April 24, 2008
csm101 wrote: Du vet när du låser dörren och börjar tokrunka till en redtubeklippp i tron om att du är ensam?
Allestädes närvarande innebär i princip att du inte är ensam och att någon vet vad du sysslar med, i detta fall Skiroy. Vilket leder oss till att han tydligen gillar att smygtitta på unga grabbar som smeker sig själv.
Eller var det fel slutsats dragen av mig? :bgrin:
Eh, jaha 🙄
:cy:
August 11, 2005
Poontus wrote: det hade som sagt inte skadat med ett annat namn på tråden 😛
NÄVER!
Illg@add kommer fortfarande med vissa OnT-inlägg, så än är det inte helt urspårat, trots faktan som visar att Skiroy har sina vägar med vissas mammor!
csm101 wrote: NÄVER!
Illg@add kommer fortfarande med vissa OnT-inlägg, så än är det inte helt urspårat, trots faktan som visar att Skiroy har sina vägar med vissas mammor!
Hur svårt kan det egentligen vara att skriva "ilg@dd"??
🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
csm101 wrote: Ojsan, att "a":t inte skulle vara där visste jag, men har alltid svårt att veta om det är ett l lr två 😛
Hur kom du på det nicket btw? Ngt speciellt?
Nja, en jobbarkompis (Av äldre modell) som började kalla mej det för en ~15-20 år sedan, har liksom bara hängt med sedan dess..
I trakterna betyder det väl ungefär full i faen med en räv bakom örat, dock stavas det illgadd då.
Började använda det som nick på nätet i samband med att jag skaffade mitt livs första mailadress, det var en yngre förmåga som påtalade att man "bör ha ett nickname", och inte använda sej av sitt rätta namn på nätet. Ja, sen har det blivit ilg@dd i de flesta sammanhang här på nätet av bara farten.
Civilt kallas jag väl mest för KG, trots att jag stavar Christer med Ch.
😕
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2005
ilg@dd wrote: Nja, en jobbarkompis (Av äldre modell) som började kalla mej det för en ~15-20 år sedan, har liksom bara hängt med sedan dess..
I trakterna betyder det väl ungefär full i faen med en räv bakom örat, dock stavas det illgadd då.
Började använda det som nick på nätet i samband med att jag skaffade mitt livs första mailadress, det var en yngre förmåga som påtalade att man "bör ha ett nickname", och inte använda sej av sitt rätta namn på nätet. Ja, sen har det blivit ilg@dd i de flesta sammanhang här på nätet av bara farten.
Civilt kallas jag väl mest för KG, trots att jag stavar Christer med Ch.
😕
Härlig historielektion 🙂
April 13, 2007
ilg@dd wrote: Nja, en jobbarkompis (Av äldre modell) som började kalla mej det för en ~15-20 år sedan, har liksom bara hängt med sedan dess..
I trakterna betyder det väl ungefär full i faen med en räv bakom örat, dock stavas det illgadd då.
Började använda det som nick på nätet i samband med att jag skaffade mitt livs första mailadress, det var en yngre förmåga som påtalade att man "bör ha ett nickname", och inte använda sej av sitt rätta namn på nätet. Ja, sen har det blivit ilg@dd i de flesta sammanhang här på nätet av bara farten.
Civilt kallas jag väl mest för KG, trots att jag stavar Christer med Ch.
😕
Cool. Det där borde ju finnas med i .. eh, den där boken med massa ord i.
September 12, 2001
MakubeX wrote: Kommer ihåg när jag var ett litet barn att jag var så rädd för lastbilar att jag slängde mig av cykeln och la mig i diket brevid om den skulle få för sig att ramla över mig när den körde förbi, även samma om jag promenerade längs vägkanten.
Första lastbilsrelaterade inlägget på länge... :)R
April 13, 2007
När jag var liten å vi hade parkerat jämte vägen. Om det då kom en lastbil så sprang jag till våran bil å höll hårt i dörren för mamma hade sagt att jag kunde blåsa bort annars. Även bilen kunde blåsa bort så det var bra att jag höll i den för att ge den mer tyngd. Antar att jag åxå var rädd för dem..
edit: Är Skiroy flicka?
csm101 wrote: Härlig historielektion 🙂
Du frågade, jag svarade.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
Snorch wrote: Först finns det ett vanligt bromssystem likt det på bilar, med skivbromsar (för nyare saker), men det styrs istället med tryckluft.
Sen finns det en avgasbroms som enkelt förklarat fungerar så att motorn jobbar med kompression för att bromsa motorn som sen påverkar drivhjulen.
På Volvo sitter den en liten spak på ratten som man ställer styrkan på i fyra lägen, det finns även ett automatiskt som går efter hastigheten. Använder man det manuella så bromsas motorn direkt man släpper gasen, man behöver inte göra något själv. Vid det automatiska bromsas motorn vid en valbar hastighet. Är farthållaren inställd på 80km/h kan man ställa in avgasbromsen att bromsa vid ex 5km/h över det.Normalt räcker det med avgasbromsen vid mindre fartminskning och släpper man gasen i tid klarar man sig långt med bara den.
Den vanliga bromsen klarar utan problem att stanna hela lastbilen själv, om man inte överhettar dem men det går inte speciellt snabbt, men det är ju mer ekonomiskt att låta motorn bromsa.
Finns fler exempel med avgasbromsen är vanligast, iaf på Vovlo.
Avgasbroms är som Snorch skrev en broms som stänger ventilerna och låter motorn bromsa med kompression. På Scanias 16 liters V8 så ger avgasbromsen 300kW = 408 hk.
Funktionsbeskrivning avgasbroms:
Vid manövrering av avgasbromsen stängs ett spjäll i avgasröret på motorn och bränsletillförseln stryps delvis så att motorn går ner på tomgångsvarv. När avgaserna inte kan komma ut trycker luft på kolvarna i cylindrarna och motorn fungerar därmed som en kompressor. Avgasbromsen är mest effektiv vid höga varvtal. För att uppnå maximal bromseffekt kan nedväxling vara nödvändig för att få upp varvtalet på motorn
Tillsatsbromsar
Volvo
Volvo Engine Brake (VEB) är en vidareutveckling av avgasbromsen. VEB är en så kallad kompressionsbroms och är igång endast under motorns
kompressionstakt. När avgasbromsen är i funktion uppstår ett övertryck i
avgasröret. VEB-funktionen öppnar avgasventilen ett kort ögonblick när
kolven är i dess nedre läge och på väg uppåt. Detta skapar ett övertryck i
cylindern. Motståndet mot kolven ökas därmed under kompressionstakten
och fordonet bromsas ytterliggare
Scania
Retardern monteras bak på fordonets växellåda och består förenklat av ett pumphjul som roterar med kardanaxeln och ett turbinhjul som är fast
monterat i retarderhuset. När retardern aktiveras trycks olja med hjälp av
tryckluft in i retarderhuset. Det roterande pumphjulet pressar oljan mot
turbinhjulet som är fast monterat och då uppstår en fördröjning av
oljeflödet. Pumphjulet bromsas in av fördröjningen och därigenom bromsas hela fordonet.
Telmabroms
Telmabromsen är en elektromagnetisk retarder som är monterad efter
växellådan eller på kardanaxeln. Med hjälp av elektromagnetiska spolar bromsas kardanaxeln. Nackdelen med detta system är att spolarna
utvecklar mycket värme.
På Volvos nya flaggskepp FH16 700hk så får du med VEB+ (Volvo Engine Brake) en bromsverkan på 425 kW = 578 hk bromsförmåga.
Hittar inga siffror vad Scanias retarder ger i bromseffekt men gissar att det är runt samma siffror som Volvo genom egen erfarenhet.
När det är rejält halt så bör man undvika att använda VEB/Retarder med full styrka eftersom dom enbart bromsar drivande hjul vilket i dom flesta fall enbart är en axel.
Det mest intressanta när det kommer till bromsar är att man får stopp på ett 60-tons ekipage som kör 90km/h på 53m om det är torrt och fin väg. Ganska effektiva saker om man jämnför med bilar på 1,5-2ton som stannar på 35-40m.
1 Guest(s)