Trevliga bilar att köra i stora drag, men ingen höjdare att skruva med. VAG överlag är besvärliga saker när det gäller hjulinställning för att bara ta ett exempel.
Framvagnskonstruktörerna gjorde ett bra jobb för reservdelsbranschen vill jag mena.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
Joni wrote:
Du Jekyll har svarat på frågan så det räcker för min del. Det finns dock andra här på forumet som också är tämligen Audikära som jag gärna skulle vilja ha ett svar av. Inget krav givetvis, men alltid intressant att få höra.
Gissar att jag ev. kan finnas med bland sk. "Audikära" som du uttrycker dig.
Mitt val för denna Audi jag har idag grunnade sig på flera olika faktorer. Anledningen att jag handlade bilen var för att ha en bil istället för två bilar. Hade en Caddy TDI-98 och en A4 Avant 3,0 Q -03 där caddy var pendlarbil till och frän jobbet, Audi övrig körning. (Imprezan används enbart för bana/konbana eftersom man inte orkar åka i den normalt pga att den blivit FÖR optimerad för bana.)
Kravet på bilarna var mellanklasskombi, diesel, fyrhjulsdrift , drag samt komfort. Bilarna jag stod och valde mellan var Audi, BMW, Volvo samt en kort släng på Subaru. Valde bort A6, 5-serien samt V70 pga för stor bil enligt mig i min familjesituation just nu. Legacyn lite av samma anledning fast den ligger lite mitt emellan storleksmässigt samt tycker inte om deras framsäten.
Bilarna jag provkörde, kände och klämde på var V50 D5, 320 D samt A4 2,0 140hk TDI. Jag var sugen på 330 samt 3,0 dieseln fast lät ekonomin styra rent förbrukningsmässigt samt att om jag vill ha roligt i bil finns subarun. Motormässigt så är BMW´s dieslar i en klass för sig, det går inte att komma ifrån, både snålare samt piggare. D5:an är en trevlig maskin som går att åka snålt med (0,54 åker mina föräldrar på, V70 D5 automat). Egentligen är Audi 2,0 motor tråkig i sitt register, händer inte mycket under 1700 rpm.
Volvon föll bort efter att lånat en kompis S40 några dagar. S40 och V50 är lika till B-stolpen. Bilen kändes väldigt smal och trång, framförallt vid knäna och axlar. Upplevde även bagaget litet fast det är större enligt VDA litrar, beror nog mycket på utformningen. V50 finns även bara i AWD utförande på T5:an
BMW tycker jag alltid ser tråkiga ut invändigt i paneler osv. Även där var knäutrymmet lite klent tycker jag. Dock som jag sagt redan en mycket trevlig motor.
Valet för mig föll då på A4:an som uppfyllde dom kraven jag hade. Nåja, komforten har blivit lite lidande pga 18" och sportchassi. Går troligtivis ner en storlek till 17" på sommardäcken när dessa däck är slut.
Har ägt 8 bilar inom VAG sen jag tog körkort 2002 så dom lär ha något som faller mig i smaken. 🙂 Har ägt 5-6 bilar av andra märken också.
Hoppas även mitt svar föll dig i smaken. 😀
Även jag väntar och är intresserad av ditt svar på Jerkylls fråga från andra tråden.
Edit:
Kanske ska skriva vad jag kör för bil för informations skull. A4 Avant Quattro 2,0 TDI S-line edition -08.
Just nu är Ådin bilfan som inte vill starta idag. Skulle gissa att det är något fel på glödningen pga att den lampan slocknar fort. Orkar även veva runt hur "länge" som helst. Fast för att utesluta batteriet så provade jag även med kablar vilket resulterade i samma sak. Har varit trögstartad när det närmar sig minus 15-18 grader. Går igång efter att tvekat (typ gå på 400 rpm) i ett par sekunder. Nu tvekar den bara. Skönt att det finns garanti. Tur att man också har en Volvo som alltid startar 🙂
October 22, 2002
skiroy wrote: Här är tråden ni kan diskutera Audi utan att gå offtopic i andra trådar.
Så...brassa på nu och skriv så att det glöder eller nåt.Diskutera gamla extrema rallyversioner eller som bekant dagens nya... 😉
Shoot! 😀
Jag har lovat mig själv att innan jag dör eller bensinen tar slut ska jag ha haft en vass turbofemma från Audi. Vilken bil den sitter i har mindre betydelse.
En UR eller sportquattro vore mumma. Finns att köpa men priset faller mig ej i smaken. Får ta och vinna på triss eller komma på något riktigt smart. Sätta huset i pant för en bil lockar inte heller.
April 14, 2002
För någon som inte följt dessa diskussioner tidigare, får man fråga vilket bilmärke som ligger Joni nära hjärtat?
Joni wrote: Sen köregenskaperna i deras bilar är ju gubbigare än gubbigast.
Ursäkta om jag är okunnig men vad menas med "gubbigt" när det kommer till köregenskaper?
Joni wrote: Designen på bilarna är inte heller den speciellt trevlig. Speciellt inte med den där ENORMA grillen i fronten och julgransbelysning i lamporna :s
Äntligen nått jag kan svara på! Jag skulle nog våga säga att den "enorma" grillen är relativt populär inom bil industrin i allmänt. Här är några exempel:
Trots att du kanske inte gillar designen så verkar det ju fungera för biltilverkarna. Det här forumet är ju perfekt exempel då, precis som du säger, de flesta gillar Audi.
Joni wrote: Min fråga är helt enkelt. VAD är det alla dreglar över? Jag kan för allt i världen inte förstå vad det är alla tycker är så fantastiskt med Audi?
