July 11, 2002
För alla av oss som tar studenten nu denna Juni månad 😎
Vissa tar idag, andra nästa vecka.
Själv så tar jag studenten nästa vecka, ser ganska mycket fram emot det. Ska bli skönt få sitt slutbetyg och supa sig redlöst på kvällen och sen dra på 600+ pers studentfest här i stan 😛
Hur ser studenten ut för eran del?
Ska ni åka lastbil hela dagarna, supa, eller bara ta det lugnt med nära och kära? Vilka sånger ska ni sjunga?
Och ett absolut måste fråga, vilket band har ni på era mössor?
Själv så har man vinröt, tekniknaturare 🙂
Ja, posta gärna studentbilder...
February 23, 2004
February 4, 2003
Tar studenten den 17 juni, en Lördag.
Den 15 juni är det bal, mitt under Sverige-Paruguay. Kul.
Ser fram emot allt som fan dock. Idag var typ sista riktiga skoldagen också, resten är bara "glida" och "festa". Ser fram emot att inte ha några läxor, prov och liknande sista tiden. Har till och med rensat mitt skåp redan idag!
Betygen måste ju sättas redan nu, eftersom VHS ska ha dom, därför avslutas kurserna mer än två veckor innan studenten.
Fasiken var kul det ska bli! Är så jäkla glad, speciellt idag när jag slängde allt som hade med skolan att göra i en stor svart påse och åkte iväg med tippen. (allt som jag inte har glädje av då.... sentimitallt och kunskapsmässigt). Det kändes härligt att känna att det snart är över. Äntligen!
Själv ska jag inte ha något band på min mössa. Tror vi har små typ märken istället. Går teknik.
Mvh/David
March 10, 2002
Json_81 wrote: Nu ska jag vara viktigpetter o påpeka att det är felaktigt att säga att man tar studenten när man går ut gymnasiet.
Student är man när man studerar på högskola.
Sjäv var det 6 år sen man gick ut.
Inte enligt wikipedia.
Wikipedia wrote:
Studentexamen kallades den examen som avlades vid avslutad gymnasieutbildning och som då utgjorde ett villkor för högre studier. Studentexamen avskaffades i Sverige 1968 och bör inte förväxlas med nutida gymnasieavslutningstraditioner, se studenten.
Wikipedia wrote:
Flera begrepp och symboler - bland annat själva begreppet "studenten" - härstammar från den tid då vi hade studentexamen i Sverige - fram till 1968.
Däremot Student
Wikipedia wrote:
En student är en person som läser vid universitet eller högskola. En kvinnlig student kan kallas för studentska - ett uttryck som i dag ofta upplevs en aning föråldrat.
Ja, jag har inget liv. :cy:
November 22, 2001
Dehman wrote: [quote=Json_81]Nu ska jag vara viktigpetter o påpeka att det är felaktigt att säga att man tar studenten när man går ut gymnasiet.
Inte enligt wikipedia.
Wikipedia wrote:
Studentexamen kallades den examen som avlades vid avslutad gymnasieutbildning och som då utgjorde ett villkor för högre studier. Studentexamen avskaffades i Sverige 1968 och bör inte förväxlas med nutida gymnasieavslutningstraditioner, se studenten.
Wikipedia wrote:
Flera begrepp och symboler - bland annat själva begreppet "studenten" - härstammar från den tid då vi hade studentexamen i Sverige - fram till 1968.
Däremot Student
Wikipedia wrote:
En student är en person som läser vid universitet eller högskola. En kvinnlig student kan kallas för studentska - ett uttryck som i dag ofta upplevs en aning föråldrat.
Det där tolkar jag som att jag har rätt. De hade en artikel om det hela i Metro häromdan.
September 12, 2001
Json_81 wrote: [quote=Dehman][quote=Json_81]Nu ska jag vara viktigpetter o påpeka att det är felaktigt att säga att man tar studenten när man går ut gymnasiet.
Inte enligt wikipedia.
Wikipedia wrote:
Wikipedia wrote:
Däremot Student
Wikipedia wrote:
Det där tolkar jag som att jag har rätt. De hade en artikel om det hela i Metro häromdan.
Metro ?
Du brukar ju aldrig anse att Metro skriver några som helst fakta och sanningar. 😉
March 10, 2002
Json_81 wrote: [quote=Dehman][quote=Json_81]Nu ska jag vara viktigpetter o påpeka att det är felaktigt att säga att man tar studenten när man går ut gymnasiet.
Inte enligt wikipedia.
Wikipedia wrote:
Wikipedia wrote:
Däremot Student
Wikipedia wrote:
Hur kan du tolka det så? Studenten härstammar från studentexamen, som i sin tur avlades vid avslutad gymnasieutbildning?
November 22, 2001
Dehman wrote:
Hur kan du tolka det så? Studenten härstammar från studentexamen, som i sin tur avlades vid avslutad gymnasieutbildning?
Dehman wrote:
[quote=Wikipedia] Studentexamen kallades den examen som avlades vid avslutad gymnasieutbildning och som då utgjorde ett villkor för högre studier. Studentexamen avskaffades i Sverige 1968 och [b]bör inte förväxlas [b] med nutida gymnasieavslutningstraditioner, se studenten.
Sen skriver väl wiki med se student just pga att alla säger fel.
skiroy wrote:
Metro ?Du brukar ju aldrig anse att Metro skriver några som helst fakta och sanningar. 😉
Nej nej, blanda inte ihop metro och aftonbladet 🙂
3 Guest(s)