July 27, 2006
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety"
Ett citat som känns aktuellt än idag, trots att det skrevs redan 1755.
För övrigt också ett citat som användes av en inte helt okänd typ vid namn Benjamin Franklin, en föregångare vars handlingar skapade nationen USA och dess konstitution.
Något som Bush & co försöker avveckla genom just inskränkningar av individens frihet, starkt jobbat PG...
Att ge sig in på en sådan väg är extremt farligt, vi har otaliga exempel på detta genom historien.
Så varför bry sig om vad otaliga diktatorer har gjort, vi lever ju i en demokrati, eller?
Sen är ju avlyssning knappast applicerbar för annat än de riktigt ointelligenta terroristerna, om man nu inte besitter nyckeln till varenda krypto som existerar på planeten.
Inte ens enkla meddelanden via steganografi lär knäckas innan det är försent, så då kvarstår frågan hur lagen kommer användas några år från nu.
Kollar man hur maktens boningar mer eller mindre tar order från kommersiella intressen så känns möjligheten inte helt främmande, filmbolag, reklamföretag, försäkringsbolag och arbetsgivare kan mycket väl vara de som nyttjar systemet framöver.
Men vi har väl inget att dölja så varför bry sig, rent mjöl i påsen osv.
Inte lika kul när din 24 år gamla sökning på Google hindrar dig från ersättning av ett försäkringsbolag, eller när du inte kan få vissa jobb för du skrivit något dom inte tycker om anonymt på ett forum.
Alla har något att dölja, eller bör åtminstone ha rätten att kunna dölja något.
Att hela ens liv blir transparent är varken önskvärt eller rimligt, absolut inte när det sker genom en lag som är principiellt värdelös för sitt påstådda huvudsyfte.
Men ok, för de som har "rent mjöl i påsen" och accepterar lagen.
Skulle ni gå med på att jag har total koll på er?
Kameror i ALLA rum, kollar igenom varenda del av er lägenhet, er post genomsöks kontinuerligt etc.
Anonym som jag är för er kan ni inte heller veta vad jag kommer göra med den information jag kommer över, litar ni verkligen på att jag kommer sköta mig och att era förehavanden slipper bli allmän kännedom?
Det är också klart negativt för alla företag då deras hemligheter (som kan innebära tusentals arbetstillfällen) ej kan säkerställas att de kan hemlighållas.
Tack men nej tack, jaga riktiga bovar istället för att övervaka den stora massan.
Lägg resurserna på de ställen där dom gör nytta, Bin Laden m fl. kommer inte skicka några mail om kommande attacker hur mycket FRA än vill tro detta.
April 24, 2007
MangeM wrote: "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety"
Ett citat som känns aktuellt än idag, trots att det skrevs redan 1755.
För övrigt också ett citat som användes av en inte helt okänd typ vid namn Benjamin Franklin, en föregångare vars handlingar skapade nationen USA och dess konstitution.
Något som Bush & co försöker avveckla genom just inskränkningar av individens frihet, starkt jobbat PG...Att ge sig in på en sådan väg är extremt farligt, vi har otaliga exempel på detta genom historien.
Så varför bry sig om vad otaliga diktatorer har gjort, vi lever ju i en demokrati, eller?Sen är ju avlyssning knappast applicerbar för annat än de riktigt ointelligenta terroristerna, om man nu inte besitter nyckeln till varenda krypto som existerar på planeten.
Inte ens enkla meddelanden via steganografi lär knäckas innan det är försent, så då kvarstår frågan hur lagen kommer användas några år från nu.
Kollar man hur maktens boningar mer eller mindre tar order från kommersiella intressen så känns möjligheten inte helt främmande, filmbolag, reklamföretag, försäkringsbolag och arbetsgivare kan mycket väl vara de som nyttjar systemet framöver.Men vi har väl inget att dölja så varför bry sig, rent mjöl i påsen osv.
Inte lika kul när din 24 år gamla sökning på Google hindrar dig från ersättning av ett försäkringsbolag, eller när du inte kan få vissa jobb för du skrivit något dom inte tycker om anonymt på ett forum.
Alla har något att dölja, eller bör åtminstone ha rätten att kunna dölja något.
Att hela ens liv blir transparent är varken önskvärt eller rimligt, absolut inte när det sker genom en lag som är principiellt värdelös för sitt påstådda huvudsyfte.Men ok, för de som har "rent mjöl i påsen" och accepterar lagen.
Skulle ni gå med på att jag har total koll på er?
Kameror i ALLA rum, kollar igenom varenda del av er lägenhet, er post genomsöks kontinuerligt etc.
Anonym som jag är för er kan ni inte heller veta vad jag kommer göra med den information jag kommer över, litar ni verkligen på att jag kommer sköta mig och att era förehavanden slipper bli allmän kännedom?
Det är också klart negativt för alla företag då deras hemligheter (som kan innebära tusentals arbetstillfällen) ej kan säkerställas att de kan hemlighållas.Tack men nej tack, jaga riktiga bovar istället för att övervaka den stora massan.
Lägg resurserna på de ställen där dom gör nytta, Bin Laden m fl. kommer inte skicka några mail om kommande attacker hur mycket FRA än vill tro detta.
kloka ord, bara att hålla med =DO
May 19, 2002
Nu har jag dragit mitt strå till stacken iaf, ett lite strå men iaf.
Jag har mejlat min riksdagsledmot med argument och bett honom rösta nej till förslaget. Jag tycker fler borde göra detta, även om det kanske inte spelar så jättestor roll så måste man iaf försöka tycker jag.
September 1, 2002
Det här är helt sjukt. Även om jag är ren, så vill jag ha mitt privatliv i fred.
Det är faktiskt så att det är vår frihet det snackas om, jag kommer att bli begränsad om detta går igenom.
Jag tror rent av att jag flyttar till Norge eller Spanien i sådant fall, slänger mobilen åt helvete och bojkottar internet.
Going eremit.
EDIT:
Jag trodde att politiker, mer än någon, ville ha sitt fiffel i fred? Vi vet ju alla att de fifflar som fan.
Dessutom tror jag att det kommer finnas en klausul i dessa regler som gör att politikerna inte kommer att avlyssnas.
Shysst, "FRA har samlat data i tio år" , "Svenska samtal lagras redan av FRA"..
Intressant att det finns många i "fel block" som trots allt verkar använda huvudet. "Centern tvekar om FRA-lagen".
Egna partiet står som vanligt på folkets sida: "- Jag vill då riva upp den här lagstiftningen, därför att den ger FRA befogenheter och möjligheter att övervaka som vi inte har sett tillstymmelse till i svensk historia, säger Lars Ohly till TT."
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 31, 2001
Dinos wrote: Jag tycker då att personlig integritet är viktigare än att priset på miljöfarliga saker är högt. Men det är ju jag det... :eye:
Förstår inte varför folk är så rädda för att andra ska veta vad dom pratar om, vad spelar det för roll? Det är ju inte direkt som om hela stan får reda på att du knullat greta på hörnet när du supit dig full på rakvatten en onsdagskväll.
Däremot när man förlorar massa pengar på höga bensinpriser varje månad är något som är förjävligt när man som jag måste använda bilen till jobbet varje dag.
Death On Wings wrote: Förstår inte varför folk är så rädda......
Uppenbarligen inte.
I ett demokratiskt land där du har din fulla rätt till egen åsikt hör avlyssning och indirekt åsiktsregistrering av oskyldiga inte hemma.
För egen del handlar det inte om någon direkt rädsla för tokerierna, snarare att värna om demokratin i landet.
Angående bensinpriset så lär det väl hamna uppåt 15:-/l innan månaden är slut.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 31, 2001
ilg@dd wrote: Uppenbarligen inte.
I ett demokratiskt land där du har din fulla rätt till egen åsikt hör avlyssning och indirekt åsiktsregistrering av oskyldiga inte hemma.
För egen del handlar det inte om någon direkt rädsla för tokerierna, snarare att värna om demokratin i landet.
En oskyldig person har inget att frukta när det gäller det här, det som avlyssnas kommer inte direkt ut till allmänheten.
Kan bara komma på positiva saker när det gäller detta, fånga internet pedofiler och annat slödder.
Värna om demokratin? Kan man göra sverige tryggare genom en sådan här simpel grejj så varför inte, jag hoppas att det går igenom.
Death On Wings wrote: En oskyldig person har inget att frukta när det gäller det här, det som avlyssnas kommer inte direkt ut till allmänheten.
Kan bara komma på positiva saker när det gäller detta, fånga internet pedofiler och annat slödder.
Värna om demokratin? Kan man göra sverige tryggare genom en sådan här simpel grejj så varför inte, jag hoppas att det går igenom.
Jajjamän, sen kan vi väl låsa in varje medborgare i ~1 år var också, rimligtvis torde någon som förtjänar det hamna bakom galler.. Och varför inte förbjuda alla slags igenklistrade brev/paket/diverse kollin och endast tillåta vykort också på samma gång..
:cy:
December 31, 2001
ilg@dd wrote: Jajjamän, sen kan vi väl låsa in varje medborgare i ~1 år var också, rimligtvis torde någon som förtjänar det hamna bakom galler.. Och varför inte förbjuda alla slags igenklistrade brev/paket/diverse kollin och endast tillåta vykort också på samma gång..
:cy:
Du ska då alltid överdriva, är du så rädd för en förändring?
Så fort alla i diskussionen inte spelar på dina noter så ska det börja grinas som en liten unge och häva ur sig massa dynga hela tiden, är det din son som tar hand om dig till vardags?
Vad får dig att tro att man skulle börja låsa in oskyldiga personer bara för att man får avlyssna deras telefoner?
Du måste ju verkligen ha sett för mycket på film, för att vara så gammal har du inte direkt någon verklighetsuppfattning.
I stället för att förbjuda igenklistrade paket så skulle dom scanas/rönkas efter tex droger och farliga ämnen.
September 12, 2001
Death On Wings wrote: En oskyldig person har inget att frukta när det gäller det här, det som avlyssnas kommer inte direkt ut till allmänheten.
Ditt argument är samma gamla slitna "rent mjöl i påsen" som folk har en viss förkärlek att dra upp.
Den där mjölpåsen är rejält skitig numera...
Death On Wings wrote: Du ska då alltid överdriva, är du så rädd för en förändring?
Så fort alla i diskussionen inte spelar på dina noter så ska det börja grinas som en liten unge och häva ur sig massa dynga hela tiden, är det din son som tar hand om dig till vardags?Vad får dig att tro att man skulle börja låsa in oskyldiga personer bara för att man får avlyssna deras telefoner?
Du måste ju verkligen ha sett för mycket på film, för att vara så gammal har du inte direkt någon verklighetsuppfattning.I stället för att förbjuda igenklistrade paket så skulle dom scanas/rönkas efter tex droger och farliga ämnen.
Jag har ett demokratiskt synsätt på livet och samhället vilket jag står upp för och försöker försvara i valtider, vad har du?
🙄
Death On Wings wrote: Mig spelar det ingen roll alls, så länge jag själv inte påverkas negativt av det.
Och precis där avslöjade du partitillhörighet.. Synd bara att dina grabbar hjälper till att hålla bensinpriset så högt.
2 Guest(s)