Studielån och aktier?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Studielån och aktier?
chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1614
sp_UserOfflineSmall Offline
1061380
July 21, 2006 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

att bara jobba ihopp pengarna är inte möjligt eftersom det är alldeles för mycket pengar som behövs... men om jag jobbar sammtidigt som jag lägger undan studielånet så borde jag kunna få ihopp kanske 10000 i månaden (med väldig tur)... vilket blir ca 100000 dock så komemr jag bara bo hemma i ett år och sen kommer jag ha mer utgifter i form av hyra eftersom jag ska plugga på annan ort (såvida jag inte lyckats komma iväg till japan än)

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1061385
July 21, 2006 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: att bara jobba ihopp pengarna är inte möjligt eftersom det är alldeles för mycket pengar som behövs... men om jag jobbar sammtidigt som jag lägger undan studielånet så borde jag kunna få ihopp kanske 10000 i månaden (med väldig tur)... vilket blir ca 100000 dock så komemr jag bara bo hemma i ett år och sen kommer jag ha mer utgifter i form av hyra eftersom jag ska plugga på annan ort (såvida jag inte lyckats komma iväg till japan än)

Du vet väl att du bara får tjäna runt 40-50 tusen kronor / halvår när du har CSN lån.. Så att du ut vinster från aktier, lön från tjänst etc. jadu då går det fort tills den gränsen är nådd och dom tar bort lånet..

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1061416
July 21, 2006 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

just det ja...puckade jävla system...

Bjornstrom
Member
Medlem
1061418
July 21, 2006 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: just det ja...puckade j**la system...

Men no worri om du tänker kortsiktigt.. Eftersom dom kollar din skattesedel eller något så kan det ta en tid innan de märks att du tjänat pengar.. Så bara go go go om du inte bryr dig om framtida återbetalningar etc.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1061432
July 21, 2006 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: hmm.. går det ens att hitta extrajobb...verkar ju vara svårt för dem som inte pluggar att hitta jobb t.o.m.

Bullshit, har blivit nekad jobb pga dom sa att dom prioriterar dom som ska eller studerar just nu får jobb först (och då syfter jag just på det tillfället som var på Volvo).
Fuck them...

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1061452
July 21, 2006 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

varför prioriterar man folk som studerar?

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
1061493
July 22, 2006 - 5:30 am
sp_Permalink sp_Print

Gör något kriminellt istället (Jättelåga straff i Sverige!). Att teckna CSN är en handling likvärdig med att sälja sin själ till djävulen!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1061508
July 22, 2006 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: just det ja...puckade j**la system...

Vadå puckat? Det är väl bara rätt att man inte ska få lån om man redan har inkomst. Speciellt du som inte behöver det heller?

Att bidrag och lån seda när oförskämt balanserade och låga är ju en annan femma.

//Andreas

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1061574
July 22, 2006 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

okej okej, ni har övertygat mig om att inte ta lån...

jag tycker att man borde räkna det hela på ett annat sätt så att man inte kan fölora något på att jobba...

typ om man räknade per månad istället för halvår (man vet inte hur länge man får behålla jobbet)...

typ lånet dras in när man tjänat lånets summa per månad gånger 2... då behöver man inte vara rädd för att jobba över den summan eftersom alllt över den summan är vinst även om du blir av med lånet...

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
1061590
July 22, 2006 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Ta ett utlandsår i Kina istället, du kommer ha mycket mera nytta av att kunna Kinesiska när du kommer ut på arbetsmarknaden och det är så många gånger billigare att leva i kina.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1061628
July 22, 2006 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: varför prioriterar man folk som studerar?

Dom kanske bor på egen hand (vilket dom som inte studerar också kanske gör?)
Dom behöver betala sina studier, material osv.

Men du hajjar felet i det hela?

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1061775
July 23, 2006 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: Ta ett utlandsår i Kina istället, du kommer ha mycket mera nytta av att kunna Kinesiska när du kommer ut på arbetsmarknaden och det är så många gånger billigare att leva i kina.

Det sägs så... men jag vill inte lära mig kinesiska eller jo tids nog. Men som det är nu så är det lixom en av miona största drömmar att få åka till japan och lära mig japanska och uppleva den japanska kulturen, ta del av den japanska historien och leka med den japanska tekniken.

jag kan tyvärr inte ändra mig bara för att jag har mer användning för kinesiska.

Collateral:jo jag förstår, mycket mycket konstigt...

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1061812
July 23, 2006 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

det här var en liten underlig tråd på sina egna lilla vis

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1061874
July 23, 2006 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: det här var en liten underlig tråd på sina egna lilla vis

hehe jasså?

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
1061925
July 23, 2006 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: varför prioriterar man folk som studerar?

Ifall jag kunde få högutbildade att jobba nästan gratis hos mig skulle jag fördedra det framför allt annat, helt klart 😉

Bjornstrom
Member
Medlem
1061956
July 23, 2006 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Urax wrote: [quote=chippen]varför prioriterar man folk som studerar?

Ifall jag kunde få högutbildade att jobba nästan gratis hos mig skulle jag fördedra det framför allt annat, helt klart 😉

Är inte det där ganska självklart ?

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1061960
July 23, 2006 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=Urax][quote=chippen]varför prioriterar man folk som studerar?

Nja, till idiotjobb skulle jag nog hellre anställa lågutbildade eftersom det med större sannolikhet stannar kvar på sitt jobb då de inte har så många andra arbetsalternativ. Må så vara att man ser idiotjobben som en inkörsport till de lite mer krävande jobben men så behöver det ju inte alltid vara.

Bjornstrom
Member
Medlem
1061963
July 23, 2006 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Urax][quote=chippen]varför prioriterar man folk som studerar?

Nja, till idiotjobb skulle jag nog hellre anställa lågutbildade eftersom det med större sannolikhet stannar kvar på sitt jobb då de inte har så många andra arbetsalternativ. Må så vara att man ser idiotjobben som en inkörsport till de lite mer krävande jobben men så behöver det ju inte alltid vara.

Bs, om du kan få överkvalificerat folk för lätta saker. Hade då jag lugnt valt dom..

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1061966
July 23, 2006 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=Arny][quote=Bjornstrom][quote=Urax][quote=chippen]varför prioriterar man folk som studerar?

Bs, om du kan få överkvalificerat folk för lätta saker. Hade då jag lugnt valt dom..

Beror ju givetvis på vilken typ av arbete det gäller men vi antar att det är ett arbete som inte kräver någon vidare utbildning. Om du anställer en person som är överkvalificerad för jobbet kommer personen med största sannolikhet söka ett nytt arbete så fort han/hon bara kan. En person med lägre utbildning är nöjd med jobbet han/hon fått och stannar därför kvar. Personen blir därför rutinerad på arbetet som utförs och en rutinerad och erfaren person är helt klart bättre än en som bara är överkvalificerad. Vad är det som säger att en överkvalificerad person klarar av arbetet bättre?

Bjornstrom
Member
Medlem
1061970
July 23, 2006 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Arny][quote=Bjornstrom][quote=Urax][quote=chippen]varför prioriterar man folk som studerar?

Beror ju givetvis på vilken typ av arbete det gäller men vi antar att det är ett arbete som inte kräver någon vidare utbildning. Om du anställer en person som är överkvalificerad för jobbet kommer personen med största sannolikhet söka ett nytt arbete så fort han/hon bara kan. En person med lägre utbildning är nöjd med jobbet han/hon fått och stannar därför kvar. Personen blir därför rutinerad på arbetet som utförs och en rutinerad och erfaren person är helt klart bättre än en som bara är överkvalificerad. Vad är det som säger att en överkvalificerad person klarar av arbetet bättre?

Okey där säger du något.. Måste nog hålla med dig.. Och nej inget säger ju att en person som gått flera år i skolan är bättre en någon som aldrig gått i skolan t.ex

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 215
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL