Styrketräning|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Styrketräning
Tallji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 277
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 6, 2005 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Hallo! Skulle behöva tips om hur jag skulle kunna effektivesera min träning lite mer...

Jag tränar Taekwondo just nu 1 gång i veckan (2 efter jul) på måndagar, jag gymmar även måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fre/lör och söndag..
Skolidrott på Torsdagar då jag kör oftast fullt ut. Så måndagar och torsdagar blir dubbla träningar. Måndag blir träning efter skolan, kommer till gymmet cirka 20 över tre/tjugo i 4. Blir klar vid fem. Åker hem, äter, packar iordning och nästa träning börjar vid halv 8 till strax efter nio.

Jag tränar varje gång på gym i cirka en timme.

jag tränar Mage, rygg ben och lite kondition en dag
Bröst, axlar, armar andra dagen, sen varvar jag dom två.. vad tyckre ni om det? jag tkr det verkar vara lite halv suddigt typ.. skulle behöva något verkligen bättre...

Jag kör explosivt, 6 reps 3 set - tunga vikter förutom på mage och rygg då jag kör 40 kilo 50x3 på båda...

jag äter oftast skollunchen med mkt grönsker och allt så, äter inte mycket godis och bullar, sötsaker i helhet.. men iaf, skulle gärna vilja ha tips för att kunna träna lite bättre..

Finns 14 maskiner på mitt gym.
1: Insida lår 70 kg 6x3 reps
2: Framsida lår 70 kg 6x3 reps
3: Övreryggen/triceps/axlar 50 kg 7x3 reps
4: Rygg 50x3 reps 40 kg
5: Mage 50x3 reps 40 kg
6: Övreryggen/biceps/axlar , 70 kg 8x3 reps
7. Biceps curl 30 kg 7x3 reps
8. Axlar/Biceps 35 kg 6x3 reps
9 Triceps/Bröst 50 kg 7x3 reps
10. Bröst 50 kg 6x3 reps
11: Triceps 50 kg 7x3 reps
12: Löparband börjar lungt med 8 kilometer i timmen, ökar för varje minut som går med 0.5 km tills ja kommer upp till 8 min då jag springer i 12 km/h, ökar jag till 16 km/h så jag snabbt får upp snabb puls i 2 min.
13: Cykling, | gör ej så ofta |
14: En sån där maskin som man använder både armar och ben, som går upp och ner, svårt att förklara förutom att man använder hela kroppen| gör ej så ofta |

Där, 12,13,14 är oftast mer till för "uppvärmning" men går även att köra längre perioder utan problem.

Finns även en "ställning" där man kan göra alla möjliga saker på, finns löstagbara delar man kan använda runt benet, runt armen etc.. Vad tycker ni är den bästa kombinationen av träningen? Tillfället kör jag dag 1: Maskin 1,2,4,5, 12
Dag : 3,6,7,8,9,10,11

Stretcha gör jag cirka 5-15 minuter efter varje träning och värmer upp 10 minuter. Springer i snitt 11-12 km/h i 10 min med 0% lutning. Dricker cirka 60-70 CL vatten under träninspasset, blir även mer efter (om ni undrar)

Så vad tycker ni, vad borde jag förbättra och eventuellt dra ner på? Kom med förslag, alla är tillåtna! Skulle vilja har förslag på matrecept man kan äta hemma, som är nyttiga men samtidigt är väldigt bra för muskelbyggande. Nu äter jag knappt inge sötsaker, inge smör på mackor. och oftast inte vitt bröd utan mer rågbröd. Vill helst ha riktiga maträtter.
Då jag äter flingor kan det bli allt ifrån viktväktar musli till annan musli med frukt i.

Pizza äter ja kanske en gång varannan vecka och godis likaså, men i måttliga mängder. Läsk dricker ja sällan, kanske till pizzan men aldrig annars. Öl dricker ja kanske en gång var 5-6 vecka i snitt, dock blir det max 2-3 öl.

För övrigt vill jag påpeka att jag är 16 år (Född 1989), ca 1.88 lång, väger nu 83-85 kilo. Har varit ganska överviktig en gång i mitt liv för ett par år sedan (skrivit en annan artikel om det här för inte så länge sedan, om hur dataspelande kan förstöra ens liv så mycket), vägde nästan 100 kilo då men gick ner 20 kilo förra året, har gått upp nu ca 4-5 kilo på hösten efter styrketräningen. Mer kommer förväntar jag mig.
Tar cirka 70-75 kilo i bänkpress.

Så vad tycker ni som sagt? behöver mer råd!

/Kotten

http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
988161
December 6, 2005 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Och hittils märker du att du mår bra av så mycket träning, blir inte förskyld? Hur länge har du kört sådär?

Det är väldigt mkt träning där, hoppas du äter massssssssssssor med mat, en pizza och lite godis lär ju förbrukas ganska omgående i det omloppet.

Annars så får du väl köra sådär om du vill, men du får inte maximalt ut av det där, alldeles för mycket träning. Kör gym 3-4 dagar och kondition 2 andra dagar och ha minst en vilodag isf!

DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 868
988162
December 6, 2005 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att du verkar väldigt sund av dig vilket är jävligt kul att se. Det ser ut som din kosthållning är över det normala, då åt det bra hållet 😉 Jag tycker personligen att du ska köra mer på gymmet - Lägga upp att du kör olika muskelgrupper på olika pass, fast å andra sidan verkar du inte ha så mycket tid över efter kampsporten och så vilket jag kan förstå. Jag själv kör endast på gym 4ggr/vecka och jag nöjjer mig med det sålänge jag ökar :] Mina fyra pass ser ut som följer:

- Bröst/Mage
- Rygg/Axlar
- Ben/Underarmar
- Biceps/Triceps

Just nu känns det som att det funkar väldigt bra, och då har jag ju övningar klara inför varje pass, nått som få verkar inse är att fria vikter är väldigt bra och att det finns många effektiva övningar man kan köra.

Är det något du undrar över vad gäller övningar eller annat så hjälper jag mer än gärna till, men du verkar ha fullt upp med kampsporten så kan förstå att det är ditt nummer 1.

Det viktigaste vad gäller träning är ju att man får tillräckligt med vila, vilket jag personligen anser att du inte får. Jag har 4 pass i veckan vilket innebär 3 vilodagar vilket är väldigt skönt, dock är det väl 1 vilodag för mycket där jag borde köra kondition, men men ;P

Overall ser det väldigt bra ut, keep up the good job 😉

Tallji
Kommer du hit ofta?
Medlem
988163
December 6, 2005 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Nejdå, jag blir aldrig sjuk, frisk som en nötkärna inte varit sjuk på 3½ år. dock är det bara sovtiderna ja behöver ändra på, sover alldels för lite, cirka 7-8 timmar om dagen..

Jag har kört så här i en månad och lever toppen..

DarkSoul
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
988175
December 6, 2005 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

om du bara är 16 ska man inte träna så hårt, men klart det är ju du själv som bestämmer.. men ät en helvetes massa mat/tillskott och vila iaf en dag i veckan.

muskler måste sova/vila dom med 😛

7-8 timmar e väldigt bra sovtider.. enl försvaret räcker 6 timmars sömn per natt men det är lite olika från person till person 🙂

kör vidare om du vill, men det finns ju alltid risker som med allt annat

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
988179
December 6, 2005 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

kör 8 reps 4 set istället och sprid ut träninge mera och kör hellre mera intensivt.

- Bröst/Mage
- Rygg/Axlar
- Ben/Underarmar
- Biceps/Triceps

som DiZi sa eller om du vill ha muskelgrupper som jobbar samman. Kan annars variera som du vill, men anitingen satsar man på muskelgrupper som jobbar samman eller så kör man de som inte gör det. Man får mindre uthålliga muskler om man kör de som inte sammarbetar, men man blir mera explosivt stark.

- Bröst/Triceps
- Rygg/Biceps
- Ben/mage
- Axlar/Underarmar

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
988183
December 6, 2005 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

fyfan, asså du sliter utt dig själv, du får inte någon vidare bra resultat av din träning (om du inte kör med steroider dvs) kroppen måste vila. när du tränar bryter du ner musklerna och när du vilar bygger du upp. så du lär inte få ut så mycket, sen så kommer du med 99% säkerhet innom en snar framtid få en skada pga förmycket träning / förlite vila, och då kommer du ha ont som fan, och vara tvungen att håla dig borta från all träning i någon månad och då tappar du skitmycket av vad du har byggt upp

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
988188
December 7, 2005 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

Åsså säger dom till folk som häckar mycket vid datorn: skaffa dej ett liv..
:cy:

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
988203
December 7, 2005 - 2:24 am
sp_Permalink sp_Print

allt detta kan sammanfattas i en mening.

Träna mindre.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
988210
December 7, 2005 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

riktigt "tung" sstyrketräning ska du igentligen inte börja med förän du slutat växa och det har du inte när du är 16 vad du än tror.

få i det massor av proteiner, både vassle efter träning och kassin för långtidsverkan, se till att täcka energibehovet med kolhydrater, grönskaer är bra då de innehåller viktiga antioxidanter och vitaminer.
Hitta någon som kan lära dig träna med fria vikter, klart att föredra, framför allt basövningar. Marklyft, knäböj, bänkpress, militärpress.
Läs på näringslära.
Hitta någon som i lugn och ro kan hjälpa dig lägga upp ett tränings-schema.
Fundera ut tydliga mål med din träning.
Ha vilodag MINST en dag i veckan, denna dag kan du även ha "ätardag".. det finns hur mycket som helst att gå igenom men börja med att vila mer, äta mer, lär dig mer om både träning och kost.

Lycka till!

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
988234
December 7, 2005 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Åsså säger dom till folk som häckar mycket vid datorn: skaffa dej ett liv..
:cy:

Typ...orka träna så mycket liksom 😛

Poontus
Member
Medlem
988238
December 7, 2005 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

shit var han 16 också :O
asså grabben, träna mindre, max 2 gånger i veckan för din del.
folk som är under 18 och styrketränar får skador, nu minns jag inte hur gög procenten var mend en var hög i en undersökning som var på styrketränande under 18, dom flesta fick problem med ryggen.
och eftersom du kanske inte har vuxit klart så är risken stor att du stannar i växten.

varför tränar du såmycket nu? varför inte vänta typ 2 år?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
988265
December 7, 2005 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Skippa gymmet och kör mer taek won do istället.

Vid 16års ålder så är det knappast vettigt med denna typ av träning och taek won do är väldigt allsidig träning som ger god spänst och styrka i hela kroppen.

//Andreas

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
988296
December 7, 2005 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Får väl säga som alla andra, dra ner lite på träningen 🙂
Jag kör max fem dagar i veckan, nu blir det oftast fyra.
Jag varierar lite mellan att köra kroppen uppdelad i två och fyra pass, när jag kör två pass blir det:
Dag 1: Bröst, axlar(ingen press, utsida som gäller), vader, Rygg(bredd typ latsdrag/chins), rygg(tjocklek typ hantelrodd eller liknande)
Dag 2: Biceps, Triceps, framsida lår, baksida lår, underarmar.

När jag kör fyra pass blir det:
Dag 1: Bröst, biceps
Dag 2: Framsida lår, baksida lår
Brukar ta en dag utan träning här
Dag 3: Rygg, triceps
Dag 4: Axlar, vader

När jag kör kroppen uppdelad på två pass kör jag genom kroppen två gånger den veckan. De här passen går på cirka 50 minuter då jag kör en övning per muskelgrupp och rövtungt.
När jag kör uppdelat på 4 dagar kör jag fler övningar och de passen tar 1.5-2 timmar.
Tränar i stort sett alltid måndag, tisdag, torsdag, fredag. Maskiner bör undvikas så långt som möjligt.
Detta funkar bra som fan för mig, brutal träningsvärk efter varje pass och går upp i vikt ganska stadigt. Jag har ingen speciell dag för magträning för det kör jag när jag känner för det.
Jag vet inte hur det är för dig, men jag har inte växt en cm sen jag fyllde 15 så det borde vara rätt lungt att köra på med träningen bara du tar det lungt och ser till att vila några dagar i veckan samt slutar träna ifall du misstänker skador.

Poontus
Member
Medlem
988354
December 7, 2005 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Arne_Garflak wrote: brutal träningsvärk efter varje pass

stretcha?

Tallji
Kommer du hit ofta?
Medlem
988414
December 7, 2005 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Okay, har läst igenom era förslag och så, och bestämt mig för att dra ner lite på träningen.

Kör nu Taekwondo mån (oftast mest teknikträning denna dag, inte mycket till fys) gym tis (bröst/mage) Ons vilodag, tors skolidrott - ta det hyffsat lungt där, köra hårdare på gymmet på eftermiddagen, där jag kör rygg/axlar, fre/lör vilodag, någon av dom, den andra dagen tränar jag, söndag träning.

Så har infört en del ändringar, en vilodag mitt i veckan så ja hinner vila upp mig. Växa gör jag inte mycket, har inte växt spec mkt sen 8an, står nästan helt still numera, vuxit typ 0.5cm senaste året, vet att det inte är så bra att köra hårt under man är 18, men i undantag kan man börja när man är 16 om man känner att man vuxit någorlunda klart osv.

en fråga, är det bättre att köra tungt - några lyft på mage och rygg eller mindre vikter längre? Jag menar för min hållning osv, andra muskelgrupper vill jag köra explosivt, men vet ej när det gäller mage och rygg.. Enda jag vet är att man ska träna lika mkt rygg och mage, för de sammarbetar kan man säga.

DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
988418
December 7, 2005 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Tallji wrote: en fråga, är det bättre att köra tungt - några lyft på mage och rygg eller mindre vikter längre? Jag menar för min hållning osv, andra muskelgrupper vill jag köra explosivt, men vet ej när det gäller mage och rygg.. Enda jag vet är att man ska träna lika mkt rygg och mage, för de sammarbetar kan man säga.

Mjölksyra bygger inte muskler men bränner fett - Kort och gott, tyngre och färre reps (ta detta med en nypa salt, dvs du kan ju inte köra överdrivet tungt och 2 reps, men så pass tungt att du klarar 6-7 felfria och har problem med nummer 8!)

Tallji
Kommer du hit ofta?
Medlem
988420
December 7, 2005 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

okay bra, det var så jag menade :), tack för hjälpen allihopa!

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
988428
December 7, 2005 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Kom ihåg att inte sluta att äta fett.. det måste du ha, i rätt mängd och rätt fett.
Som sagt förut, kolozzum är ett bra träningsforum..
Sätt upp en tränignsjournal där.
Dom läser och ser om du gör fel.

Men du tränar verkligen för mycket, max 1 timma 3-4dagar i veckan.. inte mer.

DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
988432
December 7, 2005 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Kom ihåg att inte sluta att äta fett.. det måste du ha, i rätt mängd och rätt fett.
Som sagt förut, kolozzum är ett bra träningsforum..
Sätt upp en tränignsjournal där.
Dom läser och ser om du gör fel.

Men du tränar verkligen för mycket, max 1 timma 3-4dagar i veckan.. inte mer.

Starscream har rätt i det han säger, registrera dig på Kolozzeum - Bra ställe med VÄLDIGT träningsinriktade och kunniga människor, har lärt mig allt där!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 76
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL