November 15, 2003
Xenomorphed wrote: jag är inte så inne på det där med torrents, men APB jagar dom som gör filmer/musiken/spelet tillgänligt för andra. Dvs. dom som skapar torrenten och delar ut den på DC.
Torrenten på DC, hur menar du? En torrent-fil innehåller bara en "beskrivning" av vilka filer som ska laddas ner samt adress till trackern. Det är denna, helt lagliga, lilla fil som du laddar ner och använder tillsammans med en bittorrent-klient, t ex Azureus. Torrents och DC har inget med varandra att göra...
Jag tror att antipiratbyrån fokuserar mer på DC än bittorrent än så länge därför att det är väldigt sällsynt att du laddar upp en hel film till en och samma klient, bara delar/segment. Kanske lite knivigare att få nån dömd för att ha delat med sig av delar av en film.
Testa att köra t ex protowall som blockerar oönskade ip-adresser.
January 6, 2004
Börjar du tanka en film så har du automatiskt brutit lagen , det spelar ingen roll om du sedan har 10mb eller 5GB av filen.
Sen hur Antipiratbyrån eller någon annan tänker bevisa det är upp till dem hur dem ska göra, Delar du äns ut en film så är du själv medveten om att någon annan kommer att tanka ner den och då vet du säkert i det läget att du har brutit lagen, föresten så behöver ingen tanka ner en film från dig som delar ut för att åka fast utan det räcker bara att du har synlig SHARE för att bryta på lagen och vara misstänkt.
Eftersom dem inte har kommit så långt med sin spårning idag så kan man nästan vara säker att man klarar sig en tid om man delar ut tillfälligt, det är dem som delar permanent som åker fast eftersom målet för Antipiratbyrån är främst att sätta ditt dem som är flitiga Aktiva Medlemmar inom Piratkopiering/piratförsäljning.
Om en snar framtid så ser jag säkert antingen att man har utvecklat ett bra system för just pirater eller ett system som kommer vara värdelöst, jag hoppas bara att lagen om Ner/uppladning ändras eller hela konceptet om P2P förbättras.
March 9, 2004
hmm... det här med att man delar ut små delar av filmer.
När man delar ut en fil med bittorent så skickar man i väg en massa små fragmet men hur kan det vara olagligt?
Tänk dig om du delar upp en mp3 låt i 1000 delar vi säger att varje bit blir 3kb stor. det är 1024*3=3072 tecken i följd eller 3072*8= 24576 ettor eller nollor. Tror jag om jag har räknat rätt.
Hur stor bit måste man skicka innan det blir olagligt?
Räcker det med 100 mbyte eller kanske 3mbyte eller så lite som 3kbyte
Man kan ju skala ner den ännu om man vill till slut kan vi komma ner till till den här storleken..... 1010010100001010010000
Är det olagligt om jag skickar den här biten?
men ni kanske förstår vad jag menar.... hur stora delar måste det vara för att det ska vara olagligt?
Just på den här frågan finns det ett väldigt stort hålrum och det finns inte definerat i lagen häller.
Ps kanske var lite svårt att förstå men det var lite krångligt att skriva så här komplicerat på natten:p
Lagom liten för att rymma 3 takter torde det vara vad gäller musik iaf..
3 takter är max du får plagiera/kopiera för attklara dej ur lagens långa arm..
se praktexemplet Håkan Hellström.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
ilg@dd wrote: Lagom liten för att rymma 3 takter torde det vara vad gäller musik iaf..
När jag började läsa din text tänkte jag genast på den sopan och så avslutar du med honom 😀
//Andreas
Delph1 wrote: [quote=ilg@dd]Lagom liten för att rymma 3 takter torde det vara vad gäller musik iaf..
När jag började läsa din text tänkte jag genast på den sopan och så avslutar du med honom 😀
//Andreas
Missförstå mej inte, jag är inte någon fan heller..
Han låter som en liten pojke i målbrottet.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 16, 2002
ilg@dd wrote: Nja, själv använder jag mej av Azureus..
Inte vet jag, men jag brukar stänga ner filer jag tankar direkt när dom är klara..
!!!
Jag försöker då alltid hålla en ration på minst 1.
Om det är en bra fil som jag vill ska vara vid liv ett tag så seedar jag mer.
Det är så störande när folk stänger efter de fått sitt, torrenten dör ut.
February 16, 2005
om att sno smådelar
låt säga att ni går in i en byggvaruhandel el. nått och snor en liten skruv.. detta brott anses som ringa, ger troligen ingen påföljd mer än att du blir portat å anmäld... men om du går in å snor 10 000 små skruvar så är det en helt annan sak. gå in till en bilhandlare å skruva loss en bit av en bil varje dag å bygg i hop hemma.. domstolen ser till helheten inte om du snot en bit på onsdag å en på torsdag...
January 23, 2003
hah, märks att APB lyckats med vad dom ville: att skrämma upp folk.
Nu fattas bara den där nya lagen då så borde det ju bli ganska bra, då har dom gjort en rejält stor insats ifall dom fått bort den "allmänna piratkopieringen".
Då har dom den lätta biten över, det blir inte längre 'normalt' att starta DC å tanka några låtar, utan man riskerar böter och är rädd för att APB ser en.
Sen följer nästa steg, ifall dom tycker att dom kan satsa resurser på det, att försöka nästla sig in i hela sveriges underjord... där säkerhetstänkandet som bekant är rejält högre, vad fick dom ut ur servern från Bahnhof t.ex.? Ingenting, förmodligen för att allt var krypterat.
De som verkligen vill fortsätta ladda ner kommer alltid att göra det, under säkrare omständigheter dock. Att använda skittrackers och allmänna dchubbar är förlegat.
learn() or die();
3 Guest(s)