April 18, 2003
Det var väl ändå ditt påstående om Volvos Kvalitet mitt svar med länk till SBP statistik riktades och som du viftade bort med att den bara tog hänsyn till säkerhetsaspekter som tydligen inte har med fel på bilarna och därmed kvalitén att göra. Må så vara att Volvos tändhattar inte förorsakar onormalt slitage på däck men dom är likafullt behäftade med diverse fel.
Jekyll 3000 wrote: Det var väl ändå ditt påstående om Volvos Kvalitet mitt svar med länk till SBP statistik riktades och som du viftade bort med att den bara tog hänsyn till säkerhetsaspekter som tydligen inte har med fel på bilarna och därmed kvalitén att göra. Må så vara att Volvos tändhattar inte förorsakar onormalt slitage på däck men dom är likafullt behäftade med diverse fel.
Det finns ingen anledning för mej att fortsätta denna debatt, vi får fortsätta när du inmundigat en smula läsförståelse eftersom du uppenbarligen inte förstår eller vill förstå skriven text.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 24, 2007
Att köpa bil efter vad SBP säger är ju helt fel, säger ju bara hur många fel de haft när de kommit in till dem. Den statistiken tar inte hänsyn till många viktiga faktorer när man köper (och äger) bil: Pris, kvalitétskänsla, körsträcka, ekonomi eller säkerhet för den delen.
Sen kan man lägga ihop statistiken från ett lite längre tidspann för att se vilka bilar som är bäst i längden, inte bara vid deras första besiktning.
October 22, 2002
Shikar wrote: Att köpa bil efter vad SBP säger är ju helt fel, säger ju bara hur många fel de haft när de kommit in till dem. Den statistiken tar inte hänsyn till många viktiga faktorer när man köper (och äger) bil: Pris, kvalitétskänsla, körsträcka, ekonomi eller säkerhet för den delen.
Sen kan man lägga ihop statistiken från ett lite längre tidspann för att se vilka bilar som är bäst i längden, inte bara vid deras första besiktning.
Skriver under på de. Mycket vettigt skrivet!
December 6, 2006
editerar bort.. känns som det bara blir tjaffs.
Tänkte kritisera Joni här ganska rejält med tanke på svaren som Shikar ger som fullständigt sågar dig, Joni med tanke på att du hela tiden ger dig på Shikar för hans "låga ålder, inte haft körkort i tillräckligt många år, inte har pappa som äger verkstad" etc etc.. men känner att de får vara till en annan dag.
Jaja..
Folk som sitter och tittar på SBP:s statistisk när dom köper bil.. ja, vad säger man. Körd ner i gruset ?
Hälften av felen är handhavande fel så vad fan ska man titta på SBP för ? T.ex tvättar folk inte sina bilar ja vad händer då.. ja då kommer det rost på diverse ställen fortare än kvickt och vad kommer då SBP gnälla på, jo ROST som sedan sätter sig i statistiken.
Den här tråden spåra ur för länge sen.. tycker mest det är personangrepps-tråd nu.. men moderator är väl för "vän med diverse folk" för att ha något till att kunna låsa tråden.
November 27, 2003
Uhm, det är väl ändå en självklarhet att en tråd om ett specifikt bilmärke eller bilar överlag kommer väcka känslor hos många. Det vore ett rätt patetiskt bilmärke annars.
När man sedan får sin kunskapsnivå i det hela ifrågasatt kan man ju begrunda kritiken, fundera på vad den kom ifrån och om den har grund.
Det får man nog förvänta sig i högre grad när man är ung och inte varit med i matchen lika länge, och man har nog mer att tjäna på en ödmjuk framtoning i det läget för att ta in och lära sig.
Livet är ganska långt och det finns mycket att lära. Det går oftast lättare om man är lite mera ödmjuk.
//Andreas
June 23, 2002
opA87 wrote: editerar bort.. känns som det bara blir tjaffs.
Tänkte kritisera Joni här ganska rejält med tanke på svaren som Shikar ger som fullständigt sågar dig, Joni med tanke på att du hela tiden ger dig på Shikar för hans "låga ålder, inte haft körkort i tillräckligt många år, inte har pappa som äger verkstad" etc etc.. men känner att de får vara till en annan dag.
Jaja..
Folk som sitter och tittar på SBP:s statistisk när dom köper bil.. ja, vad säger man. Körd ner i gruset ?
Hälften av felen är handhavande fel så vad fan ska man titta på SBP för ? T.ex tvättar folk inte sina bilar ja vad händer då.. ja då kommer det rost på diverse ställen fortare än kvickt och vad kommer då SBP gnälla på, jo ROST som sedan sätter sig i statistiken.
Den här tråden spåra ur för länge sen.. tycker mest det är personangrepps-tråd nu.. men moderator är väl för "vän med diverse folk" för att ha något till att kunna låsa tråden.
Bjäbb bjäbb bjäbb och gnäll gnäll gnäll..
Låt bli att vara aktiv eller ens läsa tråden då om du inte gillar det som står.
April 18, 2003
Shikar wrote: Att köpa bil efter vad SBP säger är ju helt fel, säger ju bara hur många fel de haft när de kommit in till dem. Den statistiken tar inte hänsyn till många viktiga faktorer när man köper (och äger) bil: Pris, kvalitétskänsla, körsträcka, ekonomi eller säkerhet för den delen.
Sen kan man lägga ihop statistiken från ett lite längre tidspann för att se vilka bilar som är bäst i längden, inte bara vid deras första besiktning.
Visst är det som du säger om SBPs statistik, men jag har aldrig påstått att den ska vara en mall för bilköp. Enda orsaken att jag länkade in den var för att visa att Volvo drabbas av ungefär lika mycket fel som övriga vanliga bilar idag. Däremot kan man använda listan som en av många parametrar vid ett begagnat-köp. För mej hjälpte den ingenting då alla tillverkare har andra modeller idag mot 2004 som listan måste gälla.
Det viktigaste vid ett beg-köp är ju trots allt skicket på just den bil man tittar på.
ilg@dd wrote: Det finns ingen anledning för mej att fortsätta denna debatt, vi får fortsätta när du inmundigat en smula läsförståelse eftersom du uppenbarligen inte förstår eller vill förstå skriven text.
Oväntat att du kallar nån för obegåvad idiot. Vad i mina inlägg förärade mej detta? Det faktum att ditt påstående om Volvos överlägsna kvalitet fick sej en törn eller det faktum att icke-Volvon, skamfläcken på Volvos krona, S40 tillhör toppskiktet i koncernen? Förvisso bara på säkerhetsrelaterade fel men ändå.
Men för att vara allvarlig så finns det inte nån officiell statistik från auktoriserade eller oberoende verkstäder vad jag vet så just detta är ju rätt svårt att få nån rätsida på då det bara blir empiri av allt.
Slutligen ett litet tillägg, jag har absolut inget emot Volvo då jag var riktigt imponerad av XC70:n jag provkörde några ggr i höstas och gärna hade köpt en om dom bara haft en vettig bensinmotor till dom (finns/fanns bara som T6 för en halv förmögenhet extra).
Jekyll 3000 wrote: Oväntat att du kallar nån för obegåvad idiot. Vad i mina inlägg förärade mej detta? Det faktum att ditt påstående om Volvos överlägsna kvalitet fick sej en törn eller det faktum att icke-Volvon, skamfläcken på Volvos krona, S40 tillhör toppskiktet i koncernen? Förvisso bara på säkerhetsrelaterade fel men ändå.
Läs gärna inläggen du besvarar innan du postar, hur svårt kan det vara?
Det börjar bli ganska ledsamt att läsa dina ihopfabulerade påståenden om vad jag skrivit, tror du inte att andra läsare ser hur du försöker pådyvla mej en massa åsikter som jag ej uttryckt?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 18, 2003
ilg@dd wrote: Läs gärna inläggen du besvarar innan du postar, hur svårt kan det vara?
Följ gärna ditt eget råd... Men jag kan hjälpa dej lite på vägen.
ilg@dd wrote:
Volvon är och förblir i en högre division kvalitetsmässigt, det är bara att kika på andrahandsvärdet om inte annat.
Jag svarade om skiftande andrahandsvärde baserat på ursprungsland osv.
ilg@dd wrote: Kikar man på de flitigaste märkena på verkstaden så torde VAG-bilarna vara otroligt dåliga kvalitetsmässigt, dock är det oftast framvagnsdetaljer och tändspolar det handlar om på dessa. Volvo är det tämligen glest med, trots att det är en jäkligt vanlig bil i dessa trakter. Detta baserar jag mina uttalanden på, vad ligger till grund för ditt?
Ok, Volvo hade ett rejält bottennapp vad det gäller tidiga V40/S40, men å andra sidan är det ju till större delen en Mitsubishi. Där hade man en bakvagn som var dimensionerad för en avancerad trampbil, alternativt personbil för 1 eller max 2 personer om man körde med lite bränsle i tanken. Personligen brukar jag inte nämna V40/S40 när jag pratar Volvo, men jag gör väl ett undantag eftersom dålig Volvo kom på tal.
Du ändrar helt vinkel och kommer med påståenden utan nån form av backning annat än nått diffust om "verkstaden". Jag utgår från att det är verkstaden du jobbar på? Därav min jämförelse med mina egna empiriska undersökningar.
Sedan fortsätter du med att kalla V/S40 för Mitsubishi, trampbil samt att du inte nämner V/S40 i samband med Volvoprat. Min länk till SBP visar på att Volvos kvalitet kanske inte är så pass vida överlägsen och att S/V40 syns bättre än Sveriges mest sålda bil V70, rent av en hel del bättre.
ilg@dd wrote: Sen är det väl så att bilprovningen (åtminstone häromkring) kikar på säkerhetsaspekter när det gäller deras kontroll, och nu finns det en hel del andra fel som man knappast ägnar tid åt på Svensk Bilprovning, t.ex tändhattar med inbyggd tändspole och framvagnsdetaljer som ej är förknippade med säkerheten men kan förorsaka onormalt slitage på däck..
Säkerhetsaspekter väger tydligen inte lika tungt på din kvalitetslista som tändshattar och framvagnsdetaljer som däremot verkar vara väldigt viktiga då dom dyker upp hela tiden. Därav min undran om din prioritering gällande kvalitet.
ilg@dd wrote: Läs inlägget lite bättre så klarnar det nog.
Du insinuerar lässvårigheter.
ilg@dd wrote: Det finns ingen anledning för mej att fortsätta denna debatt, vi får fortsätta när du inmundigat en smula läsförståelse eftersom du uppenbarligen inte förstår eller vill förstå skriven text.
Slut på insinuationerna, här kom anklagelser om både idioti och ingen läsförståelse, men fortfarande inget svar på kärnfrågan. Varför inriktar du dej på budbäraren och inte budskapet?
ilg@dd wrote:
Det börjar bli ganska ledsamt att läsa dina ihopfabulerade påståenden om vad jag skrivit, tror du inte att andra läsare ser hur du försöker pådyvla mej en massa åsikter som jag ej uttryckt?
???
Jekyll 3000 wrote: ???
Bara en liten fråga, märker du någon skillnad mellan dessa 2 bilar?
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
När man pratar "tidiga Volvo V40/S40" så kan det kanske tänkas att det är den ena av dessa modeller som avses.
Jekyll 3000 wrote: Det var väl ändå ditt påstående om Volvos Kvalitet mitt svar med länk till SBP statistik riktades och som du viftade bort med att den bara tog hänsyn till säkerhetsaspekter som tydligen inte har med fel på bilarna och därmed kvalitén att göra. Må så vara att Volvos tändhattar inte förorsakar onormalt slitage på däck men dom är likafullt behäftade med diverse fel.
Som jag skrev tidigare är det resultaten från SBP "en av flera faktorer" som kan ge en vink angående kvaliteten på en bil, men långt ifrån allenarådande.
Det sista i det där inlägget är rent löjeväckande, väx upp.. Det är inget jag påstått.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 18, 2003
ilg@dd wrote:
När man pratar "tidiga Volvo V40/S40" så kan det kanske tänkas att det är den ena av dessa modeller som avses.
Bara för din skull har jag letat upp statistiken för Volvo S40 -95 (första året den såldes) samt 855 -95 (som funnits några år redan) och vet du vad? Den har fortfarande färre nedslag hos SBP... (-96 marginellt sämre)
August 16, 2004
Var och provkörde tre olika Ådis igår: A3 1.6TDI, A4 2.0TDIe Sedan och A4 2.0TDI Avant. A3:an föll bort pga utrymmen och den halvdana känslan i bilen (oljud, trångt osv.). De två senare bilarna är däremot sjukt svåra att välja mellan. Fördelarna med miljödieseln är dess låga förbrukning, under halvlitern milen, tråkigt nog finns inte bilen att få med automatlåda och alufälgar pga att det fukkar upp miljötjafset. 2.0TDI går att få med automat, men den upplevde vi som lite bullrigare och att den drog mer bränsle ~0.6 kontra ~0.45.
Att det ska vara så svårt, varför kan den inte vara Östtyskland och det enda bilvalet man har är en Trabant.
October 22, 2002
bha* wrote: Var och provkörde tre olika Ådis igår: A3 1.6TDI, A4 2.0TDIe Sedan och A4 2.0TDI Avant. A3:an föll bort pga utrymmen och den halvdana känslan i bilen (oljud, trångt osv.). De två senare bilarna är däremot sjukt svåra att välja mellan. Fördelarna med miljödieseln är dess låga förbrukning, under halvlitern milen, tråkigt nog finns inte bilen att få med automatlåda och alufälgar pga att det fukkar upp miljötjafset. 2.0TDI går att få med automat, men den upplevde vi som lite bullrigare och att den drog mer bränsle ~0.6 kontra ~0.45.
Att det ska vara så svårt, varför kan den inte vara Östtyskland och det enda bilvalet man har är en Trabant.
Att en kombi blir lite bullrigare blir ju för att bakhjulen är i kupén. Satt det samma däck på bilarna, sånt kan spela stor roll när det gäller ljud. 2,0TDIe finns ju även som Avant fast då inte miljöbilsklassad.
Ang. sedan TDIe så är det ju bara att slänga på Alufälgar när du köpt bilen. Det har nog mer att göra med att Audi måste sälja den med däck som är mer lättrullade, fälgar som inte stör aerodynamiken osv. för att den är typad med dessa grejer för att få vara miljöklassad. Det är ingen som kommer att ta dig i öra och kräva mer skatt och vägtullar för att du byter fälgar.
Om 2,0 TDI drog 0,15 liter/milen mer så är de inte så farligt i årsförbrukning heller. 1000 mil ger en merkostnad på ca: 1800-1900kr beroende på dieselpriset. Skatten mellan sedan och Avant TDIe kan inte vara många hundralappar.
August 16, 2004
opA87 wrote: Klart de bullrar mer när du jämför en sedan och avant.. är de utrymmet du behöver ska du inte tvivla på att ta avanten.
Japp.
alrik wrote: Att en kombi blir lite bullrigare blir ju för att bakhjulen är i kupén. Satt det samma däck på bilarna, sånt kan spela stor roll när det gäller ljud. 2,0TDIe finns ju även som Avant fast då inte miljöbilsklassad.
Ang. sedan TDIe så är det ju bara att slänga på Alufälgar när du köpt bilen. Det har nog mer att göra med att Audi måste sälja den med däck som är mer lättrullade, fälgar som inte stör aerodynamiken osv. för att den är typad med dessa grejer för att få vara miljöklassad. Det är ingen som kommer att ta dig i öra och kräva mer skatt och vägtullar för att du byter fälgar.
Om 2,0 TDI drog 0,15 liter/milen mer så är de inte så farligt i årsförbrukning heller. 1000 mil ger en merkostnad på ca: 1800-1900kr beroende på dieselpriset. Skatten mellan sedan och Avant TDIe kan inte vara många hundralappar.
Visst blir det en droppe i havet om man slår ut skillnaden, det är nog mer saken att man kan säga att man har en miljöbil, lite bättre karma rent av?
Då är saken biff. Det blir en en svart A4 Sedan 2.0TDI automat, om den faller inom ramen för vår ekonomi, ska bli kul och se på tisdag. Det var för övrigt 4 månaders leveranstid på bilarna, känns inte helt normalt?
April 18, 2003
Skicka ett PM om du vill ha ett tips på en vettig säljare i Stockholm som gav bra rabatt rakt av utan trassel. Fick dubbla rabatten av honom jämfört med alla andra säljare jag snackat med, ingen annan kunde matcha hans pris ens efter massa prutande även om den jag handlade av till slut kom väldigt nära.
3 Guest(s)