January 6, 2002
För er som faktiskt tycker att det inte är särskilt roligt och ser vissa kopplingar till en bok skriven 1948.
http://www.stoppa-storebror.se/index.htm
July 10, 2004
Vad är det för skrämmande med det där? Såg kanske en minut och det enda jag var kritisk till var ökade sjukvårdskostnader för att beställa pizza.
Ang. EU's förslag om datalagring som gick igenom idag var det inte alls lika farligt som jag trott. Telefonbolagen lagrar endast tidpunkter och mellan vilka som ett samtal har skett. Likaså med internet där endast ens uppkopplingar loggas, inte trafik eller vilka sidor man besökt. Detta inskränker knappast min integritet och kan det hjälpa polisen krossa den organiserade brottsligheten så är jag definitivt positiv!
Folk som tycker kameror på allmäna platser är integritetskränkade är det löjligaste jag vet. Vad gör man på allmän platser? Spatserar och samtalar. Ägna r man sig åt annat är det troligen något olagligt.
May 17, 2004
Adestro wrote: Vad är det för skrämmande med det där? Såg kanske en minut och det enda jag var kritisk till var ökade sjukvårdskostnader för att beställa pizza.
Ang. EU's förslag om datalagring som gick igenom idag var det inte alls lika farligt som jag trott. Telefonbolagen lagrar endast tidpunkter och mellan vilka som ett samtal har skett. Likaså med internet där endast ens uppkopplingar loggas, inte trafik eller vilka sidor man besökt. Detta inskränker knappast min integritet och kan det hjälpa polisen krossa den organiserade brottsligheten så är jag definitivt positiv!
Folk som tycker kameror på allmäna platser är integritetskränkade är det löjligaste jag vet. Vad gör man på allmän platser? Spatserar och samtalar. Ägna r man sig åt annat är det troligen något olagligt.
man loggar även vilka sidor du besöker. och blanda anant var du befinenr dig när du ringer (man måste köpa in teknik för att kunnna genomföra det här is verige).
sen är changsen att någon annan än ett polis väsen får tillgång till informationen, mcyekt stor och därför är jag kraftigt emot det.
July 10, 2004
Vitamin-C wrote:
man loggar även vilka sidor du besöker. och blanda anant var du befinenr dig när du ringer (man måste köpa in teknik för att kunnna genomföra det här is verige).sen är changsen att någon annan än ett polis väsen får tillgång till informationen, mcyekt stor och därför är jag kraftigt emot det.
Man loggar inte alls vilka sidor en viss person besöker, vad har du för underlag för det påståendet?
Att myndigheterna får veta vart jag befinner mig när jag ringer har jag inget emot. Som sagt, att polis och åklagare kan ta reda på sånna simpla saker som vem jag ringt, var jag var när jag ringde, vilka tider jag kopplat upp mig osv. finner jag föra integriteskränkande. Om mina samtal eller internettrafik däremot sparades skulle jag har en helt annat åsikt...
Vidare kan nu inte heller musikindustrin utnyttja denna lag eftersom ingen data i sig lagras. De försökte ju kuppa igenom sitt förslag ett tag där.
May 17, 2004
Adestro wrote: [quote=Vitamin-C] man loggar även vilka sidor du besöker. och blanda anant var du befinenr dig när du ringer (man måste köpa in teknik för att kunnna genomföra det här is verige).
sen är changsen att någon annan än ett polis väsen får tillgång till informationen, mcyekt stor och därför är jag kraftigt emot det.
Man loggar inte alls vilka sidor en viss person besöker, vad har du för underlag för det påståendet?
Att myndigheterna får veta vart jag befinner mig när jag ringer har jag inget emot. Som sagt, att polis och åklagare kan ta reda på sånna simpla saker som vem jag ringt, var jag var när jag ringde, vilka tider jag kopplat upp mig osv. finner jag föra integriteskränkande. Om mina samtal eller internettrafik däremot sparades skulle jag har en helt annat åsikt...
Vidare kan nu inte heller musikindustrin utnyttja denna lag eftersom ingen data i sig lagras. De försökte ju kuppa igenom sitt förslag ett tag där.
jag påstod inte att det var något fel med att de kollar upp var du är när du ringer. jag ville bara fylla i det du missade. låt oss säga att du blir mördad så kanske man kan kolla var du var senast du ringde, inget fel med det utan är bara bra.
en snabb länk som stödjer mitt påstående om hemsidor
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=501393&previousRenderType=3
"vilken information du laddat ned" (lite överdrivet dock, såklart är det inte all information) jag vet att det är dn jag änkade till
problemet är också kostnaderna, de lär bli något av enorma.
July 10, 2004
Vitamin-C wrote:
jag påstod inte att det var något fel med att de kollar upp var du är när du ringer. jag ville bara fylla i det du missade. låt oss säga att du blir mördad så kanske man kan kolla var du var senast du ringde, inget fel med det utan är bara bra.en snabb länk som stödjer mitt påstående om hemsidor
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=3
"vilken information du laddat ned" (lite överdrivet dock, såklart är det inte all information) jag vet att det är dn jag änkade tillproblemet är också kostnaderna, de lär bli något av enorma.
Hum, vad jag har läst och hört så ska de IP-nummer man kommunicerat med inte loggas. Ska försöka hitta fördraget på EU's webbplats någon dag jag orkar.
Sen var ju den där artikeln föga objektiv. 🙂
Kan kostnaderna verkligen bli så stora? Det rör ju sig inte om några stora datamängder. Dock tycker jag det är lite dåligt att det är företagen som ska sköta detta. Hade hellre sett att någon myndighet skött detta, då hade det också funnits en anledning att banta Persons presidentliknande stab för att frigöra resurser. Dels för att säkerheten om vilka som kommer åt informationen förbättras(visserligen litar jag mer på företag än myndigheter, men principen är iaf. fin), samt att om det blir stora kostnader så kan företagen inte höja sina priser pga. detta och småföretagen missgynnas inte.
May 17, 2004
Adestro wrote: [quote=Vitamin-C] jag påstod inte att det var något fel med att de kollar upp var du är när du ringer. jag ville bara fylla i det du missade. låt oss säga att du blir mördad så kanske man kan kolla var du var senast du ringde, inget fel med det utan är bara bra.
en snabb länk som stödjer mitt påstående om hemsidor
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=501393&previousRenderType=3
"vilken information du laddat ned" (lite överdrivet dock, såklart är det inte all information) jag vet att det är dn jag änkade tillproblemet är också kostnaderna, de lär bli något av enorma.
Hum, vad jag har läst och hört så ska de IP-nummer man kommunicerat med inte loggas. Ska försöka hitta fördraget på EU's webbplats någon dag jag orkar.
Sen var ju den där artikeln föga objektiv. 🙂
Kan kostnaderna verkligen bli så stora? Det rör ju sig inte om några stora datamängder. Dock tycker jag det är lite dåligt att det är företagen som ska sköta detta. Hade hellre sett att någon myndighet skött detta, då hade det också funnits en anledning att banta Persons presidentliknande stab för att frigöra resurser. Dels för att säkerheten om vilka som kommer åt informationen förbättras(visserligen litar jag mer på företag än myndigheter, men principen är iaf. fin), samt att om det blir stora kostnader så kan företagen inte höja sina priser pga. detta och småföretagen missgynnas inte.
det skulle vara för svårt att göra så att en myndighet skulle sköta allt det här. bland annat så skulle ekonomin bli lidande om antalet personer innom statliga jobb ökade så det vill man gärna se till så att de är så få som möjligt där (så länge som kvaliten inte blir lidande det vill säga). Är det möjligt (och enkare och "billigare") att lägga det på företag så gör amn gärna det.
Telia Sonera (de som kommer att få känna av det mäst av företagen i sverige skulle jag tro) uppskattar att det skulle kosta 1 miljard för dem att sätta igång med att logga allt som ska loggas och 300-400 miljoner om året (det stod värkligen 300-400 miljoner) för att hålla det i drift.
Det skall finansieras till viss del i form av skatter och bidrag till företagen men vi konsumenter kommer garanterat få känna av en viss prishöjning samt lite mer skatt (om man inte skär ned på något annat det vill säga).
Jag håller med o matt den inte direckt var objektiv men den tog upp lite fackta ändå 😉
utifrån vad som telia har sagt så rör det sig ändå om stora kostnader om än inte allt för stora data mänged (fast allt, utom ljusets hastighet i cakum, är ju relativt?)
kan du kolla upp det där föredraget är du snäll. skulle vara skojj att få läsa lite 🙂
January 6, 2002
Universal Declaration of Human Rights
Article 12
No one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to attacks upon his honour and reputation Everyone has the right to the protection of the law against such interference or attacks.
Adestro: Har man väl korsat en gräns är det mycket enklare att flytta den nästa gång.
Så du skulle inte ha något emot att bo i ett samhälle där du är lika övervakad som delatagarna i Big Brother? Men men du är ju en ärlig kille så vad har du att dölja....
"Um sicher zu sein, muss man alles wissen"
("För att vara säker måste man veta allt").
Erich Mielke, mångårig minister för statssäkerhet i DDR, ansvarig för utbyggnaden av Stasi.
"In God we trust. All others we monitor"
Talesätt inom amerikanska NSA (National Security Agency)
Likhet, någon?
1 Guest(s)