[SvD]Regeringen vill förbjuda slag mot huvuden i kampsport!|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[SvD]Regeringen vill förbjuda slag mot huvuden i kampsport!
Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
sp_UserOfflineSmall Offline
965786
October 18, 2005 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Sardaukar][quote=Black_light]Fjollerier!!! Ingen blir tvingad att delta, så det borde vara fritt fram.

Det är inte det det handlar om. Hade sjukvården varit självbekostad så hade det varit fritt fram för mig. Då hade ju sjukhusen bara tjänat på det.

Orkar inte citera alla inläggen här sen jag var här senast, men jag håller i stort sett med denstore och ilg@dd.

Den stora skillnaden mellan att skada någon i kamsporter eller i fotboll/ishockey whatever är att man inte blir straffad för det i kampsporter.

De seriösa utövarna är försäkrade via sina respektive klubbar, så det är försäkringskassorna som pröjsar o inte staten. Kan nämna till exempel at en kampsportare själv får betala för sin sjukvård om denne under skadetillfället inte använda sig av korrekta skydd såsom tandskydd till exempel...

Precis, om det bara är pengar det handlar om så stor nog fotbollen med alla knäskador o sånt för mycket större del av kostnaderna.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
965787
October 18, 2005 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Arne_Garflak wrote: [quote=csm101][quote=Sardaukar][quote=Black_light]Fjollerier!!! Ingen blir tvingad att delta, så det borde vara fritt fram.

Det är inte det det handlar om. Hade sjukvården varit självbekostad så hade det varit fritt fram för mig. Då hade ju sjukhusen bara tjänat på det.

Orkar inte citera alla inläggen här sen jag var här senast, men jag håller i stort sett med denstore och ilg@dd.

Den stora skillnaden mellan att skada någon i kamsporter eller i fotboll/ishockey whatever är att man inte blir straffad för det i kampsporter.

De seriösa utövarna är försäkrade via sina respektive klubbar, så det är försäkringskassorna som pröjsar o inte staten. Kan nämna till exempel at en kampsportare själv får betala för sin sjukvård om denne under skadetillfället inte använda sig av korrekta skydd såsom tandskydd till exempel...

Precis, om det bara är pengar det handlar om så stor nog fotbollen med alla knäskador o sånt för mycket större del av kostnaderna.

Hur många gånger ska jag/vi behöva säga det här?

Avsikten med fotboll är fortfarande inte att skada varandra! Knäskador är (förhoppningsvis) olyckshändelser.
Sen är det betydligt större risk med permanenta skador i kampsporter. Kampsporter med slag mot huvudet pratar vi fortfarande.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
965842
October 19, 2005 - 5:13 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote:
Hur många gånger ska jag/vi behöva säga det här?

Avsikten med fotboll är fortfarande inte att skada varandra! Knäskador är (förhoppningsvis) olyckshändelser.
Sen är det betydligt större risk med permanenta skador i kampsporter. Kampsporter med slag mot huvudet pratar vi fortfarande.

Att springa o ta emot en stenhård boll med huvudet är ganska nyttigt har jag hört.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
965846
October 19, 2005 - 5:53 am
sp_Permalink sp_Print

Varför inte tillåta dueller också? Sådär med pistoler som man hade förr i tiden? Jag menar, varför begränsa sig till något såpass ofarligt som slag mot huvudet när man använda farligare prylar nuförtiden?

eller svärdsfäktning utan skydd och med blanka vapen? Helt klart coolt.

Eller gladiatorspel!!! Strid mot Lejon kanske? Prästen i Knutby, inoljad i Honung och nedkastad i Skansens björngrop?

wink

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
965848
October 19, 2005 - 5:57 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Sardaukar] Hur många gånger ska jag/vi behöva säga det här?

Att springa o ta emot en stenhård boll med huvudet är ganska nyttigt har jag hört.

Antagligen inte, men betydligt mindre skadligt än att få slag från sidan.
Vi kan ju göra så att du kastar en fotboll på mig, så får jag slå dig i tinningen.
Tror inte det, eller?

Sardaukar
Member
Medlem
965941
October 19, 2005 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Sardaukar] Hur många gånger ska jag/vi behöva säga det här?

Ja då är det ju inget snack om saken. Att få ett slag mot huvudet i boxning är tvärtom har jag hört.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
965951
October 19, 2005 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Json_81][quote=Sardaukar] Hur många gånger ska jag/vi behöva säga det här?

Vi kan ju göra så att du kastar en fotboll på mig, så får jag slå dig i tinningen.
Tror inte det, eller?

"Kastar" en fotboll? så du menar att fotboillslirarna bara "puttar" bollen till varandra eller? har fan polare som kan få upp en boll i 90 km/h o jag tvivlar inte ett dugg på att proffsen har bättre styrka i sina bollar. så om du ska jämföra så ska det vara; en boll i 90 km/h mot din tinning och ett slag mot tinningen mot den andre, vilket som är värst vette fan.

Det många inte förstår att det inte är ofta det kommer sparkar mot skallen som verkligen träffar! Kolla på en match och räkna hur många gånger de får in rena träffar mot huvudet, det är väldigt få. Eftersom motståndaren hela tiden blockar tar majoriteten av slag och sparkar mot armar, axlar, ben och bålens sidor. Och jag kan säga att ta emot en hår spark mot kroppen när man blockar gör bara hälften så ont som att få ett hårt skott på sig i fotboll, jag vet detta eftersom jag har utövat båda dessa sporter, så är inget tomt prat jag kommer med här. Att blocka en hård spark mot armen till exempel, gör inte ens hälften så ont som det ser ut och är helt ofarligt (förutom att man kanske får lite blåmärken dagen efter.).

Jag tycker nu att denna diskussion pendlat rätt mycket mellan kampsporten som sport, dvs i ringen, och kampsportare som beter sig pissigt på stan, dvs något som inte har med kampsporten som sport at göra. Kampsporten som ren spor är för mig helt okej, det är ett val individerna gör för att utöva sin sport. Här tycker jag inte någon ska rätt att diktera upp onödiga regler.
Däremot tycker jag heller inte om packen som går ut och slåss. Vill ni bli av med dem gäller det att fokusera uppmärksamheten mot dessa individer och inte kampsporten som sport.

Sen skulle jag bara vilja tillägga att avsikten med kampsporter är heller inte att skada motståndaren. Ingen går in i ringen med syftet att bryta den andres ben, käke, armar eller dylikt. Det man tänker på är hur man ska göra för att själv INTE bli träffad. Vad hade man kunnat göra istället för att få in träfar mot den andres kropp, kysst denne?
Är för övrigt heller inte många former av kamsporter som är skyddslösa och fullkontakt. Inom de flesta måste man ha skydd (tandskydd, handskar, "hjälm", knäskydd samt skydd för bålen), är bara att kolla på eurosport så ser ni hur de som utövar judo lr karate ser ut på mattan. Sen finns det lite mer extremare varianter, som vi alla vet, där enda skyddet är handskar och tandskydd (tänker på K1), men det är väldigt sällan de grabbarna skadar sig.

Det råder dubbelmoral inom sportvärlden. När Henke larsson blev fälld på ett fult sätt och bröt benet så att benpipan stack ur benet på han för några år sen var det ingen som reagerade. Det var ju "bara" en fotbollsskada och inget att bry sig om ju. Men hade han brytit benet på samma sätt på mattan eller i ringen hade alla moralister kommit fram och viftat med fingrarna.

denstore
Member
Medlem
965967
October 19, 2005 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Du får nog läsa på lite mer om fysikens lagar innan du börjar jämföra fotbollar med fötter. Energiöverlämnandet i en spark är säkert minst tiofalt större än en boll.

Sen kan jag kanske klargöra att jag inte tycker det är bättre att en hockeyspelare går ut och slåss. Skillnaden är att han inte tränar på det även under fritiden.
För mig hade det varit en smal sak att lösa. Folk får gärna träna vad de vill, men skall registreras. Om de hamnar i bråk senare, så skall de dömmas till ett par graders hårdare straff, t.ex. mordförsök istället för misshandel, och alltid som om man vore beväpnad vid incidenten.

När det kommer till att det skulle vara kampsportarna själva som betalar notan vid skador är knappast aktuellt heller. Det gäller ju bara sjukvård i direkt anknytning till incidenten. Det gäller knappast flera år av rehabilitering eller att ta hand om en "punchig" boxare i 50-årsåldern.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
965970
October 19, 2005 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=denstore][quote=Json_81][quote=Sardaukar] Hur många gånger ska jag/vi behöva säga det här?

Tror inte det, eller?

"Kastar" en fotboll? så du menar att fotboillslirarna bara "puttar" bollen till varandra eller? har fan polare som kan få upp en boll i 90 km/h o jag tvivlar inte ett dugg på att proffsen har bättre styrka i sina bollar. så om du ska jämföra så ska det vara; en boll i 90 km/h mot din tinning och ett slag mot tinningen mot den andre, vilket som är värst vette fan.

Det många inte förstår att det inte är ofta det kommer sparkar mot skallen som verkligen träffar! Kolla på en match och räkna hur många gånger de får in rena träffar mot huvudet, det är väldigt få. Eftersom motståndaren hela tiden blockar tar majoriteten av slag och sparkar mot armar, axlar, ben och bålens sidor. Och jag kan säga att ta emot en hår spark mot kroppen när man blockar gör bara hälften så ont som att få ett hårt skott på sig i fotboll, jag vet detta eftersom jag har utövat båda dessa sporter, så är inget tomt prat jag kommer med här. Att blocka en hård spark mot armen till exempel, gör inte ens hälften så ont som det ser ut och är helt ofarligt (förutom att man kanske får lite blåmärken dagen efter.).

Jag tycker nu att denna diskussion pendlat rätt mycket mellan kampsporten som sport, dvs i ringen, och kampsportare som beter sig pissigt på stan, dvs något som inte har med kampsporten som sport at göra. Kampsporten som ren spor är för mig helt okej, det är ett val individerna gör för att utöva sin sport. Här tycker jag inte någon ska rätt att diktera upp onödiga regler.
Däremot tycker jag heller inte om packen som går ut och slåss. Vill ni bli av med dem gäller det att fokusera uppmärksamheten mot dessa individer och inte kampsporten som sport.

Sen skulle jag bara vilja tillägga att avsikten med kampsporter är heller inte att skada motståndaren. Ingen går in i ringen med syftet att bryta den andres ben, käke, armar eller dylikt. Det man tänker på är hur man ska göra för att själv INTE bli träffad. Vad hade man kunnat göra istället för att få in träfar mot den andres kropp, kysst denne?
Är för övrigt heller inte många former av kamsporter som är skyddslösa och fullkontakt. Inom de flesta måste man ha skydd (tandskydd, handskar, "hjälm", knäskydd samt skydd för bålen), är bara att kolla på eurosport så ser ni hur de som utövar judo lr karate ser ut på mattan. Sen finns det lite mer extremare varianter, som vi alla vet, där enda skyddet är handskar och tandskydd (tänker på K1), men det är väldigt sällan de grabbarna skadar sig.

Det råder dubbelmoral inom sportvärlden. När Henke larsson blev fälld på ett fult sätt och bröt benet så att benpipan stack ur benet på han för några år sen var det ingen som reagerade. Det var ju "bara" en fotbollsskada och inget att bry sig om ju. Men hade han brytit benet på samma sätt på mattan eller i ringen hade alla moralister kommit fram och viftat med fingrarna.

Ok, kampsport går ut på att försvara sej och parera snyggt..
Men sist jag tittade på sådant fick då inte killen som parerade bra några poäng för det..
Hur kan det komma sej??
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

csm101
Member
Medlem
965974
October 19, 2005 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har faktiskt läst en hel del fysik så detta är inget nytt för mig. Men varför en fotboll fortfarande skulle vara "bättre" än en spark förstår jag inte och det får du görna förklara för mig.

Som jag skrev tidigare, det är försäkringskassorna som betalar för eventuell långvarig rehabilitering som uppkommit genom skada.

Sen angående det att killen på tv inte fick poäng kan jag ju jämföra med föktning, får fäktaren som bara skyddar sig poäng? Nej, det får han inte.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
965977
October 19, 2005 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote:

Sen angående det att killen på tv inte fick poäng kan jag ju jämföra med föktning, får fäktaren som bara skyddar sig poäng? Nej, det får han inte.

Nej, och det beroende på att det inte går ut på att undvika träffar..
Dom hävdar heller inte motsatsen.
Liksom i boxning och de flesta kampsporter är det träffarna som ger poäng..
Fast i boxning ger det bäst utdelning om du lyckas klippa till motståndaren så pass rejält att han blir medvetslös och styper..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

csm101
Member
Medlem
965985
October 19, 2005 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Asså, om ni läser det jag skrev så skrev jag att TANKEN INTE är att skada den andre.

"Sen skulle jag bara vilja tillägga att avsikten med kampsporter är heller inte att skada motståndaren. Ingen går in i ringen med syftet att bryta den andres ben, käke, armar eller dylikt. Det man tänker på är hur man ska göra för att själv INTE bli träffad."

Jag tvivlar på att det är många, om ens en, som går in på maten eller ringen och försöker klura ut hur denne ska knäcka den andres käke lr dylikt. Sen håller jag fast vid att syftet inte är att skada den andre. Precis som i till exempel fäktning gäller det att träffa motståndaren, inte att skada denne.

Det var någon tidigare som skrev att hockeyspelare inte får öva på att slåss, kanske inte det, men de övar väl en hel del på tacklingar väl? är inte det då att aktivt lära ut anfall?

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
966030
October 19, 2005 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Json_81][quote=Sardaukar] Hur många gånger ska jag/vi behöva säga det här?

Tror inte det, eller?

Du kan ju testa att ändra jämförelsen till att ta emot en hockey tackling och få en spark på keften, då ligger dom nog rätt lika skulle jag gissa.
Och i hockey lär man ut tacklingar och hur man ska göra det, ska samma regler som du föreslog gälla dom då?

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
966035
October 19, 2005 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: [quote=denstore][quote=Json_81][quote=Sardaukar] Hur många gånger ska jag/vi behöva säga det här?

Tror inte det, eller?

Du kan ju testa att ändra jämförelsen till att ta emot en hockey tackling och få en spark på keften, då ligger dom nog rätt lika skulle jag gissa.
Och i hockey lär man ut tacklingar och hur man ska göra det, ska samma regler som du föreslog gälla dom då?

skulle MYCKET hellre ta en tackling med ton av skydd på mig (som man i princip har i ishockey) än en spark på käften (vilket möjligtvis skulle resultera i en bruten käke).

För övrigt är jag helt emot att förbjuda slag mot huvudet i kampsporter.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
966036
October 19, 2005 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Du kan ju testa att ändra jämförelsen till att ta emot en hockey tackling och få en spark på keften, då ligger dom nog rätt lika skulle jag gissa.

Skillnaden är att tackling i hockey är att stoppa motståndaren samt att eröva pucken med att tackla med och mot kroppen. Inte att tackla direkt mot huvudet.
Jag har fått ett antal hjärnskakningar men aldrig i en direkt närkamp och tackling. Man lär ut tacklingar för att kunna tacklas på ett regelrätt sätt samt att gå in i en närkamp med balans.

Aldrig med ett direkt våld mot huvudet.

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
966041
October 19, 2005 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=NES_Boy]Du kan ju testa att ändra jämförelsen till att ta emot en hockey tackling och få en spark på keften, då ligger dom nog rätt lika skulle jag gissa.

