January 18, 2004
Läste nyss denna artikel. Var står ni i frågan?
Detta handlar alltså om fall där den anklagades oskyldighet är självklar. Discuss!
April 13, 2007
Väldigt svår fråga.
Jag anser att så länge en fysisk misshandel inte är livshotande eller bestående så kan en psykisk misshandel vara värre och därmed ska ha hårdare straff.
En våldtäkt är ju både en fysisk och en kraftig psykisk misshandel. Min första tanke var att det skulle vara värre att bli felaktigt anklagad för något sådant med tanke på den skam personen skulle känna och hur det skulle förstöra dens sociala liv. Men det är ju ändå endast en psykisk misshandel och att det då skulle vara värre än en våldtäkt kan jag inte motivera. Röstade därför för att det skulle vara lägre fängelsestraff än för våldtäkt.
edit: Kom å tänka på att det fanns ju risk för att mannen skulle fått fängelsestraff, vilket hade gjort det även till en fysisk misshandel. Man får alltså ta hänsyn till om personen har dömts och till vad, eller endast blivit anklagad.
"Fängelsestraff lika långt som straffet för övergrepp" + en rejäl summa i böter/skadestånd.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)