October 26, 2002
Jag ska börja studera på KTH nu... och tänkte att jag skulle ta ut fullt studielån, det betyder att jag får 7500 i månaden... dock har jag inte så stora utgifter, så jag tänkte att jag skulle investera pengarna i aktier eller fonder eller nått...
vad är egentligen säkrast och vad är bäst, vad ger mest vinst (jag antar med störst risk)?
vad skulle nni ha gjort?
MVH
February 21, 2003
tagit mindre studielån helt klart
(edit) annars är ju alkohol och trisslotter ett givet alternativ 🙄
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
April 20, 2005
Ska du köpa aktier ska du sprida aktierna över flera brancher och företag om du vill ha störst säkerhet och långsiktig vinst.
Om du vill ha snabb vinst så är det väl daytrading som gäller, vilket är mycket mer riskfullt.
Men om du inte har hanterat aktier tidigare skulle jag har satsat på att ta mindre lån är ett bättre alternativ.
August 11, 2005
säkrast vore att satsa i skapa ett kapitalkonto eller liknande och spara pengarna "the old way". På så sätt sparar du, men har ändå möjlighet att använda dig av pengarna när du vill utan att betala avgifter etc.
Och det går alltid åt mer pengar än man tror och 7500 är inte så mycket när hyra, mat, internet och skolböcker kommer till...
November 27, 2003
Du får ursäkta men det måste vara bland det dummare jag hört?
Skippa lånen för guds skull. De pengar du kommer tjäna på några eventuella aktier kommer in på några sätt väga upp för de skulder du kommer få. Med de nya återbetalningssystemen som finns också känns det rent av extra korkat faktiskt. Du får ursäkta, men detta låter snudd på bisarrt för mig.
//Andreas
February 1, 2002
Det är nog inget problem att hitta ett kvällsjobb på ett callcenter där du får timpeng!
Har själv jobbat så från 18-21 bara lite extra.. fick väl ihop 8000 på par månader.
Satt och sålde abbonemang åt glocalnet och telia.
Fungerar att testa på iaf, men inget man gör hela livet 🙂
August 11, 2005
Bjornstrom wrote: [quote=chippen]du har nog rätt.... men att ta ut lån och spara på banken då?
Och varför då?, du måste ju betala tillbaka lånet med RÄNTA!
Det skulle funka... men med dagens ränteläge så kommer du förlora betydligt mer än du tjänar på det.
Mitt råd:
Skaffa jobb (vad som nu för tillfället) och spara undan så mycket som möjligt (på vanligt konto). För aktier går upp OCH ner... Och om du ska flytta/handha pengarna som är bundet till fonder/aktier så kostar det i formav avgifter, skatter etc etc.
Näör du väl ska till japan och plugga kan du koplla upp med csn hur det funkar med bidrag och studiestöd etc.
2 Guest(s)