Stora lastbilsförartråden|Page 10|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stora lastbilsförartråden
Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1220474
March 10, 2009 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Trams..
En riktig karl dricker naturligtvis kaffe..

En redi' kar' behöver inga stimulerande medel för att klara av dagen 😀

Avatar
dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
Member Since:
August 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1220476
March 10, 2009 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Ursäkta mej, men jag minns med bestämdhet att jag skrev KAFFE.

Se ovanstaende inlagg... :bok:

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
Member Since:
September 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1220484
March 10, 2009 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

True men don't kill coyotes :bok:

Avatar
emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
Member Since:
April 13, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1220512
March 10, 2009 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Utländska lastbilar luktar illa dessutom. Jag har minsann varit i Rumänien å där luktade de så illa att jag fick ont i huvudet å gjorde slut på mina värktabletter.

Det är bara missbrukare som dricker koffinhaltiga drycker. Jag dricker däremot drickyoghurt.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1220522
March 11, 2009 - 3:44 am
sp_Permalink sp_Print

En jävligt intressant natt på jobbet.

Är du helt utan kompetens och är utan jobb då är vägverket platsen för dig...

Efter 10h snöandes så tittar första plog och saltbilen fram. Skamligt!!

Klarade mig precis från att bli stående mellan Sala-Heby på väg norr över idag. 5-6min senare och jag hade stått i kön. Pratade med en som stog näst längst fram, stod stilla i 1h50min.

På vägen hem så råkade jag ut för dom mest ointelligenta poliser jag stött på. Hade stoppat en bil mitt i en rondell. Den stoppade bilen stog i rondellen och polisbilen snett bakom vänster precis på väg in i den. Rondellen är av mindre storlek (vid OKQ8 i Sala). Den ena polisen tittar på mig när jag kommer och ser frågande ut. Efter ett par minuter så flyttar han bilen och ställer sig bakom den stoppade bilen. Sen börjar fanskapet plocka fram alkomätaren och ska göra utandningsprov.

Jag blir lite lätt irriterad och undrar hur jag ska komma fram. Polisen tittar på vägen och tycker jag ska åka. Gestikularar att jag är lång och inte kommer runt 2 bilar som står på innern i en rondell. Efter att det är kö på 5-6 långtradare så fattar dom att dom står i vägen och visar in den stoppade bilen på macken. Stod still i 6-8min.

Hur jävla dum får man bli egentligen? Säkerligen stoppade dom någon som var ute och sladdade lite. OK om dom precis fått stopp på en bil som dom jagad och ska gripa någon men inte fan en vanlig rutinkontroll.

Spann iaf rätt friskt hela natten trots rejält tryck på bilen och bra däck.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
Member Since:
September 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1220532
March 11, 2009 - 8:10 am
sp_Permalink sp_Print
Avatar
opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
December 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1220550
March 11, 2009 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote:
Hur j**la dum får man bli egentligen? Säkerligen stoppade dom någon som var ute och sladdade lite. OK om dom precis fått stopp på en bil som dom jagad och ska gripa någon men inte fan en vanlig rutinkontroll.

eh... Det slog dig inte att det kanske var där som den möjligtvis onyktra personen stannade själv p.g.a att han va så onykter ?

Hade det varit en vanlig rutinkontroll hade dom stått någonstans vid någon avfart och stannat folk.. han som satt i bilen fick säkert upp en polisbil i röven för han betett sig onyktret vilket han säkerligen var eftersom han själv antagligen stannade i rondellen, inte p.g.a polisen.

EDIT:
Och ja, om han nu var onykter kan inte direkt polisen be honom köra vidare till en parkering när han väl stannat.. polisen får inte heller då ta bilen själv och köra iväg utan diverse tillstånd.. samt om jag läste ditt inlägg rätt var det natt och antagligen tänkte polisen då att det var mindre trafik.

Typiskt lastbilschaffisar och skylla på polisen.. :bgrin:

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1220554
March 11, 2009 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/.....el=2690257

Kommenterar på detta?

Ja det är för lite information. vart drar dom gränsen för överlass? Hur har dom mätt detta? På polisens krönta vågar eller vägverkets vågar nedgrävda i vägar och broar? Om det är det sistnämnda så är det i princip omöjligt att mäta vikten tillförlitligt på ett rullande fordon samt oitressant då det inte är den dynamiska vikten utan ett fordons statiska vikt som begränsas i lag.

Sen räknar dom ett fordon med i övrigt laglig totalvikt men för mycket på en axel som överlastat, helt riktigt i sak men väldigt svårt att hålla koll på när man lastar om man inte har våg eller mätare på bilen.

Givetvis är det inte bra med överlass men man ska vara rejält jordad om man ska märka nån skillnad i bromssträcka, i synnerhet idag med skivor, ebs osv. Mycket av denna problematik kommer minska framöver då fler och fler bilar och släp byggs med vågar eller mätare. Skogsbolagen tex betalar inte för extra vikten och åkarna vill inte köra virke gratis så bland skogsbilarna har det blivit avsevärt bättre på bara nått år.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1220556
March 11, 2009 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: eh... Det slog dig inte att det kanske var där som den möjligtvis onyktra personen stannade själv p.g.a att han va så onykter ?

Hade det varit en vanlig rutinkontroll hade dom stått någonstans vid någon avfart och stannat folk.. han som satt i bilen fick säkert upp en polisbil i röven för han betett sig onyktret vilket han säkerligen var eftersom han själv antagligen stannade i rondellen, inte p.g.a polisen.

EDIT:
Och ja, om han nu var onykter kan inte direkt polisen be honom köra vidare till en parkering när han väl stannat.. polisen får inte heller då ta bilen själv och köra iväg utan diverse tillstånd.. samt om jag läste ditt inlägg rätt var det natt och antagligen tänkte polisen då att det var mindre trafik.

Typiskt lastbilschaffisar och skylla på polisen.. :bgrin:

Eftersom han fick köra vidare in på macken efter blåskontrollen så lär han inte varit onykter.

Att polisen slår på blåljusen på väldigt konstiga ställen har jag själv fått erfara ett antal gånger. Dom gångerna har jag inte uppträtt onyktert. Jag tror stenhårt på min teori att det var någon som sladdade lite i rondellen före och de är ju grymt olagligt.

Bör jag tillägga att bägge poliserna så unga ut och sett ut som dom bott på ett gym de senaste deceniet?!?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1220559
March 11, 2009 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Skogsbolagen tex betalar inte för extra vikten och åkarna vill inte köra virke gratis så bland skogsbilarna har det blivit avsevärt bättre på bara nått år.

Jag vågar säga att det har blivit avsevärt bättre sedan länge.
Just det där med överlastade timmerbilar var förr en styggelse på vägarna.
Har en historia om det här med timmerbilar. Då jag spelade hockey så hade jag två lagkompisar som pendlade varje dag till och från träningen på grund av studier och jobb. En dag saknades dessa killar och kom till träningen mycket sent. Killarna hade råkat ut för att få en herrelös timmerstock rakt igenom framrutan precis mellan förar och passagerarplatsen så det var två st mycket darriga killar som inte kunde åka skridskor alls den träningen. 😀

Några veckor senare så var det hela glömt mer eller mindre och det hade skojats en hel del om att blixten inte slår ner på samma ställe två gånger och allt det där, en dag saknades killarna igen. Nu hade en fallande timmerstock hamnat på tvären rätt framför samma reparerade bil och det fanns inte en chans att undvika en ny smäll. Hela bilens underrede slogs sönder totalt. Framvagnen påminnde mest om plockepinn och golvet samt bakvagnen var helt demolerad. Behöver jag säga att killarna åkte buss i fortsättningen? 😀

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1220561
March 11, 2009 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Ja det är för lite information. vart drar dom gränsen för överlass? Hur har dom mätt detta? På polisens krönta vågar eller vägverkets vågar nedgrävda i vägar och broar? Om det är det sistnämnda så är det i princip omöjligt att mäta vikten tillförlitligt på ett rullande fordon samt oitressant då det inte är den dynamiska vikten utan ett fordons statiska vikt som begränsas i lag.

Sen räknar dom ett fordon med i övrigt laglig totalvikt men för mycket på en axel som överlastat, helt riktigt i sak men väldigt svårt att hålla koll på när man lastar om man inte har våg eller mätare på bilen.

Givetvis är det inte bra med överlass men man ska vara rejält jordad om man ska märka nån skillnad i bromssträcka, i synnerhet idag med skivor, ebs osv. Mycket av denna problematik kommer minska framöver då fler och fler bilar och släp byggs med vågar eller mätare. Skogsbolagen tex betalar inte för extra vikten och åkarna vill inte köra virke gratis så bland skogsbilarna har det blivit avsevärt bättre på bara nått år.

Dessutom så är rubriken lite missvisande eftersom det står att det är överlass eller fel lastat.

"Mer än en femtedel av de tunga lastbilarna har mer last än tillåtet eller har lastats fel."

Som Jekyll säger så är det ganska svårt att alltid få jämn vikt över hela ekipaget och det beror på flera faktorer. Dels så får man ofta hämtningar vad man ska lasta löpande under dagen som också kan ändras, dels så måste vissa saker ha stöd, mycket vikt på liten yta osv.

Att man tjänar pengar på överlass tror jag är fel också eftersom slitage och förbrukning ökar. 73-74 tons totalvikt har jag kört ved ett par tillfällen och det är inte kul. Runt 63-64 ton börjar det gå rejält tungt.

Sen vad som sägs i artikeln är att det är helt upp till förarens ansvar hur det är lastat oavsett om man hämtar en container i en hamn som lastat i kina eller om man lastar själv vilket är lite snevridet.

Körde för 3-4v sedan ett virkeslass som skulle gå på export från en såg i närheten. Tyckte det gick bra tungt och började titta på fraktsedeln efter vikt men ingen vikt fanns att finna. Har "våg" på lastbilen och då hade jag 14,5 ton på bilen och då ca det dubbla i släpet vilket resulterade i 43,5ton vilket är 8-9 tons överlass. Det är lite av avsändarens ansvar också då eftersom om man köper transporter bör man veta att ett normalekipage lastar 34-36 ton.

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1220603
March 11, 2009 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Men kan ni inte sluta gå Of topic med ert lastbilssnack?!

Förstöra en alldeles perekt tråd på det viset.

BTW är det inte regler för hgur snabbt en väg ska vara plogad från det att snön faller? Typ E-vägar ska vara plogade inom två timmar... Typ.

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1220614
March 11, 2009 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Men vad säger du fisken, lastar du inte 42.5 ton lagligt som oss andra? 🙂 Bil och släp med skåp som tomväger 17.6

Vi kommer förmodligen att få 80 tons ekipage snart om skogsbolagen får som dom vill. Dom vill tydligen köra ett test hos oss med.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
Member Since:
September 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1220618
March 11, 2009 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Vem av er är detta då? :bgrin:

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1220619
March 11, 2009 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror jag får på 34ton eller så, men då har jag trailer bakom bil som är lite tyngre än vanliga släp. 😉

Det där med plogbilar är ju ett konstigt fenomen. Väg 50 jag åker på mot Falun får man vara glad om de ens plogar när det har snöat. Lite småjävligt ibland då vägen går upp och ner som en karusell.

csm101, det finns "regler" för hur snabbt vägarna ska plogas, men problemet är ju att tiderna är helt åt helvete när det snöar mycket. Många riskvägar är det så att de ska plogas inom 5 timmar efter det att 5cm snö har fallit (skiljer sig säkert mellan olika ställer). Snöar det ordentligt då hinner det snabbt bli mycket snö på vägen.

Åkeriet jag jobbar för har en hög med flisbilar nu för tiden och jag tror de får böter om de kommer med över 60ton ett antal gånger, viss marginal finns ju såklart. Det som håller sig så nära 60ton flest antal gånger under en viss tid får någon typ av bonus.
Det är ju ett mycket bra sätt att få folk att lasta lagligt.

Avatar
opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
December 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1220620
March 11, 2009 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Vi kommer förmodligen att få 80 tons ekipage snart om skogsbolagen får som dom vill. Dom vill tydligen köra ett test hos oss med.

Ska ni också bli en av dom som satsar på miljövänligare timmerbilar / miljövänligare transporter ?

Dom där ekipagen är ta mig fan inte lite små / korta.. hur lång blev hela lastbilen med släp och hela klabbet ?

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1220621
March 11, 2009 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

30 meter är det väl?
Man får ju vara 25.25m nu så "jätte" mycket längre är det ju inte, men långt är det utan tvekan. 🙂

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1220623
March 11, 2009 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Shit asså...

30 m...

Snacka om kompensation...

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1220626
March 11, 2009 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Ska ni också bli en av dom som satsar på miljövänligare timmerbilar / miljövänligare transporter ?

Dom där ekipagen är ta mig fan inte lite små / korta.. hur lång blev hela lastbilen med släp och hela klabbet ?

Miljövänligt vet jag väl inte om jag vill kalla det jag håller på med, mindre miljöfarligt kanske. Vi har alltid kört hårt på att vara så rena vi kan, alltid renaste motorerna samt extra katalysatorer i sammarbete med emtec. Nu kör vi på paradiesel (eller nu och nu, min bil har gått på det i 1.5-2 år, övriga bilar i åkeriet 1 år eller så) som tydligen ska ge lägre emulsioner än vanlig diesel plus att den kan tillverkas i Sverige.

Det är inget fastslaget än vad det gäller längder osv. Kan bli 2.80-3 meter breda likväl som några meter längre. Det är visst dispensansökningar inlämnade till diverse myndigheter men inget är klart än.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1220628
March 11, 2009 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det kan ju tilläggas att det var bara var en prototyp från Volvo som jag fick 30 meter ifrån, inget är ju bestämt än som sagt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 529
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL