[Svd]Regeringen satsar på nytt stridsflyg|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[Svd]Regeringen satsar på nytt stridsflyg
dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
sp_UserOfflineSmall Offline
Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
905462
June 8, 2005 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Snart slår jag någon.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
905473
June 8, 2005 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej. Lägg de pengarna på att rusta upp förbanden som förstörts i senaste försvarsbeslutet istället.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
905479
June 8, 2005 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

det finns väl knappast något "behov" av ett obemannat stridsflyg när vi knappt har behov av bemannade? Botkastade pengar, säger jag

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
905492
June 8, 2005 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: det finns väl knappast något "behov" av ett obemannat stridsflyg när vi knappt har behov av bemannade? Botkastade pengar, säger jag

Jupp, vi får väl se till att göra klart JAS-grejen först innan vi slänger oss in på nya utgifter.

//Andreas

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
905502
June 8, 2005 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja vi har ju inga soldater kvar pga nerskärningar så eentligen varför inte..
Men det vore ju helt klart smartare att satsa på det vi har!
Vi har inget att säga till om i luften ändå på en biten ändå... tyvärr. Ska bli kul och se om det blir en straffavgift på planet iom att skiten kan ju faktiskt flyga över skärgården och ta fotografier som annars skulle säljas som vykort.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
905544
June 8, 2005 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ok om det blir ett samarbete mellan en massa olika länder. Men om Sverige ska göra det ensam så blir jag jävligt fundersam. Dessutom så har SAAB redan en flygande prototyp.

Men ska pengarna tas från försvarsbudjeten så tycker jag att dom gott och väl kan kasta förslaget i soptunnan då försvarets pengar behövs på annat håll.

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
905545
June 8, 2005 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha, lär dock vara billigare att låta någon CSspelare sitta med joystick i en bunker än att riskera en högutbildad levande pilot.

Dock så är det ju drygt en hundring från varje svensk det kostar...

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
905551
June 8, 2005 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Det är ok om det blir ett samarbete mellan en massa olika länder. Men om Sverige ska göra det ensam så blir jag jävligt fundersam.

Men ska pengarna tas från försvarsbudjeten så tycker jag att dom gott och väl kan kasta förslaget i soptunnan då försvarets pengar behövs på annat håll.

Som var ?? var är det stora hotet mot sverige ?? Ska vi vara rädda för ryssen eller ? 🙄

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
905556
June 8, 2005 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Sickna galenpannor..
Vad ska vi med ett flygplan till?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
905565
June 8, 2005 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: Nej. Lägg de pengarna på att rusta upp förbanden som förstörts i senaste försvarsbeslutet istället.

håller med dig, hoppas moderaterna gör så när de kommer till bakten

skinner
Member
Medlem
905567
June 8, 2005 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: [quote=skinner]Det är ok om det blir ett samarbete mellan en massa olika länder. Men om Sverige ska göra det ensam så blir jag jävligt fundersam.

Som var ?? var är det stora hotet mot sverige ?? Ska vi vara rädda för ryssen eller ? 🙄

Terorrism, fast det är inte ett så stort hot. Håller med om att 750miljoner är mycket pengar men samtidigt så måste vi hålla uppe kompitensen och detta ger även arbete och möjliggör för andra saker. Men som sagt, 750miljoner är mycket pengar men om vi samarbetar med andra länder och minskar kostnaden så tycker jag att det är ok och röstade därför "Bara om det blir ett sammarbete mellan olika länder". Men är ändå tveksam då pengarna behövs på andra ställen.

Edit: En massa stavfel samt lite ändringar.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
905569
June 8, 2005 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter riktigt korkat.

Farbror
Member
Medlem
905588
June 8, 2005 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan nån säga mej detta:
hur mkt pengar kostade svenska försvaret innan nedskärningen ? Och hur mkt kostar det efter ? sen jämnför ni det med hur många % av försvaret som avrustats..... kommer inte ihåg siffror men jag hörde något om detta på tv .... att tex 50% försvaret försvunnit och bara 15% av utgifterna försvunnit... (siffrorna stämmer nog inte men jag vill bara visa vad jag menar)

skinner
Member
Medlem
905614
June 8, 2005 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: Kan nån säga mej detta:
hur mkt pengar kostade svenska försvaret innan nedskärningen ? Och hur mkt kostar det efter ? sen jämnför ni det med hur många % av försvaret som avrustats..... kommer inte ihåg siffror men jag hörde något om detta på tv .... att tex 50% försvaret försvunnit och bara 15% av utgifterna försvunnit... (siffrorna stämmer nog inte men jag vill bara visa vad jag menar)

Det kostade 40,5 miljarder innan. Det ska kosta 37miljarder efter FB04. Totalt skärdes ca en fjärdedel bort.

Sedan får man inte glöma att försvaret har stegvis styckats sedan 1980. Men den största nerskärningen skedde iom FB2000 då hela det fasta KA samt stora delar av armen lades ner (totalt lades över 30 regementen, flottiljer, centran och skolor ner). Innan FB2000 kostade FM lika mycket som det gjorde innan FB2004, det tål att tänkas på.

Edit: I FB2000 bestämdes det även att FM skulle göra den största förändringen i modern tid genom att gå över från ett invationsförsvar till ett insatsförsvar (detta var egentligen bara ett argument för att kunna skära mer i FM).

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
905699
June 8, 2005 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: Som var ?? var är det stora hotet mot sverige ?? Ska vi vara rädda för ryssen eller ? 🙄

Om du hade närvarat på historian i skolan så skulle du förstå att vi ska ha ett försvar...

Ont:
Lägg pengarna på det befintliga försvaret istället...mer värt, vi har redan JAS!

Wishmaster_coffe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
905742
June 8, 2005 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Vore bättre att satsa pengarna på att utveckla JAS mer eftersom det lär finnas mer sakar att "trimma det med" och sedan försöka sälja det, om vi skulle lägga pengarna på Neuron som vi nog aldrig kommer använda kommer vi kanske sitta här om 30 år och undra vad fan det var som hände egentligen (om det skulle bli krig) när vi som sagt kunnat modifiera JAS och kanske stått emot jänkarna eller norrbaggarna som kanske vill ta över landet eller dylikt

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
905758
June 8, 2005 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Med JAS Gripen i bakhuvudet kan man fundera över om det är värt det..

"Inget hittills tyder på att det var något tekniskt fel på det Jas 39 Gripen som störtade utanför Utklippan i Blekinge för en vecka sedan."
"Kommissionen har under tiden intervjuat piloten, flygstridsledningen och andra inblandade.
- Utifrån deras berättelser och utifrån hur planet har flugit kan vi säga att det [b]förmodligen inte var något allvarligt tekniskt fel som gjorde att planet havererade[b], säger utredningschefen Carl Hellström, till TT."

http://www.expressen.se/index.jsp?d=10&a=297490

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
905776
June 8, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta verkar inte som något jag skulle vilja lägga pengar på i alla fall.

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

Farbror
Member
Medlem
905784
June 8, 2005 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: [quote=Farbror]Som var ?? var är det stora hotet mot sverige ?? Ska vi vara rädda för ryssen eller ? 🙄

Om du hade närvarat på historian i skolan så skulle du förstå att vi ska ha ett försvar...

Ont:
Lägg pengarna på det befintliga försvaret istället...mer värt, vi har redan JAS!

Vad säger att jag inte har det ? Visste sverige var en krigsmakt som inte gjorde mkt mer än slogs fra mtill för några hundra år sen men inte faan komer det tillbaka och biter oss i röven ? Sen hur faan kan tro dej veta hur mkt histora jag läs ? bara föratt jag inte avgudar karl den XII som alla andra jävla nationalister ?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 419
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL