May 17, 2002
Här följer berättelsen om unge Herr Krqagyzzz och hans fyradagarsäventyr utan internet:
Here we go...
Det började så här, i fredags när jag snällt satt på min kammare och slösurfade tappade jag plötsligt min uppkoppling. Först trodde jag att det var något hårdvarufel men efter lite lätt felsökning så insåg jag att det måste ha berott på något annat, dvs. det måste vara SGS (Stiftelsen Göteborgs Studetbostäder = min hyresvärd och internetleverantör) som strulat till det. Jag går till ett internetkafe i närheten för att kolla ifall SGS har någon kändd driftstörning utlagd på sin hemsida. Svaret är nej.
När jag sedan kollar min mail så ser jag att jag fått ett från SGS. I mailet står det:
Hej
Din internetanslutning är suspenderad eftersom du har virus. Vänligen
åtgärda och återkom.mvh
Herr Falukropp
Hur i hela friden hade de tänk att man skulle kunna få mailet eller uppdatera sina virusprogram om man inte har tillgång till internet?
jaja, åter till story.
Jag svarar på mailet med:
Hej.
Hur har ni tänkt att jag ska kunna åtgärda felet eller läsa mailet om att jag inte har någon internettuppkoppling om man inte kan komma åt
internet?Mvh
Krqagyzzz
(Till saken hör att de bara har telefontid vardagar mellan 17.00-19.00 så att få linan uppkopplad igen under helgen är helt dött. )
Jag får då svaret (som är fär långt för att quota) att det kanske var dumt att enbart maila det samt att de gärna öppnar min lina för en kort stund om jag lovar att fixa virusproblemet.
Idag kl 17.00 ringer jag SGS, cirka kl 17,30 kommer jag fram.
Jag får snacka med någon snäll liten nätverkskille som snällt öppnade upp min lina med motkravet att jag skulle fixa bort viruset innan 19.00.
Jag uppdaterar norton, XP (plus att jag startar xp-usch-firevalen). Jag scannar efter virus i flesäkert läge och hitter noll. Jag går ut på nätet. letar reda på ett virusprogram till. Scannar ännu en gång i felsäkert läge men med samma ersultat, NOLL. Kl 18:54 ringer jag dem igen och säger som det är att jag inte hittar något.
Jag får då till svar:
"Ok, men varingen om att du har virus är ju två veckor gammal, och jag ser ingen konstig trafik över din lina så du har nog inget virus"
om varningen var två veckor gammal, varför dödade de min lina först i fredags? Varför mailade de mig inte lite tidigare? varför stängde de överhuvudtaget ned mig för ett löjligt virus?
Slutsats och fråga: Vad är det för vissna nätverkstekniker SGS har?
Nu är jag iaf ren för denna gång och jag hoppas inte de stänger av mig så fort min lilla burk får en lite infektion nästa gång.
July 27, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Callister]Glöm inte att någon nerD^ skrev till mig via din ICQ! 👿 :bgrin:
exakt.. något as kapade även min icq och förolämpade Callister..
Dock så hade Callister sinnesnärvaro nog att knäcka aset med några snabba och utslagsgivande kuggfrågor..
Om jag får säga det själv var jag mkt effektiv och hanterade objektiv fakta långt mot hans fördel
"... Om katten själv får välja "
February 21, 2003
varför? tycker om då de stänger ner för virusspridare som sitter utan firewall 😀
och de lyckades, du har uppdaterat virusskydd OCH firewall...
not bad... not bad at all
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
May 23, 2001
tiggre wrote: varför? tycker om då de stänger ner för virusspridare som sitter utan firewall 😀
Dessutom är det dumt att bara maila. Man hade ju kunnat maila 1 vecka innan man stängde av eller nått sånt. Sedan ringa eller skicka med vanlig snigepost också.
May 17, 2002
stormaz wrote: [quote=tiggre]varför? tycker om då de stänger ner för virusspridare som sitter utan firewall 😀
Dessutom är det dumt att bara maila. Man hade ju kunnat maila 1 vecka innan man stängde av eller nått sånt. Sedan ringa eller skicka med vanlig snigepost också.
jo, maila två veckor efter att de upptäckt viruset och i samma veva klippa linan är inte den bästa lösningen enligt mig.
June 28, 2001
dom kanske antog att du skulle inse att du hade virus och lösa det själv.
efter 2 veckor så märkte dom att så inte var fallet och fimpade din lina, jag tycker det är bra att ISP kollar efter virus på deras nät men om dom granskar trafiken närmare än så så känns det väldigt integritetskränkande.
May 17, 2002
Mind wrote: dom kanske antog att du skulle inse att du hade virus och lösa det själv.
efter 2 veckor så märkte dom att så inte var fallet och fimpade din lina, jag tycker det är bra att ISP kollar efter virus på deras nät men om dom granskar trafiken närmare än så så känns det väldigt integritetskränkande.
Nu var det ju inte riktigt så det hela skedde,
Jag hade inte kvar viruset idag utan jag blev av med det i samma veva som de upptäckte det (för två veckor sedan). Jag fick viruset i samband med att jag startade upp min nya burk (förtydligar ännu en gång: för två veckor sedan).
Om nu senariot hade varit som du skrev så tycker jag att de hade rätt (dock skulle de ha kunnat mailat mig då, för två veckor sedan).
November 4, 2001
det har hänt mig också... en dag dog linan, ringde i 2 dagar till min isp och tillslut kom jag fram. och då visste han jag snackade med inte ens om att man kunde bli avstängd för virus (Var typ bara en tekninker som visste nåt om det, och han var på semester)...
jag frågade också hur dom bara kunde stänga av och itne ens skicka mail eller ringa och säga varför, men dom sa att det hade varit jobbigt, och det är lättare om kunden får "märka" att något är fel och ringa upp supporten..... jovars, sen att jag ägnat 2 dagar åt att felsöka mitt hemnätverk in i minsta detalj, det tänker dom inte på :/
sen visade det sig att jag heller inte haft virus... hade haft lite hög upload 🙁
March 21, 2003
Telia drog ner min skolas telia 8000 till 56k speed bara föratt nån dator haft ett virus... som enligt dem
hade skickat hur mkt som helst och fullloadat linan....
Men enligt våran egen server hade den hållt på i 7sekunder och stoppats av användaren ..... var så i 3 veckor innan vi fick tag på dem och sa hur det var...
EDIT: vi var 3 st klasser (alla med laptops) som dela på linan.
October 7, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=stormaz]haha, go SGS! Säker på att de inte är dotterbolag till Telia?
Det är en stiftelse som ägs av.. vet inte villka de ägs av.. men det är säkert Felia.. eller f*n själv..
Stiftelser ägs inte av någon. Möjligtvis kan man säga att de ägs av sig själva...
3 Guest(s)