Återigen, vad föredrar du för bilmärke?
December 31, 2001
macrus wrote: BMW, oväntat va? :bgrin:
Går inte dom på kebabsås i stället för bensin?
Måste bli förbannat dyrt då en liten burk sås kostar 5kr på den lokala pizzerian.
Tycker oxå om Audi, dock blev jag lite avskräckt när min svåger skulle byta kamrem på sina A4, kommer inte ihåg den exakta summan men det var en helvetiskt pris mot 10.000.
October 22, 2002
Death On Wings wrote:
Tycker oxå om Audi, dock blev jag lite avskräckt när min svåger skulle byta kamrem på sina A4, kommer inte ihåg den exakta summan men det var en helvetiskt pris mot 10.000.
Beror lite på vilken motor man har. Kostar 14-16k att byta på dom äldre V6:orna. Nya sexorna har kamkedja.
alrik wrote: Beror lite på vilken motor man har. Kostar 14-16k att byta på dom äldre V6:orna. Nya sexorna har kamkedja.
Smått dyrt på dom flesta Audi, på väldigt många (4'or och 6'or) måste man bort med hela fronten för att komma åt.. Tar faen en heldag att göra det. Själva delarna är den mindre utgiften.
Vill man klara sej billigt undan är det nog bara att inhandla en Volvo 240/740/940 med 8 ventilers motor. Iaf när det gäller kamremsbyten.
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 6, 2006
Då jag själv aldrig ägt en Audi men däremot kört ett flertal tillhör väl jag skaran som tycker om Audi-bilarna.
Eftersom det är helt personliga åsikter så är det för mig inge tvivel om att hade jag inte köpt V50:n jag har nu hade jag riktat in mig på en A4:a ( möjligt en A3:a med en starkare motor i ) för satan vad jag tycker om komforten, utrymmet, kupén, alla knappar i kupén ( :bgrin: ), motorerna.. o.s.v o.s.v 🙂
Vad gäller servicekostnader så kan jag inte uttala mig om det.. men som med alla bra bilar kommer väl det kostnader utöver det "roliga".
För helt ärligt.. satan vad vackra A4:orna ( även kombin ) är med den då nya faceliften :bgrin:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Förjäkla skönt var det med diesel..
Såja.. nu får jag lugna ner mig.. jag är nöjd med min Volvo nu med 😉
December 31, 2001
alrik wrote: Beror lite på vilken motor man har. Kostar 14-16k att byta på dom äldre V6:orna. Nya sexorna har kamkedja.
Fy fan vilka priser.
Köpte mig en V70 i stället pga det större bagage utrymmet + att det bara kostar mig 4000kr för att byta kamrem och då är vattenpump inkluderat i priset.
December 6, 2006
Death On Wings wrote: Fy fan vilka priser.
Köpte mig en V70 i stället pga det större bagage utrymmet + att det bara kostar mig 4000kr för att byta kamrem och då är vattenpump inkluderat i priset.
Nu vet jag inte när kamremen ska bytas på en V70 med en viss specifik motor men för mig med 5-cylindrig V50 ska kamremen bytas vid 18.000 mil och det gick på ~3500 men vid 18.000 mil vill dom att man ska göra stora servicen vilket inkluderar kamrem och all möjlig skit.
Fick en lista som tog 2 st A4-sidor ( på bredden ) med saker som görs under stora servicen och den här servicen går på 10.000 kr fick jag reda på för några veckor sedan 🙂
Så frågan är om det bara är kamremsbytet som kostar mycket på en Audi eller ingår det mera än som sagt bara kamremen ?
December 31, 2001
opA87 wrote: Nu vet jag inte när kamremen ska bytas på en V70 med en viss specifik motor men för mig med 5-cylindrig V50 ska kamremen bytas vid 18.000 mil och det gick på ~3500 men vid 18.000 mil vill dom att man ska göra stora servicen vilket inkluderar kamrem och all möjlig skit.
Fick en lista som tog 2 st A4-sidor ( på bredden ) med saker som görs under stora servicen och den här servicen går på 10.000 kr fick jag reda på för några veckor sedan 🙂Så frågan är om det bara är kamremsbytet som kostar mycket på en Audi eller ingår det mera än som sagt bara kamremen ?
Har aldrig lämnat in någon av mina bilar på service.
Det jag lämnar in bilen för är kamrems/kedje byte. Allt annat kan fixas på egen hand till enormt mycket billigare peng.
Ja det var bara kamrems jobbet som kostade så mycket
December 6, 2006
Death On Wings wrote: Har aldrig lämnat in någon av mina bilar på service.
Det jag lämnar in bilen för är kamrems/kedje byte. Allt annat kan fixas på egen hand till enormt mycket billigare peng.
Ja det var bara kamrems jobbet som kostade så mycket
För dig som kan den mekaniska biten så är de väl bra för dig då som klarar av detta själv men för mig som inte kan ett piss så blir det väl värre då 🙂
Kostar det så kostar det.. stora servicen får Volvo göra men allt annat som behöver pillas med bilen sköter våran verkstadssnubbe ute på landet hand om för 1/4 av Volvosnubbarnas timpeng med samma resultat.
April 24, 2007
Jag är väl inget jättestort fan av Audi men jag gillar väl märket en del.
Min drömbil från Audi idag skulle förmodligen vara en S5 med Tiptronic lådan och 4.2 FSI quattro
Synd bara med totalpriset:
738 300 SEK inräknat extrautrustning på runt 168 000 extra.
Men Volvo ligger mig lite närmare om hjärtat, därför vi äger en S60 idag.
4 Guest(s)