Stora tråden om Audi OCH Toyota! | Sida 3 | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stora tråden om Audi OCH Toyota!
This topic is locked
Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1242377
januari 29, 2010 - 5:58 e m
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Korrigering:
Ja, och gör du samma undersökning bland ungdomar här blir det Volvo.
Mej veterligen är Volvo det största märket i Sverige, således en ganska populär kärra.

Det är ju det jag säger. Inte för att jag ser varför man skulle avgränsa den undersökningen till ungdomar, verkar som om varenda svensson har en Volvo och aktar den högt.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
augusti 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1242405
januari 30, 2010 - 12:38 e m
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Det är ju det jag säger. Inte för att jag ser varför man skulle avgränsa den undersökningen till ungdomar, verkar som om varenda svensson har en Volvo och aktar den högt.

Sorry, kollade aldrig på länkens innehåll, tyckte det såg ut som ”sämsta bilen” i url’en..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1242428
januari 30, 2010 - 9:45 e m
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Det är ju det jag säger. Inte för att jag ser varför man skulle avgränsa den undersökningen till ungdomar, verkar som om varenda svensson har en Volvo och aktar den högt.

Har du ägt en någorlunda ny Volvo förstår du varför det är en såpass populär bil. Balansen; Pris/Kvailtét/Säkerhet är oslagbar i mina ögon och min anledning att rekomendera Volvo.

Om nu det hade varit dåliga bilar hade inte t.ex. V70 varit Sveriges mest sålda bil gång på gång 😉

Avatar
opA87
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
december 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1242429
januari 30, 2010 - 10:01 e m
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Har du ägt en någorlunda ny Volvo förstår du varför det är en såpass populär bil. Balansen; Pris/Kvailtét/Säkerhet är oslagbar i mina ögon och min anledning att rekomendera Volvo.

:upp:

Starscream
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
februari 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1242430
januari 30, 2010 - 10:16 e m
sp_Permalink sp_Print

Vad är bäst köp tror ni Golf IV eller Audi A3 ?

Avatar
opA87
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
december 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1242431
januari 30, 2010 - 10:38 e m
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Vad är bäst köp tror ni Golf IV eller Audi A3 ?

A3:an får min röst.. har absolut noll erfarenhet av båda bilarna så jag lägger min röst på A3:an bara för den är snyggare :bgrin:

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1242442
januari 30, 2010 - 11:18 e m
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Har du ägt en någorlunda ny Volvo förstår du varför det är en såpass populär bil. Balansen; Pris/Kvailtét/Säkerhet är oslagbar i mina ögon och min anledning att rekomendera Volvo.

Om nu det hade varit dåliga bilar hade inte t.ex. V70 varit Sveriges mest sålda bil gång på gång 😉

I den prisklassen jag kollar på är det mest sänkta 240 och 740, kanske hittar man något med en remjohan också… Inte direkt vad jag letar efter i en bil.

Jag har personligen två huvudkriterier när det kommer till bilval: någorlunda billig i inköp och framförallt rolig att köra. Just det där sistnämnda gör att jag väljer något med suffixet ”GTI” eller ”16V”, eller ännu hellre ”GTI16”. Personligen kunde inte brytt mig mindre om vad andra tycker är en bra bil, då folk ändå tycker sig ha behovet av att ha en bil som är fem meter lång, väger 2500kg och har plats för fyra Grand Danois i bakluckan när de spenderar 95% av tiden till att sitta ensamma i den. Min farsa är ett bra case in point med sin VW Sharan 1.8T.

Däremot kommer jag aldrig välja en Volvo eller en SAAB på grund av två saker; 1) Den fruktansvärt sterila känslan av att sitta i endera, och 2) Det är inte kul med något alla andra har.

När det kommer till materialkänsla (aka plastknarr) har jag inga problem att acceptera en hel del av det, då jag kör bilen, jag sitter inte och knackar på alla paneler, lyssnandes efter missljud och kammar min mustasch i takt. Jag försöker ta mig från punkt A till punkt B och ha så roligt som möjligt. Under 20kkr har jag väldigt svårt att finna något som är roligt att köra om det inte är en fransk bil med GTI-stämpel. Möjligen några enstaka japsbilar, typ Swift GTI, men i övrigt är det dåligt med det.

