March 11, 2003
Håller med ilg@dd i det här. Det är en stor skillnad på sporter där man kan skada sig, vilket i stort sett innefattar alla, och sporter som går ut på att tillfoga skada. Avsikten med en tackling i hockey eller fotboll är inte primärt att få killen av plan. Det är att få honom att tänka på annat än bollen/pucken. Och det är inte heller särskilt ofta man ser någon sparka motståndaren i huvet i hockey.
Saken är inte att jag anser att alla som håller på med kampsport är ligister, men utan att blinka kan jag påstå att det är oftare man ser kampsportskillar gruffa på stan än utövare av curling. Utöver det så är det väl bara att kolla in killar som Ingo för att se att ett antal knockar inte direkt är nyttigt för det framtida livet. Jämfört med t.ex. roadracing som av många anses som en farlig sport, så tror jag att boxning har betydligt fler dålda skador. Även procentuellt mot antalet utövare.
dree wrote: Då kan man lika gärna förbjuda rally, speedway, roadracing m.m för alla dom sporterna är farligare.
Jo, det är ju ett välkänt faktum att just rally, raodracing och speedway går ut på att skada folk..Eller??
🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 7, 2001
ilg@dd wrote: [quote=dree]Då kan man lika gärna förbjuda rally, speedway, roadracing m.m för alla dom sporterna är farligare.
Jo, det är ju ett välkänt faktum att just rally, raodracing och speedway går ut på att skada folk..Eller??
🙄
Det har jag inte sagt.
Och kampsporter går inte ut på att skada varandra. Finns många slag i boxning som är förbjudna av anledningen att dom kan skada motståndaren.
Boxning är en poängsport förövrigt som t.ex. brottning.
csm101 wrote: Det är idag en häxjakt på g, en skada som orsakas en kampsportare belyses mer än en skada som uppstår vid till exempel ridsporter. Sen tycker jag att personer med erfarenhet från kampsport ska få uttala sig i den här frågan om hur saker o ting egentligen står till. En person som enbart sett kampsport på Eurosport är knappast i läge att uttala sig i ämnet. De som håller på med kampsporter vet hur det ligger till o de absolut flesta tycker det är en bra form av sport. Sen att det finns skador är självklart, alla sporter har skaderisker.
En annan viktig aspekt är att de som är uppe i en fight båda KAN sin diciplin och VET hur man ska skydda sig. En spark mot huvudet kan blockas, det är inte så att man bara står och tar emot. Och det är i grund och botten detta som gör kampsporten så intressant, att försöka förutse motståndarens nästa drag och basera sin egen fortsatta "beteende" efter den.
Nu menar jag inte att folk inte får ha åsikter i frågan men jag ser inte en person som grundat sin åsikt på suspekta sidor på nätet inte går att diskutera med. För en sån person har redan beslutat sig i frågan utan att veta vad han/hon snackar om.
Min åsikt är att regeringen, i tron om att det enbart är busar som dras till kampsporter, vill få stopp på dessa uråldriga sportformer så att folk ute i samhället och folk i olika gäng inte ska kunna sånt här. Varför? Därför att det skulle underlätta polisernas arbete avsevärt om "busarna" inte hade den träningen.
*Kul fakta: Samtidigt som regeringen vill förbjuda kampsporter vill de utbilda poliser inom kampsporter.
MVH// Thaiboxaren
Intressant resonemang..
Dessvärre stämmer det inte så bra, iom att det enligt den filosofin skulle innabära att alla kamsportare då skulle vara lika duktiga och därmed bara leverera oavgjorda matcher..
Att polisen utbildar sin personal i karpsport ser jag inget konstigt med, ioma de ibland hamnar i trängda situationer och behöver kunna övermanna kanske en påtänd galning..
dree wrote: [quote=ilg@dd][quote=dree]Då kan man lika gärna förbjuda rally, speedway, roadracing m.m för alla dom sporterna är farligare.
🙄
Det har jag inte sagt.
Och kampsporter går inte ut på att skada varandra. Finns många slag i boxning som är förbjudna av anledningen att dom kan skada motståndaren.
Boxning är en poängsport förövrigt som t.ex. brottning.
Och att man vinner när man knockar motståndaren så han är golvad 10 sekunder påvisar naturligtvis inte motsatsen??
Kliver han upp tidigare om än jäkligt groggy är han/hon återigen lovligt byte..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 7, 2001
ilg@dd wrote: Intressant resonemang..
Dessvärre stämmer det inte så bra, iom att det enligt den filosofin skulle innabära att alla kamsportare då skulle vara lika duktiga och därmed bara leverera oavgjorda matcher..
Att polisen utbildar sin personal i karpsport ser jag inget konstigt med, ioma de ibland hamnar i trängda situationer och behöver kunna övermanna kanske en påtänd galning..
Du visar din okunskap just nu i kampsport.
dree wrote: [quote=ilg@dd]Intressant resonemang..
Den "okunskap" du kan skönja i det inlägget visar att jag slarvar med stavning och bokstavsföljd när jag skriver fort, intet annat.
Konstaterandet baseras på det tidigare skrivna inlägget och är att betraktas som ironi..Dock utan obligatorisk smiley..
December 29, 2004
Större delen av dom som utalar sig här har ingen kunskap i ämnet. Det ser farligt ut och därför vill man förbjuda det.
Ska vi resonera med argumenten "busar och bråkstakar använder det på stan" så tycker jag att vi bör förbjuda all typ av skytte också då man lär sig hantera vapen vilket man sedan kan använda sig av ute på stan och ett vapen skadar betydligt mycket mer än en spark.
August 11, 2005
Jag tycker personligen att kampsporter är den yttersta formen av personlig självkännedom. På samma sätt som en F1 förare vet att bilen inte klarar av att köra geneom en hårnålskurva i 300 km/h så vet en kampsportare sina gränser. Jag som väger 62 kg VET att jag inte har en chans mot en motståndare som väger det dubbla och det är just därför det finns gränser och klasser inom kampsporter. På samma sätt som det finns klasser inom bilsporter, andra motorsporter och även shack. Allt detta för att motståndet ska bli så jämt som möjligt, för att således minska skaderisken. Fast sen har vi ju ytterligheterna, såsom K1, där det i princip inte finns några gränser.
Men låt oss kolla på K1. För den ovane är det två idioter som pucklar på varandra med slag och sparkar i några minuter. Men för den insatte är det istället andra saker som kommer fram. Stilen de har när de är i ringen, den personliga självkännedomen varje kampsportare har i ringen ( ingen går direkt i anfall med vevande armar o ben, utan varenda attack är planerad) samt respekten de har gentemot varandra. Det är bara i filmer där två dödsfiender möts i ringen för att göra upp, kollr man på intervjuerna med K1-killarna kommer det tydligt fram att många är vänner och träningspartners med varandra. Sen är det ingen som är dum nog att ge sig in i K1 utan ordentlig träning. De flesta är riktigt duktiga inom flera grenar (kick, thaiboxning, kung fu, taekwondo. jujitsu, boxning etc etc.). Och som allt annat så minskar skaderisken detso mer träningstimmar man ar bakom sig.
Sen klassar olika människor "skada" olika. En blåtira är för mig inte en skada medan den för en annan anses vara världens slut.
Att kampsporter fått en sån dålig rykte skyller jag på amerikanarna. Alla dessa jävla filmer där nån jävla nöt ska hämnas på sin brors mördare i ringen o shajt ( JA, jag riktar mig mot dig, Jean Claude Van Dam-N).
Hade inte ridsporten till exempel fått ett dåligt rykte om en ryttare skulle hämnas sin brors mördare ute på arenan i nån film? Tål att tänkas på, bilden som förmedlas inom media är inte nödvndigtvis den sanna...
Sen skulle jag vilja veta hur många av er som skrivit i detta tråd utövar eller har utövat kampsporter.
dåren wrote: Större delen av dom som utalar sig här har ingen kunskap i ämnet. Det ser farligt ut och därför vill man förbjuda det.
