January 20, 2002
Det är grymt seg att hitta jobb tycker jag.
Sitter iof bara och kollar på Platsbanken.
Har mailat en del och jag gav dem mina betyg och lite omdömen i ett .pdf dokument och berättat lite om mig själv men har inte fått svar av någon ännu.
Någon som har lite tips på vad man kan göra ?
December 29, 2003
Ring upp personligen till alla ställen som du kan fantisera om att det skulle kunna finnas jobb på......Åk annars runt till olika företag och fråga om jobb.....ett mail eller brev är inte i närheten av lika bra som att ringa upp och verka intresserad eller åka runt och fråga...
March 3, 2004
June 28, 2001
Spinnjonte wrote: Ring upp personligen till alla ställen som du kan fantisera om att det skulle kunna finnas jobb på......Åk annars runt till olika företag och fråga om jobb.....ett mail eller brev är inte i närheten av lika bra som att ringa upp och verka intresserad eller åka runt och fråga...
Finns en baksida med denna tekniken, inte alla företag har tid och lust att ta imot ett oanmält besök, men samtidigt är det bra ifall man får ett snabbt snack med bossen och han ser vad man är för människa, och kan då sätta upp en arbetsintervju.
Jag rekomenderar att du mailar och ringer runt och frågar om du får komma på besök och presentera dig, och inte bara säga den vanliga rundan " jag söker jobb"
*ring* -välkomen till ICQ det är ulla
-tjenis, jag heter blaha och jag söker en personalansvarig.
-javisst vänta lite så kopplar jag dig.
-ja det är bengt
-tjaba jag heter blaha och jag har kollat runt lite på nätet och det ni sysslar med verkar som ett intresant jovh och jag vill gärna dyka upp visa att jag säkerligen skulle passa för ett sådant jobb.
osv, funkar bra enligt min mening.
och ja dom frågar gämt vad man vet om deras företag på intevjuer.
Även bra att lämna in lite papper till dom ifall dom inte har en ledig tjänst så när dom väl får det så har dom nog dig i baktanken, många företag har en liten pool med möjliga efterträdare när dom vill sparka någon =)
October 28, 2002
Skippa Arbetsförnedringen...
Mind hade bra tips där, kör på den modellen. Man brukar kunna läsa det mesta om företag på deras webbplatser, sen är det väldigt bra att googla dom samt köra artikelsök i lokaltidningar etc.
Kan vara bra att slänga upp lite fakta om bolaget som inte vem som helst sitter på under intervjun.
Var självsäker, det gillar både brudar och arbetsgivare.
February 1, 2002
Spinnjonte wrote: Ring upp personligen till alla ställen som du kan fantisera om att det skulle kunna finnas jobb på......Åk annars runt till olika företag och fråga om jobb.....ett mail eller brev är inte i närheten av lika bra som att ringa upp och verka intresserad eller åka runt och fråga...
Lite beroende på vad det är för något så är ett mail mycket uppskattat många gånger!
Behöver dom en och får ett mail och ser bra betyg m.m så kan de snabbt ringa upp och be personen komma på en intervju.
Jag mailade ett företag idag och dem tyckte det lät suveränt, han skulle spara mailet och kontakta mig när de behövde extra folk.
Jag gick dit först men då var det ingen som hade tid att ta emot mig.
Att stiga på där är såklart inte någon nackdel, tvärsom.. men många gånger kan det vara så att den man besöker kanske har fullt upp och tar sig inte riktigt tid för en och allt fall i glömska.
January 20, 2002
Mind wrote: [quote=Spinnjonte]Ring upp personligen till alla ställen som du kan fantisera om att det skulle kunna finnas jobb på......Åk annars runt till olika företag och fråga om jobb.....ett mail eller brev är inte i närheten av lika bra som att ringa upp och verka intresserad eller åka runt och fråga...
Finns en baksida med denna tekniken, inte alla företag har tid och lust att ta imot ett oanmält besök, men samtidigt är det bra ifall man får ett snabbt snack med bossen och han ser vad man är för människa, och kan då sätta upp en arbetsintervju.
Jag rekomenderar att du mailar och ringer runt och frågar om du får komma på besök och presentera dig, och inte bara säga den vanliga rundan " jag söker jobb"
*ring* -välkomen till ICQ det är ulla
-tjenis, jag heter blaha och jag söker en personalansvarig.
-javisst vänta lite så kopplar jag dig.
-ja det är bengt
-tjaba jag heter blaha och jag har kollat runt lite på nätet och det ni sysslar med verkar som ett intresant jovh och jag vill gärna dyka upp visa att jag säkerligen skulle passa för ett sådant jobb.
osv, funkar bra enligt min mening.
och ja dom frågar gämt vad man vet om deras företag på intevjuer.
Även bra att lämna in lite papper till dom ifall dom inte har en ledig tjänst så när dom väl får det så har dom nog dig i baktanken, många företag har en liten pool med möjliga efterträdare när dom vill sparka någon =)
Jo, tack 🙂
Ska försöka ringa så mycket det går.
Oftast så står numret och mailen med i "annonsen" så man kan väll kontakta dem på bäggedera?
Vad gillar dem att man säger ?
Jag är inge vidare på att prata och låta intressant men jag är däremot väldigt bra på att prestera och göra praktiska saker när jag väl har fått jobbet.
På alla praktikplatser jag har varit på under min skolgång så har jag fått väldigt bra omdömen och dem har jag lagt in i mitt CV.
Hauk wrote: Skippa Arbetsförnedringen...
Mind hade bra tips där, kör på den modellen. Man brukar kunna läsa det mesta om företag på deras webbplatser, sen är det väldigt bra att googla dom samt köra artikelsök i lokaltidningar etc.
Kan vara bra att slänga upp lite fakta om bolaget som inte vem som helst sitter på under intervjun.
Var självsäker, det gillar både brudar och arbetsgivare.
Jag sökte ett webdesignjobb för några dagar sedan och dem mailade tillbaka och ville ha mitt CV.
Har skickat mail tillbaka med det bifogat.
Dem har inte hört av sig ännu.
Jag fick mail av dem i Torsdags (25/8).
Jag funderar på att ringa upp dem.
Jag har bra betyg i web samt programmering och har även gjort företagssidor som jag visade.
Det där med arbetsförmedlingen, ska dit i veckan på personligt möte, får se vad dem säger.
Ska höra vad det finns för möjligheter att få bidrag till C-kort.
Det är ju alltid bra att ha sen så finns det säkert en del jobb som man kan ha så länge...
Starscream wrote: [quote=Spinnjonte]Ring upp personligen till alla ställen som du kan fantisera om att det skulle kunna finnas jobb på......Åk annars runt till olika företag och fråga om jobb.....ett mail eller brev är inte i närheten av lika bra som att ringa upp och verka intresserad eller åka runt och fråga...
Lite beroende på vad det är för något så är ett mail mycket uppskattat många gånger!
Behöver dom en och får ett mail och ser bra betyg m.m så kan de snabbt ringa upp och be personen komma på en intervju.
Jag mailade ett företag idag och dem tyckte det lät suveränt, han skulle spara mailet och kontakta mig när de behövde extra folk.
Jag gick dit först men då var det ingen som hade tid att ta emot mig.
Att stiga på där är såklart inte någon nackdel, tvärsom.. men många gånger kan det vara så att den man besöker kanske har fullt upp och tar sig inte riktigt tid för en och allt fall i glömska.
Du har inga magiska ord man kan använda sig utav i mailen som man skickar ? 🙄
June 28, 2001
BloodMan wrote: Som alla säger så får man jobb genom kontakter, AMS kan man bara glömma dom hjälper inte en för fem öre.
Exakt, AMS satte mig på ett sketställe ala praktik på ett litet lager.
tänk er själva att vara 21 bast och praktisera på ett lager, det känns jävligt surt.
men tur i oturen så sprang jag på en datakonsult på dennhär praktiken som jag tjötade lite med och dom som jobbade på lagret tjötade oxå med han så jag fick en praktik på dataföretaget och Voila nu är jag anställd.
sliter häcken av mig och stressar rätt mkt till en rätt kass lön men jag hoppas att det är värt det i slutändan.
January 20, 2002
whak wrote: [quote=BloodMan]Som alla säger så får man jobb genom kontakter, AMS kan man bara glömma dom hjälper inte en för fem öre.
Se på Rune här på forumet.
Han satt och spelade cs i 8-9 månader sedan så fick han ett jobb av ams utan att ens ha sökt ett enda jobb.
Hehe.
Det där lät nästan som poesi eller något.
Lät kul i allafall.
Jag är registrerad på AMS och mitt CV är upplagt men jag får se om det hjälper, jag försöker att söka jobb på egen hand.
Mind wrote: [quote=BloodMan]Som alla säger så får man jobb genom kontakter, AMS kan man bara glömma dom hjälper inte en för fem öre.
Exakt, AMS satte mig på ett sketställe ala praktik på ett litet lager.
tänk er själva att vara 21 bast och praktisera på ett lager, det känns jävligt surt.
men tur i oturen så sprang jag på en datakonsult på dennhär praktiken som jag tjötade lite med och dom som jobbade på lagret tjötade oxå med han så jag fick en praktik på dataföretaget och Voila nu är jag anställd.
sliter häcken av mig och stressar rätt mkt till en rätt kass lön men jag hoppas att det är värt det i slutändan.
Jo det är ungefär ett sånt mirakel jag vill uppnå.
Jag ska kontakta min gamla praktikplats (IT-tekniker 2 veckor).
Fick väldigt bra omdöme därifrån och ska höra om inte dem har några bra kontakter eller praktikplats.
Jag hade fått jobb om dem inte hade haft fullt då jag prakticerade där förut (för ca 7 månader sen).
January 20, 2002
DiDi wrote: [quote=Cezar]Så nu har jag registrerat mig till en hel del rekryteringsföretag.
En sak till:
Får man inte något bidrag efter några månader ifall man fortfarande inte har fått något jobb?
Har du jobbat tidigare?
Har du studerat tidigare?
Jag har studerat tidigare (3 år).
1 Guest(s)