October 16, 2003
ujuj... det kan man ju inte säga eller?
man kan få stroke som håller kvar hela livet men den kan ju också försvinna helt...
just nu har min morfar tappat talförmågan p.g.a. stroke
så han kan bara låta lite.. men han är helt klar i huvudet men låter som ett mongo... 🙁 :whops:
November 22, 2003
CoLiC wrote: [quote=Odehn]Hur många gånger kan man överleva en stroke?
Har slösökt lite på google, men hittar bara symtom, orsaker m.m.
Varför vill du veta?
Det beror helt och hållet på hur stor den är, var den uppkommer och hur lång tid det tar innan dom sätter kniven i dig.
Farmor har drabbats av en stroke nu ikväll. Femten gången, om jag inte missminner mig. Varje gång så har dom sagt att dom inte tror att hon kommer att klara sig, men hon har gjort det. Så ikväll började jag fundera lite, hur många gånger klarar man sig? Om strokarna nu är så allvarliga som läkarna säger, inte f*n klarar av man 4 st på kort tid?
January 22, 2002
Som tidigare skrivits så handlar det ju helt om var i hjärnan stroken sitter och hur stort område som påverkas. En stroke kan ju både vara en hjärnblödning (blodkärl som brister vilket leder till minskad syretillförsel i ett område av hjärnan samt tryck på hjärna på grund av blödningen) eller en hjärninfarkt (blodkärlet slammar igen och en del av hjärnan syresätts då inte, samma sak som vid en hjärtinfarkt).
Generellt kan man säga att överlevnaden är lägre vid en blödning eftersom fler faktorer påverkar i och med det ökade trycket och den minsakde syretillförseln.
Har man "tur", vilket din farmor verkar ha haft i och med att hon har överlevt fem ggr, så är det ju bara en liten del av hjärnan som blir utan syre och dör. Hjärnan klara i många fall av att kompensera för bortfallet och andra delar av hjärnan kan till viss del ta över de funktioner som satt i det skadade området.
March 21, 2003
Bogus^ wrote: ujuj... det kan man ju inte säga eller?
man kan få stroke som håller kvar hela livet men den kan ju också försvinna helt...just nu har min morfar tappat talförmågan p.g.a. stroke
så han kan bara låta lite.. men han är helt klar i huvudet men låter som ett mongo... 🙁 :whops:
Hur gör han då ? Sitter han o skriver på en fickdator Och ms sam ? (Ge han en dator och 10mbit så lever han längre och kan tala med folk) 🙄
January 12, 2004
Bogus^ wrote: ujuj... det kan man ju inte säga eller?
man kan få stroke som håller kvar hela livet men den kan ju också försvinna helt...just nu har min morfar tappat talförmågan p.g.a. stroke
Kallas väl även för Afasi?
October 26, 2002
Farbror wrote: [quote=Bogus^]ujuj... det kan man ju inte säga eller?
Hur gör han då ? Sitter han o skriver på en fickdator Och ms sam ? (Ge han en dator och 10mbit så lever han längre och kan tala med folk) 🙄
Dumt förslag ge dig själv en dator och tio Mbit sedan skickar du en buket blommor till din morfar
October 16, 2003
chippen wrote: [quote=Farbror][quote=Bogus^]ujuj... det kan man ju inte säga eller?
Dumt förslag ge dig själv en dator och tio Mbit sedan skickar du en buket blommor till din morfar
asså... han ligger fortfarnade på intensiven... han har en bärbar dator som han får låna av oss...
ska fixxa internet till honom när han kommer till rehab.
1 Guest(s)