March 10, 2002
Json_81 wrote: [quote=Dehman] Hur kan du tolka det så? Studenten härstammar från studentexamen, som i sin tur avlades vid avslutad gymnasieutbildning?
Dehman wrote:
[quote=Wikipedia] Studentexamen kallades den examen som avlades vid avslutad gymnasieutbildning och som då utgjorde ett villkor för högre studier. Studentexamen avskaffades i Sverige 1968 och [b]bör inte förväxlas [b] med nutida gymnasieavslutningstraditioner, se studenten.
Sen skriver väl wiki med se student just pga att alla säger fel.
Men om du sedan klickar på "studenten" vad står det då? Lite motsägelsefullt jo, men lika så detta ;P
Json_81 wrote:
[quote=skiroy] Metro ?Du brukar ju aldrig anse att Metro skriver några som helst fakta och sanningar. 😉
Nej nej, blanda inte ihop metro och aftonbladet 🙂
json_81 wrote:
Läser du inte metro? Den är nästan lika bra källa till information som aftonbladet 😉
Edit: Massa tolkningar idag. :>
November 22, 2001
Dehman wrote:
[quote=skiroy] Metro ?Du brukar ju aldrig anse att Metro skriver några som helst fakta och sanningar. 😉
Nej nej, blanda inte ihop metro och aftonbladet 🙂
json_81 wrote:
Läser du inte metro? Den är nästan lika bra källa till information som aftonbladet 😉
Edit: Massa tolkningar idag. :>
Ja, jag skriver ju att metro är en bättre källa än aftonbladet 🙂
Fast det där är plockat lite ur sitt sammanhang. Det gäller ju mode, som är ganska subjektivt.
November 26, 2002
Ok, så frågan är hur många som verkligen tagit studenten?
Om man tagit studenten först då man klarat studentexamen, enligt wikipedia. Hur många här har skrivit studentexamen? När jag gick ut så var man tvungen att klara slutproven för överhuvudtaget få slutbetygen. Vilket innebar flera veckors studier för att klara proven. 5 timmars prov i matte och fysik, 5 timmar svenska, 5 timmar engelska inkl hörförståelseprov, 5 timmar finska inkl hörförståelse etc etc, där varje prov täckte hela gymnasietiden.
Så, hur många har tagit studenten?
November 26, 2002
Wikipedia wrote:
Studentexamen kallades den examen som avlades vid avslutad gymnasieutbildning och som då utgjorde ett villkor för högre studier. Studentexamen avskaffades i Sverige 1968 och bör inte förväxlas med nutida gymnasieavslutningstraditioner, se studenten.
vad som står här är att studentexamen och studenten inte är samma sak.
studentexamen är vad som fanns tidigare med prov och grejer, studenten är vad vi har nu, dvs nutida gymnasieavslutningstraditioner, vars namn härstammar från studentexamen.
således är det många här som tagit studenten, men inte särskilt många som tagit studentexamen.
November 26, 2002
Wikipedia wrote:
Studentexamen kallades den examen som avlades vid avslutad gymnasieutbildning och som då utgjorde ett villkor för högre studier. Studentexamen avskaffades i Sverige 1968 och bör inte förväxlas med nutida gymnasieavslutningstraditioner, se studenten.
I Finland och på Åland är det fortfarande studentexamen som gäller om du ska få examen. Det har dock blivit lite mer avslappnat senare år. Finska är t ex inte obligatoriskt sen flera år tillbaka. Plus att du får ut dina gymnasiebetyg utan att skriva examen, men du blir inte student (enligt finsk definition).
January 8, 2005
John_lz wrote: Ok, så frågan är hur många som verkligen tagit studenten?
Om man tagit studenten först då man klarat studentexamen, enligt wikipedia. Hur många här har skrivit studentexamen? När jag gick ut så var man tvungen att klara slutproven för överhuvudtaget få slutbetygen. Vilket innebar flera veckors studier för att klara proven. 5 timmars prov i matte och fysik, 5 timmar svenska, 5 timmar engelska inkl hörförståelseprov, 5 timmar finska inkl hörförståelse etc etc, där varje prov täckte hela gymnasietiden.
ersattes inte det med nationella prov?
tycker det e samma grej.
btw grattis alla som tar studenten, fin tid i era liv, själv tog jag den för 2 år sen(tiden går fort) och välkommen ut i arbetslivet där det inte finns jobb 😉
så till högskolan med er 🙂
November 22, 2001
Polekatt wrote:
btw grattis alla som tar studenten, fin tid i era liv, själv tog jag den för 2 år sen(tiden går fort) och välkommen ut i arbetslivet där det inte finns jobb 😉
Så att ni att ni skjuta på att komma ut i arbetslösheten några år 😉
June 23, 2002
Polekatt wrote: [quote=John_lz]Ok, så frågan är hur många som verkligen tagit studenten?
ersattes inte det med nationella prov?
tycker det e samma grej.
Jag blev anställd igår, så visst finns det jobb.
Kan bero på att jag gick praktisk linje. :bgrin:
Men visst finns det jobb!
May 27, 2004
Tar studenten den 16e. Champany frukost, Springa ut från Katedral och kasta mössorna i luften och sjunga. Sedan åka runt i en kärra i någon timme i stan. efter det ska man jag ha klassen hemma och sedan middag på en resturang på kvällen och till sist fest på en hyrd krog hela natten
June 23, 2002
Första blir det morgonkaffe(irish coffe) och några öl här sen sticker vi till parken vid skolan på champagnefrukost blir väl champagne och några bira där, sedan in i skolan och snacka med lärare och tacka dom osv osv sedan blir det utspring och sedan åka flak sedan blir det hem till sin studentmottagning och sedan sticka på förfest hos en polare sedan avslutningsskivan i staden och sen antagligen någon sorts efterfest. 🙂
Så ser min studentdag ut kort och gott.
May 1, 2003
På onsdag smäller det för mig 🙂
Champagne frukost vid halv åtta, i skolan mellan halv nio och tretton. Sedan går vi ut vid 14...
Hela klassen på samma lasbilsflak med ljudanläggning och dj =)
Sedan mottagning hemma och 22 blir det studentfest på Park Lane...
Ska bli riktigt roligt, men även tråkigt att lämna sin klass.
2 Guest(s)