March 19, 2003
"Smuggla" Bensin?
Läste att statoil gick över 11:- gränsen idag.
En liter bensin skulle kunna kosta runt tre kronor.
Men ovanpå detta läggs det energiskatt och koldioxidskatt.
Plus moms – även på skatten. Totalt alltså ett pålägg på över 200 procent! Och vips är vi uppe i tio kronor litern.
Finns det inte en marknad för sånt också då?
Med tanke på att man importerar allt möjligt för att få det billigare.
Så om man skulle typ ha en tankbil som man drar till nått land där bensinen är hutlöst billig och fylla upp och sen dra hem med och ha till förfogande för familje medlemmar osv.
Borde man inte kunna få det ungefär 5:- billigare per liter då?
Detta kanske redan sker idag?
Föresten, vad kostar bensin i vågra grannländer "neråååt" ?
February 12, 2003
"Neråååååt" är det väl inte så snuskigt mycket billigare, tror jag, men ändå tillräckligt för att det ska löna sig.
Jag skulle prova Ryssland jag, en liter kostar väl 3 spänn, har jag för mig, på ett ungefär.
Sen tänkte mp höja koldioxidskatten med ungefär 30:-/gram utsläppt koldioxid eller liknande, så dyrare blir det i framtiden...
March 19, 2003
Mean Machine wrote: "Neråååååt" är det väl inte så snuskigt mycket billigare, tror jag, men ändå tillräckligt för att det ska löna sig.
Jag skulle prova Ryssland jag, en liter kostar väl 3 spänn, har jag för mig, på ett ungefär.
Sen tänkte mp höja koldioxidskatten med ungefär 30:-/gram utsläppt koldioxid eller liknande, så dyrare blir det i framtiden...
Okey vi kan lägga ryssland som exempel då.
3:- litern grymmt lite.
February 12, 2003
BarateaU wrote: [quote=Mean Machine]"Neråååååt" är det väl inte så snuskigt mycket billigare, tror jag, men ändå tillräckligt för att det ska löna sig.
Okey vi kan lägga ryssland som exempel då.
3:- litern grymmt lite.
Kanske en femma litern, det var tre år sen jag var där och kollade...;)
Men billigt som satan, i jämförelse iaf.
October 31, 2003
Kostar inte bensinen 9kr/L?? Vilket bevisar att Statoil har ett högre påslag i tex Stockholm och Götet. Man sätter väl inte upp en bensin mack i Jönne, Mariestad eller Karlshamn för att förlora pengar? Och jag tror inte att det beror på transporter pga dessa städers spridda läge. Oligopol?
December 30, 2003
Mean Machine wrote: [quote=Guufi]Och att bensinen i Ryssland skulle hålla samma kvalite som i Sverige kan ni ju glömma 😛
Och sen får man inte ta med sig så mycket över gränsen, tror det var 25liter eller nåt.
Men taskigt om man torskar 5 hästar av sina 150? 😉
eller 10 av sina 325 😕
January 20, 2003
Mean Machine wrote: [quote=Guufi]Och att bensinen i Ryssland skulle hålla samma kvalite som i Sverige kan ni ju glömma 😛
Och sen får man inte ta med sig så mycket över gränsen, tror det var 25liter eller nåt.
Men taskigt om man torskar 5 hästar av sina 150? 😉
Nja gör nog mer skada, speciellt om man har tänkt köra en längre tid med det och som sagt runt 25liter är det mesta man kan ta över, och ska du genom tullen så får du muta dem och på något sätt smita över Finska/Svenska gränsen med nån tankbil...
August 7, 2003
Asså i teorin skulle man kanske kunna köra nånstans med en tankbil eller ett hyrsläp lastat med 500 plastdumkar. Men jag vet inte riktigt, tror inte det är så smart förvara explosiva saker hemma.
Kanske nån lite mindre bil en en vräkig BMW med massa hästkrafter? hehe
http://www.iru.org/Services/Fu.....Wel.E.html Bensinpriser, uppdateras varannan vecka.
October 22, 2002
Kvaliteten på bensin skiljer sig ganska mycket beroende på vilket land man tankar i. Så jag betalar hellre 11kr/L isf att tanka för 7-8kr/L och inte veta vad jag får för fulbensin.
Fast det är klart, beror ju på vad man har för bil, om man åker runt i en 20års bensinare så spelar det nog inte lika stor roll. Själv så är det 98:an som gäller.
2 Guest(s)