April 24, 2007
Joni wrote: Absolut är kritik välkommet. Givetvis konstruktiv sådan.
Vi säger vad vi tycker, det kan alltid vara trevligt med andras synpunkter på ens bilder.Coore: skulle väl ändå vilja påstå att fokus ligger i mitten av bilden och inte på den bakre hylsan?
Brukar inte gå att flytta fokus på kompakter. Bakre hylsan blir väl snarare lite mer i fokus än främre med tanke på att fokusen ligger just i mitten av bilden och sen flyttar sig bakåt.Tråden annars... det är inte enbart tänkt att publicera bilder(iaf inte min tanke från början när jag startade den andra tråden). Allt fotorelaterat är tänkt att diskuteras. Nya inköp, mjukvara, köpråd, bilder osv osv var min tanke!
Man kan lura kameran genom att lägga objektet man vill ha fokus på i mitten av sökaren (vrida kameran dit), trycka ner knappen lätt så att den fokuserar där och sedan vrida tillbaka kameran till grundpositionen. Då får man fokus där man själv vill ha den oftast. 🙂
Kommentera gärna mina två bilder här ovan. Konstruktiv kritik uppskattas.
Shikar wrote: ..
..
Kommentera gärna mina två bilder här ovan. Konstruktiv kritik uppskattas.
Snygga..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 27, 2005
I väntan på att jag orkar starta upp min andra dator och ladda upp mina stora och seriösa bilder så kan vi diskutera lite kamera-hårdvara!
Jag tittar på att köpa antingen
Tamron 17-50 F2,8
Sigma EX 18-50 F2,8
Båda dessa objektiv har nu också kommit i versioner med bildstabilisator, är det värt det extra pengarna? Förslag på andra objektiv?
alt. att man gör en fuling och köper ett Sigma EX 30mm F1,4. Men då måste man ju nästan antingen sitta kvar med kit-zoomen eller köpa något ytterligare.
Kameran det skall sitta på är en 400D som idag har kit-objektivet.
Fanboy-kommenterar i stil med "öhhhh idiooot köpppp enn niiiikkonn/pentax/Sony/Hasselblad/whatever iställlettttt!" undanbedes. (Jag säger inga namn, men jag tittar på dig Joni ;))
March 10, 2003
Fortfarande väldig novis när det gäller kameror, tycker min kompakta är okej för mina behov.
Försöker ibland leka med objekten, men de mest lyckade bilderna är de som jag oftast tagit i ögonblicket eller inte alls tänkt mig för när jag fotat.
Just dessa bilderna tog bara vid tillfälle mellan skjutningarna med handeldvapnena.
Här försökte jag fixa något coolt men det sket sig lite.
Funderat på om man skall shoppa ihop dessa bilderna så man får en skärpa över hela bilden.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 11, 2002
ojdå wrote: I väntan på att jag orkar starta upp min andra dator och ladda upp mina stora och seriösa bilder så kan vi diskutera lite kamera-hårdvara!
Jag tittar på att köpa antingen
Tamron 17-50 F2,8
Sigma EX 18-50 F2,8Båda dessa objektiv har nu också kommit i versioner med bildstabilisator, är det värt det extra pengarna? Förslag på andra objektiv?
alt. att man gör en fuling och köper ett Sigma EX 30mm F1,4. Men då måste man ju nästan antingen sitta kvar med kit-zoomen eller köpa något ytterligare.
Kameran det skall sitta på är en 400D som idag har kit-objektivet.
Fanboy-kommenterar i stil med "öhhhh idiooot köpppp enn niiiikkonn/pentax/Sony/Hasselblad/whatever iställlettttt!" undanbedes. (Jag säger inga namn, men jag tittar på dig Joni ;))
Idi... nej du 😉
Jag var väl den förste till att påpeka just att vi skippar favoriseringen i denna tråd. Syftet var att diskutera fotografering, inte vilken tillverkare som är bäst.
Tillbaks till ämnet... Jag hade kört på Tamron då jag har testat denna glugg själv och tycker den är mycket trevlig för den prislappen.
Vad det gäller stabilisator tycker jag personligen detta är meningslöst på objektiv med så kort brännvidd.
Jag har själv nikon 17-55/2,8 och den saknar VR(stabilisator) och har inga som helst problem med oskärpa. Även nikons 24-70/2,8 saknar VR. Jag har provat denna flera gånger och inte heller denna har några problem med skakningsoskärpa.
Stabilisator är ointressant under 100mm IMO. Sen om det finns på gluggar med kortare brännvidd gör det knappast någon skada, men som sagt jag prioriterar inte detta på så korta brännvidder.
December 11, 2002
Bara för att klargöra, du väljer mellan den nya 17-50 och gamla?
I detta fallet tycker jag absolut du ska satsa på den senaste.
Ang stabilisatorns vara eller icke vara. Det beror ju helt på. Använder du inte stativ? Med ett stativ är det ingen större nytta, men på frihand och långsama slutartider är det klart en fördel.
Vad är det för slutartider vi pratar? 1/20? 1/15?
Vet inte vad du har för glugg idag, har du f2,8 gluggar idag? Hur pass hög ISO kan du köra?
Om du har kitgluggen kan du fota på f3,5 som största bländare? Tänk även på att Tamrons glugg är betydligt större. Även detta spelar roll hur mycket ljus som träffar sensorn.
Svårt att säga om du är i behov av stabilisator eller ej, men jag tycker nog ändå du ska satsa på den senare versionen då den rent optiskt också är bättre än den gamla.
Som Coore har sagt tidigare, hellre snåla på huset och lägg pängarna på gluggen än tvärt om 🙂
September 27, 2005
Jag väljer mellan
Tamron">http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750C]Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF)
Tamron">http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750vcC]Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical
Har som sagt en 400D med kit-objektiv (Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II) nu. Högsta möjliga ISO är 1600, men då är det ganska grynigt. Stativ använder jag normalt inte.
Nebelosa wrote: [Image Can Not Be Found]
För att få igång tråden lite, gammal gammal bild dock 🙁
Härlig bild.. Nästan så det vattnas i munnen.
🙂
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 3, 2003
Nebelosa: Måste hålla med ilg@dd där, riktigt trevlig bild. 🙂
5 Guest(s)