April 24, 2007
macrus wrote: Han har väl inte ens körkort?
Jag har givetvis körkort, det har jag haft en tid nu.
Joni wrote: Alla har givetvis rätt till sin åsikt. Jag undrar bara:
- Hur länge har du haft körkort?
- Hur många bilar har du ägt i ditt liv?
- Har du någon sorts annan erfarenhet av bilar, typ går fordonstekniskt gymnasium? Din farsa har kanske bilverkstad eller liknande?Jag menar inte att vad du säger är fel, men du pläderar mycket för Volvo i många sammanhang utan att verka ha någon egen erfarnhet av deras bilar. Detta finner jag en smula underligt, för att inte säga komiskt, eftersom jag tycker man bör ha någon form av erfarnhet för att kunna uttala sig om sådana saker.
Att ha ägt en massa bilar säger ingenting om hur pass mycket man kan om dagens bilar eller just Volvo.
Att säga att jag inte har någon erfarenhet av Volvo när du inte ens vet vad jag heter i efternamn är det i sig "en smula underligt,för att inte säga komiskt."
Istället för att argumentera för jag vet eller inte vet om Volvo borde du hellre fokusera på det jag skrivit, har du synpunkter på dem är du välkommen att skriva. Mina övriga kunskaper tycker jag inte att du ska spekulera i. Vidare kommer jag inte ge mig in i diskussioner om vad jag kan och inte kan.
MVH
December 6, 2006
Shikar wrote: Att ha ägt en massa bilar säger ingenting om hur pass mycket man kan om dagens bilar eller just Volvo.
Att säga att jag inte har någon erfarenhet av Volvo när du inte ens vet vad jag heter i efternamn är det i sig "en smula underligt,för att inte säga komiskt."
Istället för att argumentera för jag vet eller inte vet om Volvo borde du hellre fokusera på det jag skrivit, har du synpunkter på dem är du välkommen att skriva. Mina övriga kunskaper tycker jag inte att du ska spekulera i. Vidare kommer jag inte ge mig in i diskussioner om vad jag kan och inte kan.
MVH
:upp:
Bra sagt
March 10, 2002
Shikar wrote: Att ha ägt en massa bilar säger ingenting om hur pass mycket man kan om dagens bilar eller just Volvo.
Att säga att jag inte har någon erfarenhet av Volvo när du inte ens vet vad jag heter i efternamn är det i sig "en smula underligt,för att inte säga komiskt."
Istället för att argumentera för jag vet eller inte vet om Volvo borde du hellre fokusera på det jag skrivit, har du synpunkter på dem är du välkommen att skriva. Mina övriga kunskaper tycker jag inte att du ska spekulera i. Vidare kommer jag inte ge mig in i diskussioner om vad jag kan och inte kan.
MVH
Jo jag brukar alltid ta råd från folk utan erfarenhet, det är väl ganska standard? : )))))))))))))))))
I.m.o. är det svårt att läsa sig till fakta om olika bilar. Folk tenderar att vara väldigt subjektiva i sitt skrivande. Om du så skulle skriva en rapport på femtio sidor om varför jag skulle välja en viss bil skulle jag ta en rekommendation av ilg@dd över den alla dagar i veckan.
December 11, 2002
Dehman wrote: Jo jag brukar alltid ta råd från folk utan erfarenhet, det är väl ganska standard? : )))))))))))))))))
I.m.o. är det svårt att läsa sig till fakta om olika bilar. Folk tenderar att vara väldigt subjektiva i sitt skrivande. Om du så skulle skriva en rapport på femtio sidor om varför jag skulle välja en viss bil skulle jag ta en rekommendation av ilg@dd över den alla dagar i veckan.
Jag behöver inte säga mer... :roflmao:
April 18, 2003
ilg@dd wrote:
Inget illa om Passaten, men att jämföra den med en V70 är ungefär som att komma med en burk äppelmos vid jämförelse av äpplen och päron.
Volvon är och förblir i en högre division kvalitetsmässigt, det är bara att kika på andrahandsvärdet om inte annat.
Det är nog dags att du dammar av dom där burkarna och kollar datumet på dom då det är länge sen Volvo var i en högre division kvalitetsmässigt. Idag är dom nog varken bättre eller sämre än de flesta andra bilmärken. Citroner har alla tillverkare. Andrahandsvärdet säger inte mycket om kvalitén då jag har svårt att tro att tex tyska bilar skulle vara så mycket driftsäkrare i Tyskland, franska i Frankrike osv, ja baserat på andrahandsvärdet då...
Jekyll 3000 wrote: Det är nog dags att du dammar av dom där burkarna och kollar datumet på dom då det är länge sen Volvo var i en högre division kvalitetsmässigt. Idag är dom nog varken bättre eller sämre än de flesta andra bilmärken. Citroner har alla tillverkare. Andrahandsvärdet säger inte mycket om kvalitén då jag har svårt att tro att tex tyska bilar skulle vara så mycket driftsäkrare i Tyskland, franska i Frankrike osv, ja baserat på andrahandsvärdet då...
Kikar man på de flitigaste märkena på verkstaden så torde VAG-bilarna vara otroligt dåliga kvalitetsmässigt, dock är det oftast framvagnsdetaljer och tändspolar det handlar om på dessa. Volvo är det tämligen glest med, trots att det är en jäkligt vanlig bil i dessa trakter. Detta baserar jag mina uttalanden på, vad ligger till grund för ditt?
Ok, Volvo hade ett rejält bottennapp vad det gäller tidiga V40/S40, men å andra sidan är det ju till större delen en Mitsubishi. Där hade man en bakvagn som var dimensionerad för en avancerad trampbil, alternativt personbil för 1 eller max 2 personer om man körde med lite bränsle i tanken. Personligen brukar jag inte nämna V40/S40 när jag pratar Volvo, men jag gör väl ett undantag eftersom dålig Volvo kom på tal.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 18, 2003
ilg@dd wrote: Volvo är det tämligen glest med, trots att det är en jäkligt vanlig bil i dessa trakter. Detta baserar jag mina uttalanden på, vad ligger till grund för ditt?
Det skrev jag ju: samma som dej, begpriser i respektive land.
Med risk för att låta elak men din referensram, macken i Fränsta, väger väl ungefär lika tungt som mina empiriska undersökningar bland vänner och bekanta där Volvoägarna haft väldigt jämförbara problem samt bemötande från den lokala Volvo-verkstaden. Ska vi däremot kasta in siffror med nån form av tyngd så kan vi väl ta tex bilprovningens statistik där Sveriges mest sålda bil V70 hamnar på 184:e plats. Länk.
October 22, 2002
Jekyll 3000 wrote: Ska vi däremot kasta in siffror med nån form av tyngd så kan vi väl ta tex bilprovningens statistik där Sveriges mest sålda bil V70 hamnar på 184:e plats. Länk.
Wohooo!
Jag har Sveriges bästa bil enligt bilprovningen.
Jekyll 3000 wrote: Det skrev jag ju: samma som dej, begpriser i respektive land.
Med risk för att låta elak men din referensram, macken i Fränsta, väger väl ungefär lika tungt som mina empiriska undersökningar bland vänner och bekanta där Volvoägarna haft väldigt jämförbara problem samt bemötande från den lokala Volvo-verkstaden. Ska vi däremot kasta in siffror med nån form av tyngd så kan vi väl ta tex bilprovningens statistik där Sveriges mest sålda bil V70 hamnar på 184:e plats. Länk.
Angående begpriser så är det bara en av många faktorer som kan peka på kvalitetsstandard, vilket man även kan utläsa i mitt tidigare inlägg..
Det vore kul om du kunde berätta lite om kopplingen mellan mej och macken i Fränsta. Själv känner jag inte till någon sådan mer än att jag tankar där ibland.
Själv jobbar jag på en Mekonomenverkstad vid namn Twintool i Ljungaverk där vi har upptagningsområde som sträcker sej mellan Ånge och Sundsvall kan man säga. Vi har även sedan årsskiftet service på Ånge Kommuns bilpark, vilket består mestadels av VAG-kärror.
Sen är det väl så att bilprovningen (åtminstone häromkring) kikar på säkerhetsaspekter när det gäller deras kontroll, och nu finns det en hel del andra fel som man knappast ägnar tid åt på Svensk Bilprovning, t.ex tändhattar med inbyggd tändspole och framvagnsdetaljer som ej är förknippade med säkerheten men kan förorsaka onormalt slitage på däck..
Som CV kan väl sägas att jag lagat bilar till och från sedan 16 årsåldern eftersom motorintresset var medfött, vilket i mina ögon gett mej en liten insyn i vilka bilar som är bra, dåliga rent kvalitetsmässigt. Dagligen pysslar jag med allt från enklare servicearbeten till att renovera motorer, dock anser jag mej inte kvalificerad nog att titulera mej "bilmekaniker".
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Jekyll 3000 wrote: Med tanke på alla korvbilder så trodde jag du jobbade där, my bad.
Jaha så fel på säkerhetsaspekter ala SBP är undantagna i din kvalitet-lista? Finns det fler spännande undantag eller är det bara tändspolar och framvagnsdetaljer som avgör en bils kvalité?
Läs inlägget lite bättre så klarnar det nog.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Jekyll 3000 wrote: Ränderna går tydligen aldrig ur...
"Sen är det väl så att bilprovningen (åtminstone häromkring) kikar på säkerhetsaspekter när det gäller deras kontroll, och nu finns det en hel del andra fel som man knappast ägnar tid åt på Svensk Bilprovning, t.ex tändhattar med inbyggd tändspole och framvagnsdetaljer som ej är förknippade med säkerheten men kan förorsaka onormalt slitage på däck.. "
Hett tips, t.ex är en vanlig förkortning av "till exempel", med det menas att det avser just ett exempel..
Frågeställningar är trevligt, men då får du nog ta dessa ur text jag skrivit, inte text som du tror att jag skrivit eller inbillar dej att jag skrivit.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)