October 22, 2002
En jävligt intressant natt på jobbet.
Är du helt utan kompetens och är utan jobb då är vägverket platsen för dig...
Efter 10h snöandes så tittar första plog och saltbilen fram. Skamligt!!
Klarade mig precis från att bli stående mellan Sala-Heby på väg norr över idag. 5-6min senare och jag hade stått i kön. Pratade med en som stog näst längst fram, stod stilla i 1h50min.
På vägen hem så råkade jag ut för dom mest ointelligenta poliser jag stött på. Hade stoppat en bil mitt i en rondell. Den stoppade bilen stog i rondellen och polisbilen snett bakom vänster precis på väg in i den. Rondellen är av mindre storlek (vid OKQ8 i Sala). Den ena polisen tittar på mig när jag kommer och ser frågande ut. Efter ett par minuter så flyttar han bilen och ställer sig bakom den stoppade bilen. Sen börjar fanskapet plocka fram alkomätaren och ska göra utandningsprov.
Jag blir lite lätt irriterad och undrar hur jag ska komma fram. Polisen tittar på vägen och tycker jag ska åka. Gestikularar att jag är lång och inte kommer runt 2 bilar som står på innern i en rondell. Efter att det är kö på 5-6 långtradare så fattar dom att dom står i vägen och visar in den stoppade bilen på macken. Stod still i 6-8min.
Hur jävla dum får man bli egentligen? Säkerligen stoppade dom någon som var ute och sladdade lite. OK om dom precis fått stopp på en bil som dom jagad och ska gripa någon men inte fan en vanlig rutinkontroll.
Spann iaf rätt friskt hela natten trots rejält tryck på bilen och bra däck.
September 27, 2005
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/.....el=2690257
Kommenterar på detta?
December 6, 2006
fisken wrote:
Hur j**la dum får man bli egentligen? Säkerligen stoppade dom någon som var ute och sladdade lite. OK om dom precis fått stopp på en bil som dom jagad och ska gripa någon men inte fan en vanlig rutinkontroll.
eh... Det slog dig inte att det kanske var där som den möjligtvis onyktra personen stannade själv p.g.a att han va så onykter ?
Hade det varit en vanlig rutinkontroll hade dom stått någonstans vid någon avfart och stannat folk.. han som satt i bilen fick säkert upp en polisbil i röven för han betett sig onyktret vilket han säkerligen var eftersom han själv antagligen stannade i rondellen, inte p.g.a polisen.
EDIT:
Och ja, om han nu var onykter kan inte direkt polisen be honom köra vidare till en parkering när han väl stannat.. polisen får inte heller då ta bilen själv och köra iväg utan diverse tillstånd.. samt om jag läste ditt inlägg rätt var det natt och antagligen tänkte polisen då att det var mindre trafik.
Typiskt lastbilschaffisar och skylla på polisen.. :bgrin:
April 18, 2003
ojdå wrote: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/.....el=2690257
Kommenterar på detta?
Ja det är för lite information. vart drar dom gränsen för överlass? Hur har dom mätt detta? På polisens krönta vågar eller vägverkets vågar nedgrävda i vägar och broar? Om det är det sistnämnda så är det i princip omöjligt att mäta vikten tillförlitligt på ett rullande fordon samt oitressant då det inte är den dynamiska vikten utan ett fordons statiska vikt som begränsas i lag.
Sen räknar dom ett fordon med i övrigt laglig totalvikt men för mycket på en axel som överlastat, helt riktigt i sak men väldigt svårt att hålla koll på när man lastar om man inte har våg eller mätare på bilen.
Givetvis är det inte bra med överlass men man ska vara rejält jordad om man ska märka nån skillnad i bromssträcka, i synnerhet idag med skivor, ebs osv. Mycket av denna problematik kommer minska framöver då fler och fler bilar och släp byggs med vågar eller mätare. Skogsbolagen tex betalar inte för extra vikten och åkarna vill inte köra virke gratis så bland skogsbilarna har det blivit avsevärt bättre på bara nått år.
October 22, 2002
opA87 wrote: eh... Det slog dig inte att det kanske var där som den möjligtvis onyktra personen stannade själv p.g.a att han va så onykter ?
Hade det varit en vanlig rutinkontroll hade dom stått någonstans vid någon avfart och stannat folk.. han som satt i bilen fick säkert upp en polisbil i röven för han betett sig onyktret vilket han säkerligen var eftersom han själv antagligen stannade i rondellen, inte p.g.a polisen.
EDIT:
Och ja, om han nu var onykter kan inte direkt polisen be honom köra vidare till en parkering när han väl stannat.. polisen får inte heller då ta bilen själv och köra iväg utan diverse tillstånd.. samt om jag läste ditt inlägg rätt var det natt och antagligen tänkte polisen då att det var mindre trafik.Typiskt lastbilschaffisar och skylla på polisen.. :bgrin:
Eftersom han fick köra vidare in på macken efter blåskontrollen så lär han inte varit onykter.
Att polisen slår på blåljusen på väldigt konstiga ställen har jag själv fått erfara ett antal gånger. Dom gångerna har jag inte uppträtt onyktert. Jag tror stenhårt på min teori att det var någon som sladdade lite i rondellen före och de är ju grymt olagligt.
Bör jag tillägga att bägge poliserna så unga ut och sett ut som dom bott på ett gym de senaste deceniet?!?
September 12, 2001
Jekyll 3000 wrote: Skogsbolagen tex betalar inte för extra vikten och åkarna vill inte köra virke gratis så bland skogsbilarna har det blivit avsevärt bättre på bara nått år.
Jag vågar säga att det har blivit avsevärt bättre sedan länge.
Just det där med överlastade timmerbilar var förr en styggelse på vägarna.
Har en historia om det här med timmerbilar. Då jag spelade hockey så hade jag två lagkompisar som pendlade varje dag till och från träningen på grund av studier och jobb. En dag saknades dessa killar och kom till träningen mycket sent. Killarna hade råkat ut för att få en herrelös timmerstock rakt igenom framrutan precis mellan förar och passagerarplatsen så det var två st mycket darriga killar som inte kunde åka skridskor alls den träningen. 😀
Några veckor senare så var det hela glömt mer eller mindre och det hade skojats en hel del om att blixten inte slår ner på samma ställe två gånger och allt det där, en dag saknades killarna igen. Nu hade en fallande timmerstock hamnat på tvären rätt framför samma reparerade bil och det fanns inte en chans att undvika en ny smäll. Hela bilens underrede slogs sönder totalt. Framvagnen påminnde mest om plockepinn och golvet samt bakvagnen var helt demolerad. Behöver jag säga att killarna åkte buss i fortsättningen? 😀
October 22, 2002
Jekyll 3000 wrote: Ja det är för lite information. vart drar dom gränsen för överlass? Hur har dom mätt detta? På polisens krönta vågar eller vägverkets vågar nedgrävda i vägar och broar? Om det är det sistnämnda så är det i princip omöjligt att mäta vikten tillförlitligt på ett rullande fordon samt oitressant då det inte är den dynamiska vikten utan ett fordons statiska vikt som begränsas i lag.
Sen räknar dom ett fordon med i övrigt laglig totalvikt men för mycket på en axel som överlastat, helt riktigt i sak men väldigt svårt att hålla koll på när man lastar om man inte har våg eller mätare på bilen.
Givetvis är det inte bra med överlass men man ska vara rejält jordad om man ska märka nån skillnad i bromssträcka, i synnerhet idag med skivor, ebs osv. Mycket av denna problematik kommer minska framöver då fler och fler bilar och släp byggs med vågar eller mätare. Skogsbolagen tex betalar inte för extra vikten och åkarna vill inte köra virke gratis så bland skogsbilarna har det blivit avsevärt bättre på bara nått år.
Dessutom så är rubriken lite missvisande eftersom det står att det är överlass eller fel lastat.
"Mer än en femtedel av de tunga lastbilarna har mer last än tillåtet eller har lastats fel."
Som Jekyll säger så är det ganska svårt att alltid få jämn vikt över hela ekipaget och det beror på flera faktorer. Dels så får man ofta hämtningar vad man ska lasta löpande under dagen som också kan ändras, dels så måste vissa saker ha stöd, mycket vikt på liten yta osv.
Att man tjänar pengar på överlass tror jag är fel också eftersom slitage och förbrukning ökar. 73-74 tons totalvikt har jag kört ved ett par tillfällen och det är inte kul. Runt 63-64 ton börjar det gå rejält tungt.
Sen vad som sägs i artikeln är att det är helt upp till förarens ansvar hur det är lastat oavsett om man hämtar en container i en hamn som lastat i kina eller om man lastar själv vilket är lite snevridet.
Körde för 3-4v sedan ett virkeslass som skulle gå på export från en såg i närheten. Tyckte det gick bra tungt och började titta på fraktsedeln efter vikt men ingen vikt fanns att finna. Har "våg" på lastbilen och då hade jag 14,5 ton på bilen och då ca det dubbla i släpet vilket resulterade i 43,5ton vilket är 8-9 tons överlass. Det är lite av avsändarens ansvar också då eftersom om man köper transporter bör man veta att ett normalekipage lastar 34-36 ton.
March 14, 2001
Jag tror jag får på 34ton eller så, men då har jag trailer bakom bil som är lite tyngre än vanliga släp. 😉
Det där med plogbilar är ju ett konstigt fenomen. Väg 50 jag åker på mot Falun får man vara glad om de ens plogar när det har snöat. Lite småjävligt ibland då vägen går upp och ner som en karusell.
csm101, det finns "regler" för hur snabbt vägarna ska plogas, men problemet är ju att tiderna är helt åt helvete när det snöar mycket. Många riskvägar är det så att de ska plogas inom 5 timmar efter det att 5cm snö har fallit (skiljer sig säkert mellan olika ställer). Snöar det ordentligt då hinner det snabbt bli mycket snö på vägen.
Åkeriet jag jobbar för har en hög med flisbilar nu för tiden och jag tror de får böter om de kommer med över 60ton ett antal gånger, viss marginal finns ju såklart. Det som håller sig så nära 60ton flest antal gånger under en viss tid får någon typ av bonus.
Det är ju ett mycket bra sätt att få folk att lasta lagligt.
December 6, 2006
Jekyll 3000 wrote: Vi kommer förmodligen att få 80 tons ekipage snart om skogsbolagen får som dom vill. Dom vill tydligen köra ett test hos oss med.
Ska ni också bli en av dom som satsar på miljövänligare timmerbilar / miljövänligare transporter ?
Dom där ekipagen är ta mig fan inte lite små / korta.. hur lång blev hela lastbilen med släp och hela klabbet ?
April 18, 2003
opA87 wrote: Ska ni också bli en av dom som satsar på miljövänligare timmerbilar / miljövänligare transporter ?
Dom där ekipagen är ta mig fan inte lite små / korta.. hur lång blev hela lastbilen med släp och hela klabbet ?
Miljövänligt vet jag väl inte om jag vill kalla det jag håller på med, mindre miljöfarligt kanske. Vi har alltid kört hårt på att vara så rena vi kan, alltid renaste motorerna samt extra katalysatorer i sammarbete med emtec. Nu kör vi på paradiesel (eller nu och nu, min bil har gått på det i 1.5-2 år, övriga bilar i åkeriet 1 år eller så) som tydligen ska ge lägre emulsioner än vanlig diesel plus att den kan tillverkas i Sverige.
Det är inget fastslaget än vad det gäller längder osv. Kan bli 2.80-3 meter breda likväl som några meter längre. Det är visst dispensansökningar inlämnade till diverse myndigheter men inget är klart än.
1 Guest(s)