock, som GMail och Hotmail... jag menar, skickar man mail gmailanvändare <-> gmailanvändare så borde det inte hamna hos staten, right?
Allt beror på hur gmail har sitt system inbyggt, men det känns som en väldigt liten risk att sånna mail skulle snappas upp. Problemet är väl snarare när personer i sverige ska läsa mailen på sin webmail i utlandet, då kan ju fra snappa upp och läsa trafiken (sålänge trafiken inte är krypterad, dvs https). Det är väldigt få webmails som kör med full krypterad trafik, om något använder de kryptering för inloggningen, så ens user/pass skickas krypterat.
DiDi wrote: Borde väl "bara" gälla mail som skickas via svenska internetoperatörer?
Även mail mellan svenska operatörer behöver inte plockas upp, beror på hur routingen är mellan servrarna. Om trafiken t.ex. går via Norge (Telenor/BBB har en hel del servrar där...) kommer ju antagligen FRA kunna se trafiken.
Fackamato wrote: Tja, saken är ju att alla mail sparas ju också, I don't like that.
Det har jag inte hört talas om, någon url eller nåt för det? De kommer ju ha möjligheten att spara ner all data de vill, men vad jag vet ska inget automatiskt sparande ske (som omfattar all befolkning).
Coore wrote: Staten får gärna läsa min mail, avlyssna mina telefonsamtal och spåra mig bäst dom vill ifall det kan hjälpa till att sätta dit tex pedofiler.
Det handlar verkligen inte bara om det, det är som att säga att man inte har något problem sålänge man har "rent mjöl i påsen".
Jag rekommenderar alla att läsa PDF:en som finns på http://www.dnv.se/indexroda.asp
Min inställning i frågan är nog att ingen ska kolla mej såvida det finns misstankar om något grovt brott.
Övervakning endast för övervakningens skull klassar jag som en steg mot diktatur. Men å andra sidan så vet väl alla vilka som styr Sverige idag.
1984 någon?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 23, 2003
Coore wrote: POE: Varför skulle det bli ett problem för oss som inte har någonting att dölja då?
Jag har varit i städer där det är filmkameror i varenda gatuhörn, jag har aldrig känt att det har varit kränkande. Det medför dock en stor säkerhet, och det märks väl av.
Vanliga filmkameror på publika platser har jag inget emot. Men när det just handlar om sådan här avlyssning av trafik finns det flera problem. Något som sticker ut är att åsiktsregistrering blir mycket lättare, även om olagligt, något som SÄPO sysslade med i stor skala för ett årtionde sen. Att kunna tipsa journalister anonymt försvåras otroligt. Läs PDFen jag länkade säger jag bara 🙂
March 24, 2003
August 2, 2001
Jaha, då var det dags igen.
Här är en bra sida, som jag rekommenderar alla att läsa:
http://www.stoppafralagen.nu/
Och här är lite politiker att kontakta:
http://www.lexorwell.se/?q=node/9
Kom ihåg att om ni skriver till en politiker, var artig, objektiv och använd ett korrekt språk.
Det värsta är att många politiker har bristfälliga kunskaper i ämnet, och tycks bara lyssna på övervakningshetsarna. Frågan är hur användbar lagen egentligen är. Organiserade brottslingar vet att deras kommunikation är känslig och kan enkelt använda kryptering. Som ni säkert är medvetna om så finns det krypteringar som är så starka att det krävs upp till ett par veckor med en superdator för att knäcka dem. FRA kommer knappast att slösa datorkraft på att knäcka krypteringar på slumpvis uppsnappade mail, vilket gör lagen ganska irrelevant. Frågan är om inte FRA redan gör det här, och att man nu bara vill göra det lagligt.
March 24, 2003
Och dessa löjliga exempel där avlyssningen är till för brottslignar/terrorister osv.
Om jag är en brottsling inte fan använder jag linjer som är bevakade, det är som om en al qaida gubbe skulle försöka flyga in i usa med väskan full av bomber när han vet att det är bevkat.
Är jag brottsling så använder jag metoder som jag anser är säker. i slutändan är det bara vanliga svenssons som inte har nåt att "dölja" som drabbas.
December 15, 2002
Först tår inte argumentet; "...om man inte har något att dölja"... Det är principen det handlar om. Som någon sa så kommer det bara drabba vanligt folk.
Vår idiotiska regering har fan gått för långt för länge sen. Vartog friheten vägen...? Ska alla medborgare utrustas med mikrofoner också?
1 Guest(s)