SvD: Guantánamofångar kan få fristad i Sverige|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
SvD: Guantánamofångar kan få fristad i Sverige
nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
sp_UserOfflineSmall Offline
1212924
January 5, 2009 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Kan inte se att jag skrev det.

Jag fick det intrycket av:

Frikänns dom så är dom ju fria att röra sig vart dom vill och ska väl behandlas som vilka andra som helst.

.. ungefär som om man skulle kunna släppa dem som vilka fångar som helst.

Delph1 wrote: De flesta måste ju ha ett hemland ändå. Enskilda individer skulle knappast bli lyckligare i Sverige än nära sin släkt.

//Andreas

Den enda jag säger är att om inget annat land vill ta emot dem, vilket har varit fallet med personer som släppts från guantanamo tidigare, så borde Sverige erbjuda sig.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1212925
January 5, 2009 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske man kan kompromissa då? Låta de söka asyl som alla andra och bedöma om de är lämpliga?
Fast då kommer man återigen in på invandringpolitiken igen :/

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1212928
January 5, 2009 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Sveriges invandringspolitik, eller rättare sagt Sveriges förmåga att integrera människor som invandrar eller flyr hit, suger, men det är inte de som invandrar hit fel.

Tror de är minst lika hederliga/hårt arbetande osv i grunden som "vi" är. Det finns inget som tyder på att svenskar har nån speciell gen som gör oss så perfekta jämfört med andra.

Så, varje invandrare/flykting som kommer hit är i grunden en väldigt stor tillgång, sen kommer politiken (kanske facket eller smygrassar också) och förstör genom att hindra folk att arbeta eller anpassa sig osv

Hur kommer det sig att vi ser folk som utvandrar som en "förlust" men när folk invandrar hit så är det också en "förlust". Det är förbaskat weird. Dagis, skola osv osv kostar väl ett par miljoner minst och en invandrare som kommer hit i sisådär 20-årsåldern färdigutbildad (förutom lite svenska) borde väl få ett par miljoner i bidrag innan de kommer i "paritet" vad en egen uppfödd arbetskraft kostar typ.

*misstänksam* Hur visste han jag är med i DIP DOP DING FJONG? 😮

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1212935
January 5, 2009 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Beror väl på om man känner någon empati. Man skulle ju kunna hävda att förintelsen i nazityskland var fullständigt ointressant eftersom den inte direkt påverkade oss ("fan inte vårt ansvar").

?? 😮
Nazityskland var definitivt intressant för Sverige när det begav sej.. Svenska industrier fullständigt blomstrade tack vare den ökade exporten till Tyskland då.
Hur tror du Wallenbergarna byggde upp sitt imperium?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
1213040
January 6, 2009 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: ?? 😮
Nazityskland var definitivt intressant för Sverige när det begav sej.. Svenska industrier fullständigt blomstrade tack vare den ökade exporten till Tyskland då.
Hur tror du Wallenbergarna byggde upp sitt imperium?

Men inte förintelsen i sig. Dessutom var det där bara en dålig liknelse som egentligen inte har med saken att göra. Se min post ett par steg ovan.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1213045
January 6, 2009 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Den enda jag säger är att om inget annat land vill ta emot dem, vilket har varit fallet med personer som släppts från guantanamo tidigare, så borde Sverige erbjuda sig.

Är dom oskyldiga så får dom åka vart dom vill, jag säger inte att vi ska hindra dom. Det är allt. Jag är tveksam till om det är en bra idé att vifta hit dom. Även om de finnes oskyldiga är det en högst obekväm känsla att ha människor som misstänkts för grov terrorism omkring sig.

//Andreas

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1213076
January 7, 2009 - 2:11 am
sp_Permalink sp_Print

Det var väl mer muslimer i södertälje än i hela usa eller nåt sånt. Varför skall vi ta in mer? USA borde ta hand om dem

Campaigner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 421
1213080
January 7, 2009 - 6:05 am
sp_Permalink sp_Print

Så är Sverige världens samvete igen....som att låna pengar o skänka de i bistånd inte räckte....

Fast att ta hit vettvillingar kan hjälpa. Då kommer iaf folkgemenskapen att öka. (Jag är helt för total segregation om nån undrar över vad jag menar).

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
1213092
January 7, 2009 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Det e löjligt att det tar 100 år innan min fästmö får flytta hit från usa när det tar muslimer 5 minuter att få uppehållstillstånd här

Campaigner wrote: Så är Sverige världens samvete igen....som att låna pengar o skänka de i bistånd inte räckte....

säg nåt nytt? 🙂

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1213104
January 7, 2009 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Fenix wrote: Det e löjligt att det tar 100 år innan min fästmö får flytta hit från usa när det tar muslimer 5 minuter att få uppehållstillstånd här

säg nåt nytt? 🙂

Muslimer behandlas likdant som andra (det är vad lagen kräver iallfall). Det tar verkligen inte 5 minuter, snarare flera år.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1213126
January 7, 2009 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Fenix wrote: Det e löjligt att det tar 100 år innan min fästmö får flytta hit från usa när det tar muslimer 5 minuter att få uppehållstillstånd här

säg nåt nytt? 🙂

Kan du inte lösa det genom att gifta dig med henne? :p

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1213154
January 7, 2009 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Det är klart, men problemet är att många länder är lite tveksamma till att ta emot de här människorna. Så om de inte har någonstans att ta vägen så bör Sverige ta emot dem. På så sätt visar vi att vi tar de mänskliga rättigheterna på allvar.

Alkohol har jag för övrigt inte druckit sen på nyår. Ikväll är jag nykter och klar i huvudet. Ska få lite dambesök snart nämligen. Feminist och halvt vegan är hon. Vilket roligt par vi skulle bli. laugh

Hur gick dejten då...? 🙂

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
1213409
January 9, 2009 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Muslimer behandlas likdant som andra (det är vad lagen kräver iallfall). Det tar verkligen inte 5 minuter, snarare flera år.

skitsnack

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
1213671
January 11, 2009 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

säg nåt nytt? 🙂

Kan hon inte bara säga att hon är muslim då?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1213673
January 11, 2009 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Angående muslimer och liknande så läste jag en jäkligt intressant artikel om det idag. (Iofs handlar den om Hamas, men det är ju också muslimer så...)
http://www.stonline.se/asikter.....;id=791336

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
1213674
January 11, 2009 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Hur gick dejten då...? 🙂

Jodå! Det var trevligt. Jag lagade lite fullständigt vegansk mat, sedan kollade vi på "Charlie & the chocolate factory". Idag satte vi relationship-status på facebook. Allt går enligt planerna med andra ord. 😀

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1213676
January 11, 2009 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Jodå! Det var trevligt. Jag lagade lite fullständigt vegansk mat, sedan kollade vi på "Charlie & the chocolate factory". Idag satte vi relationship-status på facebook. Allt går enligt planerna med andra ord. 😀

Haha ja den är viktig! Har kommit på mig själv flertalet gånger de senaste veckorna med att referera till folks "status" på facebook. :cy:

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1213709
January 11, 2009 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Jodå! Det var trevligt. Jag lagade lite fullständigt vegansk mat, sedan kollade vi på "Charlie & the chocolate factory". Idag satte vi relationship-status på facebook. Allt går enligt planerna med andra ord. 😀

Du är en modig man! 😀

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1214057
January 13, 2009 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar inte som att dom stackars fångarna på Guantanamobasen har problem med rehabiliteringen..
"Guantanamofångar återgår till terror"
Iofs Expressen som rapporterar, men jag tror nog det finns en stor portion sanning och förankring i verkligheten i det också.
"Det amerikanska försvarshögkvarteret Pentagon hävdar att 61 tidigare fångar i Guantanamolägret har återvänt till terrorverksamhet."

*Edit*
Såg att AB skrivit om det nu också:
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....4179423.ab

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
1214458
January 17, 2009 - 1:02 am
sp_Permalink sp_Print
Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 361
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL