[Svd]Regeringen satsar på nytt stridsflyg|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[Svd]Regeringen satsar på nytt stridsflyg
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
sp_UserOfflineSmall Offline
905847
June 8, 2005 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: [quote=optimuz][quote=Farbror]Som var ?? var är det stora hotet mot sverige ?? Ska vi vara rädda för ryssen eller ? 🙄

Om du hade närvarat på historian i skolan så skulle du förstå att vi ska ha ett försvar...

Ont:
Lägg pengarna på det befintliga försvaret istället...mer värt, vi har redan JAS!

Vad säger att jag inte har det ? Visste sverige var en krigsmakt som inte gjorde mkt mer än slogs fra mtill för några hundra år sen men inte faan komer det tillbaka och biter oss i röven ? Sen hur faan kan tro dej veta hur mkt histora jag läs ? bara föratt jag inte avgudar karl den XII som alla andra j**la nationalister ?

Du har även missat Band of Brothers ser jag, du vet den serien som Steven Spielberg och Tom Hanks skapat. Om det dära kriget där där Sverige passivt exporterade stål till Tyskland och därigenom lyckades bevara sin "Alliansfrihet". 🙂

EDIT!! Vad sa dom gröna innan andra världskriget? "Lägg ner försvaret det kommer inget som liknar första världskriget". Dom ska UT ur Rosenbad. De har inget konkret att tillägga och alla deras lösningar är "på sikt".

nilsrock
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
905865
June 8, 2005 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: EDIT!! Vad sa dom gröna innan andra världskriget? "Lägg ner försvaret det kommer inget som liknar första världskriget". Dom ska UT ur Rosenbad. De har inget konkret att tillägga och alla deras lösningar är "på sikt".

Fanns mp innan andra världskriget?

onT: Tycker att det vore bättre att lägga pengarna på andra områden så jag röstade nej.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
905887
June 9, 2005 - 6:26 am
sp_Permalink sp_Print

nilsrock wrote: [quote=hawkie]EDIT!! Vad sa dom gröna innan andra världskriget? "Lägg ner försvaret det kommer inget som liknar första världskriget". Dom ska UT ur Rosenbad. De har inget konkret att tillägga och alla deras lösningar är "på sikt".

Fanns mp innan andra världskriget?

onT: Tycker att det vore bättre att lägga pengarna på andra områden så jag röstade nej.

Om WW2 utspelade sej efter 1981...Ja..
Men så var ju inte fallet.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
905958
June 9, 2005 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

Hans poäng var att den sittande regeringen avvecklade stora delar av försvaret och införde något som kan liknas vid ett insatsförsvar som mobiliseras vid behov vid försvarsbeslutet 1925, allt med motiveringen att det "inte finns några hot inom en överskådlig framtid".

Att bygga upp ett kompetent försvar tar inte ett eller två år, det tar tio-femton år i bästa fall. Har vi tid att riskera det? Betänk att det mellan 1925 (försvarsbeslut) och 1940 (tysk invasion av Norge) bara är just femton år. Behöver jag ens nämna hur kapabel militärmakt Sverige hade år 1940? 🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 338
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL