[SvD]Regeringen vill förbjuda slag mot huvuden i kampsport!|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[SvD]Regeringen vill förbjuda slag mot huvuden i kampsport!
Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
sp_UserOfflineSmall Offline
965066
October 17, 2005 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Motorsporter är fruktansvärt säkra.....

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
965073
October 17, 2005 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=csm101] Håller med, är verkligen beklagansvärd det som hände era vänner men som sagt, myglare finns det överallt o dem kan man inte komma ifrån. Jag tvivlar på att motståndaren hade Sparkat in din polares öga om han hade vetat att din kompis hade fått poäng, där uppfattade jag det bara som en tragisk olycka. Men tyvärr är det just dessa olyckor som får mest belysning o dessa olyckor som sprids mest från mun till mun. INgen har intresse i att berätta om "vanliga o korrekta" matcher, utan det är det ovanliga som är intressant. Och det ovanliga är skadorna. Detsamma gäller alla andra sporter med, chracher i F1, fula tacklingar i fotboll etc etc.

Poängen är kanske att tränar man på att bruka våld, så blir effekten att man gör det man är tränad på.
I min mening så har kampsport fått leva ostört jäkligt länge nu, med tanke på att det både sker olyckor under tävling och träning, plus att man rätt ofta ser folk utöva sina färdigheter på stan också. Det är bara att inse, det finns förbannat många personer som inte alls är intresserade av sport och idrott, som håller på med kampsport. Sure, de sorteras ut förr eller senare, men då har de redan plockat på sig tillräckligt för att förändra livet för månniskor.
Det snackas så ofta om hur bra kampsport är för själ och disciplin. Detta är knappast något jag har märkt något av. Många av mina kompisar genom livet har sysslat med kampsport, och jag har absolut inte sett något bättre tålamod i pressade situationer. Snarast en klart utmärkande kaxighet, som inte direkt har hållit dem ifrån slagsmål och bråk.

Ska vi räkna upp kompisar som räknar kampsporter så är vi dryga 100 i klubben jag tränar på och bland oss har inte någon varit ute o slagits så länge jag tränat där iaf. Det första man får lära sig är att man INTE ska använda detta på stan, sen att folk gör det beror på bristande intelligens, inget annat. Och om kampsporten funnits så länge som den gjort så måste den ju ha gjort någonting rätt. Poängen med kampsport är inte hr man brukar våld, utan hur man skyddar sig från våld. Det finns som alla vet många olika kampsporter, varvid några går ut på att "oskadliggöra" motståndaren HELT UTAN angrepp. Och att dina kompisar inte valt en sådan gren av kampsport i samband med att de som du skriver "kaxar" sig på stan tycker jag mer visar på deras karaktär än på idrotten som de utövar. Kan lova dig att det för varje rötägg inom kampsporten finns ett hundratal hederliga utövare som till skillnad från de du mött inte använder sig av våld ute på stan.

Men precis som allt annat ska en handfull rötägg förstöra det för alla andra. Tycker personligen att den bild av kampsportare som finns hos många idag är klichéartad och förlegad, finns många som utövar kampsporter i dagens samhälle som aldrig visar det ute på stan.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
965083
October 17, 2005 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Sen skulle jag vilja veta hur många av er som skrivit i detta tråd utövar eller har utövat kampsporter.

Jag tränade karate i 1,5 år, men vad det har för betydelse vet jag inte.

Låter som ett sunt initiativ.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
965085
October 17, 2005 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote:
Men precis som allt annat ska en handfull rötägg förstöra det för alla andra. Tycker personligen att den bild av kampsportare som finns hos många idag är klichéartad och förlegad, finns många som utövar kampsporter i dagens samhälle som aldrig visar det ute på stan.

Då är det kanske dax att ta itu med rötäggen. Jag och många andra är nog ganska trötta på att höra och se hur dessa "icke äkta utövare av kampsport" bankar upp folk på stan.
Om du nu sysslar med en kampsport som är defensiv, så borde du absolut inte ha något emot det här agförlaget. Fast det var väl Thaiboxning du höll på med? Inte vad jag direkt kallar en defensiv stil....

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
965086
October 17, 2005 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom ingen såg vad jag skrev förut så kan jag ju kolla om detta syns:

Homer Simpsons wrote: Purple is a fruit!

Har tränat främst teak won do och hapkido i ett antal år av och till.

//Andreas

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
965141
October 17, 2005 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Håller med ilg@dd i det här. Det är en stor skillnad på sporter där man kan skada sig, vilket i stort sett innefattar alla, och sporter som går ut på att tillfoga skada. Avsikten med en tackling i hockey eller fotboll är inte primärt att få killen av plan. Det är att få honom att tänka på annat än bollen/pucken. Och det är inte heller särskilt ofta man ser någon sparka motståndaren i huvet i hockey.
Saken är inte att jag anser att alla som håller på med kampsport är ligister, men utan att blinka kan jag påstå att det är oftare man ser kampsportskillar gruffa på stan än utövare av curling. Utöver det så är det väl bara att kolla in killar som Ingo för att se att ett antal knockar inte direkt är nyttigt för det framtida livet. Jämfört med t.ex. roadracing som av många anses som en farlig sport, så tror jag att boxning har betydligt fler dålda skador. Även procentuellt mot antalet utövare.

