Stora tråden om Audi OCH Toyota! | Sida 4 | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stora tråden om Audi OCH Toyota!
This topic is locked
Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1243477
februari 17, 2010 - 8:23 e m
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: :bgrin: :upp:

En fråga.. varför vill du lägga nära på 250.000 kr, som en hel del splitternya bilar med Ok motorer och utrustning kostar, när du kör MINDRE än 1000 mil per år ?

Är det inte bättre att hitta något för knappa 100.000 isåfall ? Känns som pengar i sjön att köpa en bil för 250.000 kr när man kör så pass lite. :blink:

För att jag KAN!!! 😎

Nejrå, det är en bra point du har. Om du har tittat på programmet jag länkat till så är väl tanken lite att bilen skulle finnas kvar ett tag.

Ärligt vore det väl bättre ekonomiskt att hyra bil de gången man verkligen behöver en, men hur kul är det?

Coore
Medlem
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
januari 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1243485
februari 17, 2010 - 9:41 e m
sp_Permalink sp_Print

alrik wrote: Svårt att räkna hem det på 1000 mil med en diesel. 330 D har närmare 4000kr högre skatt när man tittar på 2006-2007 för att hamna inom rätt prisram.

Iofs så drar 330 bensinarn ”bara” 2dl mer mil blandad körning än dieseln om man tittar på uppgifterna från Transportstyrelsen. Dieselsiffrorna är skapligt lätta att uppnå men tvivlar starkt på att du kan komma ner i 9,7l/milen med bensinarn utan dubbla ägg under gaspedalen.

Sen kan jag nog hålla med dig om att om man ska ha en tyst kupe så får man nog titta på dom tyska premiummärkena samt Volvo så lyckas hålla bra ljudnivå.

Nu var ju iofs mitt förslag 320D och inte 330D, nämde bara 330D om det nu skulle vara så att han var på jakt efter en bil med klös i.
Visst, högre skatt på en diesel, men jag läste ingenstans att ekonomi var det absolut viktigaste.

Min far hade tidigare en 320D, dock ingen Touring.
Vi tog den ner till Italien en gång. När vi kom fram visade färddatorn att vi hade en snitthastighet på 120 km/h och en snittförbrukning på 0,56L/mil.

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1243495
februari 17, 2010 - 11:13 e m
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Men skäms på dig! Ingen seriös förare kör automat! Det är bara för lata, handikappade och amerikaner (som ofta är båda de andra kategorierna).

Du förväxlade nog ”Automat” med ”Volvo”.

Tog bara ett exempel, och jag vet inte hur mycket av sen seriös förare jag kallar en nisse med en Audi 80. 😉

Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1243518
februari 18, 2010 - 8:19 f m
sp_Permalink sp_Print

En annan nisse wrote: Du förväxlade nog ”Automat” med ”Volvo”.

Tog bara ett exempel, och jag vet inte hur mycket av sen seriös förare jag kallar en nisse med en Audi 80. 😉

Vad är det där för påhopp! Du försvarar automatlåda, smutskastar Volvo å de grövsta och indikerar att en antik bil skulle vara oseriös!

Nej det här står jag bara inte ut med! Nu måste jag nog skaffa mig en Ariel Atom eller nåt annat man ta kurvor som en gud med så det blir tyst pån. :2:

Mean Machine: Subaru i all ära, men känns nog lite för mycket leksak för min smak egentligen. Inte för att det är något fel med det, men aningen svårmotiverat när vi är 2 som ska köpa bil.

Viktigast för tillfället känns nästan som att det ska finnas en ordentlig signal som varnar när det är dags att fylla på soppa. Har denna höst/vinter fått torsk en gång, Väldigt nära ytterligare en gång och en gång fått backa med startmotorn till mindre lutande mark för att kunna starta. Kör helt enkelt så lite numera att jag glömmer att bilen faktiskt behöver bränsle! Det är pinsamt!

Men med nya lyan ingår ett garage, och måste ju ha en kärra som är värd en sådan plats då.
Kom just att tänka på en sak. Backsensorhjälpfunktionsmakapär är nog mer eller mindre ett måste för att undvika skador på sidorna. (Hoppas inte frun läser detta)

Coore
Medlem
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
januari 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1243523
februari 18, 2010 - 8:52 f m
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Men skäms på dig! Ingen seriös förare kör automat! Det är bara för lata, handikappade och amerikaner (som ofta är båda de andra kategorierna).

Dagens automatlådor är ju grymma! Kör ju lätt hellre automat till vardags.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
december 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1243536
februari 18, 2010 - 12:58 e m
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Nu måste jag nog skaffa mig en Ariel Atom eller nåt annat man ta kurvor som en gud med så det blir tyst pån. :2:

Ja, fast efter vad jag har sett så hjälper det nog inte att du har en Atom för att ta kurvor som en gud. I bästa fall kanske du kan ta kurvor som James May, men jag vet inte om jag vågar hoppas på så mycket :-#

Coore wrote: Dagens automatlådor är ju grymma! Kör ju lätt hellre automat till vardags.

+1

Avatar
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
Member Since:
augusti 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1243537
februari 18, 2010 - 1:29 e m
sp_Permalink sp_Print

2-3 år gammal Saab 9-5 2.3t/2.3T/Aero, hyfsat mycket bil för pengarna, dessutom får man in en Emmaljungavagn med liggdelen utan att behöva montera ner den. Förvisso en galet vanlig bil, men men.

Avatar
opA87
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
december 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1243545
februari 18, 2010 - 6:08 e m
sp_Permalink sp_Print

Tycker att 9-5:ors motorer börjar låta som gamla dieselmotorer efter ett tag.. chefen har en -07:a som inte har gått särskilt långt och den låter inge vidare..

Nej jag säger som andra sagt.. A4:a eller V50.. BMW 3xx kan vara något men har ingen koll på dessa kebab-bilar så ska inte uttala mig så mycket om dessa 🙂

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
augusti 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1243553
februari 18, 2010 - 7:21 e m
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Tycker att 9-5:ors motorer börjar låta som gamla dieselmotorer efter ett tag.. chefen har en -07:a som inte har gått särskilt långt och den låter inge vidare..

Kör man som folk och servar den regelbundet så hänger den lätt med uppåt 30 000 mil utan mankemang. Har varit så med både 2,0 och 2,3 sedan sent 80-tal.
Din chef är endera en hårdgasande slarver eller så har han en jäkla otur.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Dehman
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
mars 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1243560
februari 18, 2010 - 8:54 e m
sp_Permalink sp_Print

Köp en Renault Laguna, där har du bil! Har en 92:a eller något. Gått 23k mil, hade väl en halvmeter snö på sig, inte varit igång på 2 månader. Startar direkt. :>

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1243561
februari 18, 2010 - 9:05 e m
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Köp en Renault Laguna, där har du bil! Har en 92:a eller något. Gått 23k mil, hade väl en halvmeter snö på sig, inte varit igång på 2 månader. Startar direkt. :>

Inte för att dissa Renault, men du måste ha ett riktigt bra exemplar där, både startar och rullar! wink

Avatar
dree
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2277
Member Since:
augusti 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1243565
februari 18, 2010 - 11:40 e m
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Men skäms på dig! Ingen seriös förare kör automat! Det är bara för lata, handikappade och amerikaner (som ofta är båda de andra kategorierna).

Tycker att automat är helt underbart. Speciellt när man kör långt.
Vet dock inte om du använder bilen som leksak eller fordon…

Avatar
opA87
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
december 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1243580
februari 19, 2010 - 10:22 f m
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Köp en Renault Laguna, där har du bil! Har en 92:a eller något. Gått 23k mil, hade väl en halvmeter snö på sig, inte varit igång på 2 månader. Startar direkt. :>

:cy: :cy: :cy: :cy:

:)R :)R :)R :)R :)R :)R :roflmao: :roflmao: :roflmao:

Renault är nog den mest AVSKYVÄRDA bilmärke som finns. I helvete vad dom krånglar, dom rostar, dom faller ihop nej för i helsike jag.. nej, herregud jag tror jag svimmar om du tar och köper dig en Renault överhuvudtaget.

Farsan ägde en Renault Laguna -97:a.. det fall ihop det ena och de andra , bromsar krånglar, startmotorer krånglar och gud vet vad som jag inte kommer ihåg
.
Sedan köpte han sig en Renault Megané -04:a förra året som gått ynka 2500 mil. Det går inte länge fören bromsarna börjar gnissla och detta går inte att fixa enligt Bilia då det är ett vanligt fel som bara återkommer fastän man smörjer ( eller vad man nu gjorde ) , det ryker tändstift kors och tvärs, färgen släpper.. och ja, de va något mer här med som var tvunget att fixa på garantin.

Jag ägde en Renault Megané -97:a innan Volvon och den rostade fortare än .. än.. ja något. Och nu var den inne på en gratis ”Kontrollbesiktning hos Volvo för 2 månader sedan och detta var det som dom anmärkte på:

– Inre styrleder 2 sidor
– Fjäderbenslagring kärvar
– Spindelled höger
– Stort oljeläckage motor
– Drivaxelknut vänster ev. höger bak också
– Klämma höger, damask
– Dimljus höger
– Skyltbelysning.

.. som tur var kör inte jag den här skrothögen längre.
:bgrin:

Så abandon all ships med idéer på att köpa en Renault.

PUNKT

( Och ja, dehman.. du och säkerligen någon annan kommer väl sääääkerligen att gnälla på Volvo nu med. Inget bilmärke är felfritt. Skiter fullständigt i detta då jag bara gav min åsikt av ägande av Renaultbilar )

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
augusti 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1243584
februari 19, 2010 - 10:44 f m
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: *Totalsågning av Renault.*

Ska man gå efter bilmärken vi jobbar mest med så är det nog VW, Audi, (Framvagnar) BMW och Volvo som behöver mest åtgärder.. Renault hamnar långt ner på listan, men när det väl felar på dom brukar det bli mycket på en gång.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
juli 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1243588
februari 19, 2010 - 11:05 f m
sp_Permalink sp_Print

Farsan bytte nyligen värmepaketet på sin Renault Laguna, gick väll på Ca. 11.000:-

*Suck*

alrik
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1243590
februari 19, 2010 - 11:12 f m
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Ska man gå efter bilmärken vi jobbar mest med så är det nog VW, Audi, (Framvagnar) BMW och Volvo som behöver mest åtgärder.. Renault hamnar långt ner på listan, men när det väl felar på dom brukar det bli mycket på en gång.

Lite komiskt i de hela är att Skoda har ofta mindre fel än VW och Audi. Fast de beror mycket på att Skoda byggs med många beprövade delar som utvecklas i ett antal år och VW och Audi har kommit på något nytt som ”ska” vara bättre och modernare.

Framvagnarna har dom väl nästan kommit ifrån nu om man tittar hur det var på A4 och Passat på sent 90-tal och tidigt 00-tal?

Jag har iofs ägt 8-9 VV och Audi och inte haft några stora problem föutom nu på sista bilen som haft 3 garantiåtgärder sen 24 augusti 2009. Enbart varit service och vanligt slitage såsom bromsar.

Avatar
opA87
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
december 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1243591
februari 19, 2010 - 11:29 f m
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Ska man gå efter bilmärken vi jobbar mest med så är det nog VW, Audi, (Framvagnar) BMW och Volvo som behöver mest åtgärder.. Renault hamnar långt ner på listan, men när det väl felar på dom brukar det bli mycket på en gång.

Beror väl i största del på att just dessa märken är dom bilar som det säljs mest av och körs mest i Sverige ? 🙂

EDIT:
ilg@dd du har PM att svara på 🙂

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
december 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1243595
februari 19, 2010 - 1:04 e m
sp_Permalink sp_Print

Det komiska i det hela är egentligen att det finns folk här med mycket ”kunskaper” om div bilmärken när man knappt ens fått ett körkort. Inga namn nämnda, men vederbörande person/er vet nog vem du/ni är 😉

Avatar
macrus
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
juni 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1243608
februari 19, 2010 - 3:36 e m
sp_Permalink sp_Print

Joni wrote: Det komiska i det hela är egentligen att det finns folk här med mycket ”kunskaper” om div bilmärken när man knappt ens fått ett körkort. Inga namn nämnda, men vederbörande person/er vet nog vem du/ni är 😉

Haha jag har också tänkt på det. Rätt märkligt faktiskt.

Dehman
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
mars 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1243609
februari 19, 2010 - 3:47 e m
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote:

Haha jag skiter mest i vilket, sålänge bilen rullar är jag nöjd. Jag har en bil som kostade 5k, som är typ 18 år gammal och har gått över 23k mil. Startar alltid, går som en klocka, gick igenom besiktning utan anmärkning den enda rosten som finns är lite vid vänster bakdörr.

Jag hade tidigare en Volvo 460 92:a, den hade gått 12-13k mil. Rost överallt, katalysatorn gav upp, 11 anmärkningar på besiktning, bara att skrota. 🙂

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
92 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL