svårt att hitta jobb|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
svårt att hitta jobb
Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
sp_UserOfflineSmall Offline
951405
September 17, 2005 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Cezar][quote=Bogus^]AMS godkänner inte praktik om det är på en släktings företag...

Ok.
Det är du helt säker på?

Det dom inte vet lider dom inte av..
Sånt har hänt förr..

Haha

Hur ska jag kunna dölja det?
Företaget står i mitt efternamn samma sak på ägarn :S.

Men alltså, varför skulle det inte gå?
Företaget har inte råd att anställa eller betala "lön" till flera och jag har sökt jobb i ett halvår nu.
Varför skulle dem inte gå med på att jag kan prakticera där och få en arbetslivserfarenhet och dessutom lära mig något helt nytt som leder till jobb?.

Dem sa tidigare att det enda dem hade pengar till är till folk som får tag i praktikplatser... 😛

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
951408
September 17, 2005 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=ilg@dd][quote=Cezar][quote=Bogus^]AMS godkänner inte praktik om det är på en släktings företag...

Ok.
Det är du helt säker på?

Sånt har hänt förr..

Haha

Företaget har inte råd att anställa eller betala "lön" till flera och jag har sökt jobb i ett halvår nu.
Varför skulle dem inte gå med på att jag kan prakticera där och få en arbetslivserfarenhet och dessutom lära mig något helt nytt som leder till jobb?.

Dem sa tidigare att det enda dem hade pengar till är till folk som får tag i praktikplatser... 😛

Hmm, nja, heter ni Svensson eller Eriksson kanske det går..Men om ni både heter von lederhosen eller något annat ovanligt kanske det blir mer iögonfallande förstås...
En kompis till mej jobbade/praktiserade på sin brors företag i 6 månader med ersättning från AF....Iofs hade dom olika efternamn iom olika fäder..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Cezar
Member
Medlem
951450
September 17, 2005 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Cezar][quote=ilg@dd][quote=Cezar][quote=Bogus^]AMS godkänner inte praktik om det är på en släktings företag...

Ok.
Det är du helt säker på?

Sånt har hänt förr..

Haha

Hmm, nja, heter ni Svensson eller Eriksson kanske det går..Men om ni både heter von lederhosen eller något annat ovanligt kanske det blir mer iögonfallande förstås...
En kompis till mej jobbade/praktiserade på sin brors företag i 6 månader med ersättning från AF....Iofs hade dom olika efternamn iom olika fäder..

Ok.

Ska försöka endå och se hur det går.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
951457
September 17, 2005 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote:

Vad kan vara värt att läsa mer utav, så man får jobb direkt efter ?
Jag orkar verkligen inte hänga på AMS ännu mera efter en vidare utbildning och väääänta på jobb.

Hmm, vilken skön känsla det skulle vara om arbetsgivaren istället skriker efter att få anställa mig.

Jag har inte direkt toppensnitt nu och det är helt åt skogen att börja söka kurser/program nu ju :cy:.

Vård-/medicinutbildningar på alla nivåer. Möjligtvis med undantag för ambulanssjukvårdare.

Men du kanske tänkte på IT-relaterade utbildningar? Ingen aning.

Är du i stort behov av pengar och inte har någon värdighet alls kan du ringa runt till olika callcenters och höra om det finns möjlighet att jobba som säljare. Det är väldigt hög omsättning på personal i det "yrket."

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
951464
September 17, 2005 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=DiDi][quote=HomeBurneR]IT är helt värdelöst nu kan jag säga, ångrar mig så fruktansvärt att jag utbildade mig till något sånt, menmen, tur var väl att jag inte gick högskola och läste vidare inom IT.

Tänk på att 40-talisterna snart går i pension...

Vet inte hur många år jag hört det 😛

1940 + 65 = 2005

De första går i pension i år. 😎

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
951482
September 17, 2005 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=Death On Wings][quote=DiDi][quote=HomeBurneR]IT är helt värdelöst nu kan jag säga, ångrar mig så fruktansvärt att jag utbildade mig till något sånt, menmen, tur var väl att jag inte gick högskola och läste vidare inom IT.

Tänk på att 40-talisterna snart går i pension...

Vet inte hur många år jag hört det 😛

1940 + 65 = 2005

De första går i pension i år. 😎

Så jobb får man vänta på.

Cezar
Member
Medlem
951694
September 18, 2005 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Varför man inte får prakticera inom släktens företag måste ju bero på att för många har utnyttjat möjligheten?
Eller har det alltid varit så?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
951700
September 18, 2005 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Varför man inte får prakticera inom släktens företag måste ju bero på att för många har utnyttjat möjligheten?

Förhudligen..
Tror det..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Cezar
Member
Medlem
952097
September 19, 2005 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Cezar]Varför man inte får prakticera inom släktens företag måste ju bero på att för många har utnyttjat möjligheten?

Förhudligen..
Tror det..

Tydligen så värkar det fungera.

Var in idag och lämnade papprena, inga konstigheter alls.
Blev uppskriven från och med 26e och 8 veckor framåt.

Dem skulle skicka ut mer info senare men dem kan ju inte ändra sig nu när dem har lovat ? 😛

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
952191
September 19, 2005 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

La in mitt CV på jobmoster och ett halvår senare skicka det ett mail med tipps om att jobba på BBB's support 😛
Heh snabba puckar.

Gick El/Data själv och "data" kanske inte var det klokaste jag gjort.
Skulle gått vidare med El fan.

Rätt värdelös utbildning, men sitter på Helpdesk idag med en lön som jag kan leva på alla fall.
Men inte tack vare AMS eller nått sånt utan allt slutar med att man måste i princip känna någon för att få in en fot.
Dock tar min projekt anställning slut om någon vecka 🙁
Kanske börja plugga eller nått och flytta ut till landet typ.

Någon som gör nått sånt?
Plugga på distans alltså, låsa in sig i en stuga i skogen och åka till skolan någon gång ibland och skriva prov?
Känns bra, blir snart av med lägenheten och jobbet.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
952195
September 19, 2005 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: La in mitt CV på jobmoster och ett halvår senare skicka det ett mail med tipps om att jobba på BBB's support 😛
Heh snabba puckar.

Rätt värdelös utbildning, men sitter på Helpdesk idag med en lön som jag kan leva på alla fall.
Men inte tack vare AMS eller nått sånt utan allt slutar med att man måste i princip känna någon för att få in en fot.

Någon som gör nått sånt?
Plugga på distans alltså, låsa in sig i en stuga i skogen och åka till skolan någon gång ibland och skriva prov?

jobmoster???

Cezar
Member
Medlem
959152
October 5, 2005 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: La in mitt CV på jobmoster och ett halvår senare skicka det ett mail med tipps om att jobba på BBB's support 😛
Heh snabba puckar.

Någon som gör nått sånt?

Ja, distans kan vara smart ifall man har tillräckligt med disciplin.

Kika på http://www.studera.nu

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
959211
October 5, 2005 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm det där med praktik. Måste man inte vara 20 för att få sådana som inte är kommunala? Min kusins kille har en webbyrå, om man skulle få praktikt där och stöd från ams, skulle det var perfekt. Den erfarenheten jag får där är inte helt fel.

QllQ
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 109
959218
October 5, 2005 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote:

Jag känner igen behovet 🙂 stockholm är/har blivit ett rikrigt rövhål, fullt med märkliga människor och extremt lyhörda lägenheter med femtiotalsstandard där man aldrig får sova en natt ostörd.

Tyvärr finns det ännu mindre jobb ute "på landet" men där kan man få lägenheter med vettig standard utan att ruinera sig.

Varför blir du av med lgh förresten ? Låter allvarligt.

Death On Wings
Member
Medlem
959227
October 5, 2005 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

okey_sure wrote: Hm det där med praktik. Måste man inte vara 20 för att få sådana som inte är kommunala? Min kusins kille har en webbyrå, om man skulle få praktikt där och stöd från ams, skulle det var perfekt. Den erfarenheten jag får där är inte helt fel.

Du måste inte vara 20 för att få praktik men är du inte 20 år så får du runt 2000 kr i månaden före skatt och om du är över 20 så får du runt 4500kr före skatt.

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
959240
October 5, 2005 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=okey_sure]Hm det där med praktik. Måste man inte vara 20 för att få sådana som inte är kommunala? Min kusins kille har en webbyrå, om man skulle få praktikt där och stöd från ams, skulle det var perfekt. Den erfarenheten jag får där är inte helt fel.

Du måste inte vara 20 för att få praktik men är du inte 20 år så får du runt 2000 kr i månaden före skatt och om du är över 20 så får du runt 4500kr före skatt.

Okej då vet jag. Ganska mesig summa, täcker ingenting. Jag betalar, eller ska betala 2000kr i månaden hemma. Så det räcker ju inte ens till det.

Death On Wings
Member
Medlem
959299
October 5, 2005 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

okey_sure wrote: [quote=Death On Wings][quote=okey_sure]Hm det där med praktik. Måste man inte vara 20 för att få sådana som inte är kommunala? Min kusins kille har en webbyrå, om man skulle få praktikt där och stöd från ams, skulle det var perfekt. Den erfarenheten jag får där är inte helt fel.

Okej då vet jag. Ganska mesig summa, täcker ingenting. Jag betalar, eller ska betala 2000kr i månaden hemma. Så det räcker ju inte ens till det.

Ja därför slutade jag min praktik.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 186
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL