August 16, 2004
Jekyll 3000 wrote: Skicka ett PM om du vill ha ett tips på en vettig säljare i Stockholm som gav bra rabatt rakt av utan trassel. Fick dubbla rabatten av honom jämfört med alla andra säljare jag snackat med, ingen annan kunde matcha hans pris ens efter massa prutande även om den jag handlade av till slut kom väldigt nära.
Tack! Men det handlar om personalbilsköp hos Scania och de har kontrakt med Din Bil S-tälje. Räknar med att bilen går på ca 4800:-netto i månaden, ingen kontantinsats och kontrakt på 24 månader. Känns som en hyfsat bra deal.
edit:
opA87 wrote: Ganska normalt.. likadant hos VOLVO 😉 :bgrin:
Ah ok, har bara köpt beggade tidigare, lite skillnad mot det =)
November 5, 2002
Relaxia wrote: Men skäms på dig! Ingen seriös förare kör automat! Det är bara för lata, handikappade och amerikaner (som ofta är båda de andra kategorierna).
Får lägga till en situation där. -Om man ska köra runt i Stockhloms innerstad hållandes en smartphone med google maps i högra handen.
Körde en hyrd BMW 320d till huvudstaden igår. Asså det var ju ganska bekvämt måste jag ju medge. Tog upp det med frun på kvällen och hon dissade min bekväma upplevelse totalt. Ett "ALDRIG!" blev det. Anledningen var att om hon skulle börja köra automat skulle hon aldrig kunna köra manuell igen. Glömma bort hur man växlar typ.
Men annars känndes BMW:n väldigt trevlig. En del störande saker fanns det ju, som tex att jag inte lyckades starta bilen först. Tog ett litet tag innan jag upptäckte att jag var tvungen att hålla in bromsen för att kunna starta motorn. Blinkersspaken klickade inte tillbaka som gammalt hederligt vis efter man svängt utan gick tillbaka till ursprungsläget direkt och sen slutade det bara blinka efter svängen. Kanske en vanesak, men vad var det för fel på hur det 'alltid' har varit?
Antispinn- och antisladd-systemen gick ju in i tid och otid, men är väl iof inte dåligt. Inte lika roligt bara 🙂
Överlag var det ju en väldigt trevlig upplevelse, inte för att jag blev kär i modellen på något vis, utan det handlar mest om att det var en mycket nyare bil än jag är van vid. Så ny/lätt beg bil ska det bli, ingen BMW, ingen automat, inte imorrn, inte för dyr. Men inom ett år eller så.
January 4, 2001
Relaxia wrote: Men annars känndes BMW:n väldigt trevlig. En del störande saker fanns det ju, som tex att jag inte lyckades starta bilen först. Tog ett litet tag innan jag upptäckte att jag var tvungen att hålla in bromsen för att kunna starta motorn. Blinkersspaken klickade inte tillbaka som gammalt hederligt vis efter man svängt utan gick tillbaka till ursprungsläget direkt och sen slutade det bara blinka efter svängen. Kanske en vanesak, men vad var det för fel på hur det 'alltid' har varit?
Antispinn- och antisladd-systemen gick ju in i tid och otid, men är väl iof inte dåligt. Inte lika roligt bara :).
Det är inte direkt ett påhitt från BMW:s sida att man måste hålla nere bromsen för att starta en automatväxlad bil.
När det gäller blinkersen så finns det två lägen. Ett där blinkersen går tillbaka efter några sekunder om man bara tar lite lätt i blinkersspaken, och en där den går tillbaka efter rattutslagg (som vanligt) om man tar i lite hårdare i blinkersspaken. Väldigt skön funktion det där med att den går tillbaka på tid när man ska göra omkörningar etc.
March 10, 2002
Coore wrote: Det är inte direkt ett påhitt från BMW:s sida att man måste hålla nere bromsen för att starta en automatväxlad bil.
När det gäller blinkersen så finns det två lägen. Ett där blinkersen går tillbaka efter några sekunder om man bara tar lite lätt i blinkersspaken, och en där den går tillbaka efter rattutslagg (som vanligt) om man tar i lite hårdare i blinkersspaken. Väldigt skön funktion det där med att den går tillbaka på tid när man ska göra omkörningar etc.
Om jag råkar komma åt blinkersspaken men inte ska svänga, blinkar den då tills jag svänger? 🙂
December 11, 2002
Den blinkar tre gånger för att vara exakt. Den funktionen går att stänga av om så önskas i iDrive, varför man nu skulle vilja detta? Perfekt för omkörning osv.
Det är ganska tydligt när man går över till en det "fasta" läget då det känns i spaken. Skulle man dra spaken får långt går det att avbryta genom att dra åt andra hållet också.
August 16, 2004
bha* wrote: Då är saken biff. Det blir en en svart A4 Sedan 2.0TDI automat, om den faller inom ramen för vår ekonomi, ska bli kul och se på tisdag.
Scheisse, nettopriset per månad med allt godis blev 6100:- och känndes genast som inte lika upphetsande summa att pynta/va utan varje månad.
August 16, 2004
Joni wrote: bha*: med risk för att låta dryg, men vafan trodde du det skulle kosta? 😀
Det tar jag =)
Prisexemplet som skickade ut var 4400:- netto i månaden, men det avsåg en A4 TDIe (miljöbil). Sett till dess låga förbrukning ~0,4-0,45 så hade det gått jämnt ut med bilen som vi har idag, men mycket vill ha mer, så vi saftade på med automat (tvungna att välja en annan modell), sportpaket osv och då stack priset iväg.
Ska nog ta en funderare om vi inte ska ta miljöbilen, närman väl har börjat kolla på en ny bil så är det näst intill omöjligt att sluta 😛
April 18, 2003
Det är det som är så lurigt när man ska handla bil, det blir lätt att man lastar på mer. "jamen den där måste jag ju bara ha, vad är väl 7.100:- när bilen kostar 350k, och det där kostar ju bara 3.000" osv osv. Helt plötsligt kostar bilen en hel del mer än vad som var tänkt. =)
November 5, 2002
Ok, nu händer snart något på bilfronten igen...
Håller ju på för fullt och renoverar, men lite semester ska vi ta oss, frun o jag. Tänkte hälsa på min syster som bor nere i Höör.
Ser inte fram emot att åka ner dit i sommarvärmen utan AC eller farthållare, därför hyr vi något som eventuellt kanske kan vara något att ha i framtiden.
Både frun och jag tycker att den nyare Toyota avensis ser rätt fin ut, därför provar vi den en helg.
Toyota har inte nämnts i tråden tidigare vad jag minns. Är det ett ratat märke eller bara så passt "beige" märke att ingen har tänkt på det bara. Vad tror ni jag kommer få för upplevelse?
October 22, 2002
Relaxia;1252731 wrote: Är det ett ratat märke eller bara så passt "beige" märke att ingen har tänkt på det bara. Vad tror ni jag kommer få för upplevelse?
Fungerar nog ypperligt att ha som bruksbil överlag. D4D (177hk) motorn är en trevlig sak om man vill åka diesel. Själv så tycker jag toyotan är lite tam och tandlös invändigt med design osv. Att tänka på vid eventuellt köp är att dom enbart får dra 1300kg. Ändras 2009 till 1800kg, kan tom vara redan 2008.
Bensinmotorerna kan jag inte uttala mig om men gissar att dom är skottsäkra fast "tråkiga" alá Toyota.
2007 utsågs Toyota Avensis II till säkraste bil av Folksam.
Frågan är hur ni använder bil överlag och vad ni vill ha den till.
November 5, 2002
alrik;1252762 wrote: Frågan är hur ni använder bil överlag och vad ni vill ha den till.
En relevant fråga nåt å det grövsta!
Asså, det vore ju riktigt nice men en skapligt ny bil som har all lyx man förväntas från en ny bil idag. Samtidigt kommer det ju vara något som man blir lite extra rädd om, iallafall skulle jag bli det. Hur kul är det egentligen?
En lite äldre bil med några skavanker gör inte några till så mycket.
En nyare bil ska ju ha sin service inom tidsintervall, oavsett hur lite man kört. En äldre vid behov. Tänker lite på att vi inte använder bilen så mycket (ännu, vem vet hur situationen ser ut i framtiden?) och service behövs inte speciellt ofta.
Om vi skulle flytta ut en liten bit utanför staden lär ju bil gå åt, kanske bra att ha något nyare då, men bor man i stan är nog något äldre/billigare/roligare förmodligen mer aktuellt.
Om man skulle kika efter något från runt sekelskiftet eller straxt efter, vad finns det för märken/modeller som är lite extra nice? Tänk kombi eller större. Ignorera pris för stunden, kan vara bra att snegla lite utanför ramarna.
November 5, 2002
Har nu kört och åkt knappt 100 mil i en någolunda ny avensis (3000mil). Gillade den ganska bra på motorvägen. 2500rpm vid 110km/h. Rätt behagligt. Blev lite stadskörning i Lund med.
Overall omdöme 6/10. En starkare motor hade nog ökat värdet ett snäpp. 0,7l/mil blev det under vår resa. Upplevelse = familjebil!
Nu har jag ju inte testat bagageutrymmet ordentligt, men tror det räcker ganska långt. Den kändes lite stor mest för att jag inte kunde se ut så bra vid backning. Parkeringssensorer rekommenderas starkt. Misstänker att frun kommer välja bort den just på grund av bristen av sikt vid backning.
Nu måste jag prova andra märken och modeller.
August 13, 2003
Relaxia;1253407 wrote: Har nu kört och åkt knappt 100 mil i en någolunda ny avensis (3000mil). Gillade den ganska bra på motorvägen. 2500rpm vid 110km/h. Rätt behagligt. Blev lite stadskörning i Lund med.
Overall omdöme 6/10. En starkare motor hade nog ökat värdet ett snäpp. 0,7l/mil blev det under vår resa. Upplevelse = familjebil!
Nu har jag ju inte testat bagageutrymmet ordentligt, men tror det räcker ganska långt. Den kändes lite stor mest för att jag inte kunde se ut så bra vid backning. Parkeringssensorer rekommenderas starkt. Misstänker att frun kommer välja bort den just på grund av bristen av sikt vid backning.Nu måste jag prova andra märken och modeller.
Vad har du för motor i din Avensis?
November 5, 2002
xCr;1253413 wrote: Vad har du för motor i din Avensis?
Det var en bensinare vi hyrde, så antingen en 1.8l (147hp) eller en 2.0l (152hp). Misstänker den mindre.
opA87;1253431 wrote: Har du helt övergivit Audi nu eller vad ligger tankarna på ett bilköp någonstans nu ?
Åh nej. Inget är övergivet. Toyotan kändes som en rejäl bil, men det finns ju andra bilar som är rejäla. En range rover är nog tyvärr lite för kostsam för våran plånbok, men måste ju prova lite nyare Passat, Audi, Volvo, Skoda, och kanske även en Saab.
November 5, 2002
Nu har det hänt en del!! Eller egentligen inte. Inget är köpt, men jag har läst på lite och hört mig för med några tyckande personer. Inget är på något sätt spikat, men för tillfället lutar det mot en manuellt växlad A4 avant quattro TDI 170hp (modell 07-08). Vad tycker ni om det? Siktar på något runt 200kkr, och där ligger nämnd spec.
Jag har fått uppfattningen att turbodiesel och automat passar som handen i handsken, men varför då egentligen? Van vinner man på det jämfört med att själv dra i spaken? Visst är det bekvämare, men finns det inga fördelar att välja manuell framför automat i mitt fall? Acc? Service? Bränsle?
4-hjulsdrift vore ju najs, finns det där något för eller emot när det gäller automat mot manuell?
Sen har jag en teori som förespråkar manuell låda.
När man ska accelerera upp till angiven max tillåtna hastighet för den väg man rullar på och själv växlar med manuell låda så blir det ju att man tar en kort liten paus i accelerationen vid varje växelbyte. Om man inte ska varva loss motorn a'la Mean Machine så blir det 2-3 växlingar innan man är uppe i, säg 70km/h.
Jag vill påstå att det är lättare och känns mer naturligt att vid ett sådant växlingsbyte stanna av i accelerationen och därmed hålla sig till de fartrestriktioner som vägverket specat.
Med en automat är det bara att gasa på och plötsligt är man uppe och förbi max tillåtna speed.
Vad tror ni om det?
Det är inget starkt argument, men ändå något om man nu är lagd åt det hållet att man gillar att dra i stak... spaken.
3 Guest(s)