May 1, 2005
Som fysiker "förstår" jag redan konceptet bakom strängteorin, men den här beskrivningen är ett pedagogiskt underverk! Njut! 😀
http://www.tenthdimension.com/flash2.php
(Klicka på "imagining the Ten dimensions" till vänster)
February 1, 2002
Grayfox wrote: Länken funkar inte!
http://www.tenthdimension.com/ gå in där o klicka att du har Flash..
March 3, 2004
Jerry wrote: Jag ser inte hur den tionde dimensionen är kopplad till strängar.
Nu vet jag inte om din fråga är djupare än mitt svar men de resonerar ju så att den tionde dimensionen är slutet. Den innehåller alla strängar (d.v.s. allt i alla universum) och det gör att det helt enkelt inte kan vara mer än en punkt - det finns helt enkelt inget att sammanbinda punkten med.
Den tionde dimensionen är helt enkelt de andra nio lagda på varanadra. De skulle då se ut som en punkt tillsammans.
Eller är jag ute och cyklar? :bgrin:
June 18, 2001
Aelrik - det tror jag inte du är. Jag kan godta att en punkt som inrymmer allt som kan ha varit och allt det kan bli är så långt man kan nå, men det säger mig ingenting om strängar. Vad är strängen i förhållande till dimensionerna?
Jag kanske helt enkelt missade någonting han sade.
April 10, 2003
Jerry wrote: Aelrik - det tror jag inte du är. Jag kan godta att en punkt som inrymmer allt som kan ha varit och allt det kan bli är så långt man kan nå, men det säger mig ingenting om strängar. Vad är strängen i förhållande till dimensionerna?
Strängarna som jag förstog existerar bara i den 10:e dimensionen och är därmed det som bygger upp allt som subpartiklar.
(Fan vad jag är dålig på att förklara.)
Men supersträngarna innehåller alltså all information om alla möjligheter i alla oändligheter och är grundstenen av allt.
May 1, 2005
Jerry wrote: Aelrik - det tror jag inte du är. Jag kan godta att en punkt som inrymmer allt som kan ha varit och allt det kan bli är så långt man kan nå, men det säger mig ingenting om strängar. Vad är strängen i förhållande till dimensionerna?
Sant det du säger om att den inte säger nåt om strängarna egentligen, utan klippet förklarar "bara" de 10 dimensionerna. Men det är det som allmänheten reagerat på och inte förstår. Så detta med strängarna, eller snarare membran som många fler tror att det rör sig om idag (the M theory). Saken är den att det är dessa membran som svänger i 10 dimensioner. Ett vanligt membran (såsom ett trumskinn) svänger ju bara i tre dimensioner, men dessa M-membran svänger i 10 dimensioner. Sen om det verkligen är membran eller inte det vet man inte, men dessa element beter sig som såna enligt den matematik man kommit fram till idag.
August 11, 2005
Skulle det vara så enkelt med stränggteori skulle det inte behövas en sådan här "... for dummies" 😉
Den här var ju bara till för för att skapa intresse och klargöra vissa saker, inte förklara allt på 10 minuter 😛
Ps dreamweaver: garvar varje gång jag läser "Nåt man bara hör från en kompis som fortf envisas med 56K: "segar lite bara. laddar en sida samtidigt..."" 😉
May 1, 2005
csm101 wrote: Ps dreamweaver: garvar varje gång jag läser "Nåt man bara hör från en kompis som fortf envisas med 56K: "segar lite bara. laddar en sida samtidigt..."" 😉
Haha ja stackarn. Hans föräldrar tillhör inte släktet som står först i kön vad gäller att ta till sig ny IT.
June 18, 2001
Hm...är den teorin verkligen mer än ett sätt att försöka beskriva oregelbundhet som någonting regelbundet? Vad har man mer på benen än det att om tio dimensioner - vilket är ett matematiskt/filosofiskt tankesystem - hade en motsvarande "existens i verkligheten"** och någonting rör sig i samtliga dessa dimensioner skulle det förklara vad som tycks vara oregelbundenhet?
*själv osäker på riktigt hur jag ska definiera vad jag menar här.
2 Guest(s)