November 5, 2002
opA87 wrote: :bgrin: :upp:
En fråga.. varför vill du lägga nära på 250.000 kr, som en hel del splitternya bilar med Ok motorer och utrustning kostar, när du kör MINDRE än 1000 mil per år ?
Är det inte bättre att hitta något för knappa 100.000 isåfall ? Känns som pengar i sjön att köpa en bil för 250.000 kr när man kör så pass lite. :blink:
För att jag KAN!!! 😎
Nejrå, det är en bra point du har. Om du har tittat på programmet jag länkat till så är väl tanken lite att bilen skulle finnas kvar ett tag.
Ärligt vore det väl bättre ekonomiskt att hyra bil de gången man verkligen behöver en, men hur kul är det?
January 4, 2001
alrik wrote: Svårt att räkna hem det på 1000 mil med en diesel. 330 D har närmare 4000kr högre skatt när man tittar på 2006-2007 för att hamna inom rätt prisram.
Iofs så drar 330 bensinarn "bara" 2dl mer mil blandad körning än dieseln om man tittar på uppgifterna från Transportstyrelsen. Dieselsiffrorna är skapligt lätta att uppnå men tvivlar starkt på att du kan komma ner i 9,7l/milen med bensinarn utan dubbla ägg under gaspedalen.
Sen kan jag nog hålla med dig om att om man ska ha en tyst kupe så får man nog titta på dom tyska premiummärkena samt Volvo så lyckas hålla bra ljudnivå.
Nu var ju iofs mitt förslag 320D och inte 330D, nämde bara 330D om det nu skulle vara så att han var på jakt efter en bil med klös i.
Visst, högre skatt på en diesel, men jag läste ingenstans att ekonomi var det absolut viktigaste.
Min far hade tidigare en 320D, dock ingen Touring.
Vi tog den ner till Italien en gång. När vi kom fram visade färddatorn att vi hade en snitthastighet på 120 km/h och en snittförbrukning på 0,56L/mil.
February 12, 2003
Relaxia wrote: Men skäms på dig! Ingen seriös förare kör automat! Det är bara för lata, handikappade och amerikaner (som ofta är båda de andra kategorierna).
Du förväxlade nog "Automat" med "Volvo".
Tog bara ett exempel, och jag vet inte hur mycket av sen seriös förare jag kallar en nisse med en Audi 80. 😉
November 5, 2002
En annan nisse wrote: Du förväxlade nog "Automat" med "Volvo".
Tog bara ett exempel, och jag vet inte hur mycket av sen seriös förare jag kallar en nisse med en Audi 80. 😉
Vad är det där för påhopp! Du försvarar automatlåda, smutskastar Volvo å de grövsta och indikerar att en antik bil skulle vara oseriös!
Nej det här står jag bara inte ut med! Nu måste jag nog skaffa mig en Ariel Atom eller nåt annat man ta kurvor som en gud med så det blir tyst pån. :2:
Mean Machine: Subaru i all ära, men känns nog lite för mycket leksak för min smak egentligen. Inte för att det är något fel med det, men aningen svårmotiverat när vi är 2 som ska köpa bil.
Viktigast för tillfället känns nästan som att det ska finnas en ordentlig signal som varnar när det är dags att fylla på soppa. Har denna höst/vinter fått torsk en gång, Väldigt nära ytterligare en gång och en gång fått backa med startmotorn till mindre lutande mark för att kunna starta. Kör helt enkelt så lite numera att jag glömmer att bilen faktiskt behöver bränsle! Det är pinsamt!
Men med nya lyan ingår ett garage, och måste ju ha en kärra som är värd en sådan plats då.
Kom just att tänka på en sak. Backsensorhjälpfunktionsmakapär är nog mer eller mindre ett måste för att undvika skador på sidorna. (Hoppas inte frun läser detta)
December 11, 2002
Relaxia wrote: Nu måste jag nog skaffa mig en Ariel Atom eller nåt annat man ta kurvor som en gud med så det blir tyst pån. :2:
Ja, fast efter vad jag har sett så hjälper det nog inte att du har en Atom för att ta kurvor som en gud. I bästa fall kanske du kan ta kurvor som James May, men jag vet inte om jag vågar hoppas på så mycket :-#
Coore wrote: Dagens automatlådor är ju grymma! Kör ju lätt hellre automat till vardags.
+1
December 6, 2006
Tycker att 9-5:ors motorer börjar låta som gamla dieselmotorer efter ett tag.. chefen har en -07:a som inte har gått särskilt långt och den låter inge vidare..
Nej jag säger som andra sagt.. A4:a eller V50.. BMW 3xx kan vara något men har ingen koll på dessa kebab-bilar så ska inte uttala mig så mycket om dessa 🙂
opA87 wrote: Tycker att 9-5:ors motorer börjar låta som gamla dieselmotorer efter ett tag.. chefen har en -07:a som inte har gått särskilt långt och den låter inge vidare..
Kör man som folk och servar den regelbundet så hänger den lätt med uppåt 30 000 mil utan mankemang. Har varit så med både 2,0 och 2,3 sedan sent 80-tal.
Din chef är endera en hårdgasande slarver eller så har han en jäkla otur.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 24, 2007
Dehman wrote: Köp en Renault Laguna, där har du bil! Har en 92:a eller något. Gått 23k mil, hade väl en halvmeter snö på sig, inte varit igång på 2 månader. Startar direkt. :>
Inte för att dissa Renault, men du måste ha ett riktigt bra exemplar där, både startar och rullar!
August 7, 2001
Relaxia wrote: Men skäms på dig! Ingen seriös förare kör automat! Det är bara för lata, handikappade och amerikaner (som ofta är båda de andra kategorierna).
Tycker att automat är helt underbart. Speciellt när man kör långt.
Vet dock inte om du använder bilen som leksak eller fordon...
December 6, 2006
Dehman wrote: Köp en Renault Laguna, där har du bil! Har en 92:a eller något. Gått 23k mil, hade väl en halvmeter snö på sig, inte varit igång på 2 månader. Startar direkt. :>
:cy: :cy: :cy: :cy:
:)R :)R :)R :)R :)R :)R :roflmao: :roflmao: :roflmao:
Renault är nog den mest AVSKYVÄRDA bilmärke som finns. I helvete vad dom krånglar, dom rostar, dom faller ihop nej för i helsike jag.. nej, herregud jag tror jag svimmar om du tar och köper dig en Renault överhuvudtaget.
Farsan ägde en Renault Laguna -97:a.. det fall ihop det ena och de andra , bromsar krånglar, startmotorer krånglar och gud vet vad som jag inte kommer ihåg
.
Sedan köpte han sig en Renault Megané -04:a förra året som gått ynka 2500 mil. Det går inte länge fören bromsarna börjar gnissla och detta går inte att fixa enligt Bilia då det är ett vanligt fel som bara återkommer fastän man smörjer ( eller vad man nu gjorde ) , det ryker tändstift kors och tvärs, färgen släpper.. och ja, de va något mer här med som var tvunget att fixa på garantin.
Jag ägde en Renault Megané -97:a innan Volvon och den rostade fortare än .. än.. ja något. Och nu var den inne på en gratis "Kontrollbesiktning hos Volvo för 2 månader sedan och detta var det som dom anmärkte på:
- Inre styrleder 2 sidor
- Fjäderbenslagring kärvar
- Spindelled höger
- Stort oljeläckage motor
- Drivaxelknut vänster ev. höger bak också
- Klämma höger, damask
- Dimljus höger
- Skyltbelysning.
.. som tur var kör inte jag den här skrothögen längre.
:bgrin:
Så abandon all ships med idéer på att köpa en Renault.
PUNKT
( Och ja, dehman.. du och säkerligen någon annan kommer väl sääääkerligen att gnälla på Volvo nu med. Inget bilmärke är felfritt. Skiter fullständigt i detta då jag bara gav min åsikt av ägande av Renaultbilar )
opA87 wrote: *Totalsågning av Renault.*
Ska man gå efter bilmärken vi jobbar mest med så är det nog VW, Audi, (Framvagnar) BMW och Volvo som behöver mest åtgärder.. Renault hamnar långt ner på listan, men när det väl felar på dom brukar det bli mycket på en gång.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
ilg@dd wrote: Ska man gå efter bilmärken vi jobbar mest med så är det nog VW, Audi, (Framvagnar) BMW och Volvo som behöver mest åtgärder.. Renault hamnar långt ner på listan, men när det väl felar på dom brukar det bli mycket på en gång.
Lite komiskt i de hela är att Skoda har ofta mindre fel än VW och Audi. Fast de beror mycket på att Skoda byggs med många beprövade delar som utvecklas i ett antal år och VW och Audi har kommit på något nytt som "ska" vara bättre och modernare.
Framvagnarna har dom väl nästan kommit ifrån nu om man tittar hur det var på A4 och Passat på sent 90-tal och tidigt 00-tal?
Jag har iofs ägt 8-9 VV och Audi och inte haft några stora problem föutom nu på sista bilen som haft 3 garantiåtgärder sen 24 augusti 2009. Enbart varit service och vanligt slitage såsom bromsar.
December 6, 2006
ilg@dd wrote: Ska man gå efter bilmärken vi jobbar mest med så är det nog VW, Audi, (Framvagnar) BMW och Volvo som behöver mest åtgärder.. Renault hamnar långt ner på listan, men när det väl felar på dom brukar det bli mycket på en gång.
Beror väl i största del på att just dessa märken är dom bilar som det säljs mest av och körs mest i Sverige ? 🙂
EDIT:
ilg@dd du har PM att svara på 🙂
June 23, 2002
Joni wrote: Det komiska i det hela är egentligen att det finns folk här med mycket "kunskaper" om div bilmärken när man knappt ens fått ett körkort. Inga namn nämnda, men vederbörande person/er vet nog vem du/ni är 😉
Haha jag har också tänkt på det. Rätt märkligt faktiskt.
March 10, 2002
opA87 wrote: ...
Haha jag skiter mest i vilket, sålänge bilen rullar är jag nöjd. Jag har en bil som kostade 5k, som är typ 18 år gammal och har gått över 23k mil. Startar alltid, går som en klocka, gick igenom besiktning utan anmärkning den enda rosten som finns är lite vid vänster bakdörr.
Jag hade tidigare en Volvo 460 92:a, den hade gått 12-13k mil. Rost överallt, katalysatorn gav upp, 11 anmärkningar på besiktning, bara att skrota. 🙂
2 Guest(s)