Stora lastbilsförartråden|Page 12|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stora lastbilsförartråden
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
sp_UserOfflineSmall Offline
1224010
April 17, 2009 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Ettan ska ligga bakåt annars är det bakvänt! 🙂 Det är en gammal regel. =)

Gå tillbaka några generationer till Scanias 2-serie och volvos F10/12 eller ännu längre, så är skillnaderna väldigt stora mellan bilarna. På den tiden vägrade jag sten att köra Volvo då dom verkligen låg hästlängder efter Scania i det mesta. Idag är skillnaderna nästan borta och jag måste säga att jag trivs med Volvo idag. Finns småsaker man skulle vilja ändra på, framförallt vill jag ha bak stolen längre så man slipper sitta i sidorutan och köra. Det ska vara som i Scania att man sitter i sängen när man kör=) Sen har Volvo fortfarande kvar sin bussratt, det vore fint om man kunde vika bak den mer så den står upp.

Ergonomiskt sitter spegeln bättre på Volvo då den är i ansiktshöjd men det är på intet vis värt det med tanke på riskerna. Att det är godkänt är för mej en gåta.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1224038
April 17, 2009 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag var inte med på den gamla tiden så för mig är ettan bakåt bakvänt. 😉

Så gamla härk har jag inte kört så det kan jag inte uttala mig om.
Ratten tycker jag är bra på Volvo men inte på Scania. Vill ha den mer plant, precis som det blir när man drar upp och bak ratten så långt det går på Volvon, möjligen att den skulle gå att få tillbaks lite längre. Men som sagt, det är ju ytterligare en vanesak. 🙂

Bettys Bop
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 38
1224696
April 23, 2009 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Jag var inte med på den gamla tiden så för mig är ettan bakåt bakvänt. 😉

Så gamla härk har jag inte kört så det kan jag inte uttala mig om.
Ratten tycker jag är bra på Volvo men inte på Scania. Vill ha den mer plant, precis som det blir när man drar upp och bak ratten så långt det går på Volvon, möjligen att den skulle gå att få tillbaks lite längre. Men som sagt, det är ju ytterligare en vanesak. 🙂

Detta har väl inte så mycket om just rattar att göra men svärfar som har haft ett "enbilsåkeri" i 40 år brukar alltid säga att "Volvo är åkar'ns bil och Scania är chaufförens"... han är ju bägge delarna plus att han har ägt bilar av bägge märken 😉

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1224705
April 24, 2009 - 3:56 am
sp_Permalink sp_Print

Nu är äntligen denna skitvecka slut! Strul och skit veckan igenom. Fick byta två slangar till lyften (en var på bägge bilarna), dragit däck till förbannelse (bytt 28 däck på 6 släp på 4 dagar varvid jag haft turen att dra 5 släp dom första 15milen) förutom det så har det fan strulat med allt vad gods heter.

Fick byta bil och åka en gammal Scania 144 som typ hälften av allt som ska fungera fungerade. Stolen var mer som en gungstol än förarstol.... Dom som kör bilarna har inte ens sagt till åkaren. Han resonerar såhär, om det sitter saker på bilen så ska dom fungera. När jag fick tillbaka "min" R Scania så uppskattade man den väldigt mycket. Komforten, ljudnivån och smidigheten med styrbar 3:dje axel.

Blev lite imponerad inatt av polisen som stog i Sala och stoppade all trafik för körkortskontroll och nykterhet. När jag såg polismannen tända sin röda lampa så svor jag att det var typiskt för denna vecka och förbredde mig på 1-1,5h kontroll. Tji fick jag, var bara att stanna mitt på vägen, langa fram kk och blåsa för att sen rulla vidare.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1247228
April 17, 2010 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Lyfter tråden efter den fallit i glömska med att fråga forumets tuffa lastbilsförare om Scanias nya motor.

Vad sägs?
http://www.dn.se/ekonomi/scani.....-1.1078806

http://www3.scania.com/en/New-.....hp-engine/

Snorch
Member
Medlem
1247234
April 17, 2010 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha, tuffa. 😛

Jag kör Volvo... Nej men visst det hade väl varit trevligt, men ingen här som kör lastbil lär ha någon större nytta av den, eftersom det är rätt sällan det används till den typen av gods vi kör. Möjligen Jekyll som kör timmerbil(?), men det är väl inte allt för vanligt där heller. 480hk får jag nöja mig med och det duger för det mesta.

Undrar hur länge det tar innan Volvo kommer med en 740hk motor. 🙄

alrik
Member
Medlem
1247238
April 17, 2010 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Lyfter tråden efter den fallit i glömska med att fråga forumets tuffa lastbilsförare om Scanias nya motor.

Vad sägs?
http://www.dn.se/ekonomi/scani.....-1.1078806

http://www3.scania.com/en/New-.....hp-engine/

Att motorn kommer var ju väldigt väntat eftersom Volvo och Man har en motor med mer effekt.

Att det sen är trevligare ljud i V8:orna under belastning är bara trevligt. Kör själv en R500, dvs V8 på 500hk.

Skillnaden jag upplever mellan V8 och R6 är att du kan släppa ner V8 längre ner i registret utan att dom "dör". V8 sjunker till ett visst varvtal sen tuffar dom bara på.

Men troligtvis kommer dom flesta R730 hamna i trailerdragare som har oftast har en totaltvikt på runt 30-35 ton är ju en annan femma. Är väldigt få bilar med dom största motorerna som behöver dom.

Jag vill hävda att över 500hk och 2500-3000Nm behöver du inte oavsett körning i Sverige eller utomlands där totalvikten är lägre än våra 60ton. När vi pratar om transporter som går inom vissa industriområden samt gruvor där totalvikten är mycket högre så är det förståligt samt vid specialtransporter på vanlig väg.

För 15-20 år sedan låg dom flesta fjärrbilarna runt 300-350hk med snarlika vikter som vi åker med idag och det gick bra.

Ska tillägga att om min åkare köpte en R730 så skulle jag givetvis vara mycket glad men det är föga troligt att det kommer ske. Har kört R620 ett antal gånger och det är grym kraft i maskin, splitta ner före backen och du "flyger" upp för den.

Nebelosa_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 259
1247268
April 18, 2010 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Sweet, frågan är bara and ad-blue då ? orkade inte läsa genom en massa, kommer deras nya 8or att annvända ad-blue ?

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1247270
April 18, 2010 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

alrik wrote: Att det sen är trevligare ljud i V8:orna under belastning är bara trevligt. Kör själv en R500, dvs V8 på 500hk.

V8orna låter ju underbart, trots att jag gillar Volvos lastbilar mer. Och då vet jag inget spec. om lastbilar, bara efter utseende 😛

Snorch
Member
Medlem
1247275
April 18, 2010 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Nebelosa, Tror den använder det. Vill minnas att jag hörde en jag jobbar med yrade något om att den använder Ad-blue, lyssnade bara med ett halv öra så är luite osäker.

En lastbil ska gå tyst. Skulle inte vilja köra någon bil som har raka rör eller annan dämpning så hela hytten vibrerar, usch. Nej Volvon jag kör är hyffsat tyst den så det är jag nöjd med.
En annan bra sak med Volvo är deras automatlåda, hel överlägsen alla andras. Körde lite snabbt en ny Scania med automat för någon vecka sedan, inte i närheten av Volvons.

alrik
Member
Medlem
1247282
April 18, 2010 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote:
En lastbil ska gå tyst. Skulle inte vilja köra någon bil som har raka rör eller annan dämpning så hela hytten vibrerar, usch. Nej Volvon jag kör är hyffsat tyst den så det är jag nöjd med.
En annan bra sak med Volvo är deras automatlåda, hel överlägsen alla andras. Körde lite snabbt en ny Scania med automat för någon vecka sedan, inte i närheten av Volvons.

Instämmer att en lastbil ska vara tyst i hytten och raka rör kan inte vara skönt att ha. Fy att sitta i smattret hela dagarna. V8:orna låter bra vid belastning redan från fabrik fast ändå inte in i hytten ifall man inte kör ner rutan. Kan villigt erkänna att jag ibland kör ner rutan 1,5-2dm när det går riktigt tungt för att höra ljudet.

I-shiften är väldigt bra, slår alla motståndare med hästlängder! Har haft lite problem att backa till kaj med I-shift fast det är garanterat en vanesak från min sida.

alrik
Member
Medlem
1247285
April 18, 2010 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Nebelosa wrote: Sweet, frågan är bara and ad-blue då ? orkade inte läsa genom en massa, kommer deras nya 8or att annvända ad-blue ?

Japp, Ad-blue blir det för Euro5.

http://www.scania.com/products.....30-hp.aspx

Scania-SCR = Ad-blue

Snorch
Member
Medlem
1247295
April 18, 2010 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

alrik wrote: Instämmer att en lastbil ska vara tyst i hytten och raka rör kan inte vara skönt att ha. Fy att sitta i smattret hela dagarna. V8:orna låter bra vid belastning redan från fabrik fast ändå inte in i hytten ifall man inte kör ner rutan. Kan villigt erkänna att jag ibland kör ner rutan 1,5-2dm när det går riktigt tungt för att höra ljudet.

I-shiften är väldigt bra, slår alla motståndare med hästlängder! Har haft lite problem att backa till kaj med I-shift fast det är garanterat en vanesak från min sida.

Var inte länge sedan jag åkte bakom en containerbil i Örebro, var kanske 50m bakom släpet och det dova ljudet från bilens raka rör hördes in i min hytt trots avståndet. Var så pass irriterande att jag tillslut körde om den så jag slapp ljudet. Det måste vara enormt jobbigt att sitta i en sån bil.

Ja lite annorlunda är det nog att backa, men det är en vanesak som sagt, jag tycker det fungerar väldigt bra nu.

Förresten, jag har åkt i en bil där det vart något fel med Ad-bluen, 40% lägre effekt var inget vidare, den gick sjukt dåligt. 🙂

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
1247306
April 18, 2010 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja vad säger man? Ja tack!!! Med tanke på hur bra 620 går så är nog 730 ett monster. 3500nm, mums.

Men rakrörspojkarna blir nog besviken då det är pissburk på den.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1247315
April 18, 2010 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu j*klar gubbar!

En sak jag har funderat över ett slag. Från en stund till en annan. Lite sådär när man funderar över vad man skulle kunna jobba med istället.

Hur fasiken blir man åkare? Jag har svårt att tro att det räcker med ett körtkort? Går man i skolan eller något? Ja, det är helt enkelt en fråga som jag behöver få besvarad innan jag börjar googla det själv 😉

Snorch
Member
Medlem
1247321
April 18, 2010 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Åkare är väl egentligen åkeriägare, så köp lastbilar. 😉

Nej men det är egentligen bara ta körkorten och gå de kurser som krävs. Normalt sett går man antigen transport på gymnasiet eller så går man någon utbildning som har hand om allt som krävs, tex Yrkesakademin eller vad det heter, YA. Många tar ju körkort genom arbetsförmedlingen och då går de oftast en utbildning på någon månad.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
1247325
April 18, 2010 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Som tillägg, ska du bli åkare, dvs äga bilen/arna själv så måste du ha ett yrkestrafiktillstånd. Det tar man vanligtvis via BA (biltrafikens arbetsgivareförbund eller liknande) och den innehåller en hel del teori som ekonomi, lagar och paragrafer osv. Det är ju en del att kunna som åkare med.

Men om du ska börja som chaufför idag så tror jag du måste ha kompetensutbildningen med så det räcker nog inte med bara behörigheten på körkortet.

Men jag avråder dej starkt från att börja köra då det inte är mycket att stå efter då pressen utifrån övriga låglöneländer i EU förmodligen kommer innebära riktigt usla löner framöver, inte för att det är mycket skryta med nu heller.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1247327
April 18, 2010 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo visst är åkare inte samma sak. Klumpigt uttryckt av mig.

Har inte för avsikt att börja köra själv då jag är mycket medveten om hur det ser ut med löner osv i den världen just nu. Det var mest en fråga jag aldrig fått besvarad(har förvisso aldrig frågat någon) och tyckte att det kunde vara intressant att höra vad ni gubbar hade att säga. Tackar för svaren!

Snorch
Member
Medlem
1247329
April 18, 2010 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Får nog hålla med Jekyll, jag skulle inte heller rekommendera någon att börja köra, inte om man ska kosta på korten själv iaf. Visst det fungerar väl hyfsat om man har bra körning och så, men det är väl inget drömjobb direkt. Lönerna är inte bättre än liknande jobb, industri m.m. Det är först när man kör borta och natt man tjänar lite bättre, så som jag själv kör. Tycker jag tjänar bra för vad jag gör, tjänar långt över normallön här i Sverige, men då är väl mina tider lite annorlunda kanske, men jag gillar natt så det passar fin fint.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 327
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL