February 12, 2002
Vet inte om de här är rätt del att posta i, men ni får väl flytta den om de är fel.
Vill iaf ha tag i surrounddemos, låtar eller ljudklipp där de är häftiga ljudeffekter med mycket surround eller bas å så.. Lät riktigt tekniskt de här... 😀 ( 🙄 ) gjärna nått ljudklipp i 5.1 (6.1) där man är i en skog å man hör hur de knakar, blåser å håller på.. Kankse smyger nån i buskarna runt omkring eller nå sånt.. Hoppas ni fattar va jag söker. 🙂
February 16, 2004
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Om man inte lyssnar på för höga volymer kan väl inte sånna här testlåtar för bas å diskant skada högtalare va?
Om du slår dig själv sakta, tar du då skada. = Låg volym
Om du slår dig själv jätte hårt, tar du då skada? = hög volym
Men det är inte endast direkt volymen som gör det.
November 19, 2004
Pojo wrote: Men det är inte endast direkt volymen som gör det.
Vad är det som skadar då?
Tycker förövrigt högtalarna borde överleva sålänge förstärkaren är klenare än högtalarna?
Brukar dunka på max, dock inte längre stunder, och det har inte gått sönder, hoppas jag 🙂
February 12, 2002
Pojo wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]Om man inte lyssnar på för höga volymer kan väl inte sånna här testlåtar för bas å diskant skada högtalare va?
Om du slår dig själv sakta, tar du då skada. = Låg volym
Om du slår dig själv jätte hårt, tar du då skada? = hög volym
Men det är inte endast direkt volymen som gör det.
Nä, de var de jag mena, klart ja fattar de där med volymen men annars vet ja inte så mycket.. Tänkte om de fanns nå frekvenser å sånt som är skadliga för högtalarna.. Iofs vore de ju rätt dumt att ha med dem på en test cd, men å andra sidan kan ja inte allt för mycket.. 🙂
February 16, 2004
-=*ThE_cRoW*=- wrote:
Nä, de var de jag mena, klart ja fattar de där med volymen men annars vet ja inte så mycket.. Tänkte om de fanns nå frekvenser å sånt som är skadliga för högtalarna.. Iofs vore de ju rätt dumt att ha med dem på en test cd, men å andra sidan kan ja inte allt för mycket.. 🙂
Ifall det börjar låta dåligt/illa vrid ner. Men detta säger sig ju nästan självt.
February 16, 2004
Xun wrote:
Tycker förövrigt högtalarna borde överleva sålänge förstärkaren är klenare än högtalarna?
Det är detta som kan skada.
När man inte är tillräckligt teknik nörd så är det vanligt med så felaktiga påståenden.
Har du kraftigare förstärkare märker du när det låter dåligt och vrider ner. I och för sig låter det illa med en för klen stärkare med.
November 19, 2004
Pojo wrote: [quote=Xun] Tycker förövrigt högtalarna borde överleva sålänge förstärkaren är klenare än högtalarna?
Det är detta som kan skada.
När man inte är tillräckligt teknik nörd så är det vanligt med så felaktiga påståenden.
Har du kraftigare förstärkare märker du när det låter dåligt och vrider ner. I och för sig låter det illa med en för klen stärkare med.
Varför kan det skada högtalarna om förstärkaren inte klarar att spräcka dem?
sjvälvklart låter det illa om man har för start förstärkare eller för dåliga högtalare, men med låt oss säga en 80W förstärkare och en 100W högtalare, borde det väll inte vara några problem?
November 5, 2001
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Mind, jo de vet ja.. Är väl inte helt pantad heller.. 😀 Men har för mig att ja hört de i ljudfrekvens sammanhang eller nå sånt också..
"Spikes" låter som "ljudtoppar" eller nått. Frekvensen går ju i vågor och en hög våg (tsunami ) blir en "spike".
Fast egentligen har jag ingen aning. Gissar bara.
1 Guest(s)