Surround ljud demos eller låtar.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Surround ljud demos eller låtar.
Snull
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
sp_UserOfflineSmall Offline
816151
January 7, 2005 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

Xun wrote: [quote=Pojo][quote=Xun] Tycker förövrigt högtalarna borde överleva sålänge förstärkaren är klenare än högtalarna?

Det är detta som kan skada.
När man inte är tillräckligt teknik nörd så är det vanligt med så felaktiga påståenden.

Har du kraftigare förstärkare märker du när det låter dåligt och vrider ner. I och för sig låter det illa med en för klen stärkare med.

Varför kan det skada högtalarna om förstärkaren inte klarar att spräcka dem?

sjvälvklart låter det illa om man har för start förstärkare eller för dåliga högtalare, men med låt oss säga en 80W förstärkare och en 100W högtalare, borde det väll inte vara några problem?

En kraftfull förstärkare kan kontrollera högtalaren bättre än en svagare förstärkare så att det bamsefeta baselementet inte ploppar ur högtalaren. 😛
Watt-antalet på högtalaren är typ helt oväsentligt. Det visar bara hur mycket den tål. Man använder sällan "alla" watt i förstärkaren heller.
Hugge kan väl hjälpa till, han är väl bra på dom här grejerna? laugh

Arny, jag tror att ordet du söker är peak.

Xun
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 305
816618
January 7, 2005 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Snull wrote: [quote=Xun][quote=Pojo][quote=Xun] Tycker förövrigt högtalarna borde överleva sålänge förstärkaren är klenare än högtalarna?

Det är detta som kan skada.
När man inte är tillräckligt teknik nörd så är det vanligt med så felaktiga påståenden.

Har du kraftigare förstärkare märker du när det låter dåligt och vrider ner. I och för sig låter det illa med en för klen stärkare med.

Varför kan det skada högtalarna om förstärkaren inte klarar att spräcka dem?

sjvälvklart låter det illa om man har för start förstärkare eller för dåliga högtalare, men med låt oss säga en 80W förstärkare och en 100W högtalare, borde det väll inte vara några problem?

En kraftfull förstärkare kan kontrollera högtalaren bättre än en svagare förstärkare så att det bamsefeta baselementet inte ploppar ur högtalaren. 😛
Watt-antalet på högtalaren är typ helt oväsentligt. Det visar bara hur mycket den tål. Man använder sällan "alla" watt i förstärkaren heller.
Hugge kan väl hjälpa till, han är väl bra på dom här grejerna? laugh

Arny, jag tror att ordet du söker är peak.

Vad är det då som är farligt för högtalarna om inte volymen/effekten?

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
816677
January 7, 2005 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: "Spikes" låter som "ljudtoppar" eller nått. Frekvensen går ju i vågor och en hög våg (tsunami wink ) blir en "spike".

En tsunami är inte särskilt hög, i förhållande till energin i den. 🙂

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
816712
January 7, 2005 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Pojo, de är ju nästan så att du bara hintar svaren.. Eller så är ja trög.. Svara i kalrspråk på sista frågan ja ställde. Tack. 🙂

Edit: De snackas ju om "spikes" va är de för nått?

Typ finns inget på det sättet som förstör.
Som jag sa låter det illa är det inte bra.

Spike betyder en hög topp på strömmen en snabb "blixt" eller kort impuls typ. Om det till exempel låter dubb en gång jätte högt.

Pojo
Member
Medlem
816727
January 7, 2005 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Xun wrote:
Vad är det då som är farligt för högtalarna om inte volymen/effekten?

Du skulle behöva vara kanske mycket tekniknörd audiofil eller motsvaranade för att inte ifrågasätta varje svar som inte är som du tror.

Lär dig en tumregel allt med ljud är invecklat hur omöjligt det än låter så stämmer det.

Då tror som alla andra. Men lite felaktigt precis som alla andra.

Det är volymen/effekten men då du inte begriper dig på hur det hela funkar så är det inte så lätt att förstå.

Om du har en svag förstärkare kommer den ganska fort att dista (distorsion) detta skadar högtalarna.

Effekten på högtalare är lika intressant som ampere talet på säkringarna det går söder om det överskrids.

Men då du inte är en otroligt tekniknörd så måste jag skriva så mycket för att förklara hur det ligger ihop mera djupgående.

Watten ska du inte tala om du du inte vet skillnad på de olika sätt man kan mäta de på.

Men har du en högtalare med 50 Watt RMS effektålighet kan du mata den med 100 Watt RMS förstärkare kraft för att vara riktigt på gränsen till vad den tål förutsatt att stärkaren inte distar eller högtalaren distar.

Sen kan dist också komma av att om högtalaren kommer till ända av sin slaglängd uppstår dist. Denna dist kan skada förstärkaren.

Detta var en massa rådig information om ljud och watt.

The_Riddle
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 198
816811
January 7, 2005 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Tar högtalarna skada är de kassa,

Pojo
Member
Medlem
816820
January 7, 2005 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

The_Riddle wrote: Tar högtalarna skada är de kassa,

Jo tar de skada då man tittar på dem, ja då är de kassa.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
816829
January 7, 2005 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Snull wrote: Arny, jag tror att ordet du söker är peak.

Så var det ja..."spike" vs. "peak"...låter ganska lika men det är alltså inte samma?

Xun
Kommer du hit ofta?
Medlem
816865
January 7, 2005 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=Xun] Vad är det då som är farligt för högtalarna om inte volymen/effekten?

Du skulle behöva vara kanske mycket tekniknörd audiofil eller motsvaranade för att inte ifrågasätta varje svar som inte är som du tror.

Lär dig en tumregel allt med ljud är invecklat hur omöjligt det än låter så stämmer det.

Då tror som alla andra. Men lite felaktigt precis som alla andra.

Det är volymen/effekten men då du inte begriper dig på hur det hela funkar så är det inte så lätt att förstå.

Om du har en svag förstärkare kommer den ganska fort att dista (distorsion) detta skadar högtalarna.

Effekten på högtalare är lika intressant som ampere talet på säkringarna det går söder om det överskrids.

Men då du inte är en otroligt tekniknörd så måste jag skriva så mycket för att förklara hur det ligger ihop mera djupgående.

Watten ska du inte tala om du du inte vet skillnad på de olika sätt man kan mäta de på.

Men har du en högtalare med 50 Watt RMS effektålighet kan du mata den med 100 Watt RMS förstärkare kraft för att vara riktigt på gränsen till vad den tål förutsatt att stärkaren inte distar eller högtalaren distar.

Sen kan dist också komma av att om högtalaren kommer till ända av sin slaglängd uppstår dist. Denna dist kan skada förstärkaren.

Detta var en massa rådig information om ljud och watt.

kortfattat, det är disten som förstör högtalarna 🙂 lite väl utragen text, och nörd är jag, om jag kan allt eller inte är en annan femma, föresten, varför tror du jag frågade?

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
816919
January 7, 2005 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska man reda upp det här innan man kollar på Torsk på Tallin? jafan...

Har bara skummat igenom lite och jag antar att ni i allt offtopic snack försöker komma fram till vad som förstör en högtalare?

Wattangivelse får man alltid ta med en nypa salt. Det finns så många olika beteckningar på just watt när det gäller hifi. Dels har vi PEAK/MAX. Det är vad ett högtalarelement klarar av att ta emot som max eller pratar vi förstärkare så är det ganska så självklart att det är det som stärkare klarar av att ge ut max under en korts tidsperiod. Sen har vi det som är intressant. RMS (root mean square) även kallat nominell effekt är vad en högtalare klarar av under lång tid och således vad en stärkare klarar av att ge ut under en lång tid. Sen har jag sett PMPO på de riktiga budgetgrejerna och det är nått jävla påhitt av biltema, dela med 100 så får du kanske fram den verkliga effekten 🙂

Nåväl, det som kan förstöra en högtalare är om du krämar på alldelens för mycket effekt och du bränner helt sonika av trådarna i talspolen. Kör du med en för dålig stärkare och riktigt dålig musikkälla så kommer du få otäck distorsion som lätt kan förstöra högtalare. Här gäller regeln att ju högre SPL-värde en högtalare är desta känsligare är den för spikar i musiken (distorsion) Så en sleten gammal 18" subba med SPLvärde på ~80 är nästan praktiskt taget omöjligt att sabba med en dålig förstärkare. Sitter du däremot med en silkesdiskant från tex peerless med SPL-110 så får man vara försiktigt med vad man matar med.

Pojo
Member
Medlem
817141
January 8, 2005 - 12:46 am
sp_Permalink sp_Print

Xun wrote:
kortfattat, det är disten som förstör högtalarna 🙂 lite väl utragen text, och nörd är jag, om jag kan allt eller inte är en annan femma, föresten, varför tror du jag frågade?

Inte nörd tekniknörd!!!
Då skulle du inte fråga....

Klart man ska fråga men det är inte lätt att få fram ett enkelt svar på nåt invecklat.

Xun
Kommer du hit ofta?
Medlem
817142
January 8, 2005 - 12:46 am
sp_Permalink sp_Print

Tackar Hugge, nu har jag nog koll på allt vad ljud heter 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 144
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL