September 12, 2001
fisken wrote: Vad gulligt att tom skicka ett PM om att det skapats en tråd:)
Att vi kanske utvecklar saker lite ibland är nog mer för att förklara för andra. Men nog tycker jag att vi inte är såpass mkt offtopic så vi behöver en egen tråd. Men om du tycker de så kan du väl klistra den också? 😉
Jag är inte admin längre.
Men tyckte att det vore på sin plats att separera bort era inlägg från andra trådar så att ni kan diskutera mer utan att besudla en tråd off topic. 😉
Fast nu blev ju denna tråd mest om dimljus. Ett hett tips....blända snorisarna med heljusen som kör med dimljus i onödan...dessa snorisar begriper inte bättre. 😀
skiroy wrote: ...blända snorisarna med heljusen som kör med dimljus i onödan...dessa snorisar begriper inte bättre. 😀
Kan bara instämma, bilar med sånt elände borde beslagtas av polisen omgående när dom påträffas.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
skiroy wrote: Jag är inte admin längre.
Men tyckte att det vore på sin plats att separera bort era inlägg från andra trådar så att ni kan diskutera mer utan att besudla en tråd off topic. 😉Fast nu blev ju denna tråd mest om dimljus. Ett hett tips....blända snorisarna med heljusen som kör med dimljus i onödan...dessa snorisar begriper inte bättre. 😀
Kan hända att man råkar göra de ibland... 800-900W brukar kunna hjälpa. Lite barnsligt, jag vet men efter att man mött en jädra massa bilar med dimljus+halvljus så tröttnar man.
Det komiska i det hela är att dimljuset har gör någon nytta alls eftersom ett par rätt inställda dimljus lyser lågt och brett. Att se diket 15-20 m framför sig hjälper föga till i 90-100 km/h. Om Hälge står i diket så hinner man ändå inte göra något. Då är det bättre att inte se skiten alls. Damma på med extraljus så mycket som bilen orkar driva är en annan femma om man kan hantera dom.
March 14, 2001
skiroy wrote: Jag är inte admin längre.
Men tyckte att det vore på sin plats att separera bort era inlägg från andra trådar så att ni kan diskutera mer utan att besudla en tråd off topic. 😉Fast nu blev ju denna tråd mest om dimljus. Ett hett tips....blända snorisarna med heljusen som kör med dimljus i onödan...dessa snorisar begriper inte bättre. 😀
Ähh så mycket är det väl ändå inte och för det mesta (alltid?) i "Vad har du gjort idag"-tråden. Den tråden är ju tämligen off-topic hela den, eller jag menar mer, den är lite "ta och skriv om vad du känner", typ. Ähh.. 😛
Snorisarna begriper inte heller att det är därför man bländar dem. Ytterst sällan någon knäpper av dimljusen (kanske för att de inte hinner). Oftast får man ett blink med helljusen tillbaks, då blinkar jag igen och de blinkar också igen, då knäpper jag igång helljusen helt och de lika så. Blir lite av en ond cirkel tillslut. 🙂
October 22, 2002
Snorch wrote: Ähh så mycket är det väl ändå inte och för det mesta (alltid?) i "Vad har du gjort idag"-tråden. Den tråden är ju tämligen off-topic hela den, eller jag menar mer, den är lite "ta och skriv om vad du känner", typ. Ähh.. 😛
Snorisarna begriper inte heller att det är därför man bländar dem. Ytterst sällan någon knäpper av dimljusen (kanske för att de inte hinner). Oftast får man ett blink med helljusen tillbaks, då blinkar jag igen och de blinkar också igen, då knäpper jag igång helljusen helt och de lika så. Blir lite av en ond cirkel tillslut. 🙂
... som man oftast "vinner" pga mera lampor ... 🙂
September 27, 2005
csm101 wrote: Första vallöftet som El prezideñtje kommer bli "Dimm Lights 4 Everybody!"
Kan du inte ha "Free penis enlargement 4 Everybody" så kanske vi slipper alla som måste visa sig coola med att köra både halv och dimljus?
Jag har faktiskt en lastbilsrelaterad fråga: (!) Jag har hört från far min (som tog lastbilskörkort på 70-talet) att lastbilar förutom att ha många många växlar även har många olika sorters bromssystem. Har för mig han nämnde, förutom motorbroms, någon avgasbroms samt individuella bromsar på släppet och något mer som jag inte kommer ihåg... Grejen var i alla fall att man när man kom ner för en brant backe var tvungen att verkligen hålla reda på allting för om man endast använde ett system gick det sönder, ingen broms var nämligen stark nog att klara all tyngd ensam.
Själva frågan är om det fortfarande fungerar så idag; att man som lastbilschaufför måste hålla reda på en mängd bromsar eller om det har kommit någon elektronisk lösning på detta så att när man bromsar med en enda pedal så sköter ett litet chip resten?
March 14, 2001
Först finns det ett vanligt bromssystem likt det på bilar, med skivbromsar (för nyare saker), men det styrs istället med tryckluft.
Sen finns det en avgasbroms som enkelt förklarat fungerar så att motorn jobbar med kompression för att bromsa motorn som sen påverkar drivhjulen.
På Volvo sitter den en liten spak på ratten som man ställer styrkan på i fyra lägen, det finns även ett automatiskt som går efter hastigheten. Använder man det manuella så bromsas motorn direkt man släpper gasen, man behöver inte göra något själv. Vid det automatiska bromsas motorn vid en valbar hastighet. Är farthållaren inställd på 80km/h kan man ställa in avgasbromsen att bromsa vid ex 5km/h över det.
Normalt räcker det med avgasbromsen vid mindre fartminskning och släpper man gasen i tid klarar man sig långt med bara den.
Den vanliga bromsen klarar utan problem att stanna hela lastbilen själv, om man inte överhettar dem men det går inte speciellt snabbt, men det är ju mer ekonomiskt att låta motorn bromsa.
Finns fler exempel med avgasbromsen är vanligast, iaf på Vovlo.
September 27, 2005
Ok han tog extremexemplet med en fullastad 24 m ner för Jönköpingsbacken, och att man då fick bromsa tradaren lite grand med alla till buds stående medel för att inte överhätta ett system.
Då hade inte utveckling gått framåt så mycket ändå. Trodde det skulle ändrat sig mer på 30 år...
De som kär andra märken får gärna kommentera hur det fungerar där.
March 14, 2001
Jao det är det gjort. Avgasbromsen är väldigt effektiv, vet inga siffror men eftersom den håller emot 60ton i nedförsbacke ganska bra lär det nog handla om bra många hundra hästkrafter. Jämfört med för 30 år sedan är det troligen mycket bättre. 😉
Har man automat sköter styrsystemet om växlingarna så att ett så högt och optimalt varvtal används för att bromsen ska fungera så bra som möjligt.
Ska man överhetta bromsarna ska man ligga och småbroms ganska länge för att det ska hända. Inget problem med dagens bromsar.
August 11, 2005
ojdå wrote: Kan du inte ha "Free penis enlargement 4 Everybody" så kanske vi slipper alla som måste visa sig coola med att köra både halv och dimljus?
Nein! Das geht nicht!
Wir müssen unsere unterschiden akzeptieren!
Åker dimljusen så åker även alla andra penisförlängare försvinna! :bgrin:
March 10, 2003
csm101 wrote: Nein! Das geht nicht!
Wir müssen unsere unterschiden akzeptieren!
Åker dimljusen så åker även alla andra penisförlängare försvinna! :bgrin:
Herregud är det sant ? 😮 Menar du isf att alla idioter på vägarna minskar drastiskt.
Isf är jag väldigt mycker för det.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
3 Guest(s)