November 4, 2001
Delph1 wrote: [quote=Spannen]Nej, jag bor på studentkorridor. 2450 i hyra (så uppenbarligen varierar priset mycket, eller så bor Delph1 lyxigt 😛 )
Får ca 4500 / månad med halvt lån (fullt bidrag), vilket ger 2100kr över varje månad... käkar för ~1500/månad, ibland mer ibland mindre. större inköp tar jag av sparade pengar från sommarjobb 😉
Skulle fått 0:- i bostadsbidrag :/Många av dom jag känner började på fullt lån/bidrag men har kunnat gå ner till 75%. Det skulle iofs inte skada med mer bidrag då kan man ju ta mindre lån. Men med dagens ekonomi kan man väl inte påstå att staten egentligen har råd med det...
Det kan ju inte vara något vidare liv i all ärlighet?! Hur mycket yta har du då? Ingår möbler?
//Andreas
20 kvadrat är det... möbler tog jag ju med hemifrån 🙂
Liv och liv.. det beror ju på hur man definierar liv. Utbildningen tar mycket tid och då kvittar det ju om man sitter i en 2a eller ett rum och pluggar.... är inte hemma speciellt mycket heller, och är jag det så sitter jag ändå här.
Jag tror minsann att många är lite för bortskämda... man får helt enkelt vänta med lägenhet och lyx tills man fått sig ett jobb.
November 27, 2003
Sardaukar wrote: De som säger så som du gör (Delph1 inkluderad) lär ju inte ha några problem med ekonomiska biten isf, och då är det lätt att säga så. Alla hade nog hellre velat bo på 80 kvadrat istället för en studentcell, men det kräver att man har en god buffert på banken vilket många inte har.
Spannen wrote: 20 kvadrat är det... möbler tog jag ju med hemifrån 🙂
Liv och liv.. det beror ju på hur man definierar liv. Utbildningen tar mycket tid och då kvittar det ju om man sitter i en 2a eller ett rum och pluggar.... är inte hemma speciellt mycket heller, och är jag det så sitter jag ändå här.Jag tror minsann att många är lite för bortskämda... man får helt enkelt vänta med lägenhet och lyx tills man fått sig ett jobb.
Jag har inget annat betalt jobb utan lever bara på CSN och bostadsbidraget och det funkar bra. Jag kan unna mig saker då och då om jag gör extra ansträngningar, men bra skulle jag inte kalla det. Någon buffert existerar inte heller.
Är man två som han nämner är det dessutom ännu enklare.
2450:- för 20m² är ju bara snuskigt billigt också.
//Andreas
November 22, 2001
Det här gäller inte högskolestudenter läste jag idag.
Att bo på 20m2 med 600 i månaden att leva för då telefon osv inte är betalt låter som självplågeri i mina öron. Men det är ju en smaksak.
Hade jag gjort det under min studietid kanske jag inte hade haft så många tentor kvar
Och vilket parti lovar inte pengar till höger och vänster när det nalkas valtider??
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)