Ska vi resonera på detta sätt så tycker jag att vi bör förbjuda all typ av skytte också då man lär sig hantera vapen vilket man sedan kan använda sig av ute på stan.
Skyttar skjuter inte på varandra, dom skjuter på därför avsedda tavlor..Det är iaf grundtanken med det..
*Edit*
Har boxats lite i min ungdom, dock bara tränat, inte gått någon match...Det är bra motion, men knappast något jag skulle rekommendera någon att försöka ha som födkrok..
December 29, 2004
ilg@dd wrote: [quote=dåren]Större delen av dom som utalar sig här har ingen kunskap i ämnet. Det ser farligt ut och därför vill man förbjuda det.
Ska vi resonera på detta sätt så tycker jag att vi bör förbjuda all typ av skytte också då man lär sig hantera vapen vilket man sedan kan använda sig av ute på stan.
Skyttar skjuter inte på varandra, dom skjuter på därför avsedda tavlor..Det är iaf grundtanken med det..
Jo visst. Men någon skrev i denna tråd att det kan användas av bråkstakar i gatuslagsmål. Jag låvar dig att skytteklubbens 6.5 kalibrikga mauser också kan användas vid gatuvåld.
Kan tillägga att jag har utövat boxning i 4år.
August 11, 2005
ilg@dd wrote: [quote=dåren]Större delen av dom som utalar sig här har ingen kunskap i ämnet. Det ser farligt ut och därför vill man förbjuda det.
Men i och med att vapen förorsakar mer skada i samhället än en idrottsgren så tycker jag att vapen borde totalförbjudas. Är ju en liknande argument regeringen för ju...
July 19, 2001
Den brittiske Fight Club-kommentatorn (K1, Alla kampsporter mot varann) på Eurosport sade en jäkligt bra grej angående kampsporter. Under en paus i en match där båda motståndarna har pucklat på varann som fan går den ena motståndaren fram till den andre och ger denne en klapp på ryggen. Kommentatorn säger då att det är beundransvärt att de uppträder på det där sättet i en sådan sport och man undrar vad som händer i fotbollens värld när det är så mycket bråk där och i de våldsamma kamsporterna är det så lugnt.
March 11, 2003
dree wrote:
Eller så visar du kanske din okunskap om riskerna med kampsport?
En av mina polare är/var väldigt bra på karate. Tävlade mycket, och var ansedd som vass. I en tävling insåg inte hans motståndare att domaren hade tilldömt min kompis poängen, och passade därför på att dra in en fet spark i huvudet på min kompis, när han började vända sig om. Resultat blev krossat kindben, och ett intryckt öga. Min kompis kommer troligtvis aldrig att ävla igen, och fick opereras ett antal gånger. 6 månaders sjukskrivning, och fortfarande men idag, 6-7 år efter incidenten.
En annan kompis fick knät söndersparkat på en tävling. Det ledde till att han blev tvungen att sluta helt med karaten, något som han hade hållit på med i ungefär 15 år, och hans liv blev totalt raserat. Jobb, privatliv, hälsa och fritidsintressen åkte med en sketen spark rätt ner i avloppet.
August 2, 2001
"[SvD]Regeringen vill förbjuda de flesta kampsporterna!"
"Tycker ni att kampsporter med slag mot huvudet bör förbjudas?"
Det är inte kampsporterna som ska förbjudas utan just våldet mot huvudet. Kampsporten får man fortsätta med om man vill. Det verkar som Skinner mest är ute efter att smutskasta regeringen här.
Sjävl tycker jag inte att man ska förbjuda kampsporter med slag mot huvudet men det är inte riktigt det som det handlar om här. Att däremot förbjuda slagen mot huvudet är en annan sak.
March 14, 2004
nXsty wrote: "[SvD]Regeringen vill förbjuda de flesta kampsporterna!"
"Tycker ni att kampsporter med slag mot huvudet bör förbjudas?"Det är inte kampsporterna som ska förbjudas utan just våldet mot huvudet. Kampsporten får man fortsätta med om man vill. Det verkar som Skinner mest är ute efter att smutskasta regeringen här.
Sjävl tycker jag inte att man ska förbjuda kampsporter med slag mot huvudet men det är inte riktigt det som det handlar om här. Att däremot förbjuda slagen mot huvudet är en annan sak.
Håller med om att det var en korkad rubrik...
August 7, 2001
denstore wrote: [quote=dree]
En av mina polare är/var väldigt bra på karate. Tävlade mycket, och var ansedd som vass. I en tävling insåg inte hans motståndare att domaren hade tilldömt min kompis poängen, och passade därför på att dra in en fet spark i huvudet på min kompis, när han började vända sig om. Resultat blev krossat kindben, och ett intryckt öga. Min kompis kommer troligtvis aldrig att ävla igen, och fick opereras ett antal gånger. 6 månaders sjukskrivning, och fortfarande men idag, 6-7 år efter incidenten.
En annan kompis fick knät söndersparkat på en tävling. Det ledde till att han blev tvungen att sluta helt med karaten, något som han hade hållit på med i ungefär 15 år, och hans liv blev totalt raserat. Jobb, privatliv, hälsa och fritidsintressen åkte med en sketen spark rätt ner i avloppet.
Jag har inte sagt att det inte är några risker med kampsport.
Jag har bara sagt att det är lika mycket risk att köra t.ex. en motorcykel i en tävling.
Jag har också polare som har blivit skadade i kampsport men det är fula knep från motståndare som skadade dom.
August 11, 2005
dree wrote: [quote=denstore][quote=dree]
Jag har inte sagt att det inte är några risker med kampsport.
Jag har bara sagt att det är lika mycket risk att köra t.ex. en motorcykel i en tävling.
Jag har också polare som har blivit skadade i kampsport men det är fula knep från motståndare som skadade dom.
Håller med, är verkligen beklagansvärd det som hände era vänner men som sagt, myglare finns det överallt o dem kan man inte komma ifrån. Jag tvivlar på att motståndaren hade Sparkat in din polares öga om han hade vetat att din kompis hade fått poäng, där uppfattade jag det bara som en tragisk olycka. Men tyvärr är det just dessa olyckor som får mest belysning o dessa olyckor som sprids mest från mun till mun. INgen har intresse i att berätta om "vanliga o korrekta" matcher, utan det är det ovanliga som är intressant. Och det ovanliga är skadorna. Detsamma gäller alla andra sporter med, chracher i F1, fula tacklingar i fotboll etc etc.
March 11, 2003
csm101 wrote:
Håller med, är verkligen beklagansvärd det som hände era vänner men som sagt, myglare finns det överallt o dem kan man inte komma ifrån. Jag tvivlar på att motståndaren hade Sparkat in din polares öga om han hade vetat att din kompis hade fått poäng, där uppfattade jag det bara som en tragisk olycka. Men tyvärr är det just dessa olyckor som får mest belysning o dessa olyckor som sprids mest från mun till mun. INgen har intresse i att berätta om "vanliga o korrekta" matcher, utan det är det ovanliga som är intressant. Och det ovanliga är skadorna. Detsamma gäller alla andra sporter med, chracher i F1, fula tacklingar i fotboll etc etc.
Poängen är kanske att tränar man på att bruka våld, så blir effekten att man gör det man är tränad på.
I min mening så har kampsport fått leva ostört jäkligt länge nu, med tanke på att det både sker olyckor under tävling och träning, plus att man rätt ofta ser folk utöva sina färdigheter på stan också. Det är bara att inse, det finns förbannat många personer som inte alls är intresserade av sport och idrott, som håller på med kampsport. Sure, de sorteras ut förr eller senare, men då har de redan plockat på sig tillräckligt för att förändra livet för månniskor.
Det snackas så ofta om hur bra kampsport är för själ och disciplin. Detta är knappast något jag har märkt något av. Många av mina kompisar genom livet har sysslat med kampsport, och jag har absolut inte sett något bättre tålamod i pressade situationer. Snarast en klart utmärkande kaxighet, som inte direkt har hållit dem ifrån slagsmål och bråk.
2 Guest(s)