Självklart, jag kan då säga att det är fler som tränar styrkelyft och andra grenar inom den genren som går ut och spöar upp folk på stan än vad det är folk som håller på med dans som en sport som gör det.

Men vad har det med det här att göra?
Ingenting skulle jag vilja säga, lika liten relevans har din jämförelse mellan curling och kampsporter eftersom att det inte är "den typen" av personer som söker sig till curling.
Om du istället skulle jämföra mellan te x hockey och kampsporter skulle du nog märka att det är fler hockey spelare som tycker om att gå runt och kaxa och verka tuffa än vad det är kampsportare. I alla fall bland dom jag känner, så ska vi förbjuda tacklingar i hockey eftersom att det uppmuntrar till ett agresivt beteende och samtidigt kan skada spelare?

denstore
Member
Medlem
965147
October 17, 2005 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote:
Självklart, jag kan då säga att det är fler som tränar styrkelyft och andra grenar inom den genren som går ut och spöar upp folk på stan än vad det är folk som håller på med dans som en sport som gör det.

Ingenting skulle jag vilja säga, lika liten relevans har din jämförelse mellan curling och kampsporter eftersom att det inte är "den typen" av personer som söker sig till curling.
Om du istället skulle jämföra mellan te x hockey och kampsporter skulle du nog märka att det är fler hockey spelare som tycker om att gå runt och kaxa och verka tuffa än vad det är kampsportare. I alla fall bland dom jag känner, så ska vi förbjuda tacklingar i hockey eftersom att det uppmuntrar till ett agresivt beteende och samtidigt kan skada spelare?

Förbjud styrkelyft i så fall också. Inte mig emot. Poängen är i alla fall att det förekommer en hel del "kampsport" i miljöer där det inte skall utövas. Och i tjugo år har jag hört samma visa. "Det är inte seriösa kampsportare som slåss. Låt inte några ruttna äpplen förstöra för sporten". Nu är jag och många andra rätt trötta på den här attityden. Kampsporten har helt enkelt inte tagit itu med dessa problemen. Det är ju så mycket enklare att skylla på att problem finns inom andra grupper också.
För den delen är det stor skillnad på hockeykillen och kampsportaren. Hockeykiller fotar dig inte i ansiktet.

Xun
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 305
965153
October 17, 2005 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Att förbjuda någonting för att det finns rötägg är för det första absurt, och för det andra är det väll kollektiv bestrafning, vilket är olagligt om jag inte har helt fel.

Och att en kampsportare attackerar huvudet innebär inte att man försöker skada personen, det hela är en fråga om poäng, precis som i alla andra sporter.

denstore
Member
Medlem
965156
October 17, 2005 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Xun wrote: Att förbjuda någonting för att det finns rötägg är för det första absurt, och för det andra är det väll kollektiv bestrafning, vilket är olagligt om jag inte har helt fel.

Och att en kampsportare attackerar huvudet innebär inte att man försöker skada personen, det hela är en fråga om poäng, precis som i alla andra sporter.

Kollektiv bestraffning är knappast förbjudet. Hela vårt system bygger på det.
Alkoholskatt o.s.v. Man försöker avstyra det dåliga beteendet genom att straffa massan. Inget ovanligt ens.

Vad är en knock out tror du? Är det att man skadar personen eller inte?

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
965157
October 17, 2005 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Xun wrote: Att förbjuda någonting för att det finns rötägg är för det första absurt, och för det andra är det väll kollektiv bestrafning, vilket är olagligt om jag inte har helt fel.

Så om man får poäng, då är det ok att sparka folk i huvudet?
Det är dessutom väldigt ovanligt att man får poäng för det i andra sporter.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
965166
October 17, 2005 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Fjollerier!!! Ingen blir tvingad att delta, så det borde vara fritt fram.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
965170
October 17, 2005 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=NES_Boy] Självklart, jag kan då säga att det är fler som tränar styrkelyft och andra grenar inom den genren som går ut och spöar upp folk på stan än vad det är folk som håller på med dans som en sport som gör det.

Förbjud styrkelyft i så fall också. Inte mig emot. Poängen är i alla fall att det förekommer en hel del "kampsport" i miljöer där det inte skall utövas. Och i tjugo år har jag hört samma visa. "Det är inte seriösa kampsportare som slåss. Låt inte några ruttna äpplen förstöra för sporten". Nu är jag och många andra rätt trötta på den här attityden. Kampsporten har helt enkelt inte tagit itu med dessa problemen. Det är ju så mycket enklare att skylla på att problem finns inom andra grupper också.
För den delen är det stor skillnad på hockeykillen och kampsportaren. Hockeykiller fotar dig inte i ansiktet.

Har inte någon erfarenhet men jag tror att det gör ungefär lika ont att få ett par käftsmällar av en hockeyspelare som en spark i ansiktet av kampsportaren, jag skulle mer vilja säga att skillnaden är att den ena vet vad den gör och kan _om personen vill_ göra mycket eller lite skada.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
965171
October 17, 2005 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: [quote=denstore][quote=NES_Boy] Självklart, jag kan då säga att det är fler som tränar styrkelyft och andra grenar inom den genren som går ut och spöar upp folk på stan än vad det är folk som håller på med dans som en sport som gör det.

Har inte någon erfarenhet men jag tror att det gör ungefär lika ont att få ett par käftsmällar av en hockeyspelare som en spark i ansiktet av kampsportaren, jag skulle mer vilja säga att skillnaden är att den ena vet vad den gör och kan _om personen vill_ göra mycket eller lite skada.

Hockeyspelare kan inte slåss.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
965201
October 17, 2005 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Don hate the player, hate the game

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
965210
October 17, 2005 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote:
Hockeyspelare kan inte slåss.

Vet inte om du bara missade att göra en ironi smiley där eller hur det ligger till, men hockeyspelare kan nog slåss lika bra som vem som helst.
Vidare menade jag inte så mycket med hur vida dom kan slåss eller inte, mer att det inte är så att fler kampsportare går ut och dunkar ner folk än vad det är hockeyspelare som gör det.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
965285
October 17, 2005 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: Fjollerier!!! Ingen blir tvingad att delta, så det borde vara fritt fram.

Det är inte det det handlar om. Hade sjukvården varit självbekostad så hade det varit fritt fram för mig. Då hade ju sjukhusen bara tjänat på det.

Orkar inte citera alla inläggen här sen jag var här senast, men jag håller i stort sett med denstore och ilg@dd.

Den stora skillnaden mellan att skada någon i kamsporter eller i fotboll/ishockey whatever är att man inte blir straffad för det i kampsporter.

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
965286
October 17, 2005 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=Spinnjonte]Har inte sett några siffror men kan med stor säkerhet säga att procentuellt så skadas det fler fotbollsspelare än boxare.

procentuellt? det får du gärna utveckla.
jag funderade lite på det och jag förstår inte vad som avses och vad du menar.

Menade väl ungefär att per 1000 utövare av respektive sport så skadas det nog fler fotbollsspelare än boxare.....

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
965287
October 17, 2005 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Frågan är egentligen om staten behöver ta hand om oss så mycket att vi inte får utöva vissa sporter. Det låter lite som överbeskyddande föräldrar och vilka barn tycker om dem?

csm101
Member
Medlem
965639
October 18, 2005 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Att hockeykillar inte är ute o gruffar på stan är ju rena skämtet. Sen var det någon som påpekade att thaibopxning inte är en defensiv gren av kampsporten, det håller jag med om. Men eftersom jag har alla koppar i skåpet så anser jag att det är min rättighet att kunna utöva denna sport om jag så önskar. Och det yttersta testet på ens kunnande är just at gå en match. Ingen som tvingar mig till det, utan det är ett frivilligt val från min sida. Att folk sen ska börja diktera upp vad andra får och inte får göra är bara fjolligt enligt mig.

Sen att alla helt plötsligt har för sig att det är fler kampsportare som går ut o nitar folk är enbart för att det är just de som blir belysta i medier. Detta på grund av att hockey är en alltför djupt rotad sport i det svenska folkhemmet, och ett påhopp mot en hockeyspelare ses mer som en förolämpning. Jag vill att alla som kommer med argumentet att det är fler kampsportare än hockeykillar som nitar folk på stan ska bevisa detta. HUR kan de veta at just den person de ser nita på stan ÄR en kampsportare och varför de då automatiskt tror att den individen utgör majoriteten av kampsportare.

ALLA kan sparkas och slåss, inte enbart kampsportare...

csm101
Member
Medlem
965644
October 18, 2005 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=Black_light]Fjollerier!!! Ingen blir tvingad att delta, så det borde vara fritt fram.

Det är inte det det handlar om. Hade sjukvården varit självbekostad så hade det varit fritt fram för mig. Då hade ju sjukhusen bara tjänat på det.

Orkar inte citera alla inläggen här sen jag var här senast, men jag håller i stort sett med denstore och ilg@dd.

Den stora skillnaden mellan att skada någon i kamsporter eller i fotboll/ishockey whatever är att man inte blir straffad för det i kampsporter.

De seriösa utövarna är försäkrade via sina respektive klubbar, så det är försäkringskassorna som pröjsar o inte staten. Kan nämna till exempel at en kampsportare själv får betala för sin sjukvård om denne under skadetillfället inte använda sig av korrekta skydd såsom tandskydd till exempel...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 313
Currently Browsing this Page:
5 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL