SvD: Guantánamofångar kan få fristad i Sverige|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
SvD: Guantánamofångar kan få fristad i Sverige
Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
sp_UserOfflineSmall Offline
1212823
January 4, 2009 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote:
Det är som min morfar brukar säga.. han har arbetat i hela sitt liv och ändå aldrig haft råd med en finare bil utan har alltid fått köpa medelklass / begagnade bilar medans dessa utländska medborgare flyttar hit och börjar direkt med att köpa en BMW och armanikläder..

Jamenvisst det är ju så att precis alla invandrare går omkring i Armanikläder och kör BMW, så är det ju... verkligen.

Att börja med att dra alla över en kam är början till en främlingsfientlighet iaf. Sen blir det ju lite komiskt när nån som känner invandrare (som då INTE stämmer i den nidbilden) börjar med att räkna upp alla hälfter av som är kriminella osv osv... fast de just HAN känner råkar turligt nog hamna i nån annan "hälft" LOL

Jag tycker det vore bra om alla länder tog sitt ansvar och tog in flyktingar (= folk som med hög sannolikhet kommer dö om de inte kan fly nånstans). Sverige är ju tyvärr lite av "världens samvete" som många säger, men jag tycker det i huvudsak är bra sålänge det inte går till överdrift.

Tycker de borde hamna i USA och få "fair trial" där i första hand.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1212824
January 4, 2009 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Jamenvisst det är ju så att precis alla invandrare går omkring i Armanikläder och kör BMW, så är det ju... verkligen.

Att börja med att dra alla över en kam är början till en främlingsfientlighet iaf. Sen blir det ju lite komiskt när nån som känner invandrare (som då INTE stämmer i den nidbilden) börjar med att räkna upp alla hälfter av som är kriminella osv osv... fast de just HAN känner råkar turligt nog hamna i nån annan "hälft" LOL

Ja, vadå då ?
Dom jag känner har klarat sig undan den kriminella banan och har jobb, gör det dom ska och sköter sig vilket är den andra hälften.. dom jag känner är dom jag gick tillsammans med i skolan på högstadiet vilket var 95 % av hela skolan då vi var ganska få "helsvenskar" där 🙂 Jag trivs med dom än idag..

Men du är väl en sådan som går runt med dom där.. vad heter dom.. EPA, FEPA, AFA, APA DIP DOP DING FJONG eller vad dom heter om helgerna, eller ?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1212825
January 4, 2009 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Ja, vadå då ?
Dom jag känner har klarat sig undan den kriminella banan och har jobb, gör det dom ska och sköter sig vilket är den andra hälften.. dom jag känner är dom jag gick tillsammans med i skolan på högstadiet vilket var 95 % av hela skolan då vi var ganska få "helsvenskar" där 🙂 Jag trivs med dom än idag..

Men du är väl en sådan som går runt med dom där.. vad heter dom.. EPA, FEPA, AFA, APA DIP DOP DING FJONG eller vad dom heter om helgerna, eller ?

Jävlar! 😮
Jag är ruggigt säker på att Laglorden knappast hör till sådana tvivelaktiga skuggfigurer. Du är ute på hal is nu killen.... 🙂
Men läs igen vad Laglorden skrev så ramlar nog poletten ner din lille "smygrasse". 😉

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1212826
January 4, 2009 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

I drop my case, innan det blir allt för mycket pajkastning 😉

skiroy
Member
Medlem
1212827
January 4, 2009 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: I drop my case, innan det blir allt för mycket pajkastning 😉

Kanske bäst det.
Du får gärna skapa en tråd om turkbmw och armanikopior på invandrare och hur de har råd med det. 😉

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1212831
January 5, 2009 - 3:46 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: turkbmw och armanikopior

Försöker du få Google Adsense att känna av det du skriver och börja annonsera "Köp Rolex billigt i Thailand" eller något? 😛

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1212839
January 5, 2009 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Sverige är ett riktigt mesigt land. Vi kan inte kritisera invandringspolitiken på ett konstruktivt sätt utan att bli kallade främlingsfientliga, och så har vi Mona Sahlin (det största skämtet sen Adolf Hitler) som säger att hon hatar allt som är typiskt svenskt.

När det gäller förslaget så är jag emot det. Stäng gränserna och åtminstone försök integrera de invandrare vi har idag. Många har lyckats här i Sverige, men absolut inte alla och absolut inte en majoritet. Kolla på chilenarna som kom in på 70-80 talet; de har det bra för sig i dag. Man måste ge allting tid, inte plocka in fler invandrare än övriga Europa totalt per år. Shut the borders.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1212841
January 5, 2009 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Et tu, Delph1?

Men iaf, jag menar inte att vi ska ta emot alla fångar från Guantanamo. Men om de frikänns i en rättvis rättegång och inget annat land vill kännas vid dem (vilket ibland har varit fallet med de som släppts) så bör Sverige ta emot dem.

Ska vi bara sitta ner och säga "Nej dem skiter vi, det är inte vårt ansvar, nu tar vi en kopp kaffe istället."? Det är klart det inte är vårt ansvar utan USA:s men om USA inte vill ta sitt ansvar så ser jag inte varför inte vi skulle kunna göra det istället som en god gärning.

Ska de få rättegång nu alltså? Frikänns dom så är dom ju fria att röra sig vart dom vill och ska väl behandlas som vilka andra som helst. Jag säger inte att vi ska frysa ut dom, men jag tycker inte heller vi ska vifta hit dom. Vill dom komma hit ska dom ha samma krav på sig som alla andra. Är dom oskyldiga kan man väl bara anklaga dom för att vara korkade som hamnade där dom gjorde.

//Andreas

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1212849
January 5, 2009 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Har inget emot att ta hit flyktingar el fångar om de sköter sig. Många flyktingar kommer hit med sin tuffa och arroganta attityd, vilket jag ogillar skarpt. Stöddiga, kaxiga och tror att de äger hela världen, wtf???
Nää så länge de har fötterna på jorden får de gärna komma hit, men som det är idag, inte en chans.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1212856
January 5, 2009 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

:roflmao: denna tråden är sverige i ett nötskal

topic:
även detta är sverige i ett nötskal :)R

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1212867
January 5, 2009 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med Callister, stäng gränserna ett tag.
Jag vet inte varför lilla sverige ska rädda hela världen när vi inte ens kan sköta det vi har här nu?

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1212869
January 5, 2009 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote:

Ska vi bara sitta ner och säga "Nej dem skiter vi, det är inte vårt ansvar, nu tar vi en kopp kaffe istället."? Det är klart det inte är vårt ansvar utan USA:s men om USA inte vill ta sitt ansvar så ser jag inte varför inte vi skulle kunna göra det istället som en god gärning.

Ja? Det är väl fan inte vårt ansvar.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1212878
January 5, 2009 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Håller med Callister, stäng gränserna ett tag.
Jag vet inte varför lilla sverige ska rädda hela världen när vi inte ens kan sköta det vi har här nu?

Jag tycker inte att man ska gå så långt att man stänger gränserna utan snarare höja kraven för vilka som ska få stanna. Gärna med fokus på att undvika såna som har brottsligt förflutet.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
1212885
January 5, 2009 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Allt jag läst tyder på att de flesta som sitter där har ingenting med terrorism att göra utan de har blivit infångade av giriga krigsherrar i bl.a. afghanistan som fick (får fortfarande?) pengar för varje infångad "terrorist". Då tar man bönder och säger, "han är en terrorist". Hur ska det motbevisas? Det förekommer ju inte ens rättegångar.

Det är förändrade personer som kommer ut från gitmo, och det de kan mycket väl ha blivit radikala och/eller lider av olika psykiska sjukdomar p.g.a. den allt annat än bra behandlingen av fångarna (det är starkt censurerad, men självmord p.g.a. behandlingen ska ha förekommit plus hungerstrejker).

Förstår inte varför sverige ska ta hand om så många dock. Varför kan inte länderna som bestämde sig för att ockupera landet ta hand om dem?
Ta pengar ur USAs militära industriella komplex... de har ju tjänat grovt på kriget.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1212914
January 5, 2009 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Ja? Det är väl fan inte vårt ansvar.

Beror väl på om man känner någon empati. Man skulle ju kunna hävda att förintelsen i nazityskland var fullständigt ointressant eftersom den inte direkt påverkade oss ("fan inte vårt ansvar").

skiroy
Member
Medlem
1212915
January 5, 2009 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Beror väl på om man känner någon empati. Man skulle ju kunna hävda att förintelsen i nazityskland var fullständigt ointressant eftersom den inte direkt påverkade oss ("fan inte vårt ansvar").

Ja men det är lite skillnad här ändå om man tänker efter...

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
1212917
January 5, 2009 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Ska de få rättegång nu alltså? Frikänns dom så är dom ju fria att röra sig vart dom vill och ska väl behandlas som vilka andra som helst. Jag säger inte att vi ska frysa ut dom, men jag tycker inte heller vi ska vifta hit dom. Vill dom komma hit ska dom ha samma krav på sig som alla andra. Är dom oskyldiga kan man väl bara anklaga dom för att vara korkade som hamnade där dom gjorde.

//Andreas

Så de ska bara bli utsläppta där på Kuba? "Hej då! Ni är fria! Gör vad ni vill!"? Problemet är ju att de inte har något medborgarskap eller egentligen någonting alls. Något land måste ta sig an dem. Och om inget annat land vill så ser jag inte varför Sverige inte skulle kunna göra det. Fångar som släppts tidigare från Guantanamo har ju blivit kvar där eftersom inget land velat ha dem.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
1212918
January 5, 2009 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Ja men det är lite skillnad här ändå om man tänker efter...

Naturligtvis, men jag menar bara att man inte kan ignorera saker bara för att man själv inte är direkt påverkad.

(Dessutom måste Godwins lag uppfyllas.)

skiroy
Member
Medlem
1212919
January 5, 2009 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Naturligtvis, men jag menar bara att man inte kan ignorera saker bara för att man själv inte är direkt påverkad.

(Dessutom måste Godwins lag uppfyllas.)

:)R

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1212922
January 5, 2009 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Så de ska bara bli utsläppta där på Kuba? "Hej då! Ni är fria! Gör vad ni vill!"?

Kan inte se att jag skrev det.

Problemet är ju att de inte har något medborgarskap eller egentligen någonting alls. Något land måste ta sig an dem. Och om inget annat land vill så ser jag inte varför Sverige inte skulle kunna göra det. Fångar som släppts tidigare från Guantanamo har ju blivit kvar där eftersom inget land velat ha dem.

De flesta måste ju ha ett hemland ändå. Enskilda individer skulle knappast bli lyckligare i Sverige än nära sin släkt.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 131
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL