February 16, 2004
Otäck historia !
Ett anonymt email med klagomål på hyresvärden skickades via hotmail
Efter 4timmar ringer en anställd upp brevskickaren och ifrågarsätter klagomålen !
Vad vet du om din hyresvärd ?
Denna hyresvärd är komunal ägare men otäckt att dom ska hålla sådan koll på alla man blir ju rädd !
February 21, 2003
låter som han tabbade sig lite då han skickade mailet om du frågar mig...
kanske inte skulle haft sitt namn nånstans?
kanske skickade från sin vanliga hotmail av misstag 😉
etc...
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
August 22, 2001
Ogrebeast wrote: Äsch! Sån't där är ju lätt att se. Det är ju bara för mottagaren att kontrollera X-Originating-IP. Har de sedan t ex gruppanslutet internet eller dylikt så kan ju hyresvärden ha en IP-lista för varje anslutning som han kan jämföra mailets IP med.
Kanske, men vad ger honom rätt att göra det? Är det lagligt?
April 7, 2002
Vaniljflickan wrote: [quote=Ogrebeast]Äsch! Sån't där är ju lätt att se. Det är ju bara för mottagaren att kontrollera X-Originating-IP. Har de sedan t ex gruppanslutet internet eller dylikt så kan ju hyresvärden ha en IP-lista för varje anslutning som han kan jämföra mailets IP med.
Jag skulle tro det... eftersom hyresgästen skickar med all informationen i klartext i mailet... Det är ju inte direkt så att hyresvärden begår nått brott om han håller en lista på vilka hyresgäster som har vilket ipnummer om det nu är hyresvärden som oxå tillhandahåller uppkopplingen.
February 21, 2003
Vaniljflickan wrote: [quote=Ogrebeast]Äsch! Sån't där är ju lätt att se. Det är ju bara för mottagaren att kontrollera X-Originating-IP. Har de sedan t ex gruppanslutet internet eller dylikt så kan ju hyresvärden ha en IP-lista för varje anslutning som han kan jämföra mailets IP med.
Ja, självklart är det lagligt. Varför skulle det inte vara det?
August 22, 2001
Men är det lagligt att han jämför ip-adresserna bara för att han möjligheten?
Har han inte ip-adresserna i egenskap av hyresvärd?
Det kan vara mer komplicerat än ni tror. Det är inte alltid man får använda uppgifter man har av en viss anledning, till andra sammanhang eller hur jag ska uttrycka mig.
Om jag tex. arbetade med en viss patient igår, har jag inte rätt att läsa hans journal idag för att av eget intresse ta del i den fortsatta vården när jag inte är direkt delaktig. Tyckte det var ungefär samma sak.
December 15, 2002
Vaniljflickan wrote: Men är det lagligt att han jämför ip-adresserna bara för att han möjligheten?
Har han inte ip-adresserna i egenskap av hyresvärd?Det kan vara mer komplicerat än ni tror. Det är inte alltid man får använda uppgifter man har av en viss anledning, till andra sammanhang eller hur jag ska uttrycka mig.
Om jag tex. arbetade med en viss patient igår, har jag inte rätt att läsa hans journal idag för att av eget intresse ta del i den fortsatta vården när jag inte är direkt delaktig. Tyckte det var ungefär samma sak.
Eftersom hyresvärden är den som tillhandahåller uppkopplingen har han väldigt stora befogenheter. Mycket beror på vad personen skrev i sitt mail också. I de allra flesta avtal mellan kund och ISP har du som kund extremt få rättigheter, tyvärr.
1 Guest(s)