Sardaukar wrote: Ja, vi har ändå fullt i sjukhusen och jag vill inte betala skattepengar till folk som vill slåss.
Jo, det är väl antagligen fullbelagt av arbetslösa rökare som går på bidrag..
Sardaukar wrote: [quote=dåren][quote=ilg@dd][quote=skinner][quote=ilg@dd]All sport som går ut på att kroppsligen skada motståndaren för att vinna borde totalförbjudas..
Taklingar ishockey då?
Poängen med ishockey är att fösa pucken i mål, inte att puckla på motståndaren..
Jo men tacklingen finns där för att skada motståndaren. En tackling gör betydligt ondare än en spark mot huvudet i Taekwondo.
Dummaste jag har hört! Tacklas gör man för att störa motståndaren från att ta pucken. Skadar man den andre blir det minst 2 min. I bästa fall matchstraff och avstängning!
Skulle vara kul med liknande regler i kampsport vid en käftsmäll..
"Roughing, 2 minuter i båset"
Hehehe
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
Jekyll 3000 wrote: [quote=Json_81][quote=ilg@dd]All sport som går ut på att kroppsligen skada motståndaren för att vinna borde totalförbjudas..
Varför det?
Ingen tvingar dig att delta.
Nä men jag är tvingad att delta i betalningen vid skador som uppstår.
Javisst, men isåfall kan vi lika gärna förbjuda all idrott.
Vet du hur mycket mer skador det är i andra sporter?
Json_81 wrote: [quote=Jekyll 3000][quote=Json_81][quote=ilg@dd]All sport som går ut på att kroppsligen skada motståndaren för att vinna borde totalförbjudas..
Varför det?
Det kan ha lite att göra med att boxningen inte är en så stor sport jämfört med t.ex fotboll och hockey..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2004
Json_81 wrote: [quote=Jekyll 3000][quote=Json_81][quote=ilg@dd]All sport som går ut på att kroppsligen skada motståndaren för att vinna borde totalförbjudas..
Varför det?
För att inte tala om vad alkohol, tobak, andra sporter mm kostar för samhället i sjukvårdskostnader varje år. Kan låva dig att kostnaderna för rökning är sjukt mycket högre än dom på kampsport om man räknar till sjukvårdskostnader per rökare och sjukvårdskostnader per kampsportsutövare.
January 22, 2003
Ser inte så farligt ut just vid kampsporter, om vi har ungefär samma statestik som i USA då både fotboll och hockey har högre skade risk (skador som kräver akut vård) om man får tro http://www.boarderzone.com/for.....php?t=2831
December 5, 2001
Varför det?
Det Ilg@dd skrev + att avsikten med proffsboxning är att skada.
April 18, 2003
Json_81 wrote:
Skillnaden är att tex fotboll, hockey, hästsporter osv inte går ut på att medvetet skada andra människor. Dom ggr det händer är det förhoppningsvis olyckshändelser.
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Det kan ha lite att göra med att boxningen inte är en så stor sport jämfört med t.ex fotboll och hockey..
Samma sak om man tittar procentuellt.
Det är inte så ofta boxare blir skadade o måste ha långa behandlingar.
Statistiken över skador i lagsporter vs kampsport är iaf inte relevanta..
Boxning t.ex går ju ut på att skada motståndaren vilket inte hockey/fotboll gör.
NES_Boy wrote: Ser inte så farligt ut just vid kampsporter, om vi har ungefär samma statestik som i USA då både fotboll och hockey har högre skade risk (skador som kräver akut vård) om man får tro http://www.boarderzone.com/forum/showthread.php?t=2831
Inte speciellt trovärdig källa att ösa statistik ur..
Skillnaderna mellan Amerikansk fotboll/hockey och Svensk fotboll/hockey skiljer sej ganska rejält..Om det nu är "Amerikansk football" som avses..
Hockeyn i NHL t.ex är ju ganska våldsam jämfört med Svenskt elitseriespel. I NHL är det ju mer slagsmål och gruff än ishockey.
January 22, 2003
Sardaukar wrote: [quote=Json_81][quote=Jekyll 3000][quote=Json_81][quote=ilg@dd]All sport som går ut på att kroppsligen skada motståndaren för att vinna borde totalförbjudas..
Varför det?
Konstigt, om nu hockeyn inte har för avsikt att skada motståndaren borde ju antalet skadade i % vara lägre än i boxning, men så är inte fallet.
Kan du förklara varför man skulle förbjuda boxning nu igen?
OBS! Siffror tagna från USA, inte sverige! OBS!
December 5, 2001
skinner wrote: [quote=Json_81][quote=Jekyll 3000][quote=Json_81][quote=ilg@dd]All sport som går ut på att kroppsligen skada motståndaren för att vinna borde totalförbjudas..
Varför det?
För att inte tala om vad alkohol, tobak, andra sporter mm kostar för samhället i sjukvårdskostnader varje år. Kan låva dig att kostnaderna för rökning är sjukt mycket högre än dom på kampsport om man räknar till sjukvårdskostnader per rökare och sjukvårdskostnader per kampsportsutövare.
Rökning och alkohol hade också varit bra att förbjuda.
January 22, 2003
ilg@dd wrote: [quote=NES_Boy]Ser inte så farligt ut just vid kampsporter, om vi har ungefär samma statestik som i USA då både fotboll och hockey har högre skade risk (skador som kräver akut vård) om man får tro http://www.boarderzone.com/forum/showthread.php?t=2831
Inte speciellt trovärdig källa att ösa statistik ur..
Skillnaderna mellan Amerikansk fotboll/hockey och Svensk fotboll/hockey skiljer sej ganska rejält..Om det nu är "Amerikansk football" som avses..
Hockeyn i NHL t.ex är ju ganska våldsam jämfört med Svenskt elitseriespel. I NHL är det ju mer slagsmål och gruff än ishockey.
Om du faktiskt hade läst artikeln kan du se att den anger "SOURCE: AMERICAN SPORTS DATA, INC" som källa, vilket jag i alla fall ser som trovärdigt.
December 5, 2001
NES_Boy wrote: [quote=Sardaukar][quote=Json_81][quote=Jekyll 3000][quote=Json_81][quote=ilg@dd]All sport som går ut på att kroppsligen skada motståndaren för att vinna borde totalförbjudas..
Varför det?
Konstigt, om nu hockeyn inte har för avsikt att skada motståndaren borde ju antalet skadade i % vara lägre än i boxning, men så är inte fallet.
Kan du förklara varför man skulle förbjuda boxning nu igen?
OBS! Siffror tagna från USA, inte sverige! OBS!
För att det finns idioter till hockeyspelare också.
*edit* Även fotboll har hög skaderisk. Ingen fotbollsfantast här?
August 11, 2005
Det är idag en häxjakt på g, en skada som orsakas en kampsportare belyses mer än en skada som uppstår vid till exempel ridsporter. Sen tycker jag att personer med erfarenhet från kampsport ska få uttala sig i den här frågan om hur saker o ting egentligen står till. En person som enbart sett kampsport på Eurosport är knappast i läge att uttala sig i ämnet. De som håller på med kampsporter vet hur det ligger till o de absolut flesta tycker det är en bra form av sport. Sen att det finns skador är självklart, alla sporter har skaderisker.
En annan viktig aspekt är att de som är uppe i en fight båda KAN sin diciplin och VET hur man ska skydda sig. En spark mot huvudet kan blockas, det är inte så att man bara står och tar emot. Och det är i grund och botten detta som gör kampsporten så intressant, att försöka förutse motståndarens nästa drag och basera sin egen fortsatta "beteende" efter den.
Nu menar jag inte att folk inte får ha åsikter i frågan men jag ser inte en person som grundat sin åsikt på suspekta sidor på nätet inte går att diskutera med. För en sån person har redan beslutat sig i frågan utan att veta vad han/hon snackar om.
Min åsikt är att regeringen, i tron om att det enbart är busar som dras till kampsporter, vill få stopp på dessa uråldriga sportformer så att folk ute i samhället och folk i olika gäng inte ska kunna sånt här. Varför? Därför att det skulle underlätta polisernas arbete avsevärt om "busarna" inte hade den träningen.
*Kul fakta: Samtidigt som regeringen vill förbjuda kampsporter vill de utbilda poliser inom kampsporter.
MVH// Thaiboxaren
August 7, 2001
csm101 wrote: Det är idag en häxjakt på g, en skada som orsakas en kampsportare belyses mer än en skada som uppstår vid till exempel ridsporter. Sen tycker jag att personer med erfarenhet från kampsport ska få uttala sig i den här frågan om hur saker o ting egentligen står till. En person som enbart sett kampsport på Eurosport är knappast i läge att uttala sig i ämnet. De som håller på med kampsporter vet hur det ligger till o de absolut flesta tycker det är en bra form av sport. Sen att det finns skador är självklart, alla sporter har skaderisker.
En annan viktig aspekt är att de som är uppe i en fight båda KAN sin diciplin och VET hur man ska skydda sig. En spark mot huvudet kan blockas, det är inte så att man bara står och tar emot. Och det är i grund och botten detta som gör kampsporten så intressant, att försöka förutse motståndarens nästa drag och basera sin egen fortsatta "beteende" efter den.
Nu menar jag inte att folk inte får ha åsikter i frågan men jag ser inte en person som bara länkar till andra sidor för att kunna understryka sina argument som en person som går att diskutera med. För en sån person har redan beslutat sig i frågan utan att veta vad han/hon snackar om.
Min åsikt är att regeringen, i tron om att det enbart är busar som dras till kampsporter, vill få stopp på dessa uråldriga sportformer så att folk ute i samhället och folk i olika gäng inte ska kunna sånt här. Varför? Därför att det skulle underlätta polisernas arbete avsevärt om "busarna" inte hade den träningen.
*Kul fakta: Samtidigt som regeringen vill förbjuda kampsporter vill de utbilda poliser inom kampsporter.
MVH// Thaiboxaren
Det var det klokaste jag har hört idag.
3 Guest(s)