January 22, 2003
Sardaukar wrote: [quote=csm101]Asså, om ni läser det jag skrev så skrev jag att TANKEN INTE är att skada den andre.
Nähä? Varför är man ute efter knockout i proffsboxning då?
NES_Boy wrote: Du kan ju testa att ändra jämförelsen till att ta emot en hockey tackling och få en spark på keften, då ligger dom nog rätt lika skulle jag gissa.
Och i hockey lär man ut tacklingar och hur man ska göra det, ska samma regler som du föreslog gälla dom då?
Ehh ta emot en spark i käften med ett tandskydd i bästa fall jämför du med att ta emot en tackling med massa skydd på sig? Om du är någorlunda insatt i reglerna i ishockey borde du veta att tackling mot huvudet inte är tillåtet.
Vet att tacklingar mot huvudet inte är tillåtna (vet inte ens hur man kan göra en regelrätt tackling mot huvudet) men en hockeyspelare som inte är beredd på en tackling far nog rätt illa, precis som en kampsportare som inte blockar en spark mot huvudet får riktigt ont.
March 11, 2003
csm101 wrote:
Det är här du gör fel, en boll är inte så elastisk i så höga hastigheter, samma princip som gäller med till exempel en squashboll, de blir stenhårda.
En hockeyspelare som inte är beredd på tacklingen far nog lika illa som en kamsportare som inte blockerar slaget/sparken.
Den är visst elastisk. Annars hade den inte studsat. Självklart känns den hård när den träffar, men den blir inte hårdare av att den går fort. I en squashboll handlar det om att luften i bollen inte är satt under tryck, som i en fotboll. Därför så blir det bättre fart i en squashboll om den blir varm, då luften expanderar i den, och effekten alltså blir samma som om man hade pumpat den.
Och nej, hockeyspelar far inte alls lika illa som kamsportaren om man jämför en tackling och en spark i huvudet. Kroppstacklingar är inte ens med på samma skala som huvudsparkar.
January 22, 2003
denstore wrote:
Och nej, hockeyspelar far inte alls lika illa som kamsportaren om man jämför en tackling och en spark i huvudet. Kroppstacklingar är inte ens med på samma skala som huvudsparkar.
Om så inte är fallet, vad är det då som gör att det är fler skador, procentuellt sett, i hockey än i kampsporter?
Jag tror i alla fall inte att skadorna beror på att dom rammlar och slår sig på den hårda isen
EDIT: 1000 Inlägg FTW! :pidu:
March 11, 2003
NES_Boy wrote: [quote=denstore] Och nej, hockeyspelar far inte alls lika illa som kamsportaren om man jämför en tackling och en spark i huvudet. Kroppstacklingar är inte ens med på samma skala som huvudsparkar.
Om så inte är fallet, vad är det då som gör att det är fler skador, procentuellt sett, i hockey än i kampsporter?
Jag tror i alla fall inte att skadorna beror på att dom rammlar och slår sig på den hårda isen
Jag skulle tro att det handlar mycket om att hockespelare har en förmåga att värma upp betydligt sämre än vad kampsportare gör. Samma sak gäller för fotbollsspelare.
När det gäller isen, så tror jag att den är en stor orsak till många av hjärnskakningarna, men det får Skiroy uttala sig om. Det är han som är hockeyspelaren bland oss.
December 5, 2001
NES_Boy wrote: [quote=denstore] Och nej, hockeyspelar far inte alls lika illa som kamsportaren om man jämför en tackling och en spark i huvudet. Kroppstacklingar är inte ens med på samma skala som huvudsparkar.
Har du siffror på det? Isf är alla skador inräknade? Såsom förslitningskador etc?
January 22, 2003
denstore wrote:
Jag skulle tro att det handlar mycket om att hockespelare har en förmåga att värma upp betydligt sämre än vad kampsportare gör. Samma sak gäller för fotbollsspelare.
När det gäller isen, så tror jag att den är en stor orsak till många av hjärnskakningarna, men det får Skiroy uttala sig om. Det är han som är hockeyspelaren bland oss.
En bra uppvärmning kanske räddar dom från att inte sträcka sig, men mot tex ett benbrott är det nog inte till så stor hjälp.
Ptja, det där med hjärnskakningar kan du ju ha rätt i, men borde inte hjälmen skydda ganska rejält mot det?
June 5, 2004
NES_Boy wrote: [quote=denstore] Jag skulle tro att det handlar mycket om att hockespelare har en förmåga att värma upp betydligt sämre än vad kampsportare gör. Samma sak gäller för fotbollsspelare.
En bra uppvärmning kanske räddar dom från att inte sträcka sig, men mot tex ett benbrott är det nog inte till så stor hjälp.
Ptja, det där med hjärnskakningar kan du ju ha rätt i, men borde inte hjälmen skydda ganska rejält mot det?
men hjälmarna har ju inte airbags inbyggda, dom skyddar väl lite men knappast hela stöten.
January 20, 2002
ilg@dd wrote: All sport som går ut på att kroppsligen skada motståndaren för att vinna borde totalförbjudas..
Haha.
Här har vi en som förstår tjusningen med sporten ;).
"Den som ger sig in i leken får leken tåla"...
skinner wrote: Iprincip alla kampsporter innehåller slag/sparkar mot huvudet. Därför skrev jag övertexten så.
Full kontakt ja.
Det finns ju olika typer av karate där man markerar exempelvis.
skinner wrote: Iprincip alla kampsporter innehåller slag/sparkar mot huvudet.
Jujitsu, Judo, Sub mission wrestling innehåller väll inte slag/sparkar mot huvudet ? 😀
Finns många fler...
1 Guest(s)