Skillnaden är att tackling i hockey är att stoppa motståndaren samt att eröva pucken med att tackla med och mot kroppen. Inte att tackla direkt mot huvudet.
Jag har fått ett antal hjärnskakningar men aldrig i en direkt närkamp och tackling. Man lär ut tacklingar för att kunna tacklas på ett regelrätt sätt samt att gå in i en närkamp med balans.

är det inte även så att tacklingar är förbjudna om dom inte är mot sarjen(stavning?) just för att det är mycket farligare att tackla någon mitt ute på isen än mot en sarj?
kan vara helt fel ute men har för mig att jag har hört det någonstans :-k

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
966043
October 19, 2005 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

azN- wrote: [quote=skiroy][quote=NES_Boy]Du kan ju testa att ändra jämförelsen till att ta emot en hockey tackling och få en spark på keften, då ligger dom nog rätt lika skulle jag gissa.

är det inte även så att tacklingar är förbjudna om dom inte är mot sarjen(stavning?) just för att det är mycket farligare att tackla någon mitt ute på isen än mot en sarj?
kan vara helt fel ute men har för mig att jag har hört det någonstans :-k

Det du tänker på är tacklingar i ryggen på någon som står en bit mot sargen. Sådana tacklingar är farliga.

denstore
Member
Medlem
966046
October 19, 2005 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Jag har faktiskt läst en hel del fysik så detta är inget nytt för mig. Men varför en fotboll fortfarande skulle vara "bättre" än en spark förstår jag inte och det får du görna förklara för mig.

Som jag skrev tidigare, det är försäkringskassorna som betalar för eventuell långvarig rehabilitering som uppkommit genom skada.

Om du har läst lite fysik, så borde du vara medveten om att en boll på 3-4 hekto som träffar ett huvud avlämnar avsevärt mindre energi än en fot som kanske träffar huvudet med liknande hastighet, men har 10-20 gånger så stor massa än bollen. Sen kan man ju börja diskutera hur stort energiöverlämnande man får i.o.m. bollens stora elasticitet kontra den relativt stumma foten. Det finns en anledning till att bollen studsar in i målet, och inte bara faller rätt ner på backen......

Sardaukar
Member
Medlem
966075
October 19, 2005 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Asså, om ni läser det jag skrev så skrev jag att TANKEN INTE är att skada den andre.

Nähä? Varför är man ute efter knockout i proffsboxning då?

NES_Boy wrote: Du kan ju testa att ändra jämförelsen till att ta emot en hockey tackling och få en spark på keften, då ligger dom nog rätt lika skulle jag gissa.

Ehh ta emot en spark i käften med ett tandskydd i bästa fall jämför du med att ta emot en tackling med massa skydd på sig? Om du är någorlunda insatt i reglerna i ishockey borde du veta att tackling mot huvudet inte är tillåtet.

csm101
Member
Medlem
966099
October 19, 2005 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=csm101]Jag har faktiskt läst en hel del fysik så detta är inget nytt för mig. Men varför en fotboll fortfarande skulle vara "bättre" än en spark förstår jag inte och det får du görna förklara för mig.

Om du har läst lite fysik, så borde du vara medveten om att en boll på 3-4 hekto som träffar ett huvud avlämnar avsevärt mindre energi än en fot som kanske träffar huvudet med liknande hastighet, men har 10-20 gånger så stor massa än bollen. Sen kan man ju börja diskutera hur stort energiöverlämnande man får i.o.m. bollens stora elasticitet kontra den relativt stumma foten. Det finns en anledning till att bollen studsar in i målet, och inte bara faller rätt ner på backen......

Det är här du gör fel, en boll är inte så elastisk i så höga hastigheter, samma princip som gäller med till exempel en squashboll, de blir stenhårda.

En hockeyspelare som inte är beredd på tacklingen far nog lika illa som en kamsportare som inte blockerar slaget/sparken.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL