December 6, 2006
Jekyll 3000 wrote: Miljövänligt vet jag väl inte om jag vill kalla det jag håller på med, mindre miljöfarligt kanske. Vi har alltid kört hårt på att vara så rena vi kan, alltid renaste motorerna samt extra katalysatorer i sammarbete med emtec. Nu kör vi på paradiesel (eller nu och nu, min bil har gått på det i 1.5-2 år, övriga bilar i åkeriet 1 år eller så) som tydligen ska ge lägre emulsioner än vanlig diesel plus att den kan tillverkas i Sverige.
Det är inget fastslaget än vad det gäller längder osv. Kan bli 2.80-3 meter breda likväl som några meter längre. Det är visst dispensansökningar inlämnade till diverse myndigheter men inget är klart än.
Jag skrev fel ord.. menade "klimatvänligt" med tanke på att ni får med er mer timmer / last 😉
March 14, 2001
Det där 30 meter(90 ton)-projektet det har startat räknar de ju med att kunna minska bränsleförbrukningen med 20-25% jämfört med samma mängd transporterat av vanliga lastbilar.
March 14, 2001
Vet ni vad jag gjort i natt när jag jobbade?
Stått still i strax över tre timmar pga stopp efter E20 vid Finnerödja. Snöade lite och det packades och vart väldigt halt så några lastbilar fastnade i backen, i båda filerna, lagomt kul.
Det är helt jävla otroligt hur dåligt vägarna sköts när sånt här händer. Det kanske hade kommit några centimeter snö och var runt nolla, möjligen någon minusgrad. Hade det där idioterna till saltbilar vart ute en liten sväng tidigare hade allt varit blött och ingen hade behövt fastna i backen.
Det mest komiska är ändå att medans jag stod där och när jag väl kom igång igen och åkt uppåt en bra bit hade jag inte mött en enda saltbil som saltade södergående och backen på den sidan. Den är visserligen inte lika jävlig som norrut men tillräcklig när det är halt. Hur som helst, när trafiken flöt på hyffsat gissa vad som händer, det blir stopp i södergående också. Hur illa är inte det egentligen?
När supernollorna hos vägverket (eller vem som har hand om sträckan) vet att väglaget är dåligt och det redan har varit en fastkörning som resulterade i milslånga köer som varade i flera timmar, varför ordnar de inte södergående medans den fortfarande var körbar?
October 22, 2002
Snorch wrote: Vet ni vad jag gjort i natt när jag jobbade?
Stått still i strax över tre timmar pga stopp efter E20 vid Finnerödja. Snöade lite och det packades och vart väldigt halt så några lastbilar fastnade i backen, i båda filerna, lagomt kul.
Det är helt j**la otroligt hur dåligt vägarna sköts när sånt här händer. Det kanske hade kommit några centimeter snö och var runt nolla, möjligen någon minusgrad. Hade det där idioterna till saltbilar vart ute en liten sväng tidigare hade allt varit blött och ingen hade behövt fastna i backen.Det mest komiska är ändå att medans jag stod där och när jag väl kom igång igen och åkt uppåt en bra bit hade jag inte mött en enda saltbil som saltade södergående och backen på den sidan. Den är visserligen inte lika jävlig som norrut men tillräcklig när det är halt. Hur som helst, när trafiken flöt på hyffsat gissa vad som händer, det blir stopp i södergående också. Hur illa är inte det egentligen?
När supernollorna hos vägverket (eller vem som har hand om sträckan) vet att väglaget är dåligt och det redan har varit en fastkörning som resulterade i milslånga köer som varade i flera timmar, varför ordnar de inte södergående medans den fortfarande var körbar?
Själv så tyckte jag det var ganska trevligt att åka från Gävle. Mötte 5-6 långtradare på sträckan Gävle-Västerås. 🙂
Vägunderhållet är grymt dålig på många håll i landet. De ska fan hända något innan något görs. Det är nollvision det!
Edit:
Kan ju glädja dig med att var värre stopp i Askersund. En bil som går Västerås-Jönköping kom ner till Jönköping kl 05. 04,15-04,45 är den normalt tillbaka i Västerås.
April 18, 2003
Tillfällig halka kan och måste vi nog leva med då det nog är ogörligt att hålla vägarna bar jämt, oftast är det trafikanterna som felar när det blir stopp. Inte ofta en utrustad och van personbils-/lastbilsförare blir kvar utan det är ovana och klent förberedda piloter som ställer till det.
Vad som däremot retar mej är att dom åtminstone här i mitten/norra delarna av landet inte plogar i tid. Inte så mycket för halkan utan för att det körs fast så det blir decimetertjocka lager med packad snö på vägarna som dom sen måste hyvla för att få bort. Men veckorna/månaden innan det hyvlas så hinner personbilarna köra upp sina hjulspår till asfalten medans vi i lastbilarna måste åka med ena hjulparet utanför. Hoppigt så inihelvete är väl det minsta man kan säga. Man är helt slut i kroppen efter en sväng när det är som värst. Såna dagar önskar jag att man satt och raggade upp och ner efter E4:an =) Tur man inte har några lagningar i tänderna för alla ev. plomber trillar nog ur...
October 22, 2002
Nu med ett annat flak, flaket som sitter på var bara provisoriskt. Nu åker jag med ett vitt plåtflak som har vissa rost inslag. Ska blästras och lackas upp i vår. Växlar mellan 6 olika släp.
October 16, 2003
fisken wrote: Mitt åk
Nåt som jag har undrat över, vad gör "gälarna" på hytten för nytta? styra luften rätt bara?
October 22, 2002
Bogus wrote: Nåt som jag har undrat över, vad gör "gälarna" på hytten för nytta? styra luften rätt bara?
Styra luftströmmar så att det blir mindre brus och bättre areodynamik. Japp, läggs ner en väldigt massa pengar på det, mindre luftmotstånd = mindre bränsle.
Vi fick ena hörnet bort kört och då lät det helvete inne i hytten. Ven och brusade som bara den.
March 14, 2001
Jekyll 3000 wrote: Tillfällig halka kan och måste vi nog leva med då det nog är ogörligt att hålla vägarna bar jämt, oftast är det trafikanterna som felar när det blir stopp. Inte ofta en utrustad och van personbils-/lastbilsförare blir kvar utan det är ovana och klent förberedda piloter som ställer till det.
Vad som däremot retar mej är att dom åtminstone här i mitten/norra delarna av landet inte plogar i tid. Inte så mycket för halkan utan för att det körs fast så det blir decimetertjocka lager med packad snö på vägarna som dom sen måste hyvla för att få bort. Men veckorna/månaden innan det hyvlas så hinner personbilarna köra upp sina hjulspår till asfalten medans vi i lastbilarna måste åka med ena hjulparet utanför. Hoppigt så inihelvete är väl det minsta man kan säga. Man är helt slut i kroppen efter en sväng när det är som värst. Såna dagar önskar jag att man satt och raggade upp och ner efter E4:an =) Tur man inte har några lagningar i tänderna för alla ev. plomber trillar nog ur...
Visst får man stå ut med det, men nu i detta fall hade det varit så enkelt att motverka. Snön visste de om att den skulle komma så hade de bara saltat lite grann under kvällen hade det aldrig uppstått några problem. Sen hur de löser själva problemet är ju bara det skrattretande.
Det sista där kan jag intyga. Åker väg 50 mot Falun så gott som alltid på vägen ner och den vägen är inte den bäst skötta direkt. Vägen går upp och ner som värsta karusellen och på det en massa snö när det är sånt väder, plogbilarna (troligen plogbilen) är tämligen sällsynta så det är lite småjävligt att åka den vägen ibland.
March 14, 2001
Jag har fått en ny bil den här veckan, eller rättare sagt två nya. 🙂
Väldigt skön att åka i nya och fräscha bilar, inte för att de "gamla" var varken speciellt gammal eller sliten på något vis.
Automatlåda är det också, var lite skeptisk till det tidigare men nu när jag kört en sväng till Västra Götaland med en av dem så är jag mycket positivt överraskad av hur bra det fungerade. 🙂
Har tidigare provat ny Mercedes och deras automat var ju ljusår sämre än lådan i denna.
April 18, 2003
Jo den lådan är fin, trots att jag helst kör Scania så föredrar jag helt klart I-shiften till 90%. När det är halt och man måste starta uppför gillar jag inte I-shiften då den spinner iväg lite väl lätt. Den smyger iväg fint och allt men minsta lilla man gasar på så klipper den fullt när den väl fått rull. Såndana ggr tar jag hellre en kona och tofflan.
March 14, 2001
Jo det var några gånger jag letade både koppling och växelspak. Men ja det är riktigt lämpligt, bara åka. Kommer man mot en rondell eller liknande är det bara av med farthållaren och motorbromsen gör sitt, man behöver ju mer eller mindre inte bromsa alls. När man är igenom rondellen på med farthållaren igen och allt sköter sig själv, förutom styrandet då. 🙂
En sak som var lite negativt med den nya bilen är att spegelglasen var lite väl konvex jämfört med den gamla. Allt vart mycket mindre och det känns som om man var 5 meter längre nu än tidigare, men det är ju en vanesak. Däremot ser man ju mer och det är ju bra såklart.
April 18, 2003
Jo Volvos speglar lämnar mycket övrigt att önska... Ett under att dom ens fått bilen godkänd för trafik med sitt arrangemang. Jag vet inte hur många ggr man varit på väg att köra ut framför bilar i korsningar, bilar man inte sett då speglarna gömmer dom.
Scania är ljusår före då vidvinkelspegeln sitter ovanför vanliga spegeln. Glipan mellan dessa speglar gör att man ser bilar även åt sidorna. Men prestigen är ju alltför stor hos baklänges-Volvo för att man ska erkänna att Scania gjort nått bättre och kopiera dom.
Allt Scania gör, gör Volvo tvärtom. Så har det alltid varit sen urminnes tider med bla växellådorna som dom gjorde bak och fram med ettan frammåt?!? till småsaker som splitlampan som lös när man inte splittat växeln osv. Iofs har dom faktiskt ändrat splitlampan nu men mer är det inte.
Sa jag att jag gillade Scania bättre? 😉 Trots att jag kört Volvo 480 I-shift och trivts med den dom senaste snart 3 åren har gripen kvar sitt grepp. Jag är inte säker man jag tror det kan ha att göra med det faktum att man i stort sett växte upp i en.
March 14, 2001
Jo speglarna skymmer ganska mycket helt klart, men det är dock bättre på denna än den gamla, speglarna sitter något längre ut så det är mer utrymme mellan spegeln och a-stoplen.
Däremot något som är helt värdelöst är att allt vatten och skit från framrutan hamnar på spegeln, men även det verkade vara något bättre på den här nya.
Att vidvinkelspegeln sitter nedanför den vanliga tycker jag är mycket bättre än tvärtom som på Scania, det känns mer naturligt att kolla i spegeln så. Men det är ju en vanesak antar jag.
Jag har alltid tyckte det varit mer normalt med ettan framåt som på Volvo, kanske för att man än van det från personbilar?
Att splitlampan lyser när man inte splitat har jag nog inte varit med om. Är bra länge sen jag körde någon bil av den äldre FH-modellen, men kan inte minnas att den lös i någon av dessa.
Jag har kört Scania alldeles för lite för att kunna säga vilken som är bättre av de två, men jag är överlag nöjd med Volvon måste jag säga. Allra helst de två förra som inte hann bli så gammal och nu de nya bilarna.
Den äldre FH-modellen var väl kanske inte någon höjdare, troligen dels för att jag började köra i slutet av deras tidålder så det var ju aldrig några nya bilar.
1 Guest(s)