June 20, 2002
kRiLLo wrote: Hejsan!
Nån som vet hur mycket får i studiebidrag när man går på högskola ?
2200 ungefär om man pluggar heltid.
Edit: och är 20.
Edit2: Står förresten inget om 20 på deras hemsida, inte vad jag hittar iallafall.
Kanske bara gäller när man pluggar gymnasialt?
Edit3: Jepp, så var det, och det är 594:-/vecka som gäller.
October 7, 2002
boogey wrote: 20 år gäller som sagt var tydligen inte för högskola och annan eftergymnasial utbildning.
Samma summor gäller för komvux/gymnasie/folkhögskola, men först från och med höstterminen det år man fyller 20 år.
Fram till det är det vanligt studiebidrag.
Folkhögskola kan mycket väl vara eftergymnasialt, men åldersgränsen gäller i alla fall.
Det är bara för högskolestudier, såvitt jag vet, som åldersgränsen inte gäller.
June 20, 2002
TERdON wrote: [quote=boogey]20 år gäller som sagt var tydligen inte för högskola och annan eftergymnasial utbildning.
Samma summor gäller för komvux/gymnasie/folkhögskola, men först från och med höstterminen det år man fyller 20 år.
Fram till det är det vanligt studiebidrag.
Folkhögskola kan mycket väl vara eftergymnasialt, men åldersgränsen gäller i alla fall.
Det är bara för högskolestudier, såvitt jag vet, som åldersgränsen inte gäller.
Nja, det verkar som att man kan få före 20 för alla former av eftergymnasial utbildning.
Under folkhögskola på CSN.se står det "Om du ska studera på grundskole- eller gymnasienivå kan du få studiemedel tidigast fr.o.m. det andra kalenderhalvåret det år du fyller 20 år".
Sen under studiemedel går detta att hitta: "För studier på universitet, högskola, på eftergymnasial nivå i övrigt eller på högskolans basår finns det ingen nedre åldersgräns för att få studiemedel"
Så, så ligger det till.
2 Guest(s)