Så, där har ni, om ni undrar om mina bilval och synpunkter.

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1242492
januari 31, 2010 - 8:31 e m
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Vad är bäst köp tror ni Golf IV eller Audi A3 ?

Vilken årsmodell på dessa? (Golv IV tillverkades under ett antal år) Budget? Krav på bilen?

Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1243413
februari 16, 2010 - 10:56 e m
sp_Permalink sp_Print

Hallå där!

I höstas gifte jag mig, i eftermiddags köpte vi hus, och det är väl inte svårt att se vart det lutar åt. Känner mig ganska ”Svensson”.

Men det är inte därför jag skriver i denna auditråd.
Är på jakt efter bil. Inte akut, men kanske inom ett år eller så. Inte nåt häftigt eller sportigt utan mer ”Svensson” lixom. Men precis som MeanMachine skriver så är det ju inte så roligt att ha en likadan bil som alla andra.

Har ni kollat på programmet om privatekonomi på SVT? I ett avsnitt handlar det om just bilar, LÄNK, inget höjdarprogram direkt, men de tar upp några vettiga aspekter tycker jag. Bosse är inte helt dum asså. Nåja, lite löjlig ibland, men vettiga tips tycker jag.

Men för att komma mer till sak så handlar det ju om att välja en vettig bil som man kan ha ett bra tag framöver.
Jag sneglar ju gärna på audi, men är vw mer prisvärda? Tror A4an kombimodell är ganska mitt i prick storleksmässigt.
Hur mycket motor ska egentligen behövas för att det ska finnas någon körglädje egentligen? Skulle en 1.6 turbodiesel räcka gott, eller hur står den jämfört med den audi 80 -92 2.0 jag har idag tro?
Kan subaru eller annan asiat ha något som passar mig?

Mång frågor blir det, får se vad ett HW-forum kan leverera 🙂

Coore
Medlem
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
januari 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1243414
februari 16, 2010 - 11:02 e m
sp_Permalink sp_Print

Svårt att komma med köpråd om du inte ger en prisklass att gå efter.

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1243415
februari 16, 2010 - 11:02 e m
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Hallå där!

I höstas gifte jag mig, i eftermiddags köpte vi hus, och det är väl inte svårt att se vart det lutar åt. Känner mig ganska ”Svensson”.

Men det är inte därför jag skriver i denna auditråd.
Är på jakt efter bil. Inte akut, men kanske inom ett år eller så. Inte nåt häftigt eller sportigt utan mer ”Svensson” lixom. Men precis som MeanMachine skriver så är det ju inte så roligt att ha en likadan bil som alla andra.

Har ni kollat på programmet om privatekonomi på SVT? I ett avsnitt handlar det om just bilar, LÄNK, inget höjdarprogram direkt, men de tar upp några vettiga aspekter tycker jag. Bosse är inte helt dum asså. Nåja, lite löjlig ibland, men vettiga tips tycker jag.

Men för att komma mer till sak så handlar det ju om att välja en vettig bil som man kan ha ett bra tag framöver.
Jag sneglar ju gärna på audi, men är vw mer prisvärda? Tror A4an kombimodell är ganska mitt i prick storleksmässigt.
Hur mycket motor ska egentligen behövas för att det ska finnas någon körglädje egentligen? Skulle en 1.6 turbodiesel räcka gott, eller hur står den jämfört med den audi 80 -92 2.0 jag har idag tro?
Kan subaru eller annan asiat ha något som passar mig?

Mång frågor blir det, får se vad ett HW-forum kan leverera 🙂

Vi kan nog leverera mer och bättre svar än du tror wink

Jag tror att en V50 eller V70 med dieselmotor skulle passa dig minst lika bra som Audi A4. Att många andra har den ska du inte bry dig om tycker jag 🙂

Fråga på om du är osäker.
Audi och VW har mycket gemensamt, båda är ingår ju i VAG. Är det prisvärt du letar efter är VW det bättre valet av de två.

En 1,6 Litersturbo diesel funkar väl bra men är ingen raket direkt. Provkör några av de bilar du funderat på och bilda dig en uppfattning. Bara du vet vilken bil som passar dig bäst. 🙂

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1243417
februari 16, 2010 - 11:34 e m
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Kan subaru eller annan asiat ha något som passar mig?

Subaru Legacy av senare snitt är ren kärlek, fast om jag greppat det hela rätt är deras boxerdiesel ganska kass. De har ju iofs en hel del annat roligt i sortimentet med.

Johan Karlsson_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
Member Since:
september 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1243420
februari 17, 2010 - 12:05 f m
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote:
Jag tror att en V50 eller V70 med dieselmotor skulle passa dig minst lika bra som Audi A4. Att många andra har den ska du inte bry dig om tycker jag 🙂

Enligt min erfarenhet drar Volvos motorer betydligt mer. Nu har de ju visserligen fått drivE eller vad de heter, men om vi pratar de större motorerna är VAG betydligt effektivare. En A4 med 2.0D på 140 hästar kör du utan problem på 0,51L/mil Stockholm tur och retur, trots att du håller en *host* mer lagom *host* hastighet. (Eco-varianten ännu lägre) Tror 170 hk versonen kan vara en bra pris/prestanda alternativ.

Vad anser du är det är en dyr/billig bil i drift? Hur mycket kör du med tanke på skatt osc.

alrik
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1243423
februari 17, 2010 - 3:46 f m
sp_Permalink sp_Print

Finns många aspekter att väga in för ett bra bilköp.

– Årlig körsträcka (beroende på bränsle)
– Storlek på motor (styr skatt och försäkring)
– Enbart flytta röven eller lite känsla i grejerna?
– Komib, halvkombi, sedan? (kombi har du sagt)
– Prisklass?
– Beggad eller ny?

Storleksmässigt som A4:an finns Volvo V50, BMW 3-serie, Toyota Avensis, VW Golf, Skoda Octavia, Opel Vectra Mercedes C-klass. KIA och Hyundai har liknade storlekar på bilar.

Jag tycker du först ska bestämma hur mycket du vill/kan lägga på ett bilköp för att sen fundera på vilken bil du ska ha. Provkör olika modeller för att bilda dig själv en uppfattning.

Jag har själv provkört en nya Octavian och konstaterat varför jag lägger några kronor extra för att få en tyst kupé. Man kan i stora drag säga att ju dyrare bil ju mer komfort/körglädje osv.

Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1243435
februari 17, 2010 - 12:38 e m
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Vi kan nog leverera mer och bättre svar än du tror wink

Jo det ser så ut 🙂

Coore wrote: Svårt att komma med köpråd om du inte ger en prisklass att gå efter.

Jo det kan ju vara sant. Det handlar om en ny eller nästan ny bil primärt. Beror väl lite på vad man får så att säga. Men 150-250kkr någonstans.

Mean Machine wrote: Subaru Legacy av senare snitt är ren kärlek, fast om jag greppat det hela rätt är deras boxerdiesel ganska kass. De har ju iofs en hel del annat roligt i sortimentet med.

Jo den senare Legacyn är väl relativt fin att se på med.

ojdå wrote: Vad anser du är det är en dyr/billig bil i drift? Hur mycket kör du med tanke på skatt osc.

Asså jag kör ju inte speciellt mycket, speciellt inte nu när jag tar pendeltåget till jobbet. Så en högre skatt måste ju vara motiverad lixom.

alrik wrote: Finns många aspekter att väga in för ett bra bilköp.

– Årlig körsträcka (beroende på bränsle)
– Storlek på motor (styr skatt och försäkring)
– Enbart flytta röven eller lite känsla i grejerna?
– Komib, halvkombi, sedan? (kombi har du sagt)
– Prisklass?
– Beggad eller ny?

Årlig körsträcka | <1000mil/år
Storlek på motor | 0-100<8s Ett riktmärke för körglädje enligt min bror
Enbart flytta röven eller lite känsla i grejerna? | Känsla. En tystare bil är ju alltid trevligare.
Komib, halvkombi, sedan? (kombi har du sagt) | Precis. Barnvagn och lite till ska kunna få plats utan demontering.
Prisklass? | 150-250kkr
Beggad eller ny? | ny/nästan ny primärt. Kan ju iof finnas begagnade bilar som är som nya.

Nu har jag väl smalat av området aningen.

Coore
Medlem
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
januari 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1243441
februari 17, 2010 - 2:31 e m
sp_Permalink sp_Print

BMW 320D Touring
Köper man tyskt så blir man nöjd. 🙂
Går väldigt billigt och har ändå hyffsat med drag i sig.

Är prestanda viktigt så kan du köpa en 330D Touring istället, men då får du köpa en som är ett par år äldre för att hamna i rätt prisklass.

alrik
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1243448
februari 17, 2010 - 3:06 e m
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: BMW 320D Touring
Köper man tyskt så blir man nöjd. 🙂
Går väldigt billigt och har ändå hyffsat med drag i sig.

Är prestanda viktigt så kan du köpa en 330D Touring istället, men då får du köpa en som är ett par år äldre för att hamna i rätt prisklass.

Svårt att räkna hem det på 1000 mil med en diesel. 330 D har närmare 4000kr högre skatt när man tittar på 2006-2007 för att hamna inom rätt prisram.

Iofs så drar 330 bensinarn ”bara” 2dl mer mil blandad körning än dieseln om man tittar på uppgifterna från Transportstyrelsen. Dieselsiffrorna är skapligt lätta att uppnå men tvivlar starkt på att du kan komma ner i 9,7l/milen med bensinarn utan dubbla ägg under gaspedalen.

Sen kan jag nog hålla med dig om att om man ska ha en tyst kupe så får man nog titta på dom tyska premiummärkena samt Volvo så lyckas hålla bra ljudnivå.

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1243449
februari 17, 2010 - 3:23 e m
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote:Årlig körsträcka | <1000mil/år
Storlek på motor | 0-100<8s Ett riktmärke för körglädje enligt min bror
Enbart flytta röven eller lite känsla i grejerna? | Känsla. En tystare bil är ju alltid trevligare.
Komib, halvkombi, sedan? (kombi har du sagt) | Precis. Barnvagn och lite till ska kunna få plats utan demontering.
Prisklass? | 150-250kkr
Beggad eller ny? | ny/nästan ny primärt. Kan ju iof finnas begagnade bilar som är som nya.

Nu har jag väl smalat av området aningen.

Jag säger Subaru Legacy, återigen.

http://www.blocket.se/stockhol…..1&w=3

Bör du även kunna ha kul med, och den kommer inte rasa stup i kvarten heller.

Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1243472
februari 17, 2010 - 7:17 e m
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: BMW 320D Touring

Death on Wings wrote: Går inte dom på kebabsås i stället för bensin?

Nerå, men kanske kan vara något. Det är väl mest 5-serien som osar kebabräser 🙂

Mean Machine wrote: Jag säger Subaru Legacy, återigen.

http://www.blocket.se/stockhol…..1&w=3

Men skäms på dig! Ingen seriös förare kör automat! Det är bara för lata, handikappade och amerikaner (som ofta är båda de andra kategorierna).

Avatar
opA87
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
december 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1243474
februari 17, 2010 - 7:26 e m
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Men skäms på dig! Ingen seriös förare kör automat! Det är bara för lata, handikappade och amerikaner (som ofta är båda de andra kategorierna).

:bgrin: :upp:

En fråga.. varför vill du lägga nära på 250.000 kr, som en hel del splitternya bilar med Ok motorer och utrustning kostar, när du kör MINDRE än 1000 mil per år ?

Är det inte bättre att hitta något för knappa 100.000 isåfall ? Känns som pengar i sjön att köpa en bil för 250.000 kr när man kör så pass lite. :blink:

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